×

Új alapokon a felnőttképzés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 54. számában (2002. augusztus 15.)
A hazai felnőttképzés megújításának fontos feltétele, hogy rendszere rugalmasan igazodjék a gazdaság igényeihez, és hatékonyan szolgálja a foglalkoztatáspolitika céljait. Mint a témában megszólaló szakértők egybehangzóan állítják, ehhez átgondolt képzési programokra, megfelelő állami ösztönzésre és támogatásra, illetve az intézményi háttér korszerűsítésére van szükség. A felnőttképzés fejlesztésének ugyanakkor lényeges eleme a szociális párbeszéd uniós normákhoz igazodó átszabása, illetve mindazon témák beiktatása a párbeszédfórumok munkájába, amelyek a felnőttképzés jelenével és jövőjével kapcsolatosak. Végezetül, de nem utolsósorban a felnőttképzésnek a hátrányos helyzetű és sajátos élethelyzetben lévő csoportok problémái iránt is érzékenységet kell tanúsítania: speciális programok és megfelelő támogatások révén.

A gazdaság igényei meghatározók

A felkészült munkaerő befektetésösztönző tényező

A foglalkoztatásbővítéshez elsődlegesen olyan képzési stratégia kapcsolódhat, amely a gazdaság igényeihez igazodik, és a beruházások ösztönzéséhez is hozzájárul. El kell érnünk, hogy a szakképzett munkaerő megléte előkelő helyen szerepeljen a befektetéseket motiváló tényezők között – nyilatkozta lapunknak Benedek András, a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium helyettes államtitkára. Hozzátette: a képzés során a munkaerő rugalmasságát kell fejleszteni, ami mind a szakmastruktúra korszerűsítését, mind pedig a képzettségi, iskolázottsági szint emelését feltételezi. A magyar képzési rendszer fejlődésének egyértelműen azt az üzenetet kell közvetítenie, hogy a már letelepedett beruházások termelésbővítése mennyiségi és minőségi szempontból is megoldható.

Mivel a befektetők készséggel vállalnak szerepet a képzésben, ehhez aktív támogatást kell nyújtani számukra. Segíteni kell őket a szakmai képzés tematikájának a kidolgozásában, az elméleti és a gyakorlati arányok meghatározásában, a gyakorlati oktatás megszervezése és ellenőrzése során, illetve az oktatási-kutatási intézmények és a vállalatok közötti együttműködési formák fejlesztésében. Éppen ezért lényeges, hogy egy átfogó humánerőforrás-fejlesztési stratégia érvényesüljön.

A helyettes államtitkár kiemelte, hogy a gazdaság igényei jelenleg csupán részlegesen tükröződnek a felnőttképzési stratégiákban. Szerinte ennek az az oka, hogy eddig jórészt hiányoztak azok a fórumok, amelyek keretében egyeztetni tudtak volna a gazdaság és az oktatás képviselői. Ezért kiemelt feladat, hogy a szociális párbeszéd rendszerét az európai normák szerint fejlesszük tovább, s a munka világával foglalkozó kérdések mellett az egész életen át tartó tanulás, a képzés és ezeken belül a felnőttképzés kérdéseit is tűzzük napirendre. Ezt a folyamatot erősíti az Országos Felnőttképzési Tanács létrejötte és az is, hogy a szociális partnerek szerepe erősödik a képzési érdekegyeztetésben.

A felnőttképzési koncepció kialakításakor törekedni kell a fejlett piacgazdaságban már jól működő érdekérvényesítési mechanizmus kialakítására, amely teret ad a munkavállalók és a munkaadók javaslatainak. Ennek konkrét formája például, hogy a képző szervezetek mellett létrehozandó tanácsadó testületekben helyet kaphatnak a gazdaság képviselői. További fontos feladat a pályáztatási struktúrák és a programtanácsok intézményesülése, amelyek a második félévben kezdenek el működni.

A szakember szerint a felnőttképzésben részt vevők kor szerinti összetétele jelenleg torz. A résztvevők fele – zöme – 25 év alatti, míg az idősebb korosztályok – a 40 fölöttiek – aránytalanul kis mértékben kapcsolódnak be a felnőttképzésbe. Emellett a hátrányos helyzetű csoportok (fogyatékkal élők, romák, nők) problémáira a jelenlegi felnőttképzés nem kellően érzékeny.

A magyar felnőttképzési rendszer gyengeségének oka az is, hogy rendkívül gyorsan fejlődött. Közel háromezer intézmény szerepel a nyilvántartásban, amely nemzetközi összehasonlításban is sok.

A felnőttképzés intézményi háttere sem felel meg teljesen a kor követelményeinek, ezért fejleszteni kell – hangsúlyozta Benedek András. Különösen fontos, hogy legyen egy olyan országos kutatóhely, amely a nemzetközi együttműködést segíti, a korszerű ismeretek hazai elterjesztését támogatja, s az akkreditációs folyamatokat is képes megszervezni. Ezért a foglalkoztatási és munkaügyi miniszter 2002 júliusában megalapította a felnőttképzési törvény szerint a Nemzeti Felnőttképzési Intézetet.

A kisvállalkozások szempontjaira is figyelni kell

A magyar felnőttképzés gyenge pontjai: az alapszakképzés elégtelen színvonala, a mikrovállalkozásoknál nem készülnek képzési programok, kevés a hozzáértő szakember, illetve hiányoznak az állami támogatási, ösztönzési rendszerek – sorolja Solti Gábor, az IPOSZ nemzetközi és oktatási igazgatója. Ugyanakkor azt is tapasztalni, hogy a szakképzésben – az elmúlt időszakban – háttérbe szorultak a mikro- és kisvállalkozások (mkv), holott a vállalkozások 96 százaléka 1-10 főt foglalkoztat. Mindezek alapján nyilvánvaló, hogy a gyakorlati képzés színvonalát meg kell erősíteni, és jobban kellene igazítani a gazdaság igényeihez.

Erről azonban nemcsak szavakban kellene értekezni, hanem – például – át kell gondolni a 9-10. osztályosok szakképzését is. E korcsoportban ugyanis konkrét szakmát még nem lehet tanulni, jóllehet a 11-12. osztályos tanuló sem alkalmas a gyakorlati szakképzési ismeretek teljes elsajátítására. Ezért tehát szükség lenne arra, hogy a gyakorlati szakképzést a kerettantervekben átgondoltabban kezeljék.

Noha a felnőttképzés területén az elmúlt években sok pozitív intézkedés történt – például a munkáltató a szakképzési alap 0,5 százalékát e célra fordíthatja –, azonban a mikro- és kisvállalkozások felnőttképzési, továbbképzési rendszere továbbra sem megoldott. Pedig az Európai Unió államaiban olyan hatékony rásegítő rendszer működik, amely a kisvállalkozók dolgozóinak továbbképzésére, programjaira fókuszál. Solti Gábor szerint ki kellene választani, hogy mely szakképző iskolák tanműhelyei alkalmasak technikailag és felszereltségükben a továbbképzések lebonyolítására. Ezeket kellene tökéletesíteni, ami sokkal olcsóbb lenne, mint az újak létrehozása. Ehhez azonban területi regisztrációs központokat kell kialakítani, amihez természetesen kormányzati forrás is szükséges. A szakképzési törvény módosításakor azonban azt is figyelembe kell venni, hogy elkülönüljön a mikro- és a középvállalatok pályázati és támogatási rendszere. Vagyis az IPOSZ szerint nem feltétlenül több forrásra, mint inkább az állami támogatási pénzek elosztási rendszerének megváltoztatására lenne szükség.

Bár az Országos Szakképzési Tanácsban ott vannak az IPOSZ, illetve a mikro- és kisvállalkozások képviselői, de véleményük meghallgatásával gondok vannak. Még az is nyitott kérdés, hogy a szakképzésen belüli érdekegyeztetés rendszere hogyan fog alakulni a jövőben: jóllehet bizakodók, mert a Horn-kormány idején e terület volt az egyik legjobban működő rendszer az Érdekegyeztetési Tanácson belül.

Az IPOSZ szakértője szerint az EU-csatlakozás előtt döntő kérdés, hogy a felnőttképzés rendszere jól működjék, ellenkező esetben a mikrovállalkozások az integráció vesztesei lehetnek.

Középtávú és éves akciótervek

Ma a fő követelmény a munkaerő fizikai, szellemi értékének a technológiai fejlődéssel összhangban lévő folyamatos fejlesztése. Ezért az érdek-képviseleti munka középpontjába a felnőttképzést mint az egzisztencia biztosításának egyik alapvető feltételét kell állítani – mondta Zsíros Sándor, az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége (ASZSZ) társelnöke.

Az Autonómok által képviselt közszolgáltatásban dolgozók a speciális tevékenységük és a szakképesítésük miatt hátrányban vannak a munkaerőpiacon. Ezért a foglalkoztatási igényeknek a munkavállalók alapképzettségétől lényegesen eltérő változása esetén intézményes segítségre van szükségük, hiszen esetenként teljesen új szakmát kell elsajátítaniuk.

Jelenleg a gazdaság igényei csak részben tükröződnek a felnőttképzés stratégiájában. A nemzetközi tőkebeáramlás utóbbi időben tapasztalt lelassulásának az egyik oka éppen a megfelelően képzett munkaerő hiánya. Emellett a szakmai alapképzettséget adó alap-, közép- és felsőfokú intézmények által kibocsátott munkaerő végzettsége sincs összhangban a gazdálkodó szervezetek foglalkoztatási igényeivel.

Az ASZSZ ezért szükségesnek tartja, hogy a Nemzeti Felnőttképzési Intézet munkájában hangsúlyozottan jelenjenek meg a foglalkoztatási igényekhez igazodó – több évre előre jelzett – feladatok. Ugyanakkor a felnőttképzés általános intézményrendszerét át kell tekinteni és beilleszteni a magyar képzési rendszerbe, mivel erőteljes piaci viszonyok érvényesülnek a felnőttképzési piacon is.

Zsíros Sándor szükségesnek tartja a közszolgáltatás munkaadói és munkavállalói érdekképviseleteinek részvételét az Országos Felnőttképzési Tanácsban, és szerinte meg kell vizsgálni a törvényben megfogalmazott regionális munkaerő-fejlesztő és -képző központok működési feltételeit is. Az ASZSZ felnőttképzéssel kapcsolatos alapvető feladatai a törvény érvényesülésének áttekintése, továbbá annak kezdeményezése, hogy a közszolgáltatási törvény szabályozza a közszolgáltatás fogalomkörét, az ott dolgozók speciális munkajogi helyzetét, s a munkahelyi előmenetelüket biztosító képzés feltételeit.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem