×

Nyilvántartás, adatszolgáltatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 54. számában (2002. augusztus 15.)
Cikkünkben áttekintjük a munkáltatók társadalombiztosítással és adózással kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségét. Szót ejtünk az adatkezelési kérdésekről, valamint a titokvédelmi szabályokról is.

A foglalkoztatók (munkáltatók, kifizetők) és az egyéni vállalkozók nyilvántartásai

A társadalombiztosítási nyilvántartás

A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (Tbj.) 46. §-a értelmében a foglalkoztató a tevékenységében személyesen közreműködő biztosított személyek adatait oly módon köteles nyilvántartásba venni és erről a magánszemélynek igazolást adni, hogy abból az adatok a munkavégzés (tevékenység) megkezdésétől már megállapíthatók legyenek.

A nyilvántartásnak tartalmaznia kell

– a biztosított azonosító adatait,

– a biztosított taj-számát,

– a biztosítást megalapozó jogviszony megnevezését,

– a biztosítási kötelezettség kezdetét, megszűnését,

– a szolgálati időre vonatkozó adatokat,

– a magán-nyugdíjpénztári tagságot,

– a biztosítottól levont járulékok alapját és összegét,

– a szomszédos államokban élő magyarokról szóló törvény hatálya alá tartozó biztosítottak vonatkozásában az egészségbiztosítási járulékok (3 és 11 százalék) összegét,

– az egészségügyi hozzájárulás összegét,

– a nyilvántartásba vételről az igazolás kiadásának, visszaadásának időpontját,

– az átvétel, visszavétel igazolásáról a biztosított, illetőleg a nyilvántartást vezető személy aláírását.

Igazolásnak kell tekinteni a munkaszerződést, valamint a díjazás ellenében munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében munkát végző személlyel kötött, írásba foglalt szerződést. Következésképpen, ha a foglalkoztató vezet olyan (pl. munkaügyi, személyügyi) nyilvántartást, amelyből a foglalkoztatott adatai megállapíthatóak, nincs szükség külön nyilvántartás vezetésére. A nyilvántartást a foglalkoztató székhelyén, zárt helyen kell tárolni.

A nyilvántartás ellenőrzésére a társadalombiztosítás igazgatási szervei és az állami adóhatóság eljáró ellenőrei jogosultak. A nyilvántartás a biztosítottak teljes körére vonatkozik, ezért azt nemcsak a 2000. január 1-jétől foglalkoztatottakra, hanem visszamenőlegesen is el kell készíteni. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) a nyilvántartásba vétel elmulasztása miatt – személyenként – az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCL. törvény szerinti mulasztási bírságot szabhat ki.

Nyugdíjbiztosítási nyilvántartás

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (Tny. tv.) 97. §-ának (2) bekezdésében foglaltak szerint a foglalkoztató és egyéb szerv, valamint – a saját biztosításával összefüggő 1999. december 31. utáni adatokról – a nem kiegészítő tevékenységet folytató egyéni vállalkozó köteles a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv részére legalább évenkénti rendszerességgel közölni (átadni) a nyugdíjjogosultsághoz, illetőleg a nyugdíj megállapításához szükséges szolgálati idő, kereseti (jövedelmi) és egyéb adatokat.

A Tny. tv. végrehajtása tárgyában kiadott 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet 86. §-ának (1) bekezdése előírja, hogy a társadalombiztosítási egyéni nyilvántartás részeként Nyugdíjbiztosítási Egyéni Nyilvántartó Lapot (NYENYI-lap) kell kiállítani a biztosítottakról. Nem kell nyilvántartó lapot kiállítani a saját jogú nyugdíjas – ide nem értve a rögzített nyugdíjas – foglalkoztatottról. A nyilvántartás elektronikus vagy optikai adathordozón is megőrizhető, ha az alkalmazott módszer biztosítja a nyilvántartás összes adatainak késedelem nélküli előkeresését, illetőleg a módszer kizárja az utólagos módosítás lehetőségét.

Az adózó bejelentés szerinti nyilvántartásba vétele

Az állami adóhatóság a magánszemély adózót adóazonosító jellel látja el. A magánszemélynek az adóazonosító jelét (nem magyar állampolgárságú magánszemély az útlevélszámát) közölnie kell a munkáltatóval, a kifizetővel, a megyei (fővárosi) munkaügyi központtal, a hitelintézettel, a társadalombiztosítási szervvel, ha a szerv vagy a munkáltató, a kifizető olyan kifizetést teljesít, amelynek alapján a magánszemélynek adófizetési kötelezettsége keletkezik. Ha a magánszemély az adóazonosító jelét (nem magyar állampolgárságú magánszemély az útlevélszámát) nem közli, a munkáltató és a kifizető a kifizetést, az adókedvezmény (adómentesség), a költségvetési támogatás igénybevételére jogosító igazolás kiállítója – az adóazonosító jel (nem magyar állampolgárságú magánszemély esetében az útlevélszám) közléséig – megtagadja az igazolás kiadását.

A foglalkoztatók, egyéb szervek és a magánszemélyek adatszolgáltatási kötelezettsége

Adatszolgáltatás a társadalom-biztosítási szervekhez

Az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséről a Tbj. 44. §-a rendelkezik. E szerint a foglalkoztató – az egyéni vállalkozó és az egyéb szerv is – köteles a társadalombiztosítás céljait szolgáló, jogszabályban meghatározott nyilvántartás vezetésére és ezekből adatszolgáltatás teljesítésére. Az igazgatási szervek felhívására, megkeresésére az adatszolgáltatást 15 napon belül kell teljesíteni.

Az igazgatási szervek nem kérhetnek olyan adatokat, amelyek a kötelezett bejelentésében, bevallásában már szerepelt. A járulékok és a hozzájárulás fizetésére kötelezett jövedelemadatai, ha azt az illetékes adóhatóságtól kérik, nem esnek ebbe a körbe.

Magánnyugdíjpénztár

A magánnyugdíjpénztárba belépés, illetve a kötelező társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe visszalépés esetén a következő szabályokat kell betartani. Az önkéntes döntéssel csatlakozó magán-nyugdíjpénztári tag és a pályakezdő [Tbj. 4. §-ának m)-n) pontjai] köteles a biztosítottá válását követő 15 napon belül a foglalkoztatójánál nyilatkozni arról, hogy pénztártag kíván-e lenni. Amennyiben a nyilatkozat értelmében a biztosítottá váló nem kíván pénztártaggá válni, és a kizárólagos társadalombiztosítási rendszer mellett döntött, az erről szóló nyilatkozatot a foglalkoztató 15 napon belül megküldi az illetékes nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv részére. Amennyiben a biztosított belép egy magánnyugdíjpénztárba, úgy az általa választott pénztár megnevezését, címét, bankszámlájának számát biztosítottá válásától számított 15 napon belül köteles bejelenteni a munkáltatójának (Tbj. 45. §).

Visszalépés

A társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe [a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény (Mpt.) 123. §-ának (2) és (3) bekezdéseiben meghatározott] visszalépés esetén a biztosított egyéni számláján nyilvántartott, a tag jogszerű követelésének megfelelő összeget a magánnyugdíjpénztár – a foglalkoztató és a tag egyidejű tájékoztatása mellett – a visszalépési kérelem kézhezvételétől számított 60 napon belül köteles – a biztosított személyi adataira és taj-számára hivatkozással – a Nyugdíjbiztosítási Alap javára átutalni, és az átutalásról a bevallást benyújtani. A bevallás havi bontásban tartalmazza a biztosított egyéni számláján jóváírt összeget.

Ha a pénztártag önkéntesen lett a pénztár tagja, illetve 2002. január 1-jétől akkor is, ha a jogszabály kötelezően előírta a pénztártagság létesítését, egy alkalommal – 2002. december 31-ig bezárólag – visszaléphet a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe. Hozzátartozói nyugellátás igénylése esetén a kedvezményezett hozzátartozó is nyilatkozhat a visszalépésről.

Az érintettnek a visszalépésről, a jogviszony megszüntetéséről a magánnyugdíjpénztár mellett egyidejűleg valamennyi foglalkoztatóját is tájékoztatnia kell. A nyilatkozatban meg kell jelölni a visszalépés, illetőleg a pénztártagság megszüntetésének napját, amely a nyilatkozattétel napjától korábbi időpont nem lehet.

A magánnyugdíjpénztár a járulékok bevallását a biztosított lakóhelye szerint illetékes megyei nyugdíjbiztosítási igazgatósághoz nyújtja be, és teljesíti az egyéni számlán jóváírt összeg átutalását. A rokkant, illetőleg a jogszerző (pl. özvegy) saját döntése szerint az egyéni számláján lévő összeget, illetve a jogszerzőnek a felhalmozási időszakban bekövetkezett halála esetén – a hozzátartozó döntése alapján – az egyéni számlán a rá eső részt kell átutalni a Nyugdíjbiztosítási Alap javára.

NYENYI-lapok beküldése

A NYENYI-lapok beküldését a Tbj. és a Tny. tv. szabályozza. A biztosítotti nyilvántartást a foglalkoztatónak minden év végén le kell zárnia, archiválnia, és arról a tárgyévet követő év március 31. napjáig – egyéni vállalkozó a tárgyévet követő év április 30. napjáig – a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervhez adatot kell szolgáltatnia. A nyilvántartás adatairól a foglalkoztató megszűnésekor 30 napon belül, illetőleg – ha a biztosított vagy halála esetén hozzátartozója nyugdíjigényt terjeszt elő – soron kívül kell adatokat szolgáltatni.

A nyugdíj-biztosítási igazgatási szerv a foglalkoztatók rendelkezésére bocsátja a nyilvántartás vezetéséhez szükséges számítógépes programot és informatikai utasítást. A foglalkoztató, illetve az egyéni vállalkozó az adatszolgáltatást nyomtatványon is teljesítheti, amit az igazgatási szerv köteles elfogadni.

Adatszolgáltatás évenként

Az adatokat az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság által rendszeresített, és a területileg illetékes nyugdíj-biztosítási igazgatóság által térítésmentesen rendelkezésre bocsátott számítógépes program segítségével kell szolgáltatni, és számítógépes adathordozón kell átadni. Ha az adatokat 20 főnél kevesebb biztosítottról szolgáltatják, az adatszolgáltatást a térítésmentesen rendelkezésre bocsátott nyomtatványon kell teljesíteni.

A foglalkoztató a biztosított részére – a jövedelemigazoláshoz csatoltan – a tárgyévet követő év január 31. napjáig köteles a nyilvántartás adataival egyező igazolást kiadni a tárgyévben levont járulékok (tagdíj) összegéről és az azok alapjául szolgáló jövedelmekről. Ha a biztosítással járó jogviszony év közben szűnik meg, az igazolást soron kívül kell kiadni.

Adatszolgáltatás az adóhatósághoz

A kifizető adatszolgáltatása

A kifizető adózónként szolgáltat adatot az összevont jövedelemadó-alapba beszámító, általa kifizetett teljes összegről (bevételről, jövedelemről), illetve az általa juttatott vagyoni érték összegéről, a külön adózó jövedelmek közül pedig azokról, amelyek után a kifizető az adót nem állapította meg és nem vonta le. Ez utóbbitól függetlenül adatot kell szolgáltatni az osztalékból származó jövedelemről, az értékpapír-kölcsönzésből származó jövedelemről, az árfolyamnyereségből származó jövedelemről, a termőföld bérbeadásából származó jövedelemről, a levont jövedelemadóról, valamint a levont járulékok alapjáról, összegeiről, a levonás elmaradásának okáról, továbbá ha az említett összegből adóelőleget kellett levonni, az adóelőleg számításánál figyelembe vett adóalapról és a levont adóelőlegről.

Nem kell adatot szolgáltatnia a kifizetőnek az egyéni vállalkozó részére az e jogviszonyára tekintettel teljesített kifizetésekről, a külföldi szervezetnek teljesített társaságiadó-köteles kifizetésről, valamint a külföldi illetőségű osztalékban részesülőnek teljesített osztalékadó-köteles kifizetésről.

A munkáltató adatszolgáltatása

A munkáltatónak adózónként kell adatot szolgáltatnia az általa kifizetett jövedelemadó- és járulékköteles jövedelem teljes összegéről, ideértve a bevallás alá eső valamennyi jövedelmet, a levont jövedelemadó-előlegről és járulékról, az összjövedelmet csökkentő tételekről és a jövedelemadó-kedvezményekről jogcímenként, a megállapított jövedelemadóról, a járulékfizetési kötelezettség egyéni felső korlátjáról, a járulékfizetési kötelezettség alól mentes időtartamról, és arról, hogy az adózó magán-nyugdíjpénztári tag-e.

Amennyiben a magánszemély jövedelemadóját nem a munkáltató állapítja meg, a munkáltató kifizetőként, a járulékokkal kapcsolatos adatokról, tényekről, körülményekről pedig munkáltatóként szolgáltat adatot. Az adatszolgáltatást az adóévet követő március 31-ig, mágneses adathordozón április 20-ig kell a kifizető, illetve a munkáltató adóhatóságához megküldeni.

A kifizető – a munkavállalójának, tagjának munkaviszonyból származó kifizetése kivételével – az adatszolgáltatásnak a kifizetéssel egyidejűleg is eleget tehet.

A biztosítóintézet adatszolgáltatása

A biztosítóintézet adatot szolgáltat a jövedelmet helyettesítő felelősségbiztosítási összeg, valamint a nyugdíjbiztosítás alapján folyósított nyugdíjszolgáltatás kifizetéséről, illetőleg arról, hogy a magánszemély az élet- vagy – az 1995. január 1-jét követően kötött – nyugdíjbiztosításának rendelkezési jogával a szerződéskötéstől számított 10 éven belül élt-e.

Az adatszolgáltatást, a kifizetést, illetőleg a rendelkezési jog gyakorlását követő év március 20-ig kell teljesítenie a biztosító bejegyzett székhelye szerint illetékes állami adóhatóság részére a magánszemély azonosításához szükséges adatok feltüntetésével.

A megyei (fővárosi) munkaügyi központ adatszolgáltatása

A megyei (fővárosi) munkaügyi központ adatot szolgáltat azokról a személyekről, akiknél a munkanélküli-ellátás folyósítását az ellátásra való jogosultságot kizáró keresőtevékenység miatt szüntették meg, valamint e személyek munkaadóiról (az adószám feltüntetésével). Az adatszolgáltatást a magánszemélyek – az adózás rendjéről szóló törvény 45. §-ának (5) bekezdésében meghatározott – azonosító adatainak feltüntetésével a megyei (fővárosi) munkaügyi központ székhelye szerint illetékes állami adóhatósághoz kell teljesíteni.

Adatszolgáltatás adókedvezményre jogosító igazolásokról

A kifizető, ha olyan igazolást (bizonylatot) állít ki, amelynek alapján a magánszemély adókedvezmény (adómentesség) igénybevételére jogosult, adatot szolgáltat az adózónak kiadott igazolásról. Az adatszolgáltatást az adóévet követő év január 31-éig az illetékes állami adóhatóságához kell teljesíteni.

A társadalombiztosítási szerv adatszolgáltatása

Munkáltató hiányában az adóköteles társadalombiztosítási ellátást kifizető társadalombiztosítási szervnek az adóköteles kifizetésről adatot kell szolgáltatnia a magánszemély állami adóhatóságához, az adóévet követő március 31-ig. Ha a magánszemélynek az adóköteles társadalombiztosítási ellátás kifizetésekor volt munkáltatója, a kifizetett ellátásról és a levont adóelőlegről a társadalombiztosítási szerv a kifizetést követő 15 napon belül a munkáltatót tájékoztatja.

Adatvédelem

Az igazgatási szerv, valamint a társadalombiztosítási feladatokat ellátó foglalkoztatók és egyéb szervek nem társadalombiztosítási szerv és személy részére csak törvény, illetve törvény felhatalmazása alapján – a felhasználás céljának és jogalapjának egyidejű megjelölése mellett – jogszabályban meghatározott módon szolgáltathatnak adatot.

A bíróságok, az ügyészségek, a bűnüldözés és a büntetés-végrehajtás szervei, valamint a nemzetbiztonsági szolgálatok feladataik ellátása érdekében a Tbj. felhatalmazása alapján – a taj-szám kivételével – a nyilvántartásba felvett összes adatot igényelhetik. A rendőrség és a büntetés-végrehajtás szervei azonban a fogva tartottak taj-számát is igényelhetik.

A nyilvántartási adatok statisztikai célra felhasználhatók és statisztikai célú felhasználásra – személyazonosításra alkalmatlan módon – átadhatók.

A Tbj.-ben nem szabályozott esetben adatokat csak akkor lehet továbbítani, ha ahhoz az érintett (a nyilvántartásba vett természetes személy vagy foglalkoztató) írásban hozzájárul. A társadalombiztosítási nyilvántartásba az érintett betekinthet, a róla nyilvántartott adatairól felvilágosítást kérhet.

Adótitok

Adótitkot képez az adózást érintő – minden – tény, adat, körülmény, határozat, igazolás vagy más irat. Az adóhatóság alkalmazottja, volt alkalmazottja, az ellenőrzésbe vagy az eljárásba bevont szakértő és minden más személy, akinek az adatszolgáltatás, a nyilvántartás, a feldolgozás, az ellenőrzés, az adómegállapítás, az adó és az adóelőleg levonása, az adóbeszedés, az adóvégrehajtás, illetve a statisztikai célú felhasználás során feladataival összefüggésben adótitok vagy más titok jut a tudomására, köteles azt megőrizni. Az adóhatóságot a hivatali eljárása során tudomására jutott minden irat, adat, tény, körülmény tekintetében titoktartási kötelezettség terheli.

Megsértik a titoktartási kötelezettséget, ha az adózás vagy bírósági eljárás során megismert adótitkot, vagy más titkot alapos ok nélkül illetéktelen személy részére hozzáférhetővé teszik, felhasználják vagy közzéteszik.

Az adózással összefüggő tényt, adatot, iratot az állami statisztika egységes rendszerébe tartozó szervek statisztikai célra felhasználhatják, ha a titoktartási kötelezettség megtartását a feldolgozás során biztosítják, és azt a későbbi egyedi azonosításra alkalmatlanná teszik.

Tájékoztatás

Az adóhatóság jogosult tájékoztatni a hatáskörébe tartozó, adóval kapcsolatos, a titoktartási kötelezettség alá tartozó adatról, tényről, körülményről vagy iratról más adóhatóságot (vámhatóságot), ha ez valamely adó (vámteher) vagy adóhiány feltárását, behajthatóságának megállapítását lehetővé teszi vagy valószínűsíti. Tájékoztatást kérhet a Nyugdíjbiztosítási Alap, az Egészségbiztosítási Alap és az elkülönített állami pénzalap kezelője is, az általa kezelt alap javára teljesítendő kötelező befizetéssel összefüggésben. Az Országos Munkaügyi Központ és a megyei (fővárosi) munkaügyi központ tájékoztatást – megkeresés alapján – kérhet arról is, hogy a magánszemélynek a munkanélküli-ellátás mellett van-e keresőtevékenységből származó jövedelme, és az meghaladja-e a törvényben meghatározott mértéket.

Megkeresés

Az adóhatóság megkeresésre tájékoztatja az adótitokról

– a bíróságot,

– a nyomozó hatóságot, ha a tájékoztatás a büntetőeljárás megindítása vagy lefolytatása érdekében szükséges,

– a nemzetbiztonsági szolgálat főigazgatója által engedélyezett megkeresés alapján a törvényben meghatározott feladatkörében eljáró nemzetbiztonsági szolgálatot,

– az Állami Számvevőszéket, a Kormányzati Ellenőrzési Irodát, ha a tájékoztatás az ellenőrzéshez,

– a pénzügyminisztert, ha a tájékoztatás az adóztatáshoz, az adóztatás ellenőrzéséhez, felügyeletéhez szükséges.

Az adóhatóság a nyomozó hatóságot a "halaszthatatlan intézkedés" jelzéssel ellátott – külön jogszabályban előírt ügyészi jóváhagyást nélkülöző – megkeresésre is köteles tájékoztatni az általa kezelt, az adott üggyel összefüggő, adótitoknak minősülő adatokról.

Cáfolat a nyilvánosság előtt

Amennyiben az adózó adózásával összefüggésben olyan valótlan tényt, adatot vagy valós tényt, adatot megtévesztő módon tett közzé, amely alkalmas arra, hogy az államigazgatás munkájába vetett bizalmat megingassa, az adóhatóság jogosult ennek nyilvánosság előtti cáfolatára. A cáfolat közzétételét a felettes szerv véleményének ismeretében a pénzügyminiszter engedélyezni. A döntés előtt az érintettet tájékoztatni kell.

Megbízhatatlan adózók közzététele

Az adóhatóság – a negyedévet követő 30 napon belül – közzéteszi azoknak az adózóknak a nevét (elnevezését), lakóhelyét, székhelyét, telephelyét, a megállapított adóhiány és jogkövetkezmény összegét, akiknek (amelyeknek) a terhére az előző negyedév során magánszemélyek esetében 10 millió, más adózók esetében 100 millió forintot meghaladó összegű adóhiányt állapított meg. Az állami adóhatóság folyamatosan nyilvánosságra hozza azoknak az adózóknak a rendelkezésre álló azonosító adatait is, akik (amelyek) bejelentkezési kötelezettségüknek nem tettek eleget.

Walchné Kremlicska Katalin

 

Egyéb hatóságok adatszolgáltatása az APEH-hoz

A földhivatal és az illetékhivatal adatszolgáltatása

A földhivatal az adózó személyi adatait tartalmazó megkeresésre tájékoztatja az adóhatóságot az adózó tulajdonát képező – nyilvántartásában szereplő – valamennyi ingatlan adatáról.

Az illetékhivatal adatot szolgáltat – az ingatlannak közérdekű célra történő megvásárlása, illetve a magánszemélynek magánszeméllyel kötött tartási, életjáradéki és öröklési szerződés kivételével – ingatlanértékesítés esetén az ingatlan értékesítőjéről és az ingatlan szerződés szerinti értékéről, továbbá az ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogról ellenérték fejében való lemondás, ilyen jog visszterhes alapítása, átruházása (átengedése), megszüntetése esetén az átruházó (átengedő), e jogot alapító, illetve megszüntető magánszemélyről és e jog szerződés szerinti értékéről az adóévet követő március 20-áig a székhelye szerint illetékes állami adóhatóságnak.

A pénzintézet adatszolgáltatása

A pénzintézet adatot szolgáltat a lakótelek és lakás vásárlása, építése, bővítése céljára elhelyezett, elkülönített kezelt megtakarítás után járó, az adókedvezmény igénybevételéhez az adózónak kiadott igazolásról. Az adatszolgáltatást az adóévet követő március 20-ig kell teljesíteni az adózó, illetve a kedvezményezett lakóhelye szerint illetékes állami adóhatósághoz. Adatot szolgáltat a pénzintézet e megtakarítás kifizetéséről, e megtakarítás kedvezményezettjéről, és annak a megtakarítónak a személyéről, akinek az igazolást konkrétan kiadta. Egyidejűleg közli az adómentesen kifizetett kamat összegét is. Az adatszolgáltatást a kifizetéskor kell teljesíteni az adózó, illetve a kedvezményezett lakóhelye szerint illetékes állami adóhatósághoz.

Nem kell adatot szolgáltatni a megtakarítás kamatáról abban az esetben, ha a kedvezményezett nyilatkozott a megtakarítás eltérő célú felhasználásáról, és az adót a kamat után levonták.

A pénzforgalmi jellegű bankszámlát vezető pénzintézet a bankszámla megnyitásától számított 15 napon belül a pénzforgalmi jelzőszámot az állami adóhatósággal köteles közölni.

A vámhatóság és az önkormányzat jegyzője adatszolgáltatása

A vámhatóság az általa kiadott (visszavont, módosított) jövedéki engedélyről az önkormányzat jegyzője az általa kiadott (visszavont, módosított) jövedéki termékkel folytatott kereskedelmi tevékenységre jogosító működési engedélyről 15 napon belül adatot szolgáltat az állami adóhatóságnak.

A nyomtatványt forgalmazó (alforgalmazó) adatszolgáltatása

A nyomtatványt forgalmazó (alforgalmazó) az általa értékesített adóigazgatási azonosításra alkalmas számla-, nyugtatömbökről – jogszabály elértő rendelkezésének hiányában – vevőnkénti részletezésben szolgáltat adatot. Az adatszolgáltatás tartalmazza az értékesített nyomtatványok (számlatömbök, nyugtatömbök) megnevezését, a nyomtatvány sorszámát ("tól-ig"), a vevő nevét és címét (székhelyét, telephelyét), a vevő adószámát. A nyomtatványt forgalmazó (alforgalmazó) az adatszolgáltatást negyedévenként, a negyedévet követő hónap 20. napjáig köteles teljesíteni az első fokú állami adóhatósághoz.

Adatszolgáltatás a költségvetési támogatás igénybevételéhez felhasználható igazolásokról

Ha jogszabály költségvetési támogatás igénybevételéhez más szerv által kiállított igazolás (bizonylat) benyújtását írja elő, a kiadott igazolásról az azt kiállító szerv a kiállítás hónapját követő hó 15. napjáig adatot szolgáltat a kiállítást kérő személy székhelye, telephelye, lakóhelye szerint illetékes adóhatóságnak. Az adatszolgáltatás tartalmazza a kiállítást kérő személy nevét, elnevezését, adóazonosító számát, az igazolásban feltüntetett tényt, körülményt, adatot, valamint a támogatás igénylésének a jogcímét. Az igazolás kiállítása megtagadható, ha az azt kérő nem közli a támogatás igénylésének jogcímét. Az igazoláson a támogatás igénylésének jogcímét fel kell tüntetni, és az igazolás csak a megjelölt támogatás igénybevételéhez használható fel

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem