×

Megújuló érdekegyeztetés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 53. számában (2002. július 15.)
Az érdekegyeztetés megújuló rendszerétől azt várják a munkáltatók, hogy a korábbiaknál hatékonyabb, s az európai követelményekhez is jobban igazodó szociális párbeszédre nyíljon lehetőség. Mint Szeremi Lászlóné, az Országos Munkaügyi Tanács munkaadói oldalának soros elnöke lapunknak elmondta: az új alapokra helyezett fórum, az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) – az alapszabály megalkotásával – várhatóan a nyáron kezdheti meg munkáját.

Az új kormányzati ciklusban minden esély megvan arra, hogy az országos, illetve a regionális párbeszédfórumok betöltsék a hivatásukat. Az ebbéli reményeket alátámasztja – fogalmazott Szereminé –, hogy a miniszterelnökkel, illetve a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszterrel folytatott június végi konzultációk során világossá vált, hogy a kormányzat, a szakszervezetek, illetve a munkaadók közel azonos érdekegyeztetési struktúrában gondolkodnak.

Szerkezeti "átépítés"

Az új szerkezet lényeges sajátossága az lenne, hogy a szociális és a társadalmi párbeszéd rendszere különválna, ugyanakkor egymást erősítené. Az Országos Érdekegyeztető Tanács várhatóan a nyár végén kezdené meg a működését, mégpedig a tripartizmus – azaz a kormányzat, a munkáltatók és a munkavállalók részvételi lehetőségét biztosító – elve szerint. Erről azonban még további egyeztetések várhatók, a kormányfő nyilatkozataiból ugyanis arra lehet következtetni, mintha a multinacionális vállalati kör is az OÉT munkájában kívánna részt venni. E kérdést az elkövetkezőkben kell megvitatni, annál inkább, mert a munkaadói oldal álláspontja szerint a makrogazdasági témákat – a multinacionális vállalatok mellett a gazdaság más szereplőinek bevonásával – a társadalmi párbeszéd keretében kellene megvitatni.

A megújulás további záloga az OÉT kompetenciájának megerősítése. A munkáltatók egyfelől érdemi, s a megállapodás igényével zajló párbeszédre törekednek, illetve úgy vélik, hogy bizonyos kérdésekben – mint a minimálbérrel és általában a bérekkel összefüggő ügyekben – döntési hatáskörre lenne szükség. Ezzel természetesen nem kívánják a parlament kompetenciáját átvenni, hiszen nem kívánnak mást és többet, mint amire a törvényi felhatalmazásuk megvan. Hasonlóképpen a konzultációs jog újraértelmezését is fontosnak tartják a munkáltatók. E tekintetben azt igénylik, hogy a felek közül bármelyik kezdeményezhessen egyeztetést az általa fontosnak ítélt témában.

Bizottsági munka

A szerkezet újragondolása, illetve az OÉT hatáskörének kibővítése azért látszik indokoltnak – hangsúlyozta Szereminé –, mert az elmúlt négy év gyakorlata bebizonyította, hogy olyan témákat is célszerű a fórumokon megtárgyalni, amelyek ha nem is közvetlenül, de közvetetten rendkívül szorosan kapcsolódnak a munka világához. Ilyen témák – például – a közterhek és a szociálpolitika.

Az elkövetkezőkben a bizottsági munka is átalakításra vár, elsősorban azt kell újragondolni, hogy mely bizottságok miként működjenek. A munkáltatók úgy vélik, hogy – például – az Európai Integrációs Tanácsnak és a Szociális Tanácsnak is az OÉT kötelékéhez kellene tartoznia, annál is inkább, mert korábban nem illeszkedtek kellően az érdekegyeztetés rendszerébe, hierarchiájába.

A szociális párbeszéd rendszerének átstrukturálása mellett természetesen a társadalmi párbeszéd rangját is meg kell erősíteni. E fórum széles kör – a multinacionális vállalatok, a pénzvilág képviselői – számára tenné lehetővé a konzultációt, s Gazdasági és Szociális Tanács néven működne. Nagyon fontos azonban megjegyezni, hogy sem ez utóbbi, sem pedig az OÉT nem vállalhatná fel a másik funkcióit, viszont kiegészíthetnék egymást.

Ágazati erősítés

Mivel hazai viszonyok közt az ágazati párbeszéd működik a leggyengébben, így annak megerősítése nem várathat magára – szögezte le Szereminé. Jelentős előrelépést eredményezhetnek majd a – PHARE-projekt támogatásával létrejövő – ágazati bizottságok, azonban arra is szükség van, hogy a regionális, illetve a területfejlesztési tanácsokban megerősödjék a szociális – de immár bipartit, tehát a munkáltatók és a munkavállalók képviselőire kiterjedő – párbeszéd. Ez már csak azért sem halogatható, mert ahol közpénzekről határoznak, ott a szociális partnereknek is részt kell venniük a döntésekben.

Az Európai Unió ajánlásaihoz és elvárásaihoz igazodó érdekegyeztetési struktúra kialakítása rendkívül fontos, ám e rendszer folyamatos működtetéséhez megfelelő infrastruktúra is kell. A munkáltatók ezért azt javasolják, hogy az OÉT-ben helyet foglaló kilenc munkaadói és hat munkavállalói érdekképviselet kapjon központi támogatást adminisztrációs kapacitása fejlesztésére. Ennek mértéke – összesen – a Munkaerő-piaci Alap egy százaléka lenne, amit normatív módon kapnának meg az érdekképviseletek. A támogatás fontosságát Magyarország uniós csatlakozása kiváltképp aláhúzza, hiszen az EU igen nagy hangsúlyt helyez a szociális párbeszéd fejlesztésére, ami viszont – a szervezetek tagdíjbefizetéseiből – nem valósítható meg a kívánt színvonalon. A miniszterelnöki találkozón e kérdés kapcsán is konszenzus alakult ki a tárgyaló felek között, a megvalósítás módjáról azonban még egyeztetni kell.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem