×

Lassan induló verseny

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 53. számában (2002. július 15.)

Az új hírközlési törvény hatálybalépése óta eltelt mintegy fél év alatt a távközlési liberalizáció remélt jelei – szolgáltatási verseny, árharc, új befektetők megjelenése – egyelőre elmaradtak. Kedvező jel azonban, hogy az alternatívnak nevezett távközlési (és internetszolgáltató) cégek a jogszabály adta lehetőségeikkel élve elkezdtek "mozgolódni", ami ha lassan is, de a verseny kibontakozásához vezethet.

A távközlési piac liberalizációja a VoIP-szolgáltatással, vagyis az internetalapú távközléssel kezdődött 1999-ben.

Kis cégekre alapozva

Ebben az úgynevezett alternatív szolgáltatók képesek voltak felvenni a versenyt a továbbra is a legnagyobb szolgáltatónak számító Matávval. Az internetes telefonálást a vezetékes távközléshez képest piacképes árakon kínálták az új szolgáltatók. (Ez azért indulhatott el, mert a vezetékes távközlési koncesszióról szóló törvény ezt a megoldási formát – hiszen korábban nem is létezett – nem zárta ki.) A VoIP-szolgáltatást is nyújtó távközlési vállalatok többsége – különösen a nagy vezetékes közcélú, illetve üzleti kommunikációs, alternatív szolgáltatók, így a GTS, a PanTel, a Novacom – kezdetben elsősorban a nagyvállalati ügyfeleket célozta meg ajánlataival. Érthető módon a "nagyfogyasztó" cégeknél remélhettek nagy bevételeket, illetve az ő telefonhasználati szokásaiknak kedvezhettek üzleti ajánlataik. A piacon a későbbiekben megjelenő, elsősorban internet-hozzáférést és/vagy IP-alapú szolgáltatásokat kínáló cégek többsége a közép- és kisvállalatokra alapozta stratégiáját. A piaci trendek azt mutatják, hogy a nagyobb szolgáltatók a középvállalati, a kisebbek a kisvállalati, illetve a lakossági szegmens igényeit igyekszenek beépíteni üzleti terveikbe.

A Hírközlési Felügyelet (HíF) tavaly készült tanulmánya azt mutatja, hogy ez a megoldás azért még egyelőre nem uralja a piacot. A kutatás során megkérdezett szolgáltatók a 2001 közepén a VoIP-kereslet várható nagyságát a nemzetközi forgalomnál körülbelül 5-6 milliárd forintra, a belföldi távolsági beszélgetéseknél 1-2 milliárd forintra tették. Ez a gazdálkodó szervezetek által generált beszédcélú távközlési kiadások 4-5 százalékát, viszont a nemzetközi beszédforgalomnak már 35-40 százalékát adja.

Tudnunk kell persze, hogy a VoIP-szolgáltatások nemcsak alternatívát jelentettek, hanem egyben költséghatékony megoldást hoztak a nemzetközi távhívások piacán. És egyelőre az alacsonyabb költség jelent előnyt a hazai piacon. Az új, alternatív cégek már arról beszélnek, hogy az árverseny helyett – a Matáv jelenlegi pozicionálása miatt – még mindig kénytelenek lesznek a minőségi szolgáltatásokkal nagyobb iramot diktálni, vagy hamarosan egy jó részük lehúzhatja a rolót.

A mintegy 100 milliárd forintra becsült vezetékes távközlési kiadások közel kétharmadát a központi régióba tartozó vállalkozások adják. Ez természetesen nemcsak a fővárosban koncentrálódott cégek számából fakad. Az itt lévő 10 fő feletti szervezetek ugyanis szignifikánsan többet költenek vezetékes távközlésre, átlagosan közel 400 ezer forintot havonta. Az internetalapú telefonálásban pedig még nagyobb a súlyuk: a 2000. év végi HíF-adatok alapján a VoIP-költések 80 százalékát a budapesti ügyfelek adták. A szakemberek az előzetes adatokból úgy számolták, hogy 2001-ben mintegy 40 százalékkal bővült a nemzetközi VoIP-szolgáltatások ügyfélbázisa. A 10 fő feletti vállalati területen (31,6 ezer cég) 3100-ról 4300-ra nőhet az üzleti ügyfelek száma.

A kialakult percdíjakról ad némi fogalmat az alábbi összeállításunk. Ebben a nemzetközi vezetékes és IP-alapú díjakat hasonlítottuk össze a Matáv, illetve az egyik alternatív távközlési cég árait alapul véve (nagyjából hasonlóak mindenütt az IP-díjak).

Az alternatív szolgáltatók tevékenysége nyomán – szemben az előzetes reményekkel – csak a nemzetközi díjak csökkennek. A liberalizáció kiterjedésével a helyi, illetve a helyközi tarifáknál nem várható érdemi csökkenés, ám a nemzetközi díjak átlagosan 20 százalékkal mérséklődhetnek. Sőt, a helyi beszélgetési tarifáknál és havi előfizetési díjaknál akár növekedésre is számítani kell. Ennek magyarázata részben az, hogy a Matávnak érthető módon nem célja az árverseny fokozása, sőt arra törekszik, hogy maximalizálja a meglévő infrastruktúrájával elérhető bevételeit.

A hírközlési törvény úgynevezett számhordozhatósági szabálya okozhatja a későbbiekben a Matáv legnagyobb veszteségét. Ugyanis az az előfizető, aki megtarthatja üzleti szempontból bejáratott telefonszámát, könnyebben változtat szolgáltatót. Ez a szabályozás 2003. január elsejével lép majd életbe.

Egyelőre viszont ott tartunk, hogy az internetszolgáltatók után az alternatív távközlési szolgáltatók is egységesen lépnek fel a távközlési liberalizáció érdekében, amit szerintük elsősorban a Matáv törvényes, de nemtelen eszközökkel akadályoz. Az alternatívok szerint a magyar távközlési piac fejlődését a következő évekre alapvetően meghatározó referencia-összekapcsolási ajánlatok (RIO-k) olyan feltételeket tartalmaznak, amelyek elfogadása esetén megszűnik a verseny, az árak viszont a jelenlegi európai átlaghoz képest kirívóan magas szinten maradnak.

"A harcmezőn ellenfelek vagyunk, de a liberalizációs célokat tekintve nagyon egyetértünk" – nyilatkozta Törő Csaba, a PanTel vezérigazgatója, az Alternatív Távközlési Szolgáltatók Egyesületének (ATSZE) elnöke. Az önálló szakmai érdekvédelmi és érdek-képviseleti társadalmi szervezetet azért hozta létre tíz alternatív távközlési cég – az Antenna Hungária, a BankNet, a BT Magyarország, az eTel, az Euroweb Hungary, a GTS-Datanet, a HungaroDigitel, a Novacom, a PanTel és a UPC Magyarország –, hogy hatékonyabban képviselhessék és érvényesíthessék távközlési szolgáltatásaik nyújtásával kapcsolatos érdekeiket.

Kemény csaták előtt

Bár a különböző szolgáltatókhoz tartozó hálózatok összekapcsolási díjában ez idáig nincs megegyezés, számos távközlési cég nyújtotta be igényét saját összekapcsolási előválasztó számra.

1. V-Com Távközlési Rt.: 1555

2. V-fon Távközlési Rt.: 1553

3. PanTel Távközlési Rt.: 1588

4. eTel Magyarország Távközlési Kft.: 1522

5. Matáv RT.: 1515

6. Novacom Távközlési Kft.: 1599

7. GTS Datanet Távközlési Kft.: 1514

Az előválasztó segítségével a mostani helyett egy másik szolgáltatót – mondjuk a Matáv Rt. helyett a GTS-t – választva, annak a hálózatán bonyolíthatjuk le telefonjainkat. Ehhez persze előbb szerződni kell a kiválasztott szolgáltatóval, majd a kapott személyi (PIN) kódot azonosítóként használva léphetünk be a rendszerükbe. A dolog ma még elvi jelentőségű, ugyanis az el nem fogadott összekapcsolási díjak miatt az alternatívok lényegesen drágább percdíjakat kénytelenek számlázni, mint a Matáv, a cég által kidolgozott tarifák miatt. A Matáv által alkalmazott kiskereskedelmi árak tehát alacsonyabbak, mint azok a nagykerárak, amelyeket a társszolgáltatóknak felszámítana az összekapcsolásért.

Telefonálási díjak (nemzetközi hálózatban)

Ország

Zóna

Vez. díj

VoIP (Ft/perc)

Díjcsökkenés (%)

Ausztria

1

72,00

50,40

30

Horvátország

1

72,00

66,40

7,8

Jugoszlávia

1

72,00

66,40

7,8

Románia

1

72,00

66,40

7,8

Szlovákia

1

72,00

66,40

7,8

Ukrajna

1

72,00

66,40

7,8

Belgium

2

93,00

66,40

28,6

Csehország

2

93,00

66,40

28,6

Franciaország

2

93,00

66,40

28,6

Nagy-Britannia

2

93,00

66,40

28,6

Németország

2

93,00

66,40

28,6

Olaszország

2

93,00

66,40

28,6

Svájc

2

93,00

66,40

28,6

Svédország

2

93,00

66,40

28,6

USA

3

96,00

61,60

35,8

Ausztrália

3

96,00

66,40

30,8

Kanada

3

96,00

61,60

35,8

Oroszország

3

96,00

83,20

13,3

Forrás: Távközlési szolgáltatók (Az adatok tájékoztató jellegűek)

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem