×

Beruházásösztönzési program

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 57. számában (2002. november 1.)
A kormány a gazdaság kedvezőtlen tendenciáinak kezelésére fordulatot hirdetett meg a gazdaságpolitikában, aminek lényege, hogy a versenyképesség javítása prioritást élvez. E stratégia jegyében elkészült a kabinet középtávú beruházásösztönzési koncepciója, azoknak az intézkedéseknek a gyűjteménye, amelyek az invesztíciós tevékenység élénkítése érdekében állíthatók "csatasorba" az elkövetkezendő években. Mivel azonban a most közzétett csomag elsősorban az ország tőkevonzó képességének a helyreállításáról szól, ezért a kis- és középvállalkozások megerősítését célzó programra is szükség van.

Az elmúlt másfél-két évben negyedévről negyedévre lassult a magyar gazdaság növekedése és az export bővülése, s romlott a külső pénzügyi egyensúly. E kedvezőtlen folyamatokat elsősorban a világgazdasági recesszió okozta, de szerepet játszott benne az is, hogy a kormányzat – a hazai vállalkozások versenyképességét erősítő intézkedések helyett – az állami szerepvállalás fokozásával, elsősorban a belső fogyasztás növelésével próbálta mérsékelni a külső feltételek hatását. Részben ennek következménye a beruházások és az export növekedésének lelassulása.

Hátrányok a versenyben

A beruházások lassuló bővülési üteme mögött – versenyképességi szempontból – több, különösen negatív tendencia húzódik meg. A beruházási célra rendelkezésre álló forrásokból a vállalkozói szféra részesedése folyamatosan csökken, illetve az exportban és a versenyképesség alakulásában meghatározó szerepet játszó feldolgozóiparban a beruházások mind tavaly, mind az idén abszolút mértékben is visszaestek. S végül, de nem utolsósorban folyamatosan csökken a működő tőke beáramlása Magyarországra.

E kedvezőtlen tendenciák kezelésére hirdette meg a kormány beruházásösztönzési koncepcióját, amely – az élénkítés általános célja mellett – Magyarország tőkevonzó képességének erősítését is stratégiai feladatként határozza meg.

A "csomagban" szereplő intézkedések nem általában a magyarországi beruházások, hanem elsősorban a külföldi működő tőke ösztönzéséről szólnak. Bár a tervezett intézkedések egy része a magyar vállalkozásokat – köztük a kis- és közepeseket is – érintik, de elsősorban "beszállítói" minőségükben. Tény, a csomagnak csak kevés olyan eleme van, amely minden vállalkozás esetében javítaná a gazdálkodási, fejlesztési feltételeket. A hazai cégek beruházási tevékenységének általános élénkítéséhez ez az intézkedéstervezet kiegészítésre szorul, főként a kis- és középvállalkozások körében. (Úgy tudjuk, már készül egy ilyen támogatási csomag is.)

A most elfogadott, az ország tőkevonzó képességének javítását célzó csomag egyik része adó jellegű, míg másik része közvetlen támogatásokat tartalmaz. A javasolt eszközök – részben – az eddig is alkalmazott ösztönzési formák módosított, továbbfejlesztett változatai, részben pedig új formák.

A kormány javaslata szerint a 2001-ben módosított – immár EU-konform – fejlesztési adókedvezményt már a csatlakozást megelőzően, 2003 elején be kellene vezetni. A kedvezmény a beruházás üzembe helyezését követő négy adóévben lenne igénybe vehető. E lehetőségre azok számíthatnak, akik a kormány által kidolgozott fejlesztési tervhez kapcsolódó, vagyis "nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű fejlesztési program keretében megvalósuló", legalább 10 milliárd forint értékű beruházást eszközölnek. A kedvezmény igénybevételéhez két feltétel közül legalább egyet teljesíteni kell: a beruházás eredményeként vagy legalább 500 fővel szükséges növelni a foglalkoztatottak számát, vagy az alvállalkozók több mint a felének magyarországi vállalkozásnak kell lennie.

Az elmaradott térségekben a kedvezményhez szükséges beruházási értékhatár 5 milliárd forint (aminek további csökkentési lehetőségét még vizsgálják), és enyhébb – 300 fő – a foglalkoztatottak létszámnövelésére vonatkozó feltétel is.

Ugyanakkor a kormány – környezetvédelmi szempontok miatt – módosítást javasol a fejlesztési adókedvezményt illetően. E szerint a környezetvédelmi beruházásoknál kisebb beruházási értékhatár is elégséges, illetve nem szükséges előírni a foglalkoztatottak létszámának növelését, és nem kell feltételeket szabni a beszállítókkal kapcsolatban sem.

Adómentes tartalék

A beruházások adózási támogatásának másik javasolt eszköze az adómentes fejlesztési tartalék képzése. Lényege, hogy a vállalkozások 3-4 éven keresztül beruházási céltartalékot képezhetnek, amely után az adót csak annak felhasználása után kellene megfizetni. Ez a kedvezmény a kis- és középvállalkozások számára is elérhető, bár tény, hogy ez a kedvezmény csak az adófizetési kötelezettség elhalasztását jelenti.

Mind a hazai, mind a külföldi befektetők egyik évek óta hangoztatott kifogása a bérek magas, és növekvő járulékos költsége. Ennek csökkentésére szolgál a tételes egészségügyi hozzájárulás fokozatos mérséklésének terve. S bár a javaslatban célként szerepel az ésszerű foglalkoztatási formák kialakítása is, nem tartalmazza azt a – munkaadók és munkavállalók által egyaránt igényelt – módosítást, hogy a fix összegű egészségügyi hozzájárulás a részmunkaidős foglalkoztatás esetében arányosan kisebb legyen.

A javaslat szerint a közvetlen támogatások új formája a kedvezményes feltételekkel történő telephelyhez juttatás. Ezt a lehetőséget a multinacionális vállalatok, azok nagy és kisebb hazai beszállítói vehetnék igénybe. A tervezet három külön alprogram indítását tartalmazta. Az első lényege, hogy a betelepülni szándékozó multinacionális vállalkozás (15-20 milliárd forint nagyságrendű beruházások esetében) kiválasztja a leendő telephelyét, és tervet készít a beruházásra. A terv egy minősítő bizottság elé kerül, amely annak elfogadása esetén dönt a telephely fejlesztésének támogatásáról. A javaslat szerint: "A fejlesztés tényleges feladatát (adott esetben a terület megvásárlását is) az állam egy, erre a célra létrehozott (vagy egy létező, de a feladathoz igazított), többségi állami tulajdonban lévő társaságon keresztül hajtja végre, egyeztetve az érintett helyi önkormányzattal, a gazdasági tárcával, illetve a további érintettekkel."

A támogatás kedvezményes bérleti díjat vagy értékesítési árat jelentene. Nagyságát régiók és ágazatok szerint differenciáltan állapítanák meg.

Indokolatlan előny

A beruházásösztönzési csomagban talán ez a legvitathatóbb elképzelés. Az újonnan érkező multinacionális céget ugyanis ez a támogatás – a már korábban betelepült külföldi, illetve hazai tulajdonú cégekkel szemben – indokolatlan versenyelőnyhöz juttatná. De az elképzelés aggályos abból a szempontból is, hogy megfelel-e az érvényes EU-szabályoknak. Az Országos Érdekegyeztető Tanácsban lefolytatott vita során a munkaadók úgy vélik: a telephelyek kialakítására szánt forrásokat az objektum külső infrastruktúrájának fejlesztésére célszerű adni. Ezt már csak az is indokolja, hogy a külföldi befektetői döntéseknél a telephely kiépítettsége az egyik legfontosabb szempont, illetve ez a térség egészének infrastrukturális helyzetét is javítaná.

A kormány közvetlen eszközökkel kívánja támogatni a szak- és a felnőttképzést, valamint a foglalkoztatást. A javasolt eszközök: képzési támogatás, rövid távú képzési vagy átképzési programok megvalósítása, betanítás, átképzés a hátrányos helyzetű térségekben.

A foglalkoztatás ösztönzésére szolgál a munkahelyteremtő beruházások támogatása bizonyos térségekben, illetve személyek foglalkoztatása esetében pedig a bértámogatás és a járulékátvállalás.

Informatikai fejlesztések

Az információs társadalom követelményeihez igazodva az informatikai fejlesztések közvetlen támogatása is fontos eleme a javaslatoknak. Az e területen meglévő hátrányok mérséklése a számítógépvásárlások és az internethez való hozzáférés támogatásától várható. Javaslat az is, hogy 2003-tól az internethasználat költségeit az szja-ban – átalányban – lehessen elszámolni. De új elképzelés annak lehetővé tétele is, hogy a vállalkozások és az intézmények számítógépet adhassanak bérbe alkalmazottaiknak, és 3 évi használat után tegyék lehetővé számukra annak megvásárlását.

Az EU követelményeinek megfelelően a beruházások támogatási rendszerének tekintettel kell lennie a környezetvédelmi, ökológiai szempontokra is.

Már most is működő beruházásösztönző eszköz a kapacitáslétesítési és -bővítési támogatás. Módosításként a jelenlegi 100 millió forintos alsó határ csökkentése javasolható.

Ugyancsak a versenyképes beruházások támogatási programjához kapcsolódik az elmúlt évben indított projekt: az európai regionális vállalati központok kialakításának, a stratégiai szolgáltatások Magyarországra telepítésének a támogatása. A program célja hazánk regionális szerepének erősítése. A kormány most egyrészt a támogatás kiterjesztését javasolja a regionális központként működő hazai vállalkozásokra, másrészt bővíteni kívánja a támogatási célokat is. Ezek szerint a feldolgozóipar és az IT-szektor mellett a tudásintenzív tevékenységet végző szolgáltató szektor és a K+F tevékenység is a kedvezményezett körbe tartozna. A pénzügyi szolgáltatói szektor bevonásáról még viták folynak.

Az elkészült beruházásösztönzési csomagnak külön érdeme, hogy nagy jelentőséget tulajdonít azoknak a nem anyagi jellegű tényezőknek, amelyek a befektetők közérzetét, ezzel befektetési hajlandóságukat jelentősen befolyásolják.

Ezek szerint a potenciális befektetők informálódását jelentősen megkönnyítenék az úgynevezett "beruházástámogatási csomagok", amelyek tartalmaznák az igénybe vehető támogatási lehetőségeket. De a befektetői bizalom erősítését célozza az úgynevezett "bizalomerősítő nyilatkozat" intézményének a bevezetése is, amely egyfelől rögzítené a befektető szándékait, másfelől a kormány által a befektetőnek juttatható támogatásokat, és azt a kormányszándékot, hogy a befektető a magyarországi tevékenysége során számíthat – természetesen a törvényes keretek között – a kormányzati szervek segítségére.

Nyitott csomag

A kormány beruházásösztönzési javaslatait megtárgyalta az Országos Érdekegyeztető Tanács is. A szociális partnerek egyöntetű véleménye az volt, hogy szükség van a beruházási tevékenység – foglalkoztatottságot is növelő – élénkítésére. Ugyanakkor abban is azonos álláspontot képviseltek a felek, hogy a beruházási hajlandóság a gazdaságpolitika (és a politika) egészétől függ. A legvonzóbb támogatás sem éri el célját, ha kedvezőtlenül alakul a költségszerkezet, ha nehezebbé válnak a munkaerő-gazdálkodás feltételei, ha kiszámíthatatlanul és a versenyképességet rontó módon változnak a gazdasági szabályzók és így tovább. Eredményt csak akkor lehet elérni, ha a beruházásösztönzés a gazdaságpolitika minden területén érvényesül.

A kormányzati oldal megfogalmazása szerint a szociális partnerek javaslatainak figyelembevételére van és lesz mód, hiszen "nyitott csomagról" van szó. Ez egyben azt is jelenti, hogy nemcsak lehetséges, de szükséges is az eszközök további bővítése, leginkább a kis- és középvállalkozások fejlesztéseit szolgáló támogatási formák körében. De nyitott a csomag abban az értelemben is, hogy a benne foglaltak megvalósításához szükséges törvénymódosítások, konkrét pályázati kiírások elkészítése még a kormányzat előtt álló feladat. A jövő évi költségvetés pedig választ ad az alapvető kérdésre, hogy a javaslatok közül mire mennyi jut 2003-ban.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. november 1.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem