×

Tízéves a Munka Törvénykönyve

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 57. számában (2002. november 1.)
A rendszerváltozást követően rendre megújultak a gazdaságot érintő legfontosabb törvényeink. Ezek sorába illeszkedett a Munka Törvénykönyve (Mt.) is, mely jogszabály hatálybalépésének tizedik évfordulója alkalmából konferenciát rendezett a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának munkajogi és társadalombiztosítási jogi tanszéke. A tekintélyes előadók egyetértettek abban, hogy a munka világának változásaihoz igazodva újra kell gondolni a törvényt.

A szervezők a konferencia célját elsősorban az összegzésben jelölték meg. Abban, hogy a magyar társadalmi-gazdasági rendszerváltozás egyik alaptörvényeként elismert Munka Törvénykönyvéről – amelyről az elmúlt tíz év során élénk, helyenként éles jogpolitikai, jogalkalmazási és tudományos viták zajlottak – immár lehetőség nyíljék a tapasztalatok megfogalmazására. Illetve – a külföldi és a hazai jogélet, valamint a munkaügyi politika jeles képviselőinek közreműködésével, s a munkajogi jogalkotás újabb eredményeinek felhasználásával – lehetőség nyíljék az európai közösségi csatlakozási folyamat új kihívásainak is megfelelő fejlődési irány kijelölésére.

Az előadások tematikus összeállítása jól tükrözte a munka világának különböző területeit, átfogó képet nyújtva ezzel az ezredforduló magyar munkajogi helyzetéről és perspektíváiról. (A konferenciáról a közeljövőben a teljes előadásanyagot tartalmazó kiadvány készül.)

Rugalmasság és biztonság

Kiss Péter foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter előadásában leszögezte: a Munka Törvénykönyvének megszületésére akkor került sor, amikor a rendszerváltozáshoz kapcsolódó, alapvető gazdasági törvények (privatizáció, adó, járulékok stb.) már életbe léptek.

Az Mt.-nek – különös tekintettel arra, hogy a rendszerváltozás időszakában 1,5 millió munkahely szűnt meg – egyidejűleg több követelménynek is eleget kellett tennie, nevezetesen: meg kellett felelnie a rugalmas munkaerőpiac feltételeinek, illetve a munkavállalók biztonsága és a kiszámíthatóság kritériumainak. Ma új kihívások elé nézünk, hiszen az uniós csatlakozás szabta jogszabályi követelmények érvényesítésén kívül meg kell teremteni az európai bér- és munkakörülményekhez való felzárkózás munkaügyi feltételrendszerét is.

Fontos törekvés, hogy munkavállalók és munkaadók szuverén megállapodásai a jelenleginél nagyobb teret kapjanak, azaz a munkahelyi és az ágazati kollektív megállapodások szerepe növekedjék. A miniszter elsősorban az ágazati szint megerősítésének fontosságát hangsúlyozta.

Atipikus formák

A hosszú távú versenyképesség fenntartásával s a foglalkoztatás bővítésével összefüggésben a miniszter kiemelte, hogy meg kell teremteni az atipikus munkavégzési formák elterjedését segítő munkajogi feltételeket is. Olyan rendszert kell kialakítani, amelyben a szabályok maguk segítik e munkavállalási formák elterjedését, elsősorban azzal, hogy a foglalkoztatottakra kisebb terheket rónak. Nem véletlen, hogy az Európai Unióban a nők 33-35 százaléka dolgozik részmunkaidőben, míg ez nálunk csupán 6-7 százalék. Így az sem csoda, hogy míg Európában – főleg a részmunkaidős foglalkoztatás elterjedtsége miatt – 70 százalék körüli a foglalkoztatottság, addig ez nálunk mindössze 55 százalék.

A Munka Törvénykönyve komplex felülvizsgálatának szükségességét hangsúlyozva Kiss Péter elismerte, hogy az újrakodifikálás egyszersmind az aktuálpolitikai hatások nyomán keletkezett jogi-szakmai problémák rendezésére is lehetőséget teremt. Kiemelte, hogy az Európai Unióban egyre nagyobb szerep jut a felek megállapodása alapján kialakított szabályoknak, s a hazai jogalkotás is akkor lehet sikeres, ha az alapoz a szociális partnerek információ- és véleménycseréjére.

Rolf Birk, a Trieri Egyetem professzora, az Európa Tanács munkajogi bizottságának alelnöke az európai integráció és a nemzeti jogok viszonyának munkajogi tükröződését vizsgálta előadásában. Megállapítása szerint a munkajog szempontjából az európai aspektus a meghatározó, annak ellenére, hogy a munkajog az Unióban is nemzeti jog marad. A hazai hagyományokat, a nemzeti sajátosságokat azonban összhangba kell hozni az EU-s szabályokkal. Ez utóbbiak integrálásának módja természetesen nagyban függ az egyes nemzeti jogszabályok állapotától. Noha Birk professzor elismerte, hogy az uniós jog dominanciája előidézheti a nemzeti sajátosságok visszaszorulását, ez nem jelenti a nemzeti jogrendszer elszegényedését, csupán differenciálódását.

Pál Lajos ügyvéd a kodifikátor szemszögéből vizsgálta meg a Munka Törvénykönyve történetét, mai helyzetét és kilátásait. Az Mt. megalkotásában domináns részt vállaló szakember történeti visszatekintése után markáns véleményt fejtett ki arról, hogy a magyar munkajogi szabályozás jelenleg válságban van. Mindemellett biztatónak ítélte a helyzetet annyiban, hogy e negatív tendenciák megfordíthatók, amennyiben a kormányzat megakadályozza az esetenként felmerülő aggályos elképzelések megvalósulását, s a szakmai igényesség mellett a hatékonysági szempontokat is érvényesíti.

Az Mt. tartalmi elemeit taglalva ugyanakkor kifejtette, hogy a jelenlegi munkajogi szabályok még mindig a nagy, ipari jellegű termelő szervezetek "képére szabottak", s e szabályokat differenciáltabb, a kisebb és szolgáltató jellegű vállalkozások versenyképességének növelését is szolgáló, rugalmasabb kereteknek kellene felváltaniuk. Hidat építve a Munka Törvénykönyve és a Polgári Törvénykönyv között, meg kellene teremteni a választási lehetőséget a munkaviszony és a polgári jogviszony között.

Jogi és bírságolási eszközökkel nem lehet a valós tendenciáknak határt szabni. A munkaviszony keretein belül is differenciáltabb szabályozásra, alternatív szerződéstípusok kidolgozására lenne szükség. Pál Lajos szerint paradigmaváltás kell a munkajogban: újra kell gondolni a "gondoskodó állam" szerepét. Az új szellemben úgy kell segíteni a foglalkoztatás bővítését, hogy a munkaerő kereslet-kínálat törvényei is érvényesüljenek. A szabályoknak ösztönözniük kell a munkaviszony létesítését, s nem elriasztani attól. Pál Lajos ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy a munka világában kiemelt jelentősége van megállapodások rendszerének.

Szociális párbeszéd

Az országos érdekegyeztetés három oldalának képviselői ugyancsak ez utóbbi gondolatkört fejtették ki előadásaikban. Mint Herczog László, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium helyettes államtitkára kiemelte: a munkaügyi érdekegyeztetés rendszere már az új, demokratikus Munka Törvénykönyve megszületését megelőzően is működött, nagyban hozzájárulva ezzel egy korszerű Mt. megalapozásához.

A szociális párbeszéd rendszerének kialakításában a kezdetektől folyamatosan szerepet vállaló helyettes államtitkár négy pontban foglalta össze az érdekegyeztetés fogalmát, célját, eredményességét és jövőjét. A szociális párbeszéd definíciójának legfontosabb elemeként Herczog László a szociális partnerek szabályozásban való részvételét jelölte meg. A párbeszéd fő formájának a konzultációt tartja, az egyetértési jog inkább csak kivétel, míg a megállapodás politikai kategória, azaz olyan kívánatos cél, ami jogi eszközökkel nem kényszeríthető ki.

A szociális párbeszéd eszközt jelent a partnerek kezében az érdekek érvényesítésére, a szabályozás minőségének javítására, elősegítheti a jogalkalmazást, megelőzheti a feszültségeket, illetve rendezheti az esetleges konfliktusokat. Nem utolsósorban pedig a hatalom gyakorlásának egyik legdemokratikusabb formáját jelenti.

Az érdekegyeztetés rendszere – a civil párbeszédet is ideértve – nagyjából a társadalmi párbeszéd egészével, míg a szociális párbeszéd a munkaadók és munkavállalók disputájával azonosítható.

Javítandó a vitakultúra

A helyettes államtitkár szerint a szociális partnerek nagyrészt egymás között generálják az esetenkénti konfliktusokat. A jelenlegi állapot legnagyobb problémája, hogy a részt vevő szervezetek egyike sem szeretné felvállalni a – reprezentativitási kritériumoknak, valamint a célszerűségnek nem mindenben megfelelő – rendszer megváltoztatásával járó konfliktusokat. Ezzel kapcsolatban kétfajta kormányzati álláspont lehetséges. Az egyik szerint a szociális partnerek szakmai és reprezentativitási színvonala nem megfelelő, ezért ki kell őket szorítani a kormányzati elképzelésekkel kapcsolatos egyeztetésből. A másik álláspont szerint viszont, ha nem megfelelő a szociális partnerek felkészültsége, akkor minden lehetséges eszközzel támogatni kell a követelményekhez való alkalmazkodásukat. Herczog László ez utóbbi magatartásformát tartotta elfogadhatónak és az uniós normákhoz is illeszkedőnek.

A helyettes államtitkár a tripartizmus viszonyait elemezve megállapította, hogy a munkaadói érdekképviseletek politikai befolyása a kormányra jelenleg jóval gyengébb a szakszervezetekénél, míg a munkaadók és a szakszervezetek közötti viszony kifejezetten gyengének mondható.

Herczog László kiemelte, hogy a jövő egyértelmű feladata a kétoldalú párbeszéd erősítése, valamint a politikai kultúra, a vitakultúra javítása, a nyitott és a befogadó magatartás megerősítése. Ugyanakkor az egyes fórumok, egyeztetési formák konkrét szerepét nem lenne szabad túlértékelni. A párbeszéd fóruma ugyanis eszköz, nem pedig cél.

A helyettes államtitkár véleménye szerint a diskurzust nem csupán a kifejezetten kétoldalú fórumokon, de a tripartit struktúrán belül is erősíteni kell. Feltétlenül szükséges, hogy az Európai Unióban – a Római Szerződés 138. és 139. cikkelyének megfelelően – kiszélesedő szociális partneri jogalkotó szerep nálunk is teret nyerjen. E jogalkotó képesség és szerep egyértelműen az érintett három szereplő együttműködésének minőségén múlik.

Új idők új követelményei

Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) alelnöke a munkaadói szövetségek képviseletében megállapította, hogy a Munka Törvénykönyve megfelelt a kor követelményeinek, a hatálybalépése óta eltelt 10 év a munkabéke korszaka volt. Jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az érdekegyeztetés rendszere – ha hibákkal is, de – kialakuljon, működjön. Mint Rolek Ferenc – a Munka Törvénykönyve megalkotása körül bábáskodott egykori tisztségviselő – kifejtette: az Mt. születését a partnerek hatékony szakmai vitái övezték, s ezeket mindenkor a kölcsönös előnyök keresése, a szélsőségek elkerülése s az elfogadható megállapodások jellemezték.

A Munka Törvénykönyve megalkotását – a szakszervezeti vagyon megoszlása és a szakszervezeti jogok körüli elég éles viták kivételével – kevéssé befolyásolta a politika. A mai helyzet némileg különbözik ettől. Jóllehet az Mt. alapeszmeisége – a változtatások ellenére – ma még megegyezik az eredetivel, de e megállapítást kritikaként kell felfogni, hiszen maga a társadalmi-gazdasági helyzet is változott. Az elmúlt négy év alatt a társadalmi párbeszéd kiürült, érdemi egyeztetés egyedül a Munka Törvénykönyvét illetően volt, de végül ez is elhalt. A törvény módosításai az éppen aktuális kérdésekre akartak válaszolni, viszont a társadalmi-gazdasági fejlődésből következő problémákat nem sikerült feldolgozni.

Rolek Ferenc egyetértett Pál Lajossal abban, hogy az Mt. nem vette figyelembe a gazdaság szerkezetváltozásait, s mivel a vállalkozás hierarchikus modelljére épült, ekképpen a nem strukturált gazdálkodóegységeken belüli viszonyokat nem tudja kezelni. A jogszabály eleve arra épít, hogy a munkaadó és a munkavállaló viszonya antagonisztikus. De egyébként is azt az ipari üzemekre szabták, s a szolgáltatási és agrárszféra speciális problémái kimaradtak a látóköréből.

A törvény szemlélete ugyanakkor statikus is, mivel a helyhez kötött munkavégzésre alapoz. Másfelől pedig rugalmatlan, mert csupán a nagy munkáltatók szempontjait képes figyelembe venni. Rolek Ferenc kifejtette: a munkajog mindenki joga, a gazdaság működésének egyik törvényi alappillére. Éppen ezért kellene egy, a jelenleginél rugalmasabb jogszabály, hiszen az új viszonyokra új válaszok kellenek, s ezeket nem lehet a régi sémák szerint szabni.

Uniós kitekintés

A Munka Törvénykönyvének is igazodnia kell a gazdasági globalizációhoz, az erősödő munkaerőmozgásokhoz. Rendezni kell az önálló, alkotó munkát végzők viszonyait, differenciáltan kell szabályozni a kisvállalkozások problémakörét, kiemelt figyelmet kell fordítani a távmunka egyes formáinak szabályozására.

Mindemellett hiba lenne a Munka Törvénykönyvét szociális törvényként értelmezni, ebből következően "helyre kell tenni" az Mt.-ben előforduló szociális elemeket (például szülési szabadság), s azokat a megfelelő szociális törvények keretein belül kell rendezni. Összefoglalva: a jelenlegi Munka Törvénykönyve ideje lejárt, az újnak pedig az uniós jogharmonizációnak s az aktuális gazdasági követelményeknek egyaránt meg kell felelnie.

Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének elnöke a munkavállalók képviseletében kifejtette, hogy a Munka Törvénykönyvével kapcsolatos szakmai vitákon kívül a praxis-munkajog és a katedra-munkajog sokszor nem cseng öszsze. A szakszervezeti elnök is annak a véleményének adott hangot, hogy az elmúlt tíz év a munkabéke korszaka volt, annak ellenére, hogy akadtak nehéz helyzetek. Borsik ecsetelte a szakszervezeti és az üzemi tanácsi munkavállalói képviselet kettősségéből fakadó nehézségeket, valamint kitért a kollektív szerződések megkötésével kapcsolatos néhány problémára. Utóbbival összefüggésben kifejtette, hogy éppen a kollektív alku ösztönzése involválná, hogy a Munka Törvénykönyve keret jellege erősödjék, hiszen az Mt.-hez másként viszonyulnak a munkaadók és a munkavállalók ott, ahol van érvényes kollektív szerződés, mint ott, ahol nincs. Borsik egyetértett az Mt. koncepcionális felülvizsgálatának szükségességével.

Gyulavári Tamás, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa az esélyegyenlőség problémakörének munkajogi vonatkozásairól beszélt. Az esélyegyenlőség kérdése az uniós jogban igen nagy hangsúlyt kap, míg nálunk a szakmai és a szélesebb közvélemény hajlamos arra, hogy túldimenzionálja a kérdést. Gyulavári véleménye szerint viszont e terület nálunk szabályozatlan és elhanyagolt, kezeléséhez pedig hiányoznak a szükséges pénzügyi források. Meg kell különböztetnünk az egyenlő bánásmód és az esélyegyenlőség kategóriáját. Utóbbinak azt kell jelentenie, hogy ki mennyire képes élni a rendelkezésére álló jogokkal. A diszkrimináció leküzdéséhez jogi és jogon kívüli eszközökre egyaránt szükség van. Az előadó nem értett egyet azzal a megközelítéssel, mely szerint mindenfajta megkülönböztetés tilos lenne. Véleménye szerint alkalmazható az előnyben részesítés eszköze, de semmi esetre sem a társadalmat megosztó módon.

Bankó Zoltán, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa a munkajog védelmi funkciójáról és az atipikus foglalkoztatási formákról beszélt. Utóbbival kapcsolatban kifejtette, hogy a foglalkoztatási szint emeléséhez elsősorban ezek jelenthetnek kitörési pontot, a segítő szabályozás ezért kiemelten fontos. Mindenekelőtt a munkaviszony, az önfoglalkoztatás pontos definíciója lenne elengedhetetlen, hiszen meg kell határozni, hogy a foglalkoztatás mihez képest atipikus. Nálunk mindeddig azért nem volt igény a szabályozásra, mert e formák elterjedtsége elhanyagolható volt. Az EU-ban például az összes foglalkoztatottból átlagosan 20-25 százalék részmunkaidős, míg nálunk ez az arány 4-5 százalék.

Iránykeresés

A munkajogi szabályozás alternatíváiról tartott záró előadásában Kiss György tanszékvezető egyetemi tanár feltette a kérdést, vajon fenntartható-e a Munka Törvénykönyve a jelenlegi struktúrában. Véleménye szerint a törvény jelenleg minden olyan elemet tartalmaz, amely az EU-csatlakozás megalapozásához szükséges, s erre a jövőben építeni lehet. De – tekintettel arra, hogy a törvény lényegében két részre osztható, nevezetesen egy politikailag motivált kollektív szerződési jogra és egy szakmailag motivált egyéni jogra – irányt kellene szabni a fejlődéshez. Ugyanis, ha igaz az a tétel, hogy a tripartit viszonyok erősödnek, akkor a szabályozásnak nem munkajogi irányultságúnak kellene lennie.

Ezzel összefüggésben a professzor felvetette egy érdekegyeztetési törvény szükségességét. A kollektív munkajogot érintően kifejtette, hogy az üzemi tanács rendszere miatt számos helyen a szabályozás párhuzamosságokat tartalmaz. Az azonban, hogy az üzemi tanácsok státusa miként alakul – politikai döntés kérdése. Ahhoz, hogy a párhuzamosságokat fel lehessen számolni, szükség lenne a szakszervezeti megállapodások regulatív funkciójára. Meg kell találni azt az utat, melynek során az ágazati kollektív szerződések nem kiterjesztéssel, hanem megállapodással jöhetnek létre.

A Munka Törvénykönyve az elmúlt tíz év során teljesítette feladatát, s bár újraszabályozására igen nagy szükség van a megváltozott körülmények között, ezt csak széles körű egyeztetés és elmélyült szakmai munka alapján lehet megtenni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem