Mindezt a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) is tapasztalta, ezért kezdeményezte a – már a gondolat megszületésétől példátlan népszerűségű – Széchenyi hitelkártya kibocsátását. A kölcsönt augusztus 28-tól lehet igénybe venni.
A lobbizás kevés
Mint dr. Károlyi Miklós főtitkár emlékeztet rá: a VOSZ az egyetlen a sokszínű érdek-képviseleti palettán, amely még a rendszerváltozás előtt, 1988-ban a "nulláról" jött létre a különböző új magántulajdoni formák, például a kisszövetkezetek, gazdasági munkaközösségek, polgári jogi, közkereseti társaságok képviseletére. Felülről szerveződött, ám hamarosan kiderült, hogy sem eredeti feladatát, sem a tőle is mindinkább elvárt szolgáltatásokat nem tudja ellátni megfelelő helyi, megyei szervezetek és országos szakmai tagozatok nélkül. Ilyenekkel a nagy hagyományú kisiparos- és kiskereskedői szervezetek már évtizedek óta rendelkeztek, sőt a mezőgazdasági érdekképviselőknek is megvolt a vidéki hálózatuk. Csak a VOSZ országos központja árválkodott magányosan.
Mindennek ellenére a szövetség indulása után többéves felfelé ívelő periódussal dicsekedhetett, de később már kevésnek bizonyult a makroszintű érdekképviselet és a lobbizás. Mind gyakrabban hangzott el nyíltan is a tagok körében, hogy szép-szép a kormányzatokkal szemben elért, adózást, jogalkotást, adminisztrációt és más fontos területet érintő tisztes számú eredmény, de mégis: "Mit ad közvetlenül nekem a VOSZ?"
Senki nem vitatta a kérdés jogosságát. Fel is gyorsult az infrastruktúra kiépítése – ma már a VOSZ-nak minden megyében külön szolgáltatóirodája működik –, és sokszínűbbé, gazdagabbá vált főleg a tagvállalkozások révén kínált térítéses vagy kedvezményes szolgáltatási paletta is. A skála az üzleti információktól a pályázati lehetőségekig, a szakmai képzésektől a befektetési tanácsadásig, a rendezvények, konferenciák szervezésétől a vámügyek intézéséig, a jogvédelmi biztosítás megkötéséig, sőt az autókölcsönzésig, a repülőjegy-rendelésig terjed. A csúcs azonban a Széchenyi kártya.
Folyamatos tőkehiány
Az első Széchenyi kártyák kiadásával a VOSZ több mint kétéves munkája érik be – mondja dr. Károlyi Miklós. A vállalkozások, különösen a mikro-, a kis- és középvállalkozások fejlődését ugyanis főleg a tőkehiány akadályozza. Olyan megoldásokat kerestek tehát, amelyekkel valóban kézzelfoghatóan tudnak segíteni tagjaiknak. Erre a banki folyószámlához kapcsolódó kártya kínálkozott alkalmasnak, amely megfelelő garanciák mellett, kedvező kamatokkal, egyszerűsített módon lehetővé teszi, hogy a vállalkozók 500 ezer vagy egymillió forint összegű éves hitelkerettel gazdálkodhassanak, különösebb megkötések nélkül, szabadon.
A Széchenyi kártya a kisvállalkozások részére kialakított – évi 11 százalék körüli – kedvezményes kamatozású, állami támogatásban részesített hitelkonstrukció. Célja, hogy a pályájuk kezdetén lévő, de legalább már egy éve működő, vagy akár már régóta tevékenykedő kisvállalkozások, egyéni vállalkozók egyszerűsített eljárással forgóeszköz-hitelhez jussanak. A hitel felvételét megkönnyíti, hogy a Hitelgarancia Rt. a hitelkeret 73 százalékára készfizető kezességet vállal a hitelek visszafizetéséért. Az 500 000 vagy 1 000 000 forint összegű hitelkeretet a programban részt vevő bankok biztosítják a vállalkozások számára, így a hitelintézeteknek lehetőségük lesz rá, hogy megismerjék a vállalkozásokat, és ennek alapján a jövőben esetleg más hitelezési és banki termékekkel is segítsék őket szakmai, üzleti céljaik megvalósításában.
A kártyát a Postabank 31, az OTP 42 és az MKB 31 fiókjában kérhetik a vállalkozók. Az igénylés feltétele, hogy a mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak minősülő egyéni vállalkozók, illetve társaságok legalább egy naptári évre vonatkozó pénzügyi beszámolóval rendelkezzenek, ne legyen köztartozásuk, illetve tagsági viszonyban álljanak valamely, a konstrukcióban részt vevő érdek-képviseleti szervezettel. Az évi 2 százalék hitelgarancia-díj 50 százalékát a gazdasági és közlekedési tárca, másik felét pedig a bankok fizetik.
A tőkehiánnyal küzdő vállalkozások megsegítését célzó VOSZ-szolgáltatások sorába illeszkedik a Széchenyi kártyát időben némileg megelőző és ugyancsak a vállalkozóknak, vállalkozásoknak ajánlott Volksbank Optimum hitel. A pályázók néhány nap alatt 3-tól 15 millió forintig terjedő kölcsönhöz juthatnak, szintén kedvező feltételekkel, 3-5 év futamidőre.
Pénzügyi háttér
A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) közvetlen szolgáltatásai alapszabályának 4. pontjában, a "Célok és feladatok" cím alatt találhatók. Ezek szerint a MOSZ célja a többi között, hogy az érdek-képviseleti körébe tartozók megkapják a termeléshez, a gazdálkodáshoz, az értékesítéshez szükséges információkat; a MOSZ a tanácsadói hálózatán keresztül ellássa a termelőket és a szövetkezőket a szükséges technológiai, közgazdasági, jogi, pénzügyi, számviteli, gazdálkodási információkkal, valamint adó- és árszaktanácsadással, illetve: szakmai tanfolyamokat, külföldi szakmai utakat szervezzen, kiadványokat jelentessen meg.
A szélesebb körű szolgáltatás igénye nem új keletű – jegyzi meg dr. Filipsz László titkár. Jellemző, hogy a tanácsadó szolgálat indítását már az 1995-ös kongresszus résztvevői elhatározták, és a szolgálat azóta is folyamatosan működik.
A szövetség vezetői tehát tudják, elismerik, hogy fejleszteni kell a szolgáltatási tevékenységet, csakhogy ehhez komoly pénzügyi háttér szükségeltetne. A költségeket fedezhetnék a tagdíjból, ehhez azonban ezt meg kellene emelni, amire mostanában – a szövetkezeti mozgalom nehéz esztendeiben – gondolni sem lehet. Másik megoldás a szolgáltatások értéken való megfizettetése, de kérdés, hogy ez nem riasztaná-e el a tagjaikat. Amellett hallgathatnák a vádat, hogy tagdíjat és külön szolgáltatást is fizettet velük saját érdekképviseletük. Marad tehát a harmadik út – vonja le a következtetést a MOSZ titkára –, a növekvő igény kielégítése mind szűkebb lehetőségek között.
"Lefordított" jogszabályok
A szövetség kétlépcsős szervezet, vagyis az országos központ mellett megyei hálózata is működik. Korábban a tagok kérdéseik jó részére helyben kaptak válaszokat, ám ahogy a megyei szervezetek létszámban fogyatkoznak – mert fogyatkoznak –, mind kevésbé tudnak e feladatuknak megfelelni. Következésképp az utóbbi egy-két évben megsokasodtak – különösen a jogi kérdésekben és az adóügyekben – az országos központ munkatársaihoz közvetlenül befutó levelek, telefonok. Amióta hetilap sincs – hiszen anyagi okokból tavaly megszüntették a Számadás című újságot –, azóta a szakértők ügyeleti órái sem közismertek. Így azután ki hogy éri, úgy hívja, keresi őket, és nem csak szakmai problémáival.
A szövetkezetek gazdasági társasággá történő átalakulásának folyamata az utóbbi években felgyorsult, tömegessé vált, az átalakult szervezetek száma mára már 200-ra tehető. Ez a folyamat próbára tette a MOSZ tanácsadó szolgálatát is. A szakértőknek maguknak kellett a megoldásokat megtalálniuk. Eddig sikerült.
Feladatot ad a Munka Törvénykönyve módosítása is, tekintve hogy a munkaidő beosztásával kapcsolatos paragrafusok az idénymunkásokat foglalkoztató, a munkacsúcsokban bővelkedő mezőgazdaságot elsőrendűen érintik. Két alkalommal már közzétettek útmutatást, ám ezzel még nem értek a dolog végére.
Napirenden lévő feladat a beszerző, értékesítő, de elsősorban a beszerző együttműködések létrehozása, országos hálózattá fejlesztése is – mondja a MOSZ titkára. A mezőgazdaság ugyanis valódi nagyüzem, tetemes mennyiségű üzemanyagot, alkatrészt, szóját, takarmányt, műtrágyát, más egyebet igényel, és a nagybani beszerzéssel komoly árengedményeket lehetne elérni. Kisebb társulások országszerte már létrejöttek, de az elnökség úgy határozott, hogy az ősszel a MOSZ égisze alatt, néhány nagy céggel együttműködve, részvénytársaságot alapít.
Üzleti közvetítés
Szűcs Györgynek, az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) elnökének gyors számvetéséből kiderül, hogy az IPOSZ, a magyar kisvállalkozások legnagyobb országos munkaadói és szakmai szövetsége megközelítően 300 jogilag önálló szervezetből áll. Ezek közül 235 területi ipartestület, 32 országos szakmai szövetség – például fodrász-kozmetikus, órás, ötvös, pék stb. – és 19 megyei szintű szövetség. Ezeknek a szervezeteknek körülbelül 80 ezer kisvállalkozás tagja van, akik 200 kézműipari szakmában folytatnak termelői és szolgáltatótevékenységet.
Mindennek megfelelő jelentőségű az IPOSZ és tagszervezetei szolgáltatása. Mintegy 60-féle, elsősorban hagyományos szolgáltatással állnak tagjaik és a térségben működő kis- és középvállalkozások rendelkezésére, térítésmentesen, illetve kedvezményes áron, a pénzügyi tanácsadástól a jogi képviseletig. Különösen erősek az iparosok, a kisvállalkozások napi munkáját alapvetően meghatározó pénzügyi-gazdasági szolgáltatásokban. Az ipartestületeknél például csaknem 100 könyvelőiroda található. Van olyan cég, amely a sajátjuk, de kft.-vel, bt.-vel, egyéni vállalkozóval is van szerződésük. Az adórendeletek, -módosítások megismertetésére minden év novemberében négynapos konferenciát szerveznek balatonfüredi üdülőjükben. Fontosak – és eredményesek – a testületek által szervezett üzletember-találkozók, üzleti közvetítések is. Ugyancsak jelentős eredmény – bár ez nem tekinthető közvetlen szolgáltatásnak –, hogy sikeresen zárult a kis- és középvállalkozások európai uniós felkészítését szolgáló PHARE-program. Ennek keretében tizennégy témakört dolgoztak fel, azt elemezve, hogy miként kell megfelelni az uniós követelményeknek. Az elkészült tanulmányokat nyolc szemináriumon ismertették az ipartestületekkel, ám fontos az eddig elkészült anyagok továbbfejlesztése: ezzel is segítve a kis- és középvállalkozások konkrét felkészülését.
Januártól IPOSZ-kártya
Mindez azt jelzi, hogy az IPOSZ igyekszik követni az igények változását, és fogékony az újra – mondja a szövetség elnöke. Különösen az üzleti segítségnyújtásnak vannak komoly hagyományai. A tulajdonukban lévő, a többi között termeléssel és termékmenedzseléssel, szállodai üzemeltetéssel, élelmiszer exporttal-importtal foglalkozó ForMarket Vállalkozói Kereskedőház Rt. működésének előzményei például az 50-es évek közepére nyúlnak vissza. A cég egyik legújabb szolgáltatása árualapok nagybani és ezért kedvezményes beszerzése és közvetítése nagy élelmiszerláncokhoz. Ebbe a későbbiekben bekapcsolódhatnának az IPOSZ-kártya-tulajdonosok is.
Az Ipartestületek Országos Szövetsége ugyanis azzal a gondolattal foglalkozik, hogy január 1-jétől egységes IPOSZ-kártyát bocsát ki, amely meghatározott szolgáltatások igénybevételére jogosítja fel tagjait az ország egész területén. Funkciójában hasonlítana az Autóklub tagsági igazolványához. Ehhez még ki kellene építeni a mintegy 120 számítógépből álló országos információs hálózatot. Ez magasabb szintre emelhetné a teljes szolgáltatási kört – jegyzi meg Szűcs György. Létrehozásához az IPOSZ állami támogatásra is pályázik.
A Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) internetes honlapja tanúsága szerint nyíltan vállalja, hogy érdek-képviseleti tevékenységével nyújt szolgáltatásokat tagjai részére.
Kihelyezett képzések
Dr. Antalffy Gábor ügyvezető elnök azonban javasolja a tájékoztató alaposabb átböngészését, mert akkor kiderülhet, hogy a KISOSZ közvetlen szolgáltatásainak is hosszú a sora.
A szervezet erőssége az iskolarendszeren kívüli felnőttképzés is. Megyei, városi kihelyezett tanfolyamokon kereskedőket, vendéglátósokat, becsüsöket, ABC-eladókat, szakácsokat, felszolgálókat és – együttműködve a munkaügyi központokkal – munkanélküliekből vállalkozókat képeznek. A tőlük kikerülő szakemberek száma – évente – eléri a 10-12 ezret. Napjainkra jellemző újabb közvetlen szolgáltatásuk, az úgynevezett garanciaszövetkezeti rendszer, amelynek keretében a szövetség tagjai a szokásosnál könnyebben és gyorsabban juthatnak tőkéhez, forgóhitelhez.
Az ügyvezető elnökről és munkatársairól köztudott, hogy évek óta a KISOSZ egyik legfontosabb céljának tartják a kereskedők, vendéglátó-szakemberek felkészítését az ország uniós tagságára. Szemük előtt Ausztria intő példája lebeg. A szomszédok, akik hozzánk hasonlóan ugyancsak később csatlakoztak a közösséghez, jó előre behatóan foglalkoztak a kiskereskedelemmel és a vendéglátással szemben támasztott EU-s igényekkel, fel is készítették a szakembereiket. Ám ennek ellenére a csatlakozást követő hat-kilenc hónapon belül mégis jelentős számú boltbezárásra, vállalkozásmegszüntetésre került sor. Ezt kellene nálunk valahogy elkerülni – mondja dr. Antalffy Gábor. A jelek szerint azonban kollégáink még nem tudják pontosan, hogy a csatlakozás mivel jár. Bizonyság erre a tavaszi reprezentatív kérdőíves felmérésük.
Uniós felkészítés
Erre alapozva dolgozták ki átfogó EU-felkészítési programjukat. Mindenekelőtt két kézikönyvet jelentettek meg és juttatnak el a KISOSZ mintegy 40 ezer tagjához. Az egyik a bolti kiskereskedők, a másik a vendéglátó vállalkozások EU-kézikönyve. És a felmérés tapasztalatai alapján szervezték, szervezik meg helyi felkészítő tanfolyamaik, konzultációik hosszú sorát.
El kell jutnunk az ország minden részébe – hangsúlyozza az ügyvezető elnök. – A vállalkozóknak, szinte mindegyiküknek külön-külön el kell mondanunk, hogy milyen szabályokat kell figyelembe venniük ahhoz, hogy 2004 után is megmaradjanak. Tudatosítani kell: milyen EU-előírások szabályozzák, hogy valaki Magyarországon élelmiszert forgalmazzon, illetve ehhez milyen technológiai, élelmiszer-biztonsági, higiéniai háttér kell. Fontos annak ismerete is, hogy milyen minőségbiztosítási rendszereket kell átvenni, mit kell tudni a fogyasztóvédelemmel kapcsolatban, milyen irányba megy a szabályozás, az adózás, milyen támogatási lehetőségek várhatók. Röviden: ha a magyarokkal szemben a csatlakozás után elfogy majd a türelmi idő, annak milyen következményei lesznek.
Mindennek – Ausztriától eltérően – azért is különös jelentősége van, mert a rendszerváltozás után állástalanná vált vagy a munka világába be nem került rétegek jórészt a kiskereskedelem, a vendéglátás környékén kerestek megélhetést – mondja Antalffy Gábor. Mi volt a legegyszerűbb? Boltot nyitni a garázsban, venni valamit olcsón, és eladni drágábban.
Igaz, ez a kisebbik réteg – teszi hozzá az ügyvezető elnök, a nagyobb a klasszikus kiskereskedők és vendéglátók serege. A veszély – kellő felkészülés híján – mindegyiküket egyaránt fenyegeti.
Piaci információk
Hörömpöly László, a Magyar Iparszövetség (OKISZ) elnöke a munkaadói érdekképviselet és érdekegyeztetés, illetve a tagok érdekében történő közvetlen szolgáltatás viszonyát egy kicsit az egészségügyhöz hasonlítja, ahol a dolgok egyik fele a megelőzést, a másik a napi gyógyítást, a segítségnyújtást szolgálja. Noha gazdag az OKISZ szolgáltatási kínálata, teljesebbé tenni mindig lehet, de emiatt egy percig sem szorulhat háttérbe az érdekvédelem eredeti és elsődleges funkciója.
Ezért üdvözli Hörömpöly László a megújított Országos Érdekegyeztető Tanácsot, amely biztató ígéret az érdekképviselet hatékonyabbá tételére; garantálhatja, hogy ne születhessenek egyoldalú döntések – például – a minimálbérről vagy a forint sávjának jegybanki módosításáról. Különösen ez utóbbi hozta a tagságuk nagy részét kitevő középvállalkozásokat, bérmunkával foglalkozó cégeiket nagyon nehéz helyzetbe. A bérmunka eredetileg sem tartalmaz nagy nyereséget, ezt csökkentette mindkét intézkedés, de főleg a forintsáv-erősödés.
Ami a közvetlen szolgáltatásokat illeti, az OKISZ tagjai – mint termelő és szolgáltató cégek – a piacból élnek, ezért különösen fontos számukra a hazai és a nemzetközi kitekintés, az üzleti kapcsolat, a piaci információ, a kiállítási kalauz, a partnerkeresés. Sokat tudnak nyújtani ebben a szakmai tagozatok. Az építőipari, gépipari, textilipari csoportosulások résztvevői például visszatérően találkoznak, és ezek a hivatalos, félhivatalos együttlétek alkalmat kínálnak arra, hogy megbeszéljék a gondjaikat, kicseréljék az információikat. A többi között ennek köszönhető, hogy együtt utaznak külföldre szakmai kiállításokra, tapasztalatszerzésre; eszközöket, gépeket, anyagokat vásárolnak közösen, üzletet kötnek.
Az információcserét szolgálja az OKISZ hírújságja, számítógéprendszere s az internet, azt azonban tudni kell: a cégek, főleg a kisebbek jobbára saját szűkebb környezetükben keresik és találják meg a piacot – mondja az elnök. Helyben tudják, hogy környékükön mi a fejlesztés iránya, hogy az önkormányzat vagy a lakosság hány lakást épít egy adott esztendőben. Megvannak a személyes kapcsolatok, s ezekben jobban lehet bízni, mint a világon bármiben.
Pályázati elbírálás
A helyben lévő, jól ismert szaktanácsadóktól kapott eligazításnak, a szűkebb környezet segítségének tehát "súlya" van – mondja az elnök –, más kérdésben viszont nélkülözhetetlen a központi, a budapesti eligazítás. Egy adófellebbezés elkészítésében, egy bírság mérséklését kérelmező beadvány megfogalmazásában nyilván nagy segítséget nyújt a helyi szaktanácsadó, de – például – a minimálbér-kompenzáció módjáról szóló információ talán hitelesebb, ha a fővárosból érkezik.
Hörömpöly László egy sajátos központi szolgáltatási területről külön említést tesz. Mivel az OKISZ-képviselők gazdasági pályázatokat elbíráló bizottságokban is jelen vannak, természetesen lehetőségük adódik, hogy a pályamunkákat behatóbban megismerjék, azokról véleményt nyilvánítsanak. Ez egyben nagyszerű lehetőség arra is, hogy lássák, milyen általában a gazdasági környezet, milyen piaci lehetőségek kínálkoznak majd a cégeik számára, mire érdemes pályázniuk. Az igazsághoz tartozik: a bizottsági jelenlét lehetőség arra is, hogy képviselőik – indokolt esetben – a cégeik érdekeit képviseljék.
Munkaadói szervezetekAgrár Munkaadói Szövetség (AMSZ) 1091 Budapest, Üllői út 47-49. Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Szövetsége (ÁFEOSZ) 1054 Budapest, Szabadság tér 14. (www.interj.hu/afeosz) Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) 1054 Budapest, Kálmán Imre u. 20. (www.iposz.hu) Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) 1061 Budapest, Andrássy út 43. (www.kisosz.hu) Magyar Iparszövetség (OKISZ) 1146 Budapest, Thököly út 58-60. (www.okiszinfo.hu) Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) 1054 Budapest, Akadémia u. 1-3. (www.msztosz.hu) Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) 1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 6-8. (www.mgyosz.hu) Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége (STRATOSZ) 1107 Budapest, Mázsa tér 2-6. (www. stratosz.hu) Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) 1107 Budapest, Mázsa tér 2-6. (www.vosz.hu |