×

Vállalkozói inkubátorházak

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. december 3.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 58. számában (2002. december 3.)
A foglalkoztatás bővítéséhez jelentősen hozzájárulnak a vállalkozói inkubátorházak. E létesítmények – a telephely bérlését és az infrastruktúra használatát megkönnyítő kedvezményekkel – nagy segítséget jelentenek a cégeknek. Mivel az inkubátorházak "védőernyője" alatt mérsékelhető a vállalkozások kockázata, így ezek lényegesen nagyobb eséllyel maradnak talpon. Mindez pedig feltétele az új munkahelyek létesítésének és a már meglévők megőrzésének.

A vállalkozói inkubátorházak alapvető célkitűzése, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozásokat segítse a nehéz alapítási időszakban. Noha a Vállalkozói Inkubátorházak Szövetsége (VISZ) pénzforrásokkal nem támogatja a cégeket, ám a tagszervezetek számára nyújtott szolgáltatások kedvezményes díjazása költségcsökkentő tényező a vállalkozások számára.

Meggyőzés és lobbizás

Az inkubátorházak fejlesztési programjainak sikere elsősorban a helyi kezdeményezők tehetségén, kitartásán és szervezőképességén múlik. A VISZ mindehhez a megszerzett tapasztalatokat, a kialakult nemzetközi és hazai kapcsolatokat, illetve az inkubátorházak eddigi eredményeit tudja hozzátenni. Sztankó János, a VISZ elnöke szerint – aki egyben az 1994-ben alakult békéscsabai Vállalkozói Centrum Kft. (a Békés Megyei Vállalkozói Központ és Inkubátorház) ügyvezetője is – elsősorban a jó példák bemutatásával, meggyőzéssel és "lobbizással" segíthető az önfoglalkoztató kisvállalkozások ügye.

A VISZ saját eszközök hiányában nem anyagilag, hanem együttműködéssel támogatja a jó kezdeményezéseket. Az országos érdek-képviseleti szövetség 33 tagszervezetből (megyei vállalkozói központok, alapítványok, közhasznú társaságok) és 6 egyéni pártoló tagból áll. A VISZ tagszervezete a Magyar Innovációs Szövetségnek, jó szakmai kapcsolatot ápol az Ipari Parkok Egyesületével, valamint a Magyar Tudományos és Technológiai Parkok Egyesületével. Szakmai kapcsolataiban legfontosabb partnere a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, illetve a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.

Nemzetközi kapcsolatok

A szövetség a nemzetközi kapcsolatokat is ápolja: elsősorban az európai uniós feltételek és a különböző pályázati kondíciók megismertetésével, illetve a cégek közötti együttműködés segítésével. Több EU-program közül – amely a 90-es évek második felétől zajlott – a flamand kormány támogatásával Nyíregyházán és Kaposvárott valósítottak meg inkubátorházat, a PHARE-program keretében pedig Budapesten hozták létre – Innostart néven – a Nemzeti Üzleti és Innovációs Központot. Ugyanakkor a Veszprémi Egyetem mellett működő Hi-tech inkubátorprogramot az UNIDO Szövetség támogatta, míg a győri INNONET a PHARE regionális fejlesztési projektje keretében kapott jelentősebb támogatást új, innovációs központ létrehozására az ipari parkban.

A szövetség 2001-ben ünnepelte fennállásának tizedik évfordulóját, mely esemény – a jubileumi közgyűlés és az ehhez kapcsolható PR-akciók révén – jó lehetőségeket teremtett a célok kijelölésére. Egyebek közt megfogalmazódott, hogy az inkubátorházak menedzsmentje – készsége és felkészültsége erősítése révén – szabadabban vehessen részt a finanszírozásban is. Vagyis olyan eszközök fölött rendelkezhessen – például gépek, berendezések, anyagok, alkatrészek hitelezése, bérlése –, amelyek hozzájárulnak az adott vállalkozások fellendítéséhez. Mindez korántsem jelenti azt, hogy átvennének bizonyos pénzintézeti tevékenységeket.

Megosztott finanszírozás

A tizedik évfordulón elhangzottak szerint azért szükséges e teendőket menedzselni, mert a közép- és kisvállalkozások részére mind ez idáig nem készült hosszú távú kormányzati stratégia. Fejlődésükhöz hiányoznak az eszközök, holott a 90-es évek közepétől az ipari parkok fejlesztési programja közvetetten hatást gyakorolt a kisvállalkozói szektorra. Bár 1999-2000 óta több pályázat is megjelent a vállalkozói inkubátorok létrehozására és fejlesztésére, az átütő siker várat magára. Igaz, pozitív példák is vannak, hiszen az idén augusztusban startolt Széchenyi-kártya szerves része lehet az eszköztárnak.

Az "Agenda 2000" elnevezésű stratégia ugyancsak a vállalkozások támogatására hivatott. Ennek forrása – a 2000-2006 közötti időszakban – évente 3,12 millió euró, mely összeg az EU-csatlakozás előkészítését szolgálja. Az EU stratégiai céljai között kiemelt helyen szerepelnek a vállalkozástámogatási programok, ám e források elnyeréséhez elengedhetetlen feltétel az állami és a magánfinanszírozás jelentős növekedése is. Mindemellett azonban – legfőképpen – jó programokra van szükség.

Az inkubátorházak számos szolgáltatása közül először is az irodák és a műhelyek kedvezményes bérleti lehetősége említendő meg. Ugyanakkor fontosak az általános irodai szolgáltatások, mint a gépelés, a nyomtatás, a számítógépes munkák. Emellett fénymásolási, faxolási s tárgyalóterem-bérlési lehetőség, illetve tanácsadás is igényelhető.

Baranya Megyei Munkaügyi Központtól igényelt vállalkozástámogatások

Időszak

Támogatási szerződések (db)

Támogatott helyek létszáma (fő)

Támogatás összege (E Ft)

Önfoglalkoztató

Hátrányos térség

Összesen

Önfoglalkoztató

Hátrányos térség

Összesen

Önfoglalkoztató

Hátrányos térség

Összesen

1992

119

119

944

944

18 3403

183 403

1993

116

116

658

658

11 9769

119 769

1994

93

93

571

571

13 3890

133 890

1995

15

15

61

61

1 9375

19 375

1996

33

33

221

221

9 1000

91 000

1997

12

39

51

12

181

193

5 763

97 969

103 732

1998

22

40

62

22

144

166

10 424

88 441

98 865

1999

21

26

47

21

105

126

10 108

79 624

89 732

2000

17

17

17

17

7 924

7 924

2001

8

8

8

8

6 515

6 515

Összesen:

80

481

561

80

2885

2965

40 734

81 3471

854 205

Átlagban:

16

60

56

13

361

297

6 789

101 684

85 421

Fenntartható együttműködés

A felsoroltak mellett természetesen számos egyéb szolgáltatást is kínálnak az inkubátorházak, de ezek már nem egységesek. Legfőképpen azért, mert nem szükséges – és nem is gazdaságos – minden inkubátorházban valamennyi szolgáltatást kínálni. Korszerű és rendszeresen karbantartott adatbankkal és internetes kapcsolattal a szolgáltatási mátrix bővíthető és együttműködéssel fenntartható. Hiszen esetenként a tolmácsolás-fordítás helyi igénybevétele jelenthet előnyt, máskor – például a számvitel és a könyvvezetés ismereteinek elsajátításában – az oktatás (szemináriumok, workshopok) szervezése segíthet, s van, ahol a pályázatfigyelés vagy a forráskoordináció a legfontosabb.

Az inkubátorházak legfőbb bevételi forrása a bérleti díj, valamint a különböző szolgáltatások ellenértéke. A legtöbb inkubátorház a kiadásaihoz hiányzó összegeket pályázatok útján próbálja pótolni.

Békéscsabán 1994-ben alakult meg az ország legnagyobb vállalkozói központja és inkubátorháza, ahol kezdő vagy néhány éve működő kis- és közepes cégek egyaránt tevékenykednek. A kisméretű gazdasági társaságok részére a rendelkezésre álló helyiségek – az iroda, a műhely, az üzlethelyiség és a raktár – jelentik az infrastruktúrát. Ezeket egy önkormányzati tulajdonú kft. üzemelteti. A Vállalkozási Centrum Kft. – amely különféle adminisztratív és tanácsadási szolgáltatást nyújt – a 19 hektáron létesült Békéscsabai Almáskerti Ipari Parkot is működteti.

Kedvezményes díjak

A békéscsabai inkubátorházban jelenleg 34 vállalkozás tevékenykedik, mintegy 250 főt foglalkoztatva. A legfontosabb kedvezmény a piaci bérleti díjból adott 10-30 százalékos engedmény, illetve a különböző szolgáltatások olcsóbb igénybevételének lehetősége. A szolgáltatóházban termelők, kereskedők és szolgáltatóipari vállalkozások egyaránt működnek. Közülük 14 az ipari, illetve 10-10 a kereskedelmi és a szolgáltatóipari cégek száma.

A 28 egységből 15 kft., 11 bt., 1 kkt. és 1 szövetkezeti formában tevékenykedik. Az egyéni vállalkozók száma elenyésző, összesen hatan vannak. A vállalkozások legnagyobb része tíznél kevesebb dolgozót foglalkoztat, s mindössze 6 azon cégek száma, amelyek dolgozói létszáma 10-40 között van. A legnagyobb létszámú, 38 fős vállalkozás 1997 óta bérlője az inkubátorháznak, és gyógycipőket készít. Az inkubátorház cégei által elért árbevétel 1999-ben – nettó – 1 milliárd 415 ezer forint volt, amely 2000-re csaknem 2 milliárdra nőtt. A vállalkozások mérlegfőösszege 1999-ben 367 millió forint volt, ami 2000-re 590 millióra növekedett.

A Budaörsi Ingatlanfejlesztő és Szolgáltató Centrum Kft. általános szolgáltatásai innovációs jellegűek. A létrehozott ipari parkban a szolgáltatási árak 80-90 százalékát – az eredeti vállalási árnál mintegy 10-20 százalékkal alacsonyabb összeget – kérik el. A felkínált szolgáltatások alvállalkozói az ISO-rendszer által minősített beszállítók, akik 10-15 százalékos kedvezménnyel segítik a kis- és középvállalkozásokat.

Minősített beszállítók

A Nógrád Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány inkubátorházában 12 vállalkozás működik összesen 30 alkalmazottal. Salgótarjánban az általános szolgáltatások között a bérleti díj 18 500 forint plusz áfa, s ebből jön le a kedvezmény. Ez utóbbit az adja, hogy a postázás költsége és a titkárság fenntartása benne foglaltatik a bérleti díjban, amibe belekalkulálták az energiaellátás és az információs technológiai szolgáltatások díját is, így ez szintén kedvezményt jelent. A telefonszolgálat igénybevételekor viszont a cégeknek saját beszélgetéseiket fizetniük kell. Az infrastruktúra használatáért is (telefax, fénymásolás, konferenciaterem) általában kedvezményes díjat kér a társaság. Az innovációs szolgáltatások – mint a marketinggel és az emberi erőforrással kapcsolatos konzultációs lehetőség –, az üzleti tervezés, illetve a finanszírozási (pályázatfigyelés, forráskoordináció, tájékoztatás) szolgáltatások ingyenesek.

Pécsett, a Baranya Megyei Vállalkozói Központban 11 vállalkozás működik az inkubátorházban. A cégeknél összesen 45 alkalmazott dolgozik. A bérleti díj négyzetméterenként, havonta 1500 forint. Egyénileg intézendő és fizetendő a telefon, a posta, a fénymásolás és a telefax költsége. Hasonlóképpen cégenként fizetendő az energiaellátás s az információs szolgáltatások ellenértéke is. A konferenciaterem használatáért 2000 forint/óra díjat kell fizetni, míg az innovációs szolgáltatások alkalomszerűen, tájékoztató jelleggel ingyenesen vehetők igénybe.

Külhoni minták

A vállalkozásfejlesztés jelen folyamatait a nyolcvanas és a kilencvenes években induló több vállalkozástámogatási intézmény alapozta meg: köztük a SEED Alapítvány és a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány. E nonprofit szervezetek korábban még csak kedvezményes vállalkozói hitelek folyósításával foglalkoztak, azonban később, az Európai Unió PHARE-támogatásának indulása után megkezdhették az országos hálózat kiépítését. Noha e folyamat napjainkban is tart, azonban a koordináló szerepet, illetve a források hatékonyabb elosztását – a munkamegosztás egyik sajátos elemeként – a vállalkozói inkubátorházak vállalták fel. Ezzel sokat segítettek a városi, kistérségi régiók magas munkanélküliségének mérséklésében. A hagyományos nehézipar összeomlása miatt igen fontos – például – az észak-, kelet- és dél-magyarországi vállalkozói inkubátorok, ipari parkok fejlesztése. Ezt felismerve Ózd, Nyíregyháza, Pécs és Szeged önkormányzata ingatlant adott a kiürített laktanyákban – vagy más üressé vált épületeket kínált fel –, hogy ezzel is segítse az újabb munkahelyek létesítését.

Az EU-csatlakozás közeledtével ugyanakkor egyre nagyobb a régiók szerepe. A VISZ-nek tehát az is célja, hogy fejlessze kapcsolatait az egyes régiók területfejlesztési szervezeteivel (például a regionális fejlesztési tanácsokkal, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségével), és kialakítsa a lehetséges együttműködést. A 2000-es évek tendenciájaként ugyanis éppen a sikeresen működő inkubátorházak világítanak rá a kisvállalkozások rendkívüli innovációs potenciáljára. Ennek kiaknázását célozná az inkubátorházak, valamint az egyetemek és a főiskolák együttműködése: miként az jól bevált az Egyesült Államokban és Nyugat-Európa több országában. Ugyanakkor az Országos Kisvállalkozás-fejlesztési Irodát széles körben kellene felhatalmazni az eredmények publikálására.

Örvendetes tendencia, hogy mind több inkubátorház jön létre a helyi önkormányzatok, valamint a kereskedelmi és iparkamarák támogatásával. Néhány esetben a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, illetve a vállalkozások közreműködésével közvetlenül is alakultak szolgáltatóipari központok. Példa erre, hogy Mohácson ez év augusztusában – három pályázó cég közül – a Városgazdálkodási és Vagyonkezelő Kft. kapta meg az ipari parkban létesítendő inkubátorház építési jogát. A 2 millió forintos beruházás során két, egyenként 400 négyzetméteres csarnokot építenek majd, ahol akár nyolc, önálló telephellyel nem rendelkező vállalkozás kaphat majd otthont. A helyi kft. azzal nyerte meg a pályázatot, hogy helybéli munkavállalókat foglalkoztat a kivitelezés során.

A Baranya Megyei Munkaügyi Központban tíz éve – 1992-ben – indult, akkor vadonatúj kezdeményezésként a vállalkozóvá válásra felkészítő képzés. A Gyöngyösi Péterné akkori igazgató és kollektívája által felkarolt kezdeményezés nem volt előírt rendelkezés a foglalkoztatási törvényben, mégis bevált e régióban. Sajnálatos tény azonban, hogy azóta – e lehetőség kihasználását tekintve – Baranya megye az utolsó helyre került a megyék rangsorában. Magyarázat lehet minderre, hogy a kezdő és kényszervállalkozók úgy tekintenek a képzésre, mint szükséges rosszra. Holott fontos, hogy a leendő vállalkozók tudják: milyen ismeretekkel, milyen készségekkel kell rendelkezniük, hogy megkapaszkodjanak a piacon. Ehhez pedig nélkülözhetetlen az alapvető vállalkozói ismeretek elsajátítása.

Képzések a Baranya Megyei Munkaügyi Központban

Időszak

Összes képzés (fő)

Vállalkozóvá válásra felkészítő képzés (fő)

Részarány (%)

1992

1 940

278

14,3

1993

2 629

561

21,3

1994

3 561

429

12,0

1995

3 237

371

11,5

1996

3 140

159

5,1

1997

3 720

112

3,0

1998

3 098

110

3,6

1999

4 312

62

1,4

2000

4 156

93

2,2

2001

3 974

141

3,5

Összesen:

33 767

2316

6,9

Átlagban:

3 377

232

6,9

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. december 3.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem