×

Kisvállalkozások az Unióban

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 52. számában (2002. június 15.)
A magyarországi kis- és középvállalkozások (kkv) megerősítésének legfőbb célja, hogy e gazdálkodók képessé váljanak az uniós piac versenykövetelményeinek teljesítésére – ez az Európai Unió és Magyarország Konzultatív Vegyes Bizottsága 10. ülésének egyik fontos megállapítása. A május 7-ei, budapesti tanácskozáson megfogalmazott közös álláspont szerint a hazai vállalkozáspolitikát úgy kell kialakítani, hogy figyelembe vegye az Európai Unió kis- és középvállalkozásokra vonatkozó határozatait.

A kisvállalkozók gondjait kiemelt fontossággal kezeli az Európai Unió. Az Európa Tanács már két évvel ezelőtt deklarálta, miszerint a kisvállalkozások az európai gazdaság gerincét képezik, s az innováció, a foglalkoztatottság, valamint a társadalmi és a regionális integráció legfontosabb hajtóerejét jelentik. E megállapítások tükrében a budapesti tanácskozás kettős célt szolgált: a jelen helyzet áttekintését, illetve a követendő stratégia felvázolását.

Erősödő verseny

A kkv-k magyarországi jellemzőiről és sajátosságairól – Szabó István, a Magyar Iparszövetség elnöke munkája nyomán – alapos és részletes tájékoztatást kaphattak a vegyes bizottság tagjai. A dokumentum – amelybe beépültek az Áfeosz, a Kisosz és az Iposz észrevételei is – bemutatja a kisvállalkozói szektor szerkezetét, illetve elemzi a gazdaságban betöltött szerepét. Ez utóbbi kapcsán az anyag rávilágít: noha az állami nagyvállalati rendszer felbomlása után a kisvállalkozások száma rohamosan megnőtt, azonban többségük tapasztalat, hagyományok és pénzügyi háttér nélkül működik. Magyarországra is igaz tehát az EU Bizottságának a közép-kelet-európai régióra tett általános megállapítása, miszerint a jelölt országok kis- és középvállalatainak nemzetközi versenyképessége általában gyenge, annak ellenére is, hogy alacsony bérekkel dolgoznak. A csatlakozó országok kisvállalkozásaira várhatóan jelentős nyomást gyakorol majd a nemzetközi verseny.

Felismerve e távlati kihívásokat, Magyarország már ez idáig is jelentős lépéseket tett a kkv-k megerősítésére: egyebek közt törvény született a kisvállalkozásokról, támogató intézmények alakultak, illetve – költségvetési források mobilizálására – létrejött a kkv-célelőirányzat. Mindez érdemi előrehaladást eredményezett – a vegyes bizottság szerint kelet-közép-európai összehasonlításban a hazai helyzet megfelelő –, azonban a fejlődés ezzel együtt sem elégséges.

Napirenden a "gyorsítás"

A vállalkozások megerősítése mindenekelőtt azért sürgető, mert az európai piacon csak kellő felvértezettséggel lehet versenyben maradni. E felkészülésnek mindenre ki kell terjednie: a jogszabályi háttértől a támogató intézkedésekig. A vegyes bizottság ezzel kapcsolatban leszögezi: Magyarországnak át kell vennie a kisvállalkozások európai szabályozását – annak fogalommeghatározásával együtt –, illetve biztosítani kell, hogy a kormányok konzultáljanak szervezeteikkel, és az őket érintő kérdésekben – határozathozatal előtt – kikérjék a véleményüket. A társadalmi párbeszédnek – mint ez a tanácskozáson kiderült – igen nagy jelentőséget tulajdonítanak a fejlett államokban, ám az eltérő fogalomhasználat miatt (is) bizonyos témákat más aspektusból értékelnek az uniós, illetve a hazai szakemberek. Éppen ezért a vegyes bizottsági ülés részvevői egymástól eltérő szempontokat is felvetettek a szociális és a civil párbeszéd gyakorlatának magyarországi helyzetelemzése során.

Új technológiák

A fejlődés gyorsítása szempontjából – természetesen az EU kkv-politikája tükrében – egyértelmű, hogy Magyarországon az adminisztrációs terhek mérséklésében, a nemzetközi kapcsolatok kiépítésében, illetve az innováció, a kutatás-fejlesztés, valamint a képzés támogatása, az informatikai lehetőségek kihasználása és a piaci alkalmazkodás finanszírozása terén kell mielőbb előrelépni. E cselekvési programot erősítik az uniós javaslatok is, amelyek szerint gondoskodni kell a jobb és egyszerűbb szabályokról, illetve azok bevezetése előtt a hatásvizsgálatról. De a korrekt jogszabályok még önmagukban nem elegendőek: azt is segíteni kell, hogy a vállalkozói közösségek tudomást szerezzenek a változásokról. E célból fontos, hogy a vállalatok és a szövetségeik közt létrejött kapcsolatok az információk áramlásához is hozzájáruljanak. A fejlődéssel természetesen a közigazgatásnak is lépést kell tartania: új technológiák bevezetésével, az on-line szolgáltatások elterjesztésével, általában a közszolgáltatás korszerűsítésével.

A hazai kisvállalkozások szakmai szervezetei már eddig is sokszor és sokat érveltek a képzés fontossága mellett, ám ebbéli törekvéseiket a tanácskozás most újból megerősítette. Nem kétséges, a vállalkozások fejlődésének, egyszersmind a foglalkoztatottság bővülésének is feltétele, hogy az élethosszig tartó oktatás megvalósuljon. Ezzel kapcsolatban számos gyakorlati intézkedésre van szükség: így az oktatási és a szakképzési szektor kapcsolatának javítására, adókedvezményekre, kutatási, oktatási hálózatok és központok létrehozására, gyakornoki programokra, illetve olyan képzési modellek átvételére, amelyek a nyugat-európai országokban már sikeresen beváltak.

Magyarországon ugyanakkor a kisvállalkozások informatikai ismereteinek szélesítése és a számítástechnikai eszközökkel való ellátása is napirenden lévő feladat. Az e téren tapasztalható lemaradás felszámolása már csak azért is sürgető, mert az információs és az üzleti tevékenységet segítő rendszerek használata, illetve az elektronikus kommunikáció lehetősége versenyképességi tényező. A vegyes bizottság megállapítása szerint az új technológiák megismertetését többféle módon is lehet segíteni: egyrészt tanácsadók-közvetítők révén, másrészt hálózatszervezéssel. A szövetségeket és a vállalkozástámogató hálózatokat ugyanakkor mozgósítani kell az elektronikus kereskedelem szélesítésére is: ez nagy lendületet adhat ahhoz, hogy a kisvállalkozói kör is részesüljön a legújabb technikai vívmányok előnyeiből.

Források híján

Bár a hazai vállalkozások működési közege kedvezően változott az utóbbi években, megelégedettségre még sincs ok. A korlátok között változatlanul fellelhető a tőkehiány és a hitelhez jutás nehézkessége, a magas adó- és járulékteher, a szabályozások gyakori és kiszámíthatatlan változása, illetve a finanszírozás problémája. Mindezek alapján kiemelt feladat a vállalkozások terheinek mérséklése, a jogszabályi kiszámíthatóság megteremtése, illetve a forrásbővítés garanciahitel és kockázati tőke révén. Utóbbi konstrukciók esetében természetesen arra is szükség van, hogy a megfelelő intézményi keretek megteremtődjenek.

A vállalkozások hitelfelvételi lehetőségei egyébként nemcsak Magyarországon, de a többi tagjelölt országban is kritika tárgyát képezik. Az Európai Bizottság – a 2001. évi jelentésében – erről így ír: "A szükségletek óriásiak, de csak kevés pozitív gyakorlatot sikerült azonosítani". E dokumentum arra emlékeztet, hogy a vállalkozók – a túlzott bürokrácia mellett – még mindig a hitelekhez való szegényes hozzáférést jelölik meg az üzleti tevékenység legfőbb akadályaként. Ugyanakkor azonban az Európai Bizottság is elismeri, hogy a bankszektor szerkezetváltásával párhuzamosan az elmúlt években javult a helyzet: a kkv-k számára létesített kerethitelek és garanciarendszerek kedvezően hatottak a kölcsönök árára. Ám az életképes és kreatív üzleti elképzelések megvalósítása még ennek ellenére is gondot jelent a csatlakozni kívánó országokban.

Bár Magyarország uniós felvételéig még van idő, azonban a felkészülési feladatokhoz képest ez már nem tekinthető soknak. A hátralévő periódust érdemes tehát nagyon céltudatosan kihasználni: minél szélesebb körben tudatosítva a várható változásokat, megismertetve a közösségi jogszabályokat, a szabványokat, az elvárásokat, a piaci lehetőségeket és a programokat. Vitathatatlan tény – s ezt a vegyes bizottság részvevői is megerősítették –, hogy az EU kisvállalkozásainak meghatározó szerepe van és lesz az exportversenyben, Magyarországnak tehát – mint csatlakozásra váró országnak – erre kell készülnie. Ahhoz azonban, hogy a hazai "kicsik" helytálljanak majd az új közegben, minden tekintetben meg kell erősödniük. Ebben jelenthet segítséget a hatékonyabb szabályozás, az oktatás korszerűsítése és az elektronikus kommunikáció fejlesztése, illetve a kisvállalkozói érdekek határozottabb érvényesítése.

A vegyes bizottság ülésén különösen sok szó esett a mezőgazdasági vállalkozások helyzetéről. Mint a hazai agrármunkáltatói szövetségek képviselői fogalmaztak: aggodalmaik oka, hogy még most sem világos számukra: miként alakul a mezőgazdasági vállalkozások sorsa. Nem látnak világosan a támogatási, illetve a kvótarendszer tekintetében, s ami különösen aggasztó, hogy az uniós joganyag jelentős része még most sincs lefordítva.

Bizonytalan agrárium

Ugyancsak aggályaikat fogalmazták meg a tanácskozásra érkező külföldi szakemberek is: igaz, egy másik aspektusból közelítve a kérdést. Nevezetesen arra hívták fel a figyelmet, hogy a mezőgazdasági vállalkozások működésének, helyzetének igen komoly hatása van a kereskedelmi árakra, ami viszont befolyásolja az életszínvonalat, illetve az egyes lakossági rétegek – például a nyugdíjasok – közérzetét.

A csatlakozással összefüggő problémák kezelése természetesen ma is napirenden van – ám a felkészülési idő rövidsége miatt jó és megvalósítható koncepciókra van szükség. A hazai agrármunkaadók szövetségei mindenesetre elkötelezettek a vállalkozások felkészítésében, az uniós szakemberek pedig készek az elvi és a gyakorlati támogatásukra.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem