×

Kereseti viszonyok, felzárkózási esélyek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 57. számában (2002. november 1.)
Magyarország uniós csatlakozásának közeledtével egyre erőteljesebben megfogalmazódó kérdés, hogy vajon milyen hozadéka lesz az integrációnak. Az eddigi csatlakozási tapasztalatok azt jelzik, hogy az EU-ba lépő országok – pusztán a teljes jogú tagság elnyerése okán – nem számíthatnak azonnali bérfelzárkózásra, habár jó eséllyel indulnak el ezen az úton. Magyarországon is ez érvényesül majd, de tudomásul kell venni, hogy a bérfelzárkózás akkor lesz sikeres, ha a bérarányok a gazdaság és a társadalom számára egyaránt elfogadható határok között maradnak.
LINK="#0000ff">

A (bér)felzárkózási kilátásokat több hazai és külföldi kutatóintézet is folyamatosan elemzi, s megközelítőleg hasonlóképpen értékelik a GDP, a termelékenység és a bérek tekintetében várható esélyeket. Ugyanakkor a tapasztalati tények azt jelzik, hogy a gazdasági ágak is átrendeződnek – egyes területek leépülnek, míg a tőkevonzó képességgel rendelkezők megerősödnek. E folyamat eredményeképpen a bérhelyzetük is változik.

Régiós különbségek

A GDP tekintetében – ami ma az uniós átlag 53 százalékát éppen csak meghaladja – 2015 körülire teszik azt a dátumot, amikor az ország fejlettsége eléri az Unió szegénységi küszöbét, vagyis a 75 százalékot. Ez a szint egyébként az uniós támogatásokhoz való hozzáférésnek is a korlátja. Minden elemző megjegyzi ugyanakkor, hogy az átlag jelentős különbségeket takar, hiszen a fővároshoz képest egyes régiók komoly lemaradásban vannak. Az Európai Bizottságnak a tagjelöltek középtávú gazdasági programját értékelő összefoglalója még ennél is korábbi, 2012-es dátumot tartalmaz, ami azt jelenti: Szlovénia után a másodikak vagyunk a csatlakozásra várók listáján.

A felzárkózási esélyeket illetően igen fontos a termelékenység alakulása. Mivel Magyarországon ez a mutató – vásárlóerő-paritáson – az uniós mérték 59 százaléka, e tekintetben még optimistábbak a várakozások, s ezt a kormány gazdasági prognózisa is alátámasztja. A termelékenység tekintetében ma Szlovénia után Csehországgal közel azonos szinten foglaljuk el a második helyet. Szükség is van a termelékenység dinamikus növekedésére, hiszen a bérek – amelyek mutatója jelenleg a legrosszabb – eddigieknél gyorsabb felzárkózásához igen magas termelékenységi mutatóra van szükség.

Jövedelmi tendenciák

A hazai bérek – reálértéken – ma az uniós átlag harmadát teszik ki. Abban zömmel megegyeznek a szakértői vélemények, hogy a csatlakozás után a bérfelzárkózás várhatóan felgyorsul. A magyar és az uniós keresetek összehasonlításához több mutatót is használhatunk. A honi gyakorlatban bevett szokás, hogy ezeket vásárlóerő-paritáson hasonlítjuk össze. Ekkor kapjuk az előbbi arányokat. A valutaparitás alapján tett összehasonlítás viszont még ennél is nagyobb lemaradást mutat.

Az sem mindegy, hogy a bruttó vagy a nettó bérek képezik-e a vizsgálat tárgyát. Az Unió általában bruttó bérekkel dolgozik, a hazai kutatók azonban inkább a nettó béreket vizsgálják. Mivel az EU-ban a bruttó és a nettó bérek azonosan mozognak, ott e szempontnak nincs jelentősége, nálunk azonban a nettó bérek alakulása egyes években nagyon is eltért a bruttóétól, ezért a jövedelmi tendenciák vizsgálatára inkább az előbbi felel meg. Bármelyik mutatót is nézzük azonban, mindegyik esetében azt látjuk, hogy a teljesítményekkel összehasonlítva is jókora lemaradást mutatnak az uniós értékekhez képest. Azt is megállapíthatjuk, hogy nemcsak az EU-hoz, de a hozzánk hasonló fejlettségi szintű országokhoz képest is (például Lengyelország, Csehország) alacsonyabbak a bérek. Egyes országok kereseti előnye több mint négyszeres, s a munkaerőköltség is igen hasonló képet mutat.

Önmagában persze a bérszintek különbözősége nem jelent semmit, hiszen az EU jelenlegi tagországai között is nagy különbségek tapasztalhatók, és nemcsak a bérek, de a GDP, illetve a fogyasztói árak stb. tekintetében is. A bérfelzárkózás közgazdaságilag csakis úgy értelmezhető, hogy a bérek reálértékét gazdasági fejlettségünk és termelékenységünk arányában emeljük meg, ami azt is jelenti, hogy az elkövetkezendő években saját belső elosztásunk aránytalanságait kell orvosolni.

Portugália a mienkhez hasonló helyzetből indulva az EU-átlag kétharmadára küzdötte fel reálpozícióit, ami reális jövőkép lehet számunkra is. Írország példátlan fellendülését azonban nem ismételhetjük meg reálisan.

Növekedési kilátások

 

GDP/fő 2000 EU-15 = 100,01

Mikorra várható az EU átlagos GDP-szintje75 százalékának elérése?2

Bulgária

24

2032

Csehország

60

2016

Észtország

38

2020

Lengyelország

39

2034

Lettország

29

2028

Litvánia

29

2032

Magyarország

52

2012

Málta

53

2031

Románia

27

2035

Szlovákia

48

2021

Szlovénia

71

2002

Törökország

29

2033

1 Eurostat (www.europa.eu.int/comm/eurostat)

2 Világgazdaság, 2001. december 7. (forrás: Európai Bizottság)

Átrendeződő ágazatok

Mindenesetre tényként kell megállapítani, hogy a csatlakozás bérszínvonalra gyakorolt hatása a korábban taggá lett országok esetében sem indított el egyöntetű felzárkózást, noha felgyorsította a közeledést a többi tagország bérszintjéhez. A keresetekhez képest a GDP, az árak s az infláció közeledése sokkal markánsabban zajlott le. Portugália, Görögország és Spanyolország esetében is látható, hogy a kezdeti gyors növekedés után a bérek szintje máig az uniós átlag, sőt a korábban csatlakozott országok átlaga alatt maradt.

Egyes kutatók szerint a jövőben a gazdasági ágak várható átrendeződése is javíthatja a hazai bérarányokat. Várhatóan a leggyengébb területek leépülnek, a tőkefelszívó képességgel rendelkező gyengélkedők és a közepesek viszont erősödhetnek. A magyar gazdaság rendszerváltás után megindult szerkezeti átalakulása az uniós csatlakozással várhatóan utolsó jelentősebb szakaszába ér. E folyamat természetesen a keresetekre is hatással volt és lesz a jövőben is.

A '90-es években a bérek rendkívül sok strukturális tényező együttes hatására alakultak mind a növekedésüket, mind belső szerkezetüket tekintve. 1992 és 2002 között a bruttó keresetek 5,1-szeresükre nőttek, ami mögött azonban – ágazati és területi viszonylatban egyaránt – számottevő belső átrendeződés húzódik meg. Ugyanakkor differenciált folyamatok zajlottak le a vállalkozások között a tulajdonos, a tulajdonforma, a vállalkozás nagysága, az alapítás ideje, körülményei szerint is. Sőt: eltérő bérviszonyokat eredményezett az is, hogy milyen nemű és korú, iskolai végzettségű, milyen etnikumhoz tartozó, s milyen besorolású, fizikai vagy szellemi munkakört betöltő dolgozóról van szó. Kiugróan magas keresetet lehet elérni ma egyes ágazatokban, területeken, bizonyos végzettséggel, képesítéssel rendelkezve, vagy például a multinacionális cégeknél, főleg közép- vagy felső vezetői beosztásban. Ezek sorában vannak jogos indokok, mint például a végzettség, a munkakör, de hasonló beosztású dolgozók keresetei között bérpolitikai indok nélkül is nagy eltérések tapasztalhatók, például az ország egyes területein vagy akár a nőknek és a férfiaknak kifizetett bérek között.

Bérek és bérköltségek, 1999 (A feldolgozóipari fizikai munkások átlagkereseti szintjén) USD vásárlóerő-paritáson

 

Munkaerőköltség

Bruttó kereset

Nettó kereset

Belgium

41 042

30 442

17 691

Németország

36 742

30 428

17 669

Hollandia

33 802

29 157

18 821

Dánia

31 638

31 445

17 544

Olaszország

31 275

23 325

16 528

Luxemburg

30 889

27 207

20 196

Ausztria

30 544

23 205

16 519

Svédország

30 236

22 723

14 964

Finnország

30 191

23 961

15 892

Egyesült Királyság

28 989

26 537

20 071

Franciaország

28 710

20 620

14 913

Írország

25 200

22 500

17 024

Spanyolország

24 239

18 531

15 161

Görögország

17 898

13 987

11 502

Portugália

14 171

11 451

9 435

Magyarország

10 123

7 133

4 987

Csehország

16 298

12 073

9 331

Lengyelország

13 123

10 897

7 476

Forrás: Taxing wages 1999-2000, OECD 2001

Kereseti különbségek

A munkavállalók közötti jövedelmi különbségek kialakulására a legnagyobb hatással az iskolai végzettség, illetve a szakképzettség szerinti eltérések voltak, valamint az, hogy vezetőként vagy beosztottként alkalmaztak-e valakit. A '90-es évek végére az indokoltnál jóval nagyobb különbségek alakultak ki a közszférában és a versenyszférában dolgozók között. Különösen a közalkalmazotti bérek lemaradása volt jelentős, ami a legnagyobb létszámot foglalkoztató oktatási, egészségügyi, szociális és kulturális területeken elérte a 35-50 százalékot. Ez a lemaradás az ez évi kiemelkedően magas, átlagosan 50 százalékos béremeléssel mérséklődött.

A legnagyobb aránytalanságok mégis a versenyszférán belül tapasztalhatók. A legkedvezőbb helyzetű ágazat (pénzügy) átlagkeresete háromszorosa a sorban utolsóénak (textilipar), de az ágazati sorrend alsó és felső négy ágazata között is átlagosan kétszeres a bérkülönbség. Jelentős eltérések (10-20 százalék) mutatkoznak az azonos munkakörben és ágazatban dolgozók között aszerint is, hogy az ország melyik régiójában található a vállalkozás. Ezek mértéke 30-35 százalékos is lehet a hasonló foglalkozások között. A külföldi tulajdonban levő cégek – a rendelkezésre álló statisztikák szerint – mintegy 30 százalékkal magasabb bért fizetnek.

Általában elmondható, hogy a menedzseri fizetések közelítenek leginkább az EU hasonló beosztású munkaköreiben megállapított keresetekhez. A bérhelyzetet differenciálja még a béren kívüli juttatások sora is. Vannak olyan munkakörök, ahol e juttatásokkal vagy prémiummal az éves kereset többszörösét is el lehet érni. A munkavállalók és különösen a fizikai dolgozók többségére azonban az a jellemző, hogy az alapbérén és a kötelező pótlékokon túl legfeljebb adómentes étkezési hozzájárulást kapnak. Ez – még ha tehetősebb cégnél dolgoznak is – általában akkor is inkább csak kiegészítő nyugdíjpénztári hozzájárulással, üdülési támogatással, esetleg tikettrendszerű csomaggal párosul.

Tulajdonosi összetétel szerinti kereseti arányok a főbb munkaköri csoportokban

Munkaköri csoportok

Tulajdonosi összetétel

Együttes átlag

Többségi külföldi

Többségi hazai

Vezetők és termelésirányítók

151,3

77,2

100,0

Érdemi ügyintézők

128,2

81,1

100,0

Ügyviteli munkakörök

133,7

87,7

100,0

Fizikai munkakörök

119,9

89,9

100,0

Összesen

121,4

87,1

100,0

Forrás: Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium

Torzító hatások

Középvezetőktől felfelé – különösen, ha a vállalat a fővárosban vagy az ország nyugati térségeiben működik –, valamint keresett szakmák, képesítések (például informatikusok, több nyelvet beszélők) esetén a különjuttatások sora jelenik meg: mobiltelefon- és gépkocsihasználat, külföldi utazások stb. A vezetői kereseteket ma még nem tudja a KSH statisztikája elválasztani a beosztott dolgozókétól. Így olyan torzításokat takar az országos és a vállalati statisztika, amelyek a bérfolyamatok korrekt elemzését is megkérdőjelezhetik.

A vezetői béralakulás torzító hatását az átlagkeresetekre számszerűsíteni is lehet. Például egy 20 fős vállalkozásnál az 5 fős vezetői gárda 20 százalékos bér- és prémiumemelése következtében 13-18 százalékkal megnő az átlagos bérszint akkor is, ha a 20 fő keresete változatlan marad. Ugyanez még egy 250 fős cég esetén is 4-8 százalékos keresetnövekedést mutat. Ha a vezetői pénzeken túl a dolgozói létszámra is számolunk egy 5 százalékos átlagos bérnövekedést (ennyit például a minimálbér emelése önmaga is jelenthet), akkor 20 főnél további 1,5-3 százalékos emelkedés mutatkozik, holott a dolgozók többségének változatlan maradt a fizetése.

Más megközelítésben ugyanezek a példák azt jelentik, hogy 20 fő esetén egy 19 százalékos éves bérnövekedés kijöhet úgy is, hogy a dolgozók pusztán átlagosan 5 százalékkal kapnak többet, míg a vezetők járandósága 20 százalékkal emelkedett. Illetve egy 250 fős vállalatnál az átlagos 10 százalékos keresetnövekedés mögött csak 5 százalékos dolgozói, viszont 20 százalékos vezetői béremelés is állhat.

Előnyben a vezetők

Az Országos Munkaügyi Kutatási és Módszertani Központ (OMKMK) – a Foglalkoztatási Hivatal elődje – reprezentatív adatfelvétele alapján a versenyszférában, az egyes ágazatokban a vezetői kereset az ágazat átlagkeresetének 2,3-3,2-szeresét jelenti (a legutóbbi adatfelvétel idején ugyanez az arány a közszférában még alacsonyabb volt).

Egyes munkaköröket tekintve az adatok a következő arányokat mutatják: a felső szintű vezető a takarítóhoz képest 13,2-szer többet keres a pénzügyi területen, és 6,4-szer többet a kereskedelemben. A gépíró keresetéhez képest pedig a pénzügyi ágazatban 6,1-szeres, a kereskedelemben 4,3-szoros az előnye. Azt láthatjuk, hogy minél magasabb az adott ágazat átlagkeresete, annál nagyobb belső különbségeket takar az átlag.

A vezetők körén belül is igen nagy eltérések tapasztalhatók aszerint, hogy milyen a vállalat mérete, tulajdonosi összetétele, ágazati hovatartozása. A 20 fő alatti és az 1000 fő feletti létszámú vállalkozások vezetőinek alapbérei között hatszoros a különbség. Aszerint, hogy a tulajdonos hazai vagy külföldi, magán- vagy állami tulajdonú-e, az eltérések alacsonyabbak, mintegy 2-5-szörösek, de jellemzően inkább csak 2-3-szorosak. A vezetői beosztások tekintetében ágazatonként még kisebb – 1,5-2,5-szeres – a különbség, és szerkezetében az ágazatok átlagkereseti arányaira emlékeztet.

2001-ben a vállalati felső vezetők keresete 15,8 százalékkal emelkedett, a középvezetőké mintegy 10 százalékkal, a közvetlen termelésirányítóké pedig 20 százalékkal nőtt. Az OMKMK adatfelvétele, illetve becslése szerint az országos átlagkereset-növekedésen belül mintegy 4 százalékot az összlétszámban egyébként elenyésző számú vezetők fizetései hoznak. A nagymértékű minimálbér-emeléssel összefüggésben az első év tapasztalata azt mutatja tehát, hogy a vezetői keresetek követték az átlagos bérnövekedési arányt, a legkisebb bérhez viszonyítva pedig csak kisebb közeledés zajlott le. A minimálbér-emelés tehát jellemzően nem a vezetői keresetek rovására történt meg.

Jövedelmi arányok az iskolai végzettség szerint, 1995-2000

Legmagasabb iskolai végzettség

1995

1997

1999

2000

Általános iskola = 100

Általános iskola

100

100

100

100

Szakképző

116

121

124

121

Szakiskola

143

151

156

152

Gimnázium

143

149

157

152

Technikum

185

203

210

201

Főiskola

200

207

219

225

Egyetem

291

331

356

375

Együttes átlag

146

152

161

161

Forrás: Országos Munkaügyi Központ, jövedelemfelmérés 

A minimálbér hatása

A fizikai munkaköröket vizsgálva számottevő közeledés ment végbe 2001-re. A szakmunkások átlagos keresete 2000-ben a minimálbér 2,84-szerese volt, 2001-ben pedig már csak 2,08-szerese. A segéd- és betanított munka átlagos keresete is közelebb került a minimálbérhez. Az átlagosnál lényegesen jobban összetorlódtak a kereseti arányok azokban az ágazatokban, ahol a bérszint alacsony. A mezőgazdaságban, a ruhaiparban, a kiskereskedelemben és az idegenforgalomban a szakmunkások átlagos alapbére alig haladta meg 2001-ben az 50 ezer forintot.

A kereseti arányok közeledése 2002-ben – feltehetően – ezen ágazatokban tovább folytatódott a fizikai dolgozók körében. Az első év tapasztalatai szerint a minimálbér emelése tehát nem a kívánatos módon közelítette a bérarányokat, hanem alulról összenyomta azokat, méghozzá éppen azokon a területeken, ahol a különbségek egyébként is kicsik voltak.

Külföldi tulajdonos esetén a keresetek és belső eltéréseik is általában véve magasabbak, mint a hazai tulajdonú vállalkozásoknál. Az azonos munkaköri csoportokon belüli kereseti előny a külföldi többségi tulajdonú vállalkozásoknál mindenütt megfigyelhető, ezen belül a legnagyobb a vezetőknél, és a legkisebb a fizikai munkakörökben. Ez egyben azt is jelenti, hogy a vezetők keresetei is itt térnek el a legnagyobb mértékben az átlagos keresetektől. Ez részben érthető, hiszen a vezetők esetében a külföldi tulajdonos azt honorálja, hogy távollétében is jól megy az üzletmenet, ehhez pedig nagyobb jövedelmet ígér. A beosztottaknál, fizikai munkát végzőknél azonban jórészt nem a külföldi tulajdonosokon múlik a kereset megállapítása, hanem a hazai menedzsereken, akik jobban alkalmazkodnak a hazai bérviszonyokhoz.

ágazati kereseti arányok egyes országokban

Ágazat

Magyarország

Csehország

Lengyelország

Portugália

Hollandia

Egyesült Kir.

2000

2000

1999

1998

1999

2000

AB

Mezőgazdaság

0,696

13.

0,763

14.

0,909

10.

           

C

Bányászat

1,229

4.

1,235

2.

1,735

1.

1,080

7.

1,438

1.

1,149

3.

D

Feldolgozóipar

0,977

7.

0,977

9.

0,942

8.

0,922

9.

0,954

10.

0,953

8.

E

Vill. energia

1,310

2.

1,272

3.

1,358

3.

1,471

4.

1,227

2.

1,254

2.

F

Építőipar

0,770

11.

1,003

8.

0,918

9.

0,884

10.

0,926

11.

0,903

11.

G

Kereskedelem

0,875

10.

1,044

6.

0,868

12.

1,018

8.

0,905

12.

0,860

12.

H

Vendéglátás

0,658

14.

0,764

13.

0,712

14.

0,700

13.

0,759

13.

0,644

13.

I

Száll., posta

1,105

6.

1,100

5.

1,111

6.

1,802

3.

0,959

9.

0,913

10.

J

Pénzügy

2,086

1.

1,887

1.

1,585

2.

2,181

1.

1,157

4.

1,387

1.

K

Ingatlanü.

1,176

5.

1,117

4.

1,114

5.

1,813

2.

1,118

5.

1,141

4.

L

Közigazgatás

1,272

3.

1,034

7.

1,285

4.

0,800

12.

1,108

6.

1,029

6.

M

Oktatás

0,943

8.

0,836

12.

0,902

11.

1,145

6.

1,164

3.

1,141

5.

N

Eü. szoc.

0,761

12.

0,871

10.

0,790

13.

0,816

11.

1,006

7.

0,950

9.

O

Szem. szolg.

0,885

9.

0,846

11.

1,002

7.

1,268

5.

0,964

8.

0,961

7.

Nemzetgazdaság összesen

1,0

 

1,0

 

1,0

 

1,0

 

1,0

 

1,0

 

Forrás: FMM

Hátrányos megkülönböztetés

A nők bére a '90-es évek közepe óta közel azonos arányban, mintegy 20 százalékkal alacsonyabb a férfiakénál. Az átlag mögött azonban e téren is nagyobb különbségek mutatkoznak. Minél magasabb képzettséget igényel egy tevékenység, annál nagyobb a férfiak kereseti előnye. Fizikai munkakörökben viszonylag kicsi az eltérés. A legnagyobb különbséget a pénzügyi szolgáltatásoknál és a feldolgozóiparban találjuk. Egyes esetekben az eltérést nem az okozza, hogy a nők ugyanazért a munkáért kevesebb pénzt kapnak, hanem az, hogy azokat a szakmákat, ahol kevesebb a pénz, a férfiak már eleve igyekeznek elkerülni.

Érdekesség, hogy az építőiparban a nők keresete magasabb, mint a férfiaké, ami biztosan nem azt jelenti, hogy jobban bírják az építőipar nehéz fizikai megterhelését. Sokkal inkább a nők által végzett feladatok magasabb képzettséget feltételeznek: e jelenséget tehát szintén a foglalkozásszerkezeti eltérés, nem pedig a bérkérdés magyarázza. Hasonló tapasztalatok – minden bizonnyal – a többi ágazaton belül is vannak. Érdekesség, hogy a hagyományosan inkább "női ágazatokban" is az országos átlaghoz közeli férfi-nő kereseti arányt mutatnak a statisztikák.

Az uniós országok hasonló statisztikája differenciált képet mutat. Az mindenképpen látható, hogy a női keresetek lemaradása nem az ország gazdasági fejlettségének a velejárója, hiszen például Portugália és Németország tekintetében egyaránt nagy különbségek láthatók. Magyarország a női-férfi keresetarányai révén viszont a középmezőnyben foglal helyet. A helyzet tehát nem jó, de nem is rosszabb, mint sok, a mienknél fejlettebb gazdaságban.

A területi differenciálódás a '90-es évek elején zajlott le a leggyorsabban, aminek már akkor voltak "hagyományai". Kiemelkedő kereseti előnyt mondhat magáénak a főváros és a környéke (központi régió), míg az országos átlagkeresetnek nagyjából megfelelő közepes pozíciót foglalta el Közép- és Nyugat-Dunántúl. A "maradék" – amely az ország területének több mint a felét jelenti –, a dél-dunántúli, az észak-magyarországi, a dél-alföldi és az észak-alföldi régiók pedig jóval az átlag alatti kereseteket produkálnak.

Talán nem véletlen, hogy ez a sorrend szinte teljes egészében megegyezik a gazdasági teljesítményekben kialakult rangsorral is. A régiós különbségek növekedését a legtöbben a hagyományos iparágak elhelyezkedésével és a szakképzett munkaerő jelenlétével, illetve hiányával magyarázzák. A rendszerváltáskor még nem voltak ekkora különbségek a munkaerő képzettségében, viszont a modern ipari kultúrát igénylő tevékenységek már akkor az ország nyugati felére és a fővárosba koncentrálódtak.

A régiók differenciálódásában – a munkaerőpiac és a gazdasági szerkezet eltérésein túl – komoly szerepe volt a fejlett piacok (főleg osztrák) közelségének, valamint az infrastrukturális feltételek meglétének is. A ma hátrányos helyzetűeknek nevezhető régiók az elmúlt évtizedben kevésbé fejlődtek, míg a kedvezőbb pozíciójúak hatalmas fellendülést éltek át. A '90-es évek vége fele nem egy példa volt arra, hogy a gazdaságirányítás tudatosan próbálta a befektetőket az ország keleti felébe csábítani, ők azonban mégis a már prosperáló Dunántúlon választottak telephelyet. Tették ezt annak ellenére, hogy a meglevő vállalkozások a terület szakképzett munkaerejét már szinte teljes egészében "felszívták", így a szükséges munkaerőt vagy a másik cégtől való elcsábítással, vagy távolabbról – nemritkán a határon túlról – történő rendszeres ingáztatással tudták csak megoldani.

férfiak és nők keresetarányai, 1999

Országok

Nő/férfi (%)

Ausztria

65,0

Portugália

72,3

Németország

73,0

Franciaország

75,8

Hollandia

76,0

Görögország

76,2

Spanyolország

77,8

Finnország

80,6

Magyarország

80,8

Nagy-Britannia

82,0

Svédország

82,0

Dánia

82,9

Írország

84,5

Luxemburg

85,0

Átlag

78,1

Forrás: KSH-évkönyv 2001, Budapest 2001, éves intézményi munkaügyi adatgyűjtési rendszer;

EIRO. www.eiro.eurofound.ie, KSH

Területi eltérések

A gazdasági teljesítmények eltérésének alapvetően gazdasági okai vannak, azonban a következményeit a dolgozók – a kereseteiken keresztül – maguk is viselik. A területi bérkülönbségek nemcsak a régiók között, hanem az egyes településtípusokat tekintve is a hagyományos, illetve az új beruházásokra épülő vállalkozások alapján alakultak ki. Ahol lezajlott vagy legalább elindult a vidék ipari megújulása, a szolgáltatások fejlődése, ott az átlagkereset jóval meghaladja a területen jellemzően kialakult kereseti szintet.

A területi eltérésekről azt jelzi a statisztika, hogy az országos átlaghoz képest a központi régió keresetei 10 év alatt 17 százalékkal nőttek. Nyugat-Dunántúl nagyjából azonos szinten maradt, az összes többi régió átlagos keresete azonban romlott. Közép-Dunántúl, Észak- és Dél-Alföld keresetei 5-6 százalékkal süllyedtek tovább az átlaghoz képest, míg a legnagyobb visszaesés – 10 százalékot meghaladó mértékben – Dél-Dunántúl és Észak-Magyarország területén következett be. A folyamat eredményeképpen a régiók közötti kereseti arányok 1989-es, 18,9 százalékos eltérése tíz év alatt, 1999-re már 40,8 százalékra nőtt.

Az alkalmazásban álló férfiak és nők keresetarányai, 1995-2000

 

Férfi

Együtt

Nő/férfi (%)

1995

110,6

88,6

100,0

80,1

1996

111,3

87,9

100,0

78,9

1997

111,9

87,4

100,0

78,1

1998

108,7

89,5

100,0

82,3

1999

110,0

88,9

100,0

80,8

2000

109,1

88,8

100,0

81,4

Forrás: KSH-évkönyv 2001, Budapest 2001, éves intézményi munkaügyi adatgyűjtési rendszer; KSH

A textilipar a sereghajtó

Az elmúlt tíz évben az egyes ágazatok közötti kereseti különbségek is nőttek. 1992-ben a legkedvezőbb helyzetű ágazat átlagkeresetének aránya a nemzetgazdasági átlaghoz képest 190,1 százalék volt, majd ez az arány 2002 júniusára 203,1 százalékra nőtt: mégpedig úgy, hogy közben 216 százalék felett is volt. A leggyengébb pozíciójú ágazat átlagkeresetének aránya a nemzetgazdasági átlaghoz viszonyítva viszont 66,3-ről 59,1 százalékra csökkent.

A textilipari ágazatcsoport bruttó átlagkeresete végig a mezőny utolsó helyén haladva, és kereseti arányában folyamatosan csökkenve 2002 júniusában bruttó 67 576 forintot ért el, ami nem sokkal magasabb, mint a minimálbér. Az ágazat – nemzetgazdasági átlaghoz viszonyított – kereseti pozíciójának gyengülését a legkisebb bér két éven át tartó jelentős növelése sem tudta megállítani.

Ugyanakkor az átlag feletti keresettel rendelkező ágazatok esetében a kereseti előny csökkenése mutatható ki 2002-re: részben a minimálbér emelésének átlagkereset-növelő hatása miatt (pénzügyi tevékenység, vegyipar, villamosenergia-ipar stb.).

Az országos átlagkereset alatti ágazatok között található – a textiliparhoz hasonlóan 2002-re is romló pozíciójú – feldolgozóipar, az egyéb közösségi személyi szolgáltatás, az élelmiszeripar, a fafeldolgozás, noha olyan is van, amelynek a helyzetén a minimálbér-emelés segített. Ez utóbbi körbe tartozik a mezőgazdaság, az építőipar, a szálláshely-szolgáltatás, illetve a vendéglátás.

A tények azt jelzik, hogy 2002-re a feldolgozóipari, de az ipar egészére vonatkozó átlagkeresetek is az átlag alá kerültek. Az ipari ágazatcsoporton belül igen nagy eltérések vannak. A 2000-es évhez képest közel 6 százalékos arányromlás egyértelműen azt mutatja, hogy a jelentős minimálbér-emelés összességében nem javított a gyengébb helyzetű ágazatok kereseti átlagán annyit sem, mint amennyi a két év országos átlagkereset-növekedési üteme volt.

Az ágazatok közötti kereseti arányok eltérése, 1992-2002

 

1992

1994

1996

1998

2000

2002*

Legmagasabb

keresetű ágazat átlagkeresetének aránya a nemzet-gazdaságihoz (%)

190,1

184,6

187,5

210,2

216,1

203,1

Legalacsonyabb

66,3

61,4

64,9

62,3

61,0

59,1

* júniusi adat

Forrás: KSH-gyorsjelentések adatai alapján számolva

Nemzetközi rangsor

Az egyes ágazatok országokon belüli kereseti sorrendjéről ugyancsak készült nemzetközi vizsgálat, amely számos különbséget mutat. Az eltérések azonban nemcsak a csatlakozó és az uniós országok között, de országonként is más rangsort mutatnak. A legnagyobb különbség a közigazgatásban látható: ami Magyarország és Lengyelország esetében az országon belüli 3., illetve 4. helyet jelenti, ugyanakkor Portugáliában csak a 12.

Az oktatásban a keresetek Csehországban és Lengyelországban a 12., illetve 11. helyen állnak, Hollandiában viszont a 3. legjobban fizető ágazatnak számít. Van azonban sok hasonlóság is. Egyformán gyenge kereseti szintet jelez a szálláshely-szolgáltatás, a vendéglátás – országonként az utolsó vagy utolsó előtti helyet elfoglalva. Az építőipar és a kereskedelem, valamint a járműjavítás ugyancsak több országban sereghajtó ágazatnak számít. (A mezőgazdaságra vonatkozóan nem teljesek az adatok, azonban mindegyik csatlakozó országban a kereseti rangsor végén található.)

Egyformán jó helyet foglal el viszont a pénzügyi tevékenység, illetve a villamosenergia-, gáz-, hő-, továbbá vízellátási ágazat. A bányászat is igen kedvező kereseti pozíciót foglalt el az összehasonlított országok többségében. A többi ágazat esetében azonban már igen vegyes a kép a vizsgált országokon belül. A legtöbb esetben az ágazati sorrend – az általános tendenciákat leszámítva – az egyes országok gazdasági hagyományait és preferenciáit is tükrözi.

A kereseti arányok különböző vonatkozásait vizsgálva azt láthatjuk, hogy minél kedvezőbbek egy-egy terület pénzügyi feltételei, a keresetek eltérései annál nagyobbak. Magyarország gazdasági felzárkózása tehát a kereseti különbségek problematikáját nem oldja meg, sőt akár fokozhatja is. Láttuk azt is, hogy az uniós országokban szintén jelen vannak azok a különbségek, amelyeket itthon megoldandó problémának tekintünk. Nehezen eldönthető, hogy milyen kereseti arányokat tartunk elfogadhatónak, és mit indokolatlannak. Valószínű, hogy e kérdésekre a szociális partnerek csak együttesen találhatják meg a választ, és a megoldások megkeresése is közösen képzelhető el. Egy azonban bizonyos: a bérfelzárkóztatási folyamat akkor lehet eredményes, ha a bérarányokat a gazdaság és a társadalom számára elfogadható határok között sikerül tartani.

A vállalkozási szféra összehasonlító keresetei és a GDP a magyarországi régiókban, %

Régiók

1989

1992

1994

1996

1998

1999

1 főre jutó GDP (PPPs) EU15 = 100,02 1997-99

Központi régió

108,3

121,0

120,7

122,3

124,5

125,1

72

Közép-Dunántúl

100,5

98,7

97,7

98,1

98,4

95,8

47

Nyugat-Dunántúl

93,4

93,4

92,1

93,7

93,1

92,3

54

Dél-Dunántúl

96,9

88,6

89,6

90,4

87,5

86,6

38

Észak-Magyarország

96,8

92,2

89,7

87,1

87,0

86,6

33

Dél-Alföld

90,9

89,2

87,9

86,6

84,3

84,3

37

Észak-Alföld

89,4

87,1

87,4

86,7

83,9

84,8

32

Összesen

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

49

Forrás: OMMK (2 Eurostat News release No 13/2002 – 29. January 2002)

Tárgyalnak a partnerek

A 2002-es év a keresetek hosszú idő óta nem tapasztalt szárnyalásának az éve. De vajon mi várható 2003-ban, mire törekednek az érdekképviseletek? Nos, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) szeptemberi ülésén Medgyessy Péter miniszterelnök a magyar bérek lemaradásáról és uniós felzárkóztatásának szükségességéről beszélt. László Csaba pénzügyminiszter azonban azt hangsúlyozta, hogy jövőre a kormány országosan 7 százalék körüli bruttóbér-növekedéssel számol, ezen belül a közszférában 17, a versenyszférában pedig 3 százalékos bővüléssel. A szakszervezetek először óvatosan nyilatkoztak, azonban az adóváltozásokat is megismerve egyértelműen kijelentették, hogy a kormány által közzétett mérték számukra elfogadhatatlan. A munkaadói oldal első reakciói is azt mutatták, hogy a 3 százalék kissé alatta van az általuk előzetesen gondolt mértéknek, ennek ellenére azonban azt elfogadhatónak tartják. Azóta megismertük a várható adó- és járulékváltozásokat, s megkezdődtek a tárgyalások.

Az adók és a járulékok alakulása meghatározza mind a szakszervezetek, mind a munkáltatók jövő évi pozícióit. A várakozásokhoz képest kevesebbet kapnak a munkáltatók, hiszen az egészségügyi hozzájárulás 1500 helyett csak 1050 forinttal csökken, ráadásul ez nem társul további adó-, illetve járulékcsökkenéssel. De a munkavállalók sem elégedettek, hiszen – az előzetes hírek szerint – az adótábla jóval erőteljesebb valorizálására számítottak. Az átlagkereset továbbra is a legfelső adósávba ér, az alacsonyabb kereseteknél azonban a háromszorosára emelt adójóváírás önmagában jelentős nettókereset-növekedést jelent. A munkavállalói nettó pozíciók javulása természetesen a munkaadók bértárgyalási pozícióját is megkönnyíti, hiszen amit a dolgozók adóban megkapnak, azt bruttóban nem kell hozzátenni.

További kedvezmények

A kormány – a szociális partnerekkel szemben – úgy gondolja, hogy az általa javasolt adóváltozások nagymértékben javítják a munkavállalók nettó pozícióját, és egyúttal segítik a tárgyalásokat, hiszen 3-4,5 százalékos bruttóbér-növekedés mellett az adótábla és az adójóváírás változásai 8-9 százalékos nettókereset-növekedést eredményeznek az átlagbér alatti kategóriákban.

A munkavállalók további adókönnyítéseket javasolnak 2003-ra. Véleményük szerint – annak érdekében, hogy az országos átlagnál magasabb keresettel rendelkező dolgozók helyzete is javuljon – az adótábla felső kulcsának határát 1 millió 350 ezerről 1 millió 500 ezer forintra kellene felemelni. Ugyanakkor nem tartják indokoltnak, hogy a tb-járulék-fizetési korlát az átlagkereset 2,5-szeresére emelkedjék, ami az érintettek körében 1-3 százalékos reálbércsökkenést eredményezne. Ezen túl az étkezési hozzájárulás adómentes határát is jelentős mértékben felemelnék, meleg-, illetve hidegétkezés esetén 6000-4000 forintra.

A dolgozói érdekképviseletek valorizálni szeretnék az szja-ban évek óta változatlan mértékkel szereplő kedvezményeket, így azt javasolják, hogy emelkedjék az adómentes üdülési támogatás összege és az önkéntes pénztári befizetések kedvezménye. A munkaadók adó- és járulékágon egyaránt kedvezményeket szeretnének, és kifogásolják az áfa tervezett szigorításait. Az eddigi tárgyalásokon a kormányoldal – néhány ponton – késznek mutatkozik álláspontja módosítására. Mindez a bértárgyalásokat, illetve a megállapodást nagymértékben előmozdíthatja.

Ágazati kereseti arányok a nemzetgazdasági átlaghoz viszonyítva, 1992-2002

Gazdasági ág, ágazat

Ágazati bruttó bér/nemzetgazdasági bruttó bér (%)

1992

1994

1996

1998

2000

2002*

A, B

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem