×

Változik a Munka Törvénykönyve

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 53. számában (2002. július 15.)
A munkáltatók és a munkavállalók körében egyaránt nagy várakozás előzte meg a Munka Törvénykönyve (Mt.) tervezett módosítását, amelyet alapvetően a munkavállalói jogokat csorbító korábbi intézkedésekre hivatkozva kívánt korrigálni az országgyűlési képviselők egy csoportja. Noha a jogszabály változtatások során minden érdekelt a számára legelőnyösebb pozíciók elérésére törekszik, abban egyetértenek, hogy konszenzusra lehet és kell jutni. A kormányzatnak ugyancsak eltökélt szándéka, hogy a munkáltatói és a munkavállalói érdekek érvényesülésében egyensúlyt teremtsen, s az elmúlt időszakban tapasztalható, a törvényi szabályozásból adódó anomáliákat megszüntesse. A munkaügyi kormány azt kívánja elérni, hogy az Mt. minden érintett számára optimális viszonyokat teremtsen a munka világában.

A jogszabályváltozás nem oszthatja meg a szociális partnereket

Egyensúlyteremtő módosítás

"Az a szándékunk, hogy jelezzük: a Munka Törvénykönyvének (Mt.) módosításával hosszú távú egyensúlyt kívánunk teremteni a munka világában. Nem célunk az egyoldalúság, ellenkezőleg: azt szeretnénk, ha megtalálnánk a munkaadók és a munkavállalók számára is előnyös optimumot. Világossá akarjuk tenni, hogy nálunk a munkaadók nem alkalmazhatnak délkelet-ázsiai módszereket, csakis európaiakat. Fontos, hogy a gazdaságosan működő cégeknél a munkavállalók is megtalálják a számításaikat. Meggyőződésem, hogy a munkáltatók többsége partnernek tekinti a dolgozókat, és mi ezzel a többséggel vagyunk" – foglalta össze Kiss Péter foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter lapunk számára a kormány célját az Mt. módosításával kapcsolatban. A miniszter kifejtette: a társadalmi közvélemény elítéli a nem elfogadott módszereket alkalmazó munkáltatókat, külföldi befektetőket.

Mint Kiss Péter elmondta, mindenképp meg szeretnék változtatni azt a szemléletet, hogy Magyarországon többet szabad, mint az EU-ban; ekképpen a módosításnak elsősorban ez az üzenete. "Ahol a kormány a munkáltató, ott példát szeretnénk mutatni a versenyszféra számára" – jelentette ki a miniszter. A számos módosításról elmondta: ez intézményesíteni fogja a szakszervezeti tagdíj levonását (abban az esetben, ha a szakszervezet vagy a szervezett dolgozó ezt maga kéri), korlátozza majd a kirendelés intézményét és a telephely megváltoztatásával kapcsolatos szabályokat. Most ugyanis a munkaadó a dolgozó munkaszerződésének módosítása nélkül egyik napról a másikra akár a fővárosból egy vidéki településre is átirányíthatja a dolgozót, akinek életvitelében ez nagyon jelentős hátrányt okozhat. Fontos változás lesz ugyanakkor, hogy a heti két pihenőnapot úgy kell kiadni majd a dolgozóknak, hogy ezek egyike – a folyamatos műszakban foglalkoztatottakat kivéve – a vasárnap legyen. A miniszter hozzátette: a módosításról már a kormányprogram parlamenti vitájának idején több munkáltatói szervezettel konzultált (például az MGYOSZ-szal, a Kisosszal, illetve az MKIK-val). "Azok a munkáltatói szervezetek, amelyekkel eddig szót váltottam, megértették és elfogadták, hogy a mostani módosítás célja az egyensúlyteremtés, amely a korrekt munkaadók érdeke is" – mondta Kiss Péter. Hozzátette: a szakszervezeti részről – e témában – egyetértésre talált.

A második félévben lezajló tripartit egyeztetés után egy másik Mt.-módosításra is sor kerülhet. Ez várhatóan megerősíti majd az ágazati kollektív megállapodásokat, az ágazati paritásos bizottságokat, illetve kezelni kívánja a munkaerőpiac rugalmasságát és a munkavállalók kiszolgáltatottságát.

Az érdekegyeztetésről szólva a miniszter kifejtette: ezentúl a kormány megállapodásokra törekszik majd, s ezzel "nem magát a tárgyalást akarjuk kipipálni, hanem érdekkonszenzusra szeretnénk jutni". Hamarosan munkaadói és munkavállalói oldal találkozó keretében beszél majd a kormányzat a társadalmi párbeszéd formájáról és "étlapjáról".

Az érdekegyeztető tárgyalásokon azonban nemcsak munkajogi és munkaerő-piaci kérdésekről lesz szó, hanem a gazdasági környezettel összefüggő témákról is. Mint ismert, a kormányprogram is tartalmazza, hogy a kabinet – a bértárgyalások mellett – napirendre kívánja tűzni a gazdasági, a költségvetési tervekkel és az adózási feltételekkel kapcsolatos elképzeléseit is.

Várakozó állásponton a munkaadók

"Az eltelt egy esztendő gyakorlata azt bizonyítja, hogy megalapozott, szakmailag helytálló volt a Munka Törvénykönyve tavalyi módosítása" – állítja Rolek Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) alelnöke. Véleménye szerint az európai uniós jogharmonizáció céljából létrejött változtatások nyomán a munkavállalók többletjogosítványokhoz jutottak: "Mindez harmonikusan illeszkedik az Mt.-be, és nem lehetetlenítette el a munkavállalókat, vagyis nem igazolta vissza az ezzel kapcsolatos különböző félelmeket" – mondta.

Rolek kijelentette: a munkaidővel kapcsolatban a munkáltatóknak komoly aggályaik voltak, hiszen a heti 48 órás maximálás nagyon kemény korlátot jelent számukra. Ugyanakkor a módosítás nyomán szigorodtak a hétvégi munkavégzés és a tömeges létszámleépítés szabályai is.

Felvetésünkre – mit szólnak a munkáltatók az újabb módosításhoz – Rolek azt felelte: A munkaadók nehezményezik, hogy a módosítási javaslatokat nem sikerült megvitatni a szociális párbeszéd fórumain. Noha a témában kétoldalú konzultációkra sor került, azonban a háromoldalú egyeztetések hiánya gyengíti az Mt.-módosítás szakmai megalapozottságát. A munkáltatók egyik fő aggálya, hogy miközben a kormányzat a gazdaság élénkítését tűzte ki célul, addig a Munka Törvénykönyve módosítása nincs összhangban a versenyképesség javításának szándékával. A várható változások összességében növelik a vállalkozások terheit, s ez még akkor is aggályos, ha a törvénymódosítás egyes passzusai önmagukban nem rendítik meg a munkáltatók teherbíró képességét. A változások révén – például – a hétvégi munka drágításával közvetlenül, míg a munkaidő-beosztás, illetve a munkaszervezés korlátozásával közvetetten is növekedhetnek a cégek költségei.

A munkáltatók – a módosítási tervezet parlamenti elfogadását követően – betartják majd a törvény rendelkezéseit, azonban a későbbiek során javasolni fogják az Mt. újbóli módosítását.

A valamit valamiért elvnek kellene érvényesülnie

"Az MSZOSZ számára az Mt. tavalyi módosításának legfontosabb negatív üzenete az volt, hogy a változtatás túlterjedt az uniós jogharmonizáció követelményein, s lényege szerint kevesebb bérért a rugalmasabb foglalkoztatást célozta meg" – summázta véleményét Wittich Tamás, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) megbízott elnöke. Hozzátette: a korábbiakhoz képest az elmúlt évi módosítás sokkal tágabb körben tette lehetővé, hogy a munkaadók eltérjenek a munkaszerződéstől. A korrekció előtt csak különös indokkal lehetett az áthelyezés, a kirendelés, az átirányítás és a kölcsönadás jogintézményét alkalmazni. "A tavalyi változtatás előtt a munkavállaló beleegyezése kellett ahhoz, hogy a cég költözése esetén áthelyezzék őt akár lakhelyétől 150 kilométeres távolságra. A múlt évi módosítás nyomán úgy szól a törvény: ha a dolgozónak nem tetszik, hogy – például – nem Győrben, hanem Székesfehérváron kell felvennie a munkát, mert a gyár másik telephelyére küldik, akkor bár felmondhat, de nem jár számára végkielégítés" – jellemezte a helyzetet a megbízott elnök.

A másik sarkalatos – a szakszervezeti tömörülésnek nem tetsző – módosítás az éves munkaidőkeret alkalmazása. Wittich úgy látja, ez a szabályozás lehetőséget biztosított a munkaadóknak arra, hogy akár heteken át is tizenkét óráztassák az alkalmazottakat túlórapénz kifizetése nélkül, hiszen az előírás szerint éves szinten kell meglennie a napi átlagos nyolc órának.

Fájdalmas pont a munkavállalók számára, hogy a tavalyi módosítás elvette az éjszakai pótlék két óráját is a dolgozóktól, hiszen csak a két órát meghaladó időtartam után kell az említett pótlékot kifizetni. Az MSZOSZ kapott olyan jelzést, hogy ezzel a lehetőséggel éltek is a munkáltatók – egyébként akár egy kismamát is lehet ilyen módon foglalkoztatni.

Az MSZOSZ abban bízik, hogy az új kormány eltörli majd a negatív módosításokat, és visszaállítja a korábbi állapotot. "Véleményem szerint egyetlen rendező elv mentén kellene kezelni a munka világát és az arra vonatkozó jogszabályokat, vagyis a Munka Törvénykönyvét, valamint a közalkalmazottak, illetve a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényt. Ugyanakkor koncepcionális felülvizsgálatra is szükség lenne, hiszen alapvető gondunk, hogy az Mt. nem ellensúlyozza kellőképpen a munkaadók erőfölényét. Erről szívesen folytatnánk érdemi vitát a munkáltatókkal, hiszen az MSZOSZ nem vitatja, hogy a rugalmasságra szükség van: ám ezt valamilyen módon ellentételezni kellene. Erre nézve konkrét javaslataink is vannak. Szóba jöhetne a rövidített, esetleg a heti 36 órás munkaidő bevezetése, vagy a rugalmasság fejében – például – a munkaadók vállalhatnák, hogy határozatlan idejű munkaszerződést kötnek a dolgozókkal, s nem kényszerítik őket vállalkozásba. Röviden: azt szeretnénk, ha a valamit valamiért elv érvényesülne" – mondta lapunknak Wittich, aki bízik abban, hogy ezekben az alapkérdésekben egyeztetni tudnak majd a munkáltatókkal.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem