×

Korengedményes nyugdíjazás

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 51. számában (2002. április 15.)
Nem mindenki akarja kivárni, amíg eléri a nyugdíjkorhatárt. A dolgozó idő előtti nyugdíjazása olykor a munkáltatónak is érdekében áll, igaz, ennek eléréséhez a munkaadónak anyagi áldozatot kell hoznia.

A korengedményes nyugdíjazásról szóló 181/1996. (XII. 6.) Kormányrendelet szerint a munkáltató megállapodhat a munkavállalójával a korhatár előtti, úgynevezett korengedményes nyugdíjazásról.

Korengedményes nyugdíjazást a 62. életév, illetve a születési évtől függő (úgynevezett reá irányadó) öregségi nyugdíjkorhatár betöltését megelőzően legfeljebb 5 évvel korábban lehet kérni, de csak abban az esetben, ha a munkavállaló rendelkezik az előrehozott öregségi, illetve a csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel. A munkavállalónak erről meg kell állapodnia a munkáltatójával. Nem köthető megállapodás azonban azzal a munkavállalóval, aki az előrehozott öregségi, vagy a csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjra jogosult.

Munkáltatói feladatok

Az ellátás megállapításának további feltétele, hogy a munkáltató a munkavállaló előrehozott öregségi nyugdíjra jogosító korhatárának az eléréséig a munkavállaló – a Nyugdíjbiztosítási Igazgatási szerv által megállapított – nyugdíjának az évenkénti emelések és kiegészítések nélküli összegét a postaköltséggel együtt a fizetési értesítés kézhezvételét követő 15 napon belül egy összegben befizesse a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság elkülönített számlájára.

Fontos tudni, hogy ha a munkáltató a fizetési kötelezettségének a fentiekben meghatározott határidőig nem tesz eleget, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság kezdeményezésére az ellátást megállapító szakigazgatási szervnek a saját hatáskörében gondoskodnia kell a nyugdíjat megállapító határozat visszavonásáról.

Ha a dolgozó nyugdíjjogosultsága a korengedményes időtartam alatt megszűnik, akkor az előre befizetett nyugdíjösszeg és a postaköltség még hátralévő arányos részét a nyugdíj-biztosítási szerv visszafizeti.

Korhatár

A felemelt korhatár betöltését megelőzően 5 évvel korábban, legfeljebb az 1941. december 31. után és 1947. január 1. előtt született nő, valamint az 1937. december 31. után és az 1942. január 1. előtt született férfi abban az esetben is jogosult a korengedményes nyugellátás megállapítására, ha nem rendelkezik ugyan az előrehozott, valamint a csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel, de a nő munkavállaló a 25 év, férfi munkavállaló pedig a 30 év szolgálati időt megszerezte. A jogosultak nyugdíját azonban annyiszor 30 naponként 0,5 százalékkal csökkentett összegben kell megállapítani, ahányszor 30 nap hiányzik az öregségi nyugdíjkorhatár betöltéséhez. Ilyenkor a munkáltató a munkavállalóra irányadó öregségi nyugdíjkorhatárának a betöltéséig köteles teljesíteni a fentiekben írt fizetési kötelezettségét.

Annál, aki rendelkezik az előrehozott, illetve a csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel, a korengedményes nyugdíjazásra vonatkozó megállapodás megkötésére

– az 1944-ben született nő esetében 6 évvel,

– az 1945-ben született nő esetében 8 évvel,

– az 1946-ban született nő esetében 10 évvel,

– az 1941-ben született férfi esetében 6 évvel,

– az 1942-ben született férfi esetében 6 évvel

a reá irányadó korhatár betöltését megelőzően van lehetőség.

A munkáltató a munkavállalóra irányadó előrehozott öregségi nyugdíjkorhatár elérésének időpontjáig köteles a nyugdíjjal kapcsolatos fizetési kötelezettségét teljesíteni.

Csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíj

A csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel rendelkező munkavállaló számára csökkentett összegben kell a korengedményes nyugdíjat megállapítani. A csökkenés legfeljebb 5 évre a csökkentett öszszegű előrehozott öregségi nyugdíjnál ismertetett szabályozás szerinti mértékben történik. Azt, hogy a munkavállaló pontosan hány év szolgálati idővel rendelkezik, azt az illetékes nyugdíjbiztosítási szerv kérelemre előzetesen igazolja.

Példák

A táblázatunk segítségével megállapítható, hogy például az 1946-ban született nő és az 1945-ben született férfi munkavállaló idén jogosult-e korengedményes nyugdíjra. Az 1946. augusztus 5-én született nő felemelt öregségi nyugdíjkorhatára a betöltött 61. életév (2007. augusztus 5.). Amennyiben a dolgozó rendelkezik az előrehozott, illetve a csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel (38 év, illetve 33 év), 5 évvel korábban, tehát a 56. életévének betöltésétől (2002. augusztus 5-től) előrehozott, illetve csökkentett összegű előrehozott nyugdíjra jogosult.

Ha a munkaviszonya 2001. december 31-én megszűnt, és a munkáltatójával a korengedményes nyugdíjazásáról megállapodást kötött, a dolgozó 2002. január 1-jétől korengedményes nyugdíjra jogosult. Ez esetben a munkáltatónak csak 2002. augusztus 5-ig kell vállalnia a kiszámított nyugdíj megfizetését. Ha azonban az említett személy csak 25 év szolgálati idővel rendelkezik, a korengedményes nyugdíjra 2002. augusztus 5-től kezdődően jogosult azzal, hogy a munkáltató fizetési kötelezettsége a megemelt korhatár betöltéséig (61. életév) áll fenn.

Ha például az 1945. április 26-án született férfi munkavállaló 38 év szolgálati idővel rendelkezik, a reá irányadó korhatárhoz képest (62. év) 5 évvel alacsonyabb életkorban (57. év) jogosult korengedményes nyugdíjra. Ez esetben a munkáltatónak csak az előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges életkor betöltéséig (60. életév), tehát 2005. április 25-ig áll fenn fizetési kötelezettsége.

Öregségi nyugdíjba vonulási lehetőségek 2009. január 1-jéig

Nők

Születési év

Öregségi teljes nyugdíj

Előrehozott öregségi teljes nyugdíj

Csökkentett előrehozott öregségi nyugdíj

Életkor

Szolgálati idő

Életkor

Szolgálati idő

Életkor

Szolgálati idő

1940 előtt

55 év

min. 20 év

1940-ben

56 év

min. 20 év

1941-ben

57 év

min. 20 év

1942-ben

57 év

min. 20 év

55 év

min. 34 év*

35 év

min. 29 év

1943-ban

58 év

min. 20. év

55 év

min. 35 év*

55 év

min. 30 év

1944-ben

59 év

min. 20 év

55 év

min. 36 év*

55 év

min. 31 év

1945-ben

60 év

min. 20 év

55 év

min. 37 év*

55 év

min. 32 év

1946-ban

61 év

min. 20 év

56 év

min. 38 év*

56 év

min. 33 év

1947-ben

62 év

min. 20 év

57 év

min. 38 év

57 év

min. 33 év

1948-ban

62 év

min. 20 év

57 év

min. 38 év

57 év

min. 33 év

1949-ben

62 év

min. 20 év

57 év

min. 38 év

57 év

min. 33 év

1950-ben

62 év

min. 20 év

57 év

min. 38 év

57 év

min. 33 év

1951-ben

62 év

min. 20 év

57 év

min. 38 év

57 év

min. 33 év

1952-ben

62 év

min. 20 év

59 év

min. 40 év

59 év

min. 37 év

* Ha a meghatározott szolgálati időből legfeljebb 3 év hiányzik, a hiányzó szolgálati időt az 1947. január 1-je előtt született nőnek el kell ismerni, amennyiben gyermeket szült, vagy legalább 10 éven át saját háztartásban nevelt. Így gyermekenként 1 év, de legfeljebb 3 év pótolható. (Ezt a rendelkezést kell alkalmazni a jogosult 1940. jan. 1-je előtt született férfira is!)

Férfiak

Születési év

Öregségi teljes nyugdíj

Előrehozott öregségi teljes nyugdíj

Csökkentett előrehozott öregségi nyugdíj

Életkor

Szolgálati idő

Életkor

Szolgálati idő

Életkor

Szolgálati idő

1938 előtt

60 év

min. 20 év

1938-ban

61 év

min. 20 év

60 év

min. 37 év*

60 év

min. 32 év

1939-ben

62 év

min. 20 év

60 év

min. 38 év*

60 év

min. 33 év

1940-ben

62 év

min. 20 év

60 év

min. 38 év

60 év

min. 33 év

1941-ben

62 év

min. 20 év

60 év

min. 38 év

60 év

min. 33 év

1942-ben

62 év

min. 20 év

60 év

min. 38 év

60 év

min. 33 év

1943-ban

62 év

min. 20 év

60 év

min. 38 év

60 év

min. 33 év

1944-ben

62 év

min. 20 év

60 év

min. 38 év

60 év

min. 33 év

1945-ben

62 év

min. 20 év

60 év

min. 38 év

60 év

min. 33 év

1946-ban

62 év

min. 20 év

60 év

min. 38 év

60 év

min. 33 év

1947-ben

62 év

min. 20 év

60 év

min. 38 év

60 év

min. 33 év

1943-ban

62 év

min. 20 év

60 év

min. 38 év

60 év

min. 33 év

1949-ben

62 év

min. 20 év

59 év

min. 40 év

59 év

min. 37 év

* Ha a meghatározott szolgálati időből legfeljebb 3 év hiányzik, a hiányzó szolgálati időt az 1940. jan. 1-je előtt született férfinál el kell ismerni, amennyiben gyermeket legalább 10 éven át saját háztartásban nevelt. Így gyermekenként 1 év, de legfeljebb 3 év pótolható.

Munkajogi szabályok

Üzemi tanács

A munkáltató az ezzel kapcsolatos döntése előtt köteles az üzemi tanáccsal véleményeztetni a korengedményes nyugdíjazásra vonatkozó elképzeléseit.

Ki a nyugdíjas?

Nem árt a munkáltatóknak tudni, hogy a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) – munkajogi szempontból – pontosan kit is minősít nyugdíjasnak, ez ugyanis például a felmondás szempontjából sem mindegy.

Munkajogi szempontból a munkavállaló akkor minősül nyugdíjasnak, ha a hatvankettedik életévét betöltötte, és az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel rendelkezik (öregségi nyugdíjra való jogosultság), illetve

– az 62. életév betöltése előtt öregségi nyugdíjban, vagy

– korkedvezményes öregségi nyugdíjban, vagy

– előrehozott (csökkentett összegű előrehozott) öregségi nyugdíjban, vagy

– szolgálati nyugdíjban, vagy

– korengedményes nyugdíjban, vagy

– más, az öregségi nyugdíjjal egy tekintet alá eső nyugellátásban, illetőleg

– rokkantsági (baleseti rokkantsági) nyugdíjban

részesül. (Nyugdíjasnak minősül tehát a korengedményes nyugdíjban részesülő személy is.)

(Ha a munkavállaló nyugdíjasnak tekintendő, akkor a munkáltató a rendes felmondását nem köteles megindokolni. (Kivéve a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban részesülők felmondását.) A nyugdíjassal szemben nem érvényesül az Mt.-ban szabályozott munkajogi védelem sem.)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem