×

Bővíthető a foglalkoztatás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. augusztus 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 54. számában (2002. augusztus 15.)
A kormány szándékai szerint a hazai foglalkoztatás szintjét – amely jelenleg 53-54 százalék – 2010-re 70 százalék körülire emeli. Az uniós átlag elérése érdekében a közeljövőben több olyan javaslatot is előterjeszt a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium, amelyekkel e nagyratörő terv megvalósítható.

A munkaadói szervezetek – tagságuk érdekeit szem előtt tartva – különbözőképpen ítélik meg a foglalkoztatás szintjét javító elképzeléseket. Míg a kisebb vállalkozásokat tömörítő érdekvédőknek inkább kedveznek a tervezett változtatások, addig a közepes és nagyobb vállalkozásokat tömörítő MGYOSZ-nál úgy vélik, ezek hasznos, de csak rásegítő intézkedések. Véleményük szerint a foglalkoztatási helyzet javulása alapvetően a gazdaság általános élénkülésétől függ. Példaként felhozzák, hogy érdemben már évek óta nem változik a hazai – 53-54 százalékos – foglalkoztatási szint. Ez – az Európai Unió 70 százalékos átlagát figyelembe véve – alacsonynak számít, ezért szinte természetes, hogy az újonnan felállt Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium kiemelt feladatként kezeli a foglalkoztatási szint emelését. Mint Kiss Péter miniszter egyik tájékoztatóján elmondta: a cél az, hogy 2010-re Magyarország elérje az EU-átlagot. Ehhez – a miniszter szerint – a legjobb eszköz a járulékok csökkentése, illetve az adóteher mérséklése. Ennek érdekében a kormány hivatalba lépését követően azonnal intézkedéseket tett, amelyek közül a fix összegű egészségügyi hozzájárulás többlépcsős megszüntetését egyöntetűen jól fogadták a partnerek. Ugyanakkor az alkalmi munka közterheinek csökkentése és az egyszerűsített vállalkozási adó (eva) terve nem kapott egységes támogatást a munkáltatói szervezetek köreiben. A kormányzat fontosnak ítéli a munkavállalók folyamatos – mint Kiss Péter mondta: egy életen keresztül tartó – képzését, amit főként a kisvállalkozói körben értékelnek nagyra.

Ungvárszki Ágnes, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) közgazdasági igazgatója szerint a szervezet hivatalosan ugyan még nem tekintette át a kormányzati intézkedéseket és ezek várható hatását, az azonban már látható, hogy alapvetően nem e változások fogják elősegíteni azt, hogy a munkaadók a mainál több alkalmazottat foglalkoztassanak.

Makrogazdasági lépték

Sokkal inkább fontos a gazdasági környezet, a versenyképesség, a külföldi, illetve a hazai piac alakulása, illetve az ezek jobbítása érdekében hozott intézkedések. Hiába a kormányzat foglalkoztatást növelő szándéka, ha valahol "leül" a piac, akkor a munkaadók törvényszerűen leépítenek. Így a kormányzat fontos feladatai – amelyekre a szándék is megvan – a befektetések ösztönzése, a keleti piacok visszaszerzése. Ha ez sikerrel jár, láthatóan növekszik majd a foglalkoztatás, hiszen ez logikus következménye a rendelésállomány növekedésének. Ugyancsak fontos a forint árfolyamának alakulása, ami – mint láttuk az elmúlt időszakban – ha erősödik, akkor az exportőrök nehéz helyzetbe kerülhetnek. A jó árfolyam-politika tehát lényeges kérdés a foglalkoztatás szempontjából. Hosszú távon pedig a kutatás-fejlesztés (K+F) támogatása az, ami lehetővé teszi az előrelépést a foglalkoztatás területén is. Igaz, ez nem azonnali, látványos, hanem néhány év alatt eredményt produkáló terület, de a távlatokat tekintve érdemes kiemelten foglalkozni vele.

Ugyanakkor a a parlament által módosított Munka Törvénykönyve, nevezetesen a vasárnapi munka "védelme", illetve a 48 órás pihenőidő éppen a foglalkoztatási szint javulása ellen hat. Ezek a rendelkezések ugyanis nehezítik a rugalmas munkaszervezést, a foglalkoztatás bővítését. Ám a többi tervezett intézkedést vizsgálva elmondható, hogy a fix összegű egészségügyi hozzájárulás többlépcsős megszüntetése határozottan jó elképzelés, ám önmagában kevés. Fontos lenne még a tb-járulék fokozatos csökkentése, a részmunkaidő esetén pedig a fix összegű egészségügyi hozzájárulás arányosítása. Ez utóbbira eddig nem hangzott el ígéret. A kérdés felvetése indokolt, hiszen a tapasztalatok szerint a részmunkaidős foglalkoztatásra mindkét oldalon van igény, ám a mostani szabályozás a munkaadókat nem ösztönzi arra, hogy nagyobb arányban éljenek e foglalkoztatási formákkal.

Az alkalmi foglalkoztatás költségei (forint/nap)

Nettó napi munkabér

Munkáltatói költség megnevezése

2002. augusztus 31-ig

2002. szeptember 1-jétől

Változás

Hagyományos

Közteherjegyes foglalkoztatás

Hagyományos

Közteherjegyes foglalkoztatás

Hagyományos

Közteherjegyes foglalkoztatás

Normál

Regisztrált munkanélküli esetén

Normál

Regisztrált munkanélküli esetén

Normál

Regisztrált munkanélküli esetén

1200

Összes közteher

1027

1200

600

815

500

200

–212

–700

–400

Teljes költség

2227

2400

1800

2015

1700

1500

–212

–700

–400

1600

Összes közteher

1368

1600

800

1018

800

400

–368

–800

–400

Teljes költség

2986

3200

2400

2618

2400

2000

–368

–800

–400

2100

Összes közteher

1958

2000

1000

1352

1000

500

–606

–1000

–500

Teljes költség

4058

4100

3100

3452

3100

2600

–606

–1000

–500

2600

Összes közteher

2567

2500

1250

1961

1200

600

–606

–1300

–650

Teljes költség

5167

5100

3850

4561

3800

3200

–606

–1300

–650

3000

Összes közteher

3236

3000

1500

2570

1500

800

–666

–1500

–700

Teljes költség

6336

6100

4600

5670

4600

3800

–666

–1500

–800

Forrás: FMM

 

Kicsiknek kedvező

Az iparosokat tömörítő Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) számára kedvezőek a tervezett kormányzati intézkedések – közölte Szűcs György elnök. Ugyanis ha tételesen végignézzük, szinte minden most bejelentett intézkedéstervezet az elmúlt időben napirendre került valamilyen formában. Így a személyi jövedelemadó tervezett módosítása, a minimálbér nullakulcsossá tétele kiemelten fontos számukra. A Pénzügyminisztérium ugyanis mintegy 300-400 szakmában minden évben meghatározta a legkisebb adóköteles jövedelmet, amelynek "teljesítése" sok esetben terhet jelentett a kisvállalkozóknak. Ez a tervezett adómódosításokkal kedvezően változhat.

Szűcs György úgy véli, az egyszerűsített vállalkozási adó – az eddig megismert változatában – tartalmaz pozitív elemeket, bár nem mindenkinek kedvez. Főként azok tudnak majd élni a kedvezményekkel, akiknek nincs telephelyük, nincsenek alkalmazottaik, illetve kevés alapanyaggal dolgoznak, azaz főként szellemi tőkéjüket hasznosítják. Ugyanakkor az IPOSZ fontosnak tartja, hogy majdan az eva hatálya alá eső kiskereskedők esetében a tervezett évi 10 millió forint forgalomnál magasabb összeget állapítsanak meg. Erről a lehetőségről jelenleg is tárgyalnak a pénzügyi tárcával. Ugyancsak tisztázni kell még a fix összegű egészségügyi hozzájárulás megszüntetésének módját, amiről még meglehetősen kevés információjuk van. Például nem lehet azt sem tudni, hogy két vagy három lépésben tervezi megvalósítani ezt a kormány.

A képzés fontossága

Az IPOSZ számára a mostani csomagból legfontosabbak a szakmai képzés terén tervezett lépések, hiszen ez hosszú távon meghatározza a mikro- és kisvállalkozások foglalkoztató, illetve önfoglalkoztató képességét. E területen fontos lenne – amit már az IPOSZ több éve sürget – egy olyan intézményrendszer kiépítése, amelynek részeként a szakmunkásképzés, a mestervizsgáztatás és a gyakorlati oktatás is egy e célra létrehozott képzőközpont-hálózathoz tartozna. Szűcs György szerint évente mintegy 800 ezren vennének/vehetnének részt a különböző szintű szakképzésben. A szervezet elképzelése szerint – hasonlóan az üdülési csekkhez – szükség lenne egy úgynevezett képzési csekk bevezetésére, amelyet normatív alapon kapnának a vállalkozások, s ezeket a minősített képzőintézményekben válthatnák be. Ugyanakkor a foglalkoztatási szint növelését segítené elő – s erről kormányzati szintű nyilatkozatokat eddig nem lehetett hallani – a versenyképesség növelése a mikro- és kisvállalkozói körben. Itt a fenti képzésen túl fontos lenne még a felszereltség, a géppark minősége, illetve a környezetvédelmi szempontok figyelembevétele is. Ezek érvényesítéséhez olcsó beruházási hitelek kellenének, s egy olyan gazdasági környezet, amelyben a vállalkozóknak módjuk van arra, hogy a szükséges önrészt megtakarítással előteremthessék. Ugyanis például a Széchenyi-terv az elmúlt években megmutatta, hogy a kicsik számára sok esetben a pályázat azért nem járható út, mert a szükséges önrészt nem tudják felmutatni. A pályázatokról való lemaradás pedig rontotta foglalkoztatóképességüket. A változásokkal tehát azt kell elérni, hogy a vállalkozók mostani üzletvitelük mellett is tőkét tudjanak felhalmozni, tartalékolni.

Elvonás helyett otthagyni

A KISOSZ egyetért a mostani kormányzati filozófiával, amely adó- és járulékcsökkentéssel kíván segíteni a foglalkoztatás helyzetén. Ez sokkal kedvezőbbnek ígérkezik, mint a korábbi gyakorlat, amely először elvont, majd pedig elég nehézkes rendszeren keresztül visszaosztott – foglalta össze véleményét Antalffy Gábor, a Kiskereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke. Bár a fix összegű egészségügyi hozzájárulás nagy teher a vállalkozók számára, elfogadják azt, hogy ennek megszüntetésére csak több lépcsőben van lehetőség. Ugyancsak kedvezően ítélik meg – az IPOSZ-hoz hasonlóan – a minimálbér 0 adókulcsát, hiszen ez nagyon sok vállalkozó számára jelent majd könnyebbséget. Ez a lépés jó a munkaadónak, mert a nettó bér pozíciójavítását nem az ő "zsebéből fizeti" a kormány, s jó természetesen a munkavállalónak is. Ugyanakkor e kedvezményt a főfoglalkozású egyéni vállalkozók és a társas vállalkozások nem vehetik igénybe. Ezért a KISOSZ azt javasolja a kormánynak, hogy ezt adójóváírás formájában tegye lehetővé az érintett mintegy 200 ezres körnek. Benyújtott javaslatukra a pénzügyi tárcától még nem kaptak választ. Antalffy Gábor szerint az eva – amely némiképp megegyezik egy korábbi KISOSZ-javaslattal – finomításra szorul, főként azért, hogy a kereskedők, vendéglátók nagyobb köre élhessen vele. A szervezet szerint a maximum 30 milliós felső határ és az 5-10 százalék közötti adóteher lenne az, amely e kör számára valóban elfogadható könnyítést jelentene. Ezzel kapcsolatban már volt egyeztetés a PM-mel, ahol ismerik a kereskedők és vendéglátósok gondjait, s ezért készek a szakmai érdekképviseletekkel egyeztetni – közölte az ügyvezető elnök.

Hátrányos helyzetben

A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) tagjai számára – mivel ez a terület alacsony jövedelmezőségű – nagyon kedvező a fix elvonások csökkentése, ám a részmunkaszabályok meghatározásán túl szükség lenne egyéb módosításokra is – vélekedett Szeremi Lászlóné, a szervezet szakértője. Kissé pesszimistán fogalmaz, amikor azt mondja, az eddig megismert kedvezménytervezetek éves szinten mintegy 10 milliárd forint megtakarítást jelentenének akkor, ha a kormányzat "a másik kezével" nem venné el. Sajnos ezzel kapcsolatos elképzelést is lehet hallani – mondja. A MOSZ szempontjából az alkalmi munka terheinek jelentős csökkentése talán a másik legfontosabb "eredmény", hiszen tagvállalataik igen nagy számban foglalkoztatnak idénymunkásokat. A mezőgazdaságban vállalkozók tartanak attól, hogy az EU-csatlakozás után gyorsabb ütemben nő a munkanélküliek száma. Ezért fontosnak vélik a képzési, átképzési lehetőségek bővítését, hogy a jelenleg mezőgazdaságból élő emberek a gazdaság más területein is próbálkozhassanak. Sokszor már az is eredmény, ha valaki legalább a maga számára tud tartós megélhetést biztosítani.

A kormányprogram foglalkoztatást érintő részei önmagukban jónak minősíthetők, hiszen a munka világának minden résztvevője már rövid távon talál valamiféle könnyítést – vélekedik Hanti Erzsébet, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) szakértője. Így például nem kérdőjelezhető meg a minimálbér szja-terhének eltörlése, a fix összegű egészségügyi hozzájárulás csökkentésének jótékony hatása. Ám nagy kérdés, hogy mindezeken túl még milyen lépésekre lehet számítani. Így például fontos lenne tudni, hogy a közmunkaprogramokról, az egyes hátrányos helyzetű rétegek – tartósan munka nélkül levők, pályakezdők, elmaradott régiókban élők, 45 év felettiek – foglalkoztatásának támogatási formáiról milyen tervek léteznek. Ám mindezek a részlépések csak akkor hatékonyak, ha egy általános gazdaságélénkítéssel párosulnak. Ha ez a feltétel megvalósul, akkor van realitása a teljes foglalkoztatásnak, ami tulajdonképpen 3-4 százalékos munkanélküliség esetén már megvalósul.

Ütemterv a bérfelzárkóztatásra

Borsik János, az Autonóm Szakszervezeti Szövetség (ASZSZ) elnöke is úgy véli, a szándékokkal nincs gond, ám a megvalósítás kérdéses. Jelenleg ugyanis több homályos pont is van az elképzelések között, amilyen például a fix egészségügyi hozzájárulás eltörlésének ütemezése. Kívánatos lenne mielőbb egy pontos "ütemtervvel" előállni, illetve ha ilyen nincs, akkor azt a munka világában lévő partnerekkel kidolgozni. Ugyanakkor kedvezőtlen hatása lehet annak, hogy ez a kormány is csak kerülgeti a bérfelzárkóztatás kérdését, aminek a rendezése pedig az EU-csatlakozás közeledtével egyre fontosabbá válik. Bár sokszor elhangzik, hogy a bérek gyors emelése veszélyezteti a versenyképességet, ám ez nem így van – figyelmeztet Borsik János –, sőt inkább a jelenlegi bérviszonyok konzerválása jelenthet veszélyt. A bérek emelkedésével a bővülő belső piac ugyanis jótékony hatással lehet a gazdaságra. E témáról egyébként rövidesen tárgyalnak a felek a hamarosan felálló Országos Érdekegyeztető Tanácsban. A szakszervezeti vezető szerint a kormánynak a munkaadókkal közösen kellene kidolgoznia egy bérfelzárkózási ütemtervet.

A Liga Szakszervezetek elnöke, Gaskó István pozitívnak tartja a kormány tervezett lépéseit, s reméli, hogy a munkaadók a terhek csökkentéséből származó "megtakarításaikat" a foglalkoztatás növelésére, új munkahelyek teremtésére használják. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a kormány lépései passzív eszközöknek tekinthetők, s szükség lenne az aktív, a gazdaság fejlődését, modernizációját segítő csomagra is, amelynek része kell legyen egy gazdasági-jogi környezetet javító terv is.

A munkanélküliség ellen az Unióban

Az Európai Unióban elterjedt nézet, hogy a tartós munkanélküliség elleni küzdelemben a legjobb eszköz a prevenció, valamint az aktív eszközök elterjedtebb alkalmazása. A megelőzés körébe tartozik, hogy az állam az adók és a járulékok kombinált rendszerével nyújt egyfajta védelmet a foglalkoztatás megőrzése érdekében, amelyet képzéssel, a munkaerő-piaci beilleszkedést elősegítő egyéb eszközökkel egészít ki. Így az élethosszig tartó képzés meghonosítása, a képzésnek a vállalat üzleti stratégiája részévé válása, rugalmas munkaszervezési formák kialakítása szintén a foglalkoztatás bővítésének eszközei. Ám az úgynevezett "lisszaboni célok" megvalósítása érdekében – amelyek szerint nemcsak a munkanélkülieket, de a társadalom inaktív polgárait is megpróbálják 2010-ig visszavezetni a munka világába – szükséges, hogy olyan strukturális reformokat hajtsanak végre, amelyek bizonyos szektorok versenyképességét javítják, könnyítik a finanszírozást, egyszerűsítik az adminisztrációt, csökkentik a munkavállalók foglalkoztatásának költségeit. Az eszköztár részei a helyi fejlesztések, a harmadik szektor és a szociális gazdaság kínálta lehetőségek kihasználása. Így például támogatják a hozzátartozók, gyermekek gondozását, a szomszédok segítését. E lehetőségek főként az inaktív nők számára jelentenek valamiféle visszatalálást a munka világába. A foglalkoztatás növelésében szerepe van a munkaszervezés modernizálásának, amely főként a különféle foglalkoztatási formák és munkaszerződések elterjedését jelenti

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. augusztus 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem