×

Költségvetés – 2003

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. december 3.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 58. számában (2002. december 3.)
A jövő évi – a kormányzat szerint takarékos – költségvetésben jelentősen változik a vállalkozások támogatásának korábban kialakult gyakorlata. Ennek lényege, hogy a középtávú gondolkodás váltja fel az éves szemléletet, ami – a pénzügyi tárca álláspontja szerint – a cégek előrelátó tervezését segítheti. A munkáltatók ezzel szemben úgy értékelik, hogy szűkülnek az érdemi támogatásra fordítható források, nem mérséklődnek kellően az adóterhek, s a költségvetési prioritások sem állják ki a gyakorlati élet próbáját. Úgy tűnik föl, mintha a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium egyes alapjainak összevonása, illetve áthelyezése a források szűkítése miatt történne. Pedig az uniós csatlakozást megelőző évben nagy hiba lenne a támogatások megnyirbálása, mert ez a kis- és közepes vállalkozások versenyképességét rontja. A munkavállalók az aktív kormányzati foglalkoztatáspolitikát is hiányolják. Álláspontjuk szerint a kormány nem használja ki eléggé az állami eszközök – az adó- és a járulékpolitika, az infrastruktúra-fejlesztés – nyújtotta lehetőségeket, amelyek segíthetnék a foglalkoztatáspolitikai célok megvalósítását.

Változik a támogatás gyakorlata

Újabb források nyílhatnak meg

A jövő évi központi költségvetés tervezését nagyban meghatározta a közszféra – már évek óta szükségessé vált – béremelésének finanszírozása, ám az idén meghozott döntés a jövő évi büdzsét is érinti. A 2002. szeptemberi 50 százalékos béremelés ugyanis jövőre 26 százalékos közalkalmazotti átlagkereset-növekedést jelent. Emellett a kormány szándékai szerint jövőre a köztisztviselők körében július elsejétől 14-16 százalékos, valamint a bíráknál – két ütemben – 50 százalékos béremelésre kerül sor. A szociális kiadások között a legjelentősebb a 8,4 százalékos – 150 milliárdot igénylő – nyugdíjemelés, valamint a 13. havi nyugdíj első üteme, amelynek finanszírozásához 34 milliárdra van szükség. Mindez azt jelenti, hogy a többi kiadás kisebb mértékben emelkedhet – foglalta össze a kormányzati szándékokat Várfalvi István, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára.

A jövő év megtervezésekor a kiindulópont a 4-4,5 százalékos gazdasági növekedés, az 5 százalékos éves infláció, illetve az a kormányzati szándék volt, hogy az államháztartás hiánya a GDP 4,5 százaléka körül maradjon. Mint Várfalvi István mondta, jövőre már az államháztartási deficitet az EU módszertana szerint mérik. Az idei 8,4 százalékos hiányból az egyszeri kiadás 2,7 százalékot magyaráz, s a tartós 5,7 százalékot kell jövőre lefaragni a fent említett mértékre.

A kormány kívánatosnak tartja, hogy a korábbi években kialakult gyakorlathoz képest változzék a vállalkozások támogatási rendszere. Fontos, hogy az egyes támogatások ne az éves szemléletet, sokkal inkább a középtávú gondolkodást erősítsék. Ezzel a gyakorlatban megvalósítható, hogy az adott támogatási alapok 70 százalékára három évre előre lehet kötelezettséget vállalni. Ez – a tárca álláspontja szerint – sokat segíthet a cégeknek a középtávú terveik megvalósításában.

Várfalvi István úgy véli: egyfelől a már elfogadott adótörvények is tartalmaznak kedvező változásokat, másfelől a költségvetés is juttat majd támogatásokat. Ezeket a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), illetve a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) fejezetei tartalmazzák. A GKM előirányzatai között – a törvénytervezet szerint – megtalálható a 15,6 milliárd forinttal gazdálkodó beruházásösztönzési célelőirányzat, valamint a 20 milliárd forintos keretből gazdálkodó kis- és középvállalkozói célelőirányzat. Ez utóbbi így 3 milliárd forinttal többet fordíthat vállalkozástámogatásra, mint az idén.

Ugyancsak jelentősnek mondhatók a MeH fejezetében található területfejlesztési források, amelyek az idei lehetőségek megmaradása mellett újabbakkal bővülnek. Ilyen új keret – egyebek mellett – a térség- és a településfelzárkóztatási célelőirányzat, amely jövőre 12 milliárddal gazdálkodik, de a kistérségi támogatási alap idén felosztható egymilliárdja is megduplázódik, s újdonság lesz – egymilliárddal – az új vállalkozói övezetek támogatása.

Indokolatlan szigorítások

A cégeket, köztük az amúgy is nehéz helyzetben lévő kis- és középvállalkozásokat indokolatlanul sújtja a kormányzat az adótörvények módosításakor elfogadott áfaszigorítása, ami például a vendéglátás számára – a drágulás miatt – piacvesztést is okozhat. Most úgy látszik, hogy az adóterhelés inkább nő, mint csökken, s "ellentételezésre" a költségvetésben kevés az érdemi támogatásra fordítható pénz. A prioritások kijelölése nem felel meg maradéktalanul a gyakorlat igényeinek – foglalja össze véleményét Antalffy Gábor, aki szerint a kis- és közepes vállalkozások számára nem lesz könnyű a jövő esztendő. A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke szerint a várakozáshoz viszonyítva a kis- és középvállalkozásoknak, de talán a nagyoknak is csalódást okoznak a jövő évi adóváltozások, illetve a költségvetési elosztás is.

A turisztika, valamint a kis- és középvállalatok számára biztosított – a jelenlegi állapot szerinti – 19, illetve 20 milliárd forint nem jelenthet érdemi segítséget. Annál kevésbé, hiszen e körnek nagyon fontos a vissza nem térítendő támogatások rendszere, így ennek visszafogása sok gondot okozhat. Ugyanakkor a költségvetés összhangban van a Nemzeti Fejlesztési Terv kis- és középvállalkozási programjával is, amely a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban készült. Úgy tűnik föl, mintha a GKM egyes alapjainak összevonása a források szűkítése miatt történne. Pedig az EU-csatlakozást megelőző évben nagy hiba lenne a támogatások megnyirbálása, hiszen ha a kis és közepes munkáltatók nem tudnak időben felkészülni a versenyre, akkor ezt később már nem tehetik meg.

A vissza nem térítendő támogatásokra a tőkehiány miatt van, illetve lenne nagy szükség. A cégek pozícióját ugyanakkor rontja a többségük számára kedvezőtlen forinterősödés, s félő, hogy a pénzromlás mértékét is alultervezi a kormány, az infláció esetleges meglódulása pedig sok-sok vállalkozást végképp ellehetetleníthet.

Szintén aggályos, hogy az érdekképviselethez tartozó vállalkozók jelentős hányadát érintő minimálbér-kompenzáció a költségvetés jövő évi tervezetéből teljes egészében kimaradt. E célra legalább 10 milliárd forintra – ha a kormányzat el kívánja kerülni az esetleges létszámleépítéseket – még szükség lenne. A munkaadói oldal álláspontja szerint ugyanakkor a Munkaerő-piaci Alapot számos olyan, a foglalkoztatáspolitikához nem tartozó kiadás is terheli, amely nem kapcsolódik az eredeti célokhoz.

Foglalkoztatási garanciákra várva

A jövő évi költségvetés tervezetében csak a 2003-as számok találhatók meg. Kívánatos lenne, hogy legalább a legfontosabb kiadási tételeket – mint például a gazdaságfejlesztésre fordított összegek, a munkanélküliség kezelésére szolgáló források, a szociális, az egészségügyi, az oktatási vagy éppen a társadalombiztosítási kiadások – tartalmazó összehasonlító anyag készüljön, amelyből kiderül: pontosan mely területekre mit fordított az elmúlt években a központi büdzsé – mondta Hanti Erzsébet, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) gazdasági szakértője.

A jövő évi költségvetésről azonban a hiányosságok ellenére elmondható, hogy a fő célokkal – mint például a versenyképesség és a vállalkozások működési feltételeinek javítása, az életszínvonal emelése, a családtámogatások kiemelt kezelése – egyet lehet érteni. Igaz, a módszerekről már megoszlanak a vélemények.

Az uniós jogharmonizációra hivatkozva a kormányzat tervei között szerepel – középtávon – a 25 százalékos kulcs mérséklése 20 százalékra. Ez elfogadhatatlan, hiszen az általános fogyasztási adó a legigazságosabb adónem. Ezért a szakszervezetek – a munkaadók érdekeit is szem előtt tartva – azt támogatják: ha az adócsökkentésre lehetőség van, akkor a kormányzat a személyi jövedelemadót mérsékelje a lehető legnagyobb mértékben. Visszatérve a jövő évi tervezetre, ebben például – általában – az infrastruktúra, s ezen belül is a közlekedés, továbbá a szolgáltatások, valamint az informatika fejlesztése nem a megfelelő súllyal szerepel, főként ha figyelembe vesszük a kiemelt gazdaságpolitikai célkitűzéseket. A szakszervezetek részéről szintén évek óta kritika tárgya, hogy nem szerepel a gazdaságpolitikai célok között a foglalkoztatás bővítése, az aktív kormányzati foglalkoztatáspolitika. Elfogadhatatlan az az érvelés, miszerint a kormányzatnak ebben nincs meghatározó szerepe, hiszen az adó- és járulékmódosításokkal, az infrastruktúra-fejlesztéssel, illetve a költségvetési kiadásokkal e célok megvalósítását nagyban elő lehetne segíteni. Ugyancsak idetartoznak például a privatizációs szerződések, amelyek megkötésekor minden esetben szükséges lenne a foglalkoztatási szint megőrzésének kötelezettségét rögzíteni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. december 3.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem