×

Elektronikus személyzetis

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 54. számában (2002. augusztus 15.)
Szakértői vélemények szerint mintegy 2,5 millió önéletrajz kering az interneten. Az egyes ágazatokban rendkívül megnövekedett munkaerő-kereslet pedig egyre nehezebb helyzetbe hozza a HR-szakembereket. Az Egyesült Államokban például 1998 és 2008 között várhatóan 14 százalékkal nő a foglalkoztatottak száma. A munkaerőpiacnál talán csak az on-line munkaközvetítési piac növekszik gyorsabban. Egyes becslések szerint ez utóbbi 2005-ig megötszöröződik. A munkaközvetítők elsősorban a nyomdai költségek és az ügynökségi jutalékok lefaragásának reményében bővítik majd a következő 3 évben 52 százalékkal on-line költéseiket.

A modern fejvadászcégek már idehaza is alkalmazzák az internetes pályázatkiírásokat, a háló segítségével bővítik munkaerő-kínálatukat. Komoly verseny folyik a jó szakemberekért, annak ellenére, hogy egy-egy álláshelyre számosan jelentkeznek. Mindemellett a munkaadóknak gyorsan kell dönteniük, hogy a konkurencia elől megszerezhessék a legjobb jelentkezőket. A legkeresettebb szakmákban egy önéletrajz átlagosan mindössze 72 óráig "szabad préda", ennyi idő alatt valahol lecsap rá valamelyik munkaadó. Ilyen gyors reagálás csak a legújabb ATS (applicant tracking system – jelentkezőket követő) rendszerek segítségével lehetséges.

A legnagyobb gondot valamennyi HR-szakember számára a jelentkezések begyűjtése és azok értékelése jelenti. Bár egyre nő azoknak az életrajzoknak a száma, melyek valamilyen álláshirdető on-line kérdőív kitöltésével vagy e-mailen keresztül jutnak el a munkaadóhoz – vagyis alkalmasak számítástechnikai eszközökkel történő kezelésre –, változatlanul számolni kell más formátumokkal is. Épp ezért vannak már olyan ATS-rendszerek, amelyek a csatolt MS World fájlokat automatikusan felismerik, és az ott talált információkat az adatbázis számára használható formában feltérképezik. Mindezt ráadásul néhány perc alatt megteszik, felhasználói beavatkozás nélkül.

Szabványos formák

Mindennek azonban előzetes feltétele, hogy már maguk az álláshirdetések is megfelelő formátumban, jól körülírt kategóriák egyértelmű meghatározásával jelenjenek meg. Ehhez az álláshirdetés formátuma a kiindulópont: ma már – a papírmentes iroda megvalósítása jegyében született – valamilyen előre meghatározott sablon segítségével készíthetők el az álláshirdetések.

Az ATS-rendszerek egyik legfontosabb funkciója a meghirdetett kritériumoknak megfelelő valamennyi jelentkező összegyűjtése, illetve az interjúra behívandó személyek kiválogatása. Míg egyes rendszerekben a kiválasztás végső fázisát manuálisan végzik el, akadnak olyan ATS-programok is, ahol az egész keresés-felvétel folyamat egyetlen gombnyomással végezhető el.

Az ilyen rendszerprogramok iránti keresletet jelzi az International Data Corporation (IDC) felmérése: e szerint e szoftverek forgalma csak az USA-ban, 2000-ben meghaladta az 1 milliárd dollárt, s jövőre 4 milliárdos kereslettel számolnak.

A humánerőforrás-gazdálkodás másik nagy gondja a személyzeti információk tárolása, kezelése: a vezetők a személyi kartonok, kimutatások gyártása helyett mindinkább a kvalifikált munkaerő megszerzésére, képzésére és megtartására kívánnak koncentrálni. Ezért az információ kezelésének nyitottabb, mégis szigorúan szabályozott módozatai terjednek el. Ehhez az is hozzájárul, hogy a munkahelyi szervezet is átalakulóban van. A hagyományos, hierarchikus szervezetek helyett pókhálószerű struktúrák jöttek létre, ahol a dolgozók kisméretű, független, innovatív csapatokban dolgoznak. A hierarchikus szervezetek lebomlásával alapvetően megváltozott a munkavállalók és a munkaadók kapcsolata is. A "biztos állás", a folyamatos foglalkoztatottság ígérete ugyanúgy a semmivé lesz, mint a munkahellyel szembeni korlátlan lojalitás.

Megváltozott szerepkörben

Az új helyzetben természetesen megváltozott a személyzeti (HR) munka szerepe is. A HR-részleg a korábbi, bürokratikus "papírgyárból" (jobb esetben szolgáltatóirodából) fokozatosan a hálózatba szerveződött munkacsapatok és a külső beszállítók közti koordinátorrá alakul át. Az újfajta HR-tevékenység elképzelhetetlen magas szintű gépesítés nélkül. Így tehát elfelejthető a HR-osztályról korábban kialakított felfogás, a személyzetis munkatársak többé nem formanyomtatványok, személyi kartonok és kimutatások gyártásával foglalkoznak. A HR-munka középpontjában a munkaerő elemzése és a vállalat humántőkéjének stratégiai kezelése áll. Mindez elképzelhetetlen megfelelő informatikai támogatás nélkül. Ehhez a HR-koordinátorok olyan eszközöket kaptak a kezükbe, amelyek segítségével többek között hatékonyan megtervezhetik egy teljes vállalat bérezési-juttatási rendszerét (a bérezési rendszer, a munkajogi előírások előre beépíthetők a programba, ami rengeteg rutinmunkától mentesíti őket). Az új eszközök hatékonyabbá teszik a munkaerő-toborzást is. A modern HRMS (human resource management system – emberierőforrás-menedzsment rendszer) lehetővé teszi, hogy a vezetők és a dolgozók közvetítő igénybevétele nélkül, "önkiszolgáló" módon férjenek hozzá a számukra fontos információkhoz. A vezetők egyebek mellett saját számítógépükről nyomon követhetik az egyes dolgozók adatait, a különböző munkaügyi jelentéseket, a betöltendő állásokra pályázók anyagait, és más hasonló tudnivalókat. De legalább ilyen fontos a dolgozók önkiszolgáló ellátása személyzeti-munkaügyi információkkal. A legfejlettebb ERM (employee retationship management – munkavállalóikapcsolat-menedzsment) rendszerek alkalmazása a dolgozót mentesíti az ügyintézés fáradalmaitól, miközben a személyzeti osztályról is leveszi a direkt ügyfélkezelés terheit.

A számítógépes rendszerben számtalan adatkezelési funkció működik:

• Időmenedzselés. Elektronikus "jelenléti ív" a munkában töltött idő, a túlórák és a tervezett munkák nyilvántartására.

• Fizetés. A teljes fizetéstörténet nyomon követése, jövedelemigazolás generálása.

• A vállalati juttatások követése, nyilvántartása.

• Szolgálati utak. Az utazással kapcsolatos teljes körű ügyintézés (menetjegy- és szállásfoglalás is), az elszámolással járó adminisztráció.

• Szabadság nyilvántartása.

• Nyugdíjpénztár. Belépés, a nyugdíjalap tevékenységének és az egyéni folyószámla alakulásának nyomon követése.

• Oktatási programok. A lehetséges oktatási programok bemutatása, on-line jelentkezés.

Természetesen az ilyen teljes körű nagyrendszerek mögött már egy komoly intranetet, vagyis belső informatikai hálózatot kell sejtenünk. A nagyvállalati struktúrák működése szinte elképzelhetetlen e nélkül. Kisebb igényű közép- és kisvállalati megoldások is léteznek ma már, s mert a modulok rendszerben építhetők fel, akár egyes funkciók alkalmazása is lehetséges.

Tény azonban, hogy a hazai vállalatok számítástechnikai ellátottsága és az eszközök használata még sok kívánnivalót hagy maga után. Míg a nagyobb vállalkozások a humánpolitika terén is előszeretettel alkalmazzák a modern szoftvereket, addig a többséget jelentő kis-, illetve középvállalkozások még mindig a papíralapú feldolgozást részesítik előnyben.

Számítógép a cégeknél

A hazai számítógép- és internethasználat jelentősen elmarad a fejlett európai országokétól. Ám Magyarország pozíciója a kelet-közép-európai régióban sem mondható kedvezőnek. A teljes népességhez viszonyított hazai számítógép-ellátottság – az ezredfordulós adatok szerint – mindössze 7,3 százalék volt, míg Szlovéniában ez az arány 25,1 százalék, Észtországban 13,5, Csehországban pedig 10,7 százalék volt. Internethasználatban is – Lengyelországgal nagyjából hasonló szinten – a kelet-közép-európai országok középmezőnyében, sőt inkább a harmadik harmadában kullog.

Más források szerint azonban Magyarország a kelet-közép-európai országok csoportjában – Szlovénia és Észtország mellett – a legjobbak között van az e-businessre való felkészültség terén. A McConnell International piackutató cég felmérése szerint Magyarország "e-készsége", a fizikai és a szellemi felkészültsége Észtország után a második helyen áll a régióban. Magyarországot az helyezi ebben a rangsorban Szlovénia, Lengyelország és Litvánia elé, hogy az informatika fejlesztésével és alkalmazásával kapcsolatos humántőke-ellátottsága némileg jobb, mint a többi országé.

Készült idehaza is egy felmérés a kereskedelmi kamarák segítségével. Ez ugyan nem reprezentatív (1100 vállalat töltötte ki a kérdőíveket), de adatai mégis jellemzőek. Eszerint a közepes és nagyvállalatok komputerellátottsága megközelíti a nemzetközi átlagot, a kisvállalatok számítógép-ellátottsága azonban lényegesen rosszabb. Különösen nagy az elmaradás az internet-hozzáférés és -használat terén.

A felmérésben részt vevő cégek 87,2 százaléka rendelkezett számítógéppel, ezen belül az 50 főnél többet foglalkoztató cégeknek szinte mindegyike. A mikro- és kisvállalatok mintegy háromnegyedének volt számítógépe. A számítógéppel nem rendelkező cégek jellemzően maximum 4-5 fős kereskedelmi, építőipari, lakossági szolgáltatási vagy vendéglátó-ipari vállalkozások. A magyarországi géppark átlagos életkora 2,8 év, ami azt jelzi, hogy a cégek átlagosan 3 évente cserélik le eszközeiket. Ez viszonylag lassúnak mondható. A számítógépek ma még korlátozott használatát jelzi, hogy a cégek jelentős része csak szövegszerkesztésre használja azokat, s még a közepes méretű cégeknél sem feltétlenül jellemző a raktárkészlet-nyilvántartás vagy a könyvelés számítógépesítettsége.

Az alkalmazottak mintegy egynegyede használ munkája során számítógépet, a szellemi foglalkoztatottaknak viszont a 90 százaléka. Az EU-országokban a foglalkoztatottak mintegy 45 százaléka használt komputert 2000-ben munkája során. Az észak-európai országokban az átlag 70-80 százalék között mozog, a görög (25,3 százalék), a portugál (30,7 százalék) és a spanyol (32,9 százalék) adatok viszont jóval alacsonyabbak, mint az átlag.

A vállalatok 65 százaléka rendelkezik internetkapcsolattal: a nagyvállalatok közül valamennyi, a mikrovállalkozásoknak pedig 43 százaléka internet-előfizető. Az alkalmazottak 8,7 százalékának van internet-hozzáférése: a szellemi dolgozók esetében ez az arány körülbelül egyharmad.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem