×

Kedvezménytörvény

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 54. számában (2002. augusztus 15.)
Nem özönlötték el a határon túli magyar munkavállalók hazánkat. 2002 első félévében összesen 134-en dolgoztak nálunk a kedvezménytörvény nyomán. Szinte bizonyos, hogy ennél azért jóval többen vannak, elsősorban idénymunkát vállalva – feketén. Az ok egyértelmű: a három hónapos munkalehetőségért meglehetősen bonyolult és drága utat kell végigjárniuk a határon túliaknak, a költségek akár negyvenezer forintra is rúghatnak. A munkaügyi tárca várhatóan nem fogja jelentősen leegyszerűsíteni az engedély beszerzését, mert egy hatásvizsgálat szerint 140-200 ezer ember szeretne a környező országokból nálunk dolgozni.

Összesen 22 820 külföldi állampolgár számára adott ki 2002 első félévében munkavállalási engedélyt az Állami Foglalkoztatási Szolgálat – tudom meg Pirisi Károlytól, a Foglalkoztatási Hivatal főigazgatójától. Ez a szám összességében 3,4 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban, 2001 első félévében volt. Pirisi Károly azonban hozzáteszi: a 22 820 engedély között összesen 134 olyan van, amelyet a kedvezménytörvény alapján adtak ki a munkaügyi központok. A legnagyobb érdeklődés Somogy megyében tapasztalható, itt a balatoni turistaszezonnak köszönhetően 52-en találtak munkát. Budapesten 14, Pest megyében 13, Békés megyében 10 határon túli magyar kapott munkavállalási engedélyt a státustörvény alapján, további 9 megyében a létszám 1 és 8 fő között van. A 134 munkavállaló közül 110 romániai állampolgár (82 százalék), 11 szlovák, 6 ukrán, 4 jugoszláv, 2 szlovén és 1 pedig horvát állampolgár.

Nem özönlötték tehát el a magyar munkaerőpiacot a határon túli magyarok – ez a véleménye mindenkinek, akit erről és a jelenség okáról kérdeztem. Érdeklődésemre Őry Csaba, a Fidesz munkaügyi munkacsoportjának vezetője kijelentette: "Amikor kormányon voltunk, az Orbán-Nastase-megállapodás teljes mértékben figyelembe vette a magyarországi munkaerőpiac realitásait. A riogatás, amellyel próbálták megijeszteni a választópolgárokat, hogy majd több millió román állampolgár vállal munkát hazánkban, kizárólag politikai célú hisztériakeltés volt" – mondja a korábbi államtitkár. Hozzáteszi: információi szerint Szolnok és Békés megyében inkább arról panaszkodnak a munkaadók: ha kvalifikáltabb munkaerőt keresnek, nem találnak. "A magyar munkaerőpiacnak már nem annyira a munkanélküliség, mint inkább a munkaerőhiány a fő gondja. A paktum körül mesterségesen keltett hisztéria oda vezetett, hogy nehézkesebbé kellett tenni a munkavállalói engedélyek kiadását. Félelem keletkezett ugyanis a magyar társadalomban, ezt akartuk csillapítani, ezért egyszerűsített eljárás helyett túlbiztosított formát alakítottunk ki" – mondta Őry.

Ez valóban igaz: a 3 hónapos munkavállalói engedély beszerzése nem könnyű és nem is olcsó mulatság. "A megyei ügyintézők tájékoztatása szerint az érdeklődés hiánya annak tudható be, hogy a kedvezménytörvény alapján munkát vállalni szándékozók ugyanazokat a hivatalos dokumentumokat kötelesek beszerezni, mint a szokásos módon jelentkező külföldi munkavállalók, ugyanakkor csak 3 hónapos munkavállalásra van lehetőségük. A román állampolgárok esetében a román és a magyar hivatalok által előírt procedúra eltérő, és mindkettő jelentős időbeli és anyagi ráfordítást igényel. A magyarországi költségek személyenként mintegy negyvenezer forintot tesznek ki. A szlovák állampolgárok esetében feltehetően még a rendezetlen kétoldalú problémák is akadályt jelentenek. A foglalkoztatók elsősorban a kiterjedt mezőgazdasággal bíró megyékben jelezték, hogy több idénymunkásra lenne szükségük, de a hivatalos eljárást bonyolultnak és hosszadalmasnak tartják" – jelentette ki Pirisi Károly.

Feketén azért jönnek

Korábban a munkaadók nem üdvözölték túl lelkesen a kedvezménytörvény adta lehetőséget. Az egyik leginkább érintett ágazat – az idénymunka miatt – a mezőgazdaság. Februári számunkban Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára úgy látta, a munkaadókat "nem hozta lázba", hogy a határon túliak 3 hónapra úgy jöhetnek dolgozni, hogy kérelmük elbírálása esetén a magyar munkaügyi hatóságok nem vizsgálják, van-e magyar jelentkező az adott munkakörre. Horváth Gábor már akkor attól tartott, hogy a vendégmunkások először végigjárják majd a hivatalos procedúrát, másodszorra azonban már feltérképezik az itteni helyzetet, és a következő három hónapban feketén vállalnak munkát.

Nos, a MOSZ főtitkára "jó jósnak" bizonyult. Azt persze senki nem tudja bizonyítani, hogy a munkások feketén jönnek, de mindenki ezt sejti az alacsony létszám hátterében. Recska Endre, az MGYOSZ foglalkoztatáspolitikai szakértője nem tudja, mi oka lehet az alacsony létszámnak, s mint mondja, az Országos Munkaügyi Tanács, illetve a kormányzat tájékoztatóját várja e témában.

Megkérdeztünk két, a leginkább érintett ágazatban működő szakszervezeti vezetőt is. Érdeklődésünkre Bereczky András, a MEDOSZ főtitkára kijelentette: érdekvédelmi szervezetüknek kizárólag a legálisan foglalkoztató társas vállalkozásokra van rálátása, itt ritka a határon túliak foglalkoztatása. Esetenként fordul elő, elsősorban nagyobb lélegzetű munkák kapcsán, például a kukorica címerezésénél. Bereczky úgy véli, a külföldiek elsősorban a néhány főt foglalkoztató magángazdaságokban dolgoznak, valószínűleg feketén. Erre utalnak például a 2000. évi adatok is: ebben az esztendőben 35 014 fő külföldi dolgozott engedéllyel Magyarországon, ebből 1843 (alig 6 százalék) a mezőgazdaságban, köztük 1691 román állampolgár. A MEDOSZ főtitkára szerint ez feketemunkára utal: szerinte nem lehet igaz, hogy ilyen alacsony legyen a mezőgazdaság részesedése. A főtitkár hozzáteszi: a probléma nemzetközi, hiszen például Németországban 220 ezer külföldi dolgozik hivatalosan, és körülbelül ugyanennyien feketén. Bereczky egyébként Békés megyében is szerzett tapasztalatokat: az egyik ottani nagyüzemi tisztségviselő arról számolt be, hogy szeretett volna romániai magyar diákokat a nyáron táborszerű elhelyezés keretében itthon foglalkoztatni, de magyarigazolvány híján ez nem sikerült. (Mint ismert, a magyarigazolványok kiadása sem ment a nyár közepén még zökkenőmentesen.)

Szakszervezeti megállapodás

Június végén a Duna Televízió Heti Hírmondó című műsorában Frunda György, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség szenátora a témával kapcsolatban kijelentette: "Véleményem szerint ezután is az lesz, ami eddig volt: ha a székely ács átjön, akkor feketén fog dolgozni éppen úgy, ahogyan eddig is. Mert ha kifizeti a különböző közvetett vagy közvetlen adót, más pénzügyi kötelezettségeinek is eleget tesz, akkor majdnem semmi nem marad a zsebében" – mondta az RMDSZ képviselője. Bálint-Pataki József, a Határon Túli Magyarok Hivatalának elnöke megerősítette a szenátor megállapításait: "Egyelőre, legalábbis romániai viszonylatban messze nem olyan sok munkavállaló érkezett, mint amennyire számítani lehetett. Bár hozzá kell tennem, még június végén vagyunk, s általában nyáron és ősszel jelentkeznek sokan az idénymunkára. A jelek szerint ez a szám elmarad előzetes becsléseinktől" – mondta az elnök a már idézett tv-műsorban.

Ez utóbbi állítással Csorvási József építőipari szakszervezeti elnök is egyetért. Az építőiparban nyáron és ősszel van főszezon: szeptembertől november végéig tart a csúcs ebben az ágazatban, hiszen akkor kell(ene) átadni a kész épületeket. Az Építők, Fa- és Építőanyagipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége júniusban Békéscsabán találkozott a román testvérszakszervezettel. Aláírtak egy megállapodást, ebben a magyar fél garantálja, hogy a működési területén legálisan dolgozó román állampolgárok munkavállalói jogait ugyanúgy képviseli, mint saját tagjaiét. Abban is megegyezett a két érdekvédelmi szervezet, hogy kicserélik információikat az üggyel kapcsolatban.

Csorvási egyébként elmondta: az építőiparban sajnos rendkívül gyakori a feketemunka. Szinte nincs is olyan munkaügyi ellenőrzés, ahol ne csípnének el feketemunkásokat. A Romániából, Ukrajnából érkező munkavállaló gyakran turistavízummal jön, s úgy vállal (illegálisan) munkát. Sajnos, állítja a szakszervezeti vezető, a vállalkozók inkább kifizetik a munkaügyi bírságot, mint a kötbért – ez utóbbi ugyanis sokkal nagyobb összeg, akár milliókra is rúghat. A feketemunkának ebben az ágazatban különös veszélye a sok munkabaleset. De a MEDOSZ főtitkára is úgy véli, nem eurokonform az illegális munka, hiszen tapasztalatai szerint a mezőgazdaságban a munkáltatók még csak nem is osztoznak a járulék törvénytelen "megtakarításából" származó hasznon a munkavállalókkal. "Ez az EU-ban nem lesz tartható, ilyen hatalmas versenyelőny ott nem megengedett" – véli Bereczky.

Nem várható lényeges egyszerűsítés

Megkérdeztük a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium politikai államtitkárát, Csizmár Gábort is. Beszélgetésünk napján (július 5-én) már 164 olyan külföldi állampolgárt regisztráltak, aki a státustörvény nyomán vállalt munkát. "Nehéz ezen az úton munkát vállalni, hiszen meglehetősen bonyolult procedúrán kell átesnie a határon túli munkavállalóknak" – mondta az államtitkár. Ő is úgy véli, a munka egy része a szürke- és a feketezónában zajlik, "sok munkásruhába bújt színházlátogatóról szólnak a pletykák" – fogalmazott.

Csizmár arról is beszámolt lapunknak, hogy a gazdasági tárca megbízta a Tárkit egy hatásvizsgálattal. Ez a határon túliak szándékát is firtatta, és az derült ki, hogy 140 ezer és 200 ezer közt van azoknak a száma, akik a környező országokból szívesen jönnének hozzánk dolgozni. A többséget most (78 százalék) a Romániából érkezők képviselik, 14 százalék jönne Ukrajnából. A 140-200 ezres létszám (ez a szándékra vonatkozik) azonban óvatosságra inti a munkaügyi tárcát. "Óvatosnak kell lennünk a munkavállalói engedély beszerzésének leegyszerűsítésével, hiszen nekünk elsősorban a magyarországi munkanélküliekkel kell törődnünk, az ő munkába állásukat kell segítenünk. A magyarországi foglalkoztatottság jelenleg 56 százalékos, ezt először szeretnénk uniós szintre, vagyis 62 százalékra emelni, majd az évtized végére el akarjuk érni a 70 százalékos foglalkoztatottsági arányt. Ezért, bár megvizsgáljuk a kérdést, de most nem jósolnám a munkavállalói engedélyek beszerzésének erőteljes leegyszerűsítését" – mondta az államtitkár lapunknak.

Kétoldalú megállapodások

2002 első félévének végén az érvényes (külföldiek számára kiadott) engedélyek száma összesen 41 972 – ez a szám összességében 12,4 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban, a 2001 második félévéről áthúzódó érvényességű engedélyek miatt.

A Foglalkoztatási Hivatal adatai szerint a 2002 első félévében érvényes kétoldalú megállapodások közül csak a szlovák-magyar (egyéves munkavállalási engedélyt tesz lehetővé) iránt mutatkozik nagyobb érdeklődés. Az első félév végéig 625 szlovák állampolgár talált munkaalkalmat ennek az egyezménynek az alapján

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9124 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9124 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5417 olvasói kérdésre 5417 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9124 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9124 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5417 olvasói kérdéssel.

Áthelyezés – köztisztviselőből közalkalmazott

Közös önkormányzati hivatalunk közszolgálati jogviszonyban álló köztisztviselője áthelyezéssel szeretne átmenni az önkormányzat fenntartásában lévő Kjt. hatálya alá tartozó...

Tovább a teljes cikkhez

Kék Kártya – a munkavégzés helyének határai

EU Kék Kártyával, magyar munkáltató által foglalkoztatott hongkongi állampolgár munkavállaló esetében a munkaszerződésben a munkavégzés helye korlátozott a tekintetben, hogy a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyermekgondozási szabadság után – az édesanya munkahelye

Ha a munkaszerződés nem tartalmaz pontos munkavégzési helyet, csak annyit, hogy Magyarország területe vagy a cég összes telephelye, akkor egy gyermek gondozása céljából igénybe vett...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Elmaradt bérigény – ha „kimaradt” a keresetből

Egy munkaügyi peres eljárásban, ha a munkavállaló az Mt. 83. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaviszony helyreállítását kéri, azonban nem terjeszt elő kereseti kérelmet arra, hogy...

Tovább a teljes cikkhez

Végrehajtás alól mentes munkabérrész – változás júliustól

Munkabérletiltásra vonatkozó, 2025. július 1-jétől hatályos változások szerint a levonásmentes munkabérrész emelkedik. A mentes összeg megállapításához részmunkaidős...

Tovább a teljes cikkhez

„Befagyott” jogszerző idők – a köznevelés munkavállalói

A Púétv. hatálya alatt a 132. § szerint munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében a (7) bekezdés azt írja, hogy a Kjt. 2023. 12. 31. szerint hatályos rendelkezéseit kell alkalmazni. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Cafeteriajogosultság és a munkaviszony megszűnése

Jogszerű-e a munkáltató cafeteriaszabályzatában az a kikötés (és e kikötésre hivatkozással a tárgyévi cafeteriajuttatás teljes megvonása), miszerint a munkavállaló nem jogosult a...

Tovább a teljes cikkhez

Helyettesítési díjra való jogosultság közalkalmazottnak

A Kjt. hatálya alá tartozó intézmény esetében helyettesítési díj adható-e a közalkalmazott részére abban az esetben, ha azonos munkakörben dolgozó kollégát helyettesít a...

Tovább a teljes cikkhez

Téves besorolás korrekciója a közegészségügyben

A munkáltató téves besorolásra hivatkozva egyoldalúan csökkentette az egészségügyi dolgozók illetményét annak ellenére, hogy a munkavállalók jelezték, a munkaszerződés csak...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt

Duális képzőhely foglalkoztat diákot. A foglalkoztatás kezdő dátuma 2025. május 12., tehát a diák május 2-án még nem volt állományban. A május 2-i áthelyezett pihenőnapot május...

Tovább a teljes cikkhez

Munkabér fizetése betéti társaság beltagjának

Betéti társaság öregségi nyugdíjas beltagja munkaviszonyban látja el a társaság vezetését. A kedvezőtlen piaci viszonyok miatt a betéti társaság a fő bevételt biztosító...

Tovább a teljes cikkhez

Munkanap-áthelyezés munkaszüneti nap miatt – és a keresőképtelenség

A munkavállaló kórházban volt április 27. és május 12. között, erre az időszakra betegszabadság került elszámolásra. Keresőképes lett május 13-án. Ebben az esetben a május 17....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5417 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 280-ik lapszám, amely az 5417-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem