×

A munkavédelmi képviselő

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. március 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 50. számában (2002. március 15.)
A dolgozók érdekeit nem csak az üzemi tanácsok vagy a szakszervezetek jelenítik meg a munkahelyen. A biztonságos munkavégzés feltételeinek kialakítása és megőrzése érdekében külön szószólójuk van a munkavállalóknak.

A munkavállalók az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel összefüggő jogaik és érdekeik képviseletére munkavédelmi képviselőt vagy képviselőket választhatnak maguk közül. Ennek feltétele, hogy a munkáltatónál a foglalkoztatottak létszáma meghaladja a 10 főt. A kizárólag vagy döntően nem fizikai jellegű tevékenységet folytató munkáltatónál akkor lehet munkavédelmi képviselőt választani, ha a munkáltató több mint 20 főt foglalkoztat.

Választás

A munkavédelmi képviselő számára, megválasztásának és visszahívásának rendjére, működési területére a Munka Törvénykönyvének az üzemi bizottság tagjaira, illetve az üzemi megbízottra vonatkozó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni. Ennek alapján a munkavédelmi képviselőt három évre választják. Az újonnan létrejövő munkáltatónál három hónapon belül kell a munkavédelmi képviselőt megválasztani.

Ki lehet munkavédelmi képviselő?

Munkavédelmi képviselővé az a cselekvőképes munkavállaló választható, aki legalább hat hónapja a munkáltatóval munkaviszonyban áll. (Az újonnan alakult munkáltatónál a munkavédelmi képviselő munkaviszonyának időtartamát nem kell figyelembe venni feltételként.)

Nem választható munkavédelmi képviselővé az, aki munkáltatói jogot gyakorol, aki a munkáltató, illetve a munkáltató vezetőjének közeli hozzátartozója, továbbá aki a választási bizottság tagja. Ebből a szempontból munkáltatói jognak minősül a munkaviszony létesítésére, megszüntetésére, a munkaviszonyból származó kötelezettségek vétkes megszegése esetén a jogkövetkezmények alkalmazására, illetőleg a kártérítési felelősség megállapítására vonatkozó jogosultság.

A megbízatás megszűnése

A munkavédelmi képviselő megbízatása megszűnik, ha

– a munkáltató jogutód nélkül megszűnik, illetve a telephely megszűnik,

– a megbízatási idő lejárt,

– visszahívják a képviselőt,

– a munkavállalók létszáma tíz, illetve húsz fő alá csökkent.

A munkavédelmi képviselő megbízatása ezen túlmenően akkor is megszűnik, ha három hónapot meghaladóan feladatát akadályoztatása miatt nem tudja ellátni. Ha a munkavédelmi képviselő munkáltatói jogok gyakorlására válik jogosulttá, megbízatása megszűnik.

Ha a munkavédelmi képviselő megbízatása megszűnik, helyére újat kell választani.

Visszahívás

A munkavédelmi képviselő visszahívásáról szavazást kell tartani, ha ezt a munkavállalók legalább harminc százaléka indítványozza. A munkavédelmi képviselő visszahívásához a leadott érvényes szavazatok több mint fele szükséges. A szavazás érvényes, ha ezen a választásra jogosult munkavállalók több mint fele részt vett.

Visszahívásra irányuló indítvány hat hónapon belül ismételten nem tehető. A munkavédelmi képviselő visszahívásakor a megválasztására vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

 

Hol kell profikat alkalmazni?

A munkáltatókat a veszélyességi osztályon belül az általuk foglalkoztatott munkavállalók előző évi átlagos állományi – ennek hiányában a besoroláskori átlagos állományi – létszáma alapján kell csoportosítani:

a) 100-500 munkavállaló között;

b) 501-1000 munkavállaló között;

c) 1000 munkavállaló felett.

A valamelyik veszélyességi osztályba besorolt munkáltató legalább a következő számú és munkavédelmi szakképesítésű személyt köteles – minimálisan az itt megjelölt munkaidőtartamot kitöltő – munkavédelmi tevékenységre foglalkoztatni:

I/a) egy középfokú munkavédelmi szakképesítésű dolgozó napi négy órára,

I/b) egy felsőfokú munkavédelmi szakképesítésű dolgozó teljes munkaidővel,

I/c) egy fő felsőfokú munkavédelmi szakképesítésű dolgozó teljes munkaidővel, minden megkezdett 600 munkavállaló után további egy-egy középfokú munkavédelmi szakképesítésű dolgozó, teljes munkaidővel,

II/a)-b) egy középfokú munkavédelmi szakképesítésű dolgozó napi két órára [II/a) esetén], illetve teljes munkaidővel [II/b) esetén],

II/c) egy felsőfokú munkavédelmi szakképesítésű dolgozó teljes munkaidővel, és minden megkezdett 800 munkavállaló után további egy-egy középfokú munkavédelmi szakképesítésű dolgozó teljes munkaidővel,

III/a)-b) egy középfokú munkavédelmi szakképesítésű dolgozó napi egy órára [III/a) esetén], illetve napi négy órára [III/b) esetén],

III/c) egy felsőfokú munkavédelmi szakképesítésű dolgozó teljes munkaidővel.

A 100 fő alatti munkavállalót foglalkoztató munkáltató a munkavédelemre vonatkozó szabályokban előírt munkabiztonsági szaktevékenység elvégzésére köteles munkavédelmi (bányászati) szakképesítésű személyt foglalkoztatni (akár esetenként, akár folyamatosan), egyébként munkavédelmi szakember foglalkoztatásának szükségességéről saját mérlegelése alapján dönt.

Amennyiben a munkáltató az ágazati számjele szerinti tevékenység mellett más veszélyességi osztályba sorolásra alapot adó tevékenységet is folytat:

– ha ez utóbbi tevékenység magasabb veszélyességi osztályba tartozik, és az e körben foglalkoztatottak száma az összlétszám 40 százalékát eléri, számjeléhez képest eggyel magasabb;

– ha ez utóbbi tevékenység alacsonyabb veszélyességi osztályba tartozik, és az e körben foglalkoztatottak száma az összlétszám 60 százalékát eléri, számjeléhez képest eggyel alacsonyabb

veszélyességi osztályba kell a munkáltatót besorolni.

A fentebb megjelölt létszámkategória szerinti besorolás alapja minden esetben a munkáltató teljes állományi létszáma (akkor is, ha a létszám százalékos aránya miatt magasabb vagy alacsonyabb veszélyességi osztályba kell sorolni a fentiek szerint).

Tanulókat, hallgatókat abban az arányban kell a munkavállalói létszámhoz számítani, amilyen arányt a gyakorlati képzésük képvisel a teljes oktatási idő tartamához képest.

(A munkavédelmi hatósági ellenőrzés során a munkáltatónak kell bizonyítania a besorolás helyességét, az alapul vett adatok valódiságát.)

A munkavédelmi képviselők száma

A munkavédelmi képviselők száma, ha a munkavállalók száma a választás időpontjában

– a száz főt nem haladja meg, három,

– a háromszáz főt nem haladja meg, öt,

– az ötszáz főt nem haladja meg, hét,

– az ezer főt nem haladja meg, kilenc,

– a kétezer főt nem haladja meg, tizenegy,

– a kétezer főt meghaladja, tizenhárom.

Ha a munkavállalók és a munkavédelmi képviselők létszáma legalább hat hónapon át a munkavállalók létszámnövekedése miatt nincs összhangban a fentiekkel – megfelelő számban –, új munkavédelmi képviselőt kell választani.

Munkahelyi munkavédelmi bizottság

Amennyiben a munkavédelmi képviselők száma eléri a hármat, úgy munkahelyi munkavédelmi bizottságot hozhatnak létre, amely gyakorolja a munkavédelmi képviselőt megillető – a munkavállalók összességét érintő – jogokat. A bizottság tárgyalásán – a bizottság kezdeményezésére – a munkáltató vagy hatáskörrel rendelkező megbízottja köteles részt venni.

A képviselő jogai

A munkavédelmi képviselőnek (bizottságnak) rendeltetésszerűen kell gyakorolnia a jogait, jogainak gyakorlása miatt azonban hátrány nem érheti. A munkavédelmi képviselőnek és a munkáltatónak a jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során együtt kell működniük az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében. A munkavédelmi képviselő jogosult meggyőződni a munkahelyeken az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek érvényesüléséről, így különösen

– a munkahelyek, a munkaeszközök és egyéni védőeszközök biztonságos állapotáról;

– az egészség megóvására és a munkabalesetek megelőzésére tett intézkedések végrehajtásáról;

– a munkavállalóknak az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre történő felkészítéséről és felkészültségéről.

Ennek érdekében

– a működési területén munkaidőben beléphet a munkahelyekre, tájékozódhat az ott dolgozó munkavállalóktól;

– részt vehet a munkáltató olyan döntéseinek előkészítésében, amelyek hatással lehetnek a munkavállalók egészségére és biztonságára, ideértve a szakemberek előírt foglalkoztatására, a munkavédelmi oktatás megtervezésére és megszervezésére, az új munkahelyek létesítésére vonatkozó döntéseket is;

– tájékoztatást kérhet a munkáltatótól minden kérdésben, amely érinti az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzést;

– véleményt nyilváníthat, intézkedéseket kezdeményezhet a munkáltatónál;

– részt vehet a munkabalesetek kivizsgálásában, az arra jogosult kezdeményezésére közreműködhet a foglalkozási megbetegedés körülményeinek feltárásában;

– indokolt esetben a munkavédelmi felügyelethez fordulhat;

– a hatósági ellenőrzés során észrevételeket tehet.

Szakértő igénybe vétele

A munkavédelmi képviselő az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel összefüggő kérdésekben a munkáltatóval történő előzetes megállapodás alapján szakértőt vehet igénybe továbbá ilyen kérdésekben megbeszélést folytathat a különböző felügyeletekkel.

Munkavédelmi program, munkavédelmi szabályzat

A munkahelyi munkavédelmi szabályzat kiadásához a munkavédelmi képviselő egyetértése szükséges.

A munkavédelmi képviselő javaslatot tehet a munkáltatónak arra, hogy készítsen munkahelyi munkavédelmi programot. Amennyiben a munkáltató ezzel nem ért egyet, a munkavédelmi képviselő kollektív munkaügyi vitát kezdeményezhet, ha a munkáltató az 5/1993. (XII. 26.) MüM rendelet 2. számú mellékletében meghatározott I. veszélyességi osztályba tartozik és 50 főnél több munkavállalót foglalkoztat, vagy a II. veszélyességi osztályba tartozik és 300 főnél több munkavállalót foglalkoztat.

Zajvizsgálat

Az új létesítmény, gép, berendezés (a továbbiakban: munkaeszköz) üzembe helyezése során és meglevő létesítmény, munkaeszköz átalakításakor, új helyre telepítésekor, valamint technológia- és termékváltás esetén, ha az átalakítás, illetve a változás a zajexpozíció mértékét módosíthatja, zajvizsgálatot kell végezni.

A munkavédelmi képviselő jelen lehet a zajvizsgálatnál, véleményt nyilváníthat, és kezdeményezheti a munkáltatónál a szükséges intézkedéseket. A zajvizsgálat eredményéről készült mérési jegyzőkönyv egy példányát a munkavédelmi képviselő is megkapja. Amennyiben a munkavédelmi képviselő megállapítja, hogy a foglalkozás-egészségügyi orvos jelzése alapján a hallásvizsgálatok eredménye és a jegyzőkönyv között ellentmondás van, vagy a zajmérés nem az üzemszerű működésnek megfelelően történt, a jegyzőkönyvet megküldheti az ÁNTSZ illetékes városi (fővárosi kerületi) intézetének, amely az ÁNTSZ illetékes regionális zajcsoportja véleményének figyelembevételével határozattal dönt a zajvizsgálat megismétléséről.

Rákkeltő anyagokkal foglalkozó munkahely

A munkáltatónak gondoskodnia kell arról, hogy – személyazonosításra alkalmatlan módon – a munkavédelmi képviselő megismerje a munkavállaló napi, heti és éves expozíciós idejét, továbbá – anyagonként – az expozíciós koncentráció mért adatait. Továbbá tájékoztatást kapjon a munkavállalók számáról, az expozíciót okozó rákkeltő anyagokról, ezek koncentrációjáról a munkatérben, az egy munkavállalóra jutó napi, heti, éves átlagos expozíciós időről, valamint arról, hogy hány munkavállalót ért a megengedettnél nagyobb expozíció (magasabb koncentráció és/vagy hosszabb expozíciós idő), továbbá annak okáról.

A munkáltatónak be kell vonnia a munkavédelmi képviselőt a védőeszköz-juttatás rendjének meghatározásába. A munkavédelmi képviselő javaslatot tehet a védőeszköz kiválasztására. A munkavédelmi képviselőt tájékoztatni kell a védőeszköz biztosításáról és használatáról. A kapcsolatos rendelkezések megsértése esetén a képviselő intézkedéseket kezdeményezhet.

A munkáltatónak gondoskodnia kell arról, hogy a munkavédelmi képviselő – elsősorban tájékoztatás és oktatás formájában – elégséges és megfelelő képzést kapjon az egészséget fenyegető kockázatokról, az expozíció megelőzését szolgáló intézkedésekről, a higiénére vonatkozó előírásokról, az egyéni védőeszköz viseléséről és használatáról, az előre nem látható veszélyhelyzetekben teendő intézkedésekről, illetve a veszélyhelyzetek megelőzéséről. A képzésre sort kell keríteni, ha a munkavállaló úgynevezett biológiai tényezőkkel kezd dolgozni, új kockázatok jelennek meg, avagy a korábbi kockázatok megváltoztak, továbbá ha rendkívüli események következtek be.

Titokvédelem

A munkavédelmi képviselő (bizottság) csak a munkáltató jogos gazdasági érdekeinek veszélyeztetése, illetve a munkavállalók személyiségi jogainak megsértése nélkül hozhatja nyilvánosságra a működése során tudomására jutott adatokat, tényeket.

Munkajogi védelem

A munkavédelmi bizottság, illetve ennek hiányában a munkavédelmi képviselőt megválasztó munkavállalók előzetes egyetértése szükséges ahhoz, hogy a munkáltató más munkahelyre ossza be a képviselőt, vagy hogy a munkaviszonyát rendes felmondással megszüntesse. A munkavédelmi képviselővel szemben alkalmazandó rendkívüli felmondás előtt előzetesen ki kell kérni a munkavédelmi bizottság, illetve ennek hiányában a munkavédelmi képviselőt megválasztó munkavállalók véleményét.

A munkavédelmi bizottságot, illetve a képviselőt megválasztó dolgozókat előzetesen értesíteni kell, ha a változó munkahelyre alkalmazott munkavédelmi képviselőt más munkahelyre osztják be, vagy ha a munkaviszonyból származó kötelezettségeknek a munkavállaló által történt vétkes megszegése esetére a kollektív szerződésben megállapított jogkövetkezményeket alkalmaznak vele szemben.

A munkavédelmi tanács, illetve a képviselőt megválasztó dolgozók a munkáltató tájékoztatásának átvételétől számított nyolc napon belül írásban közölhetik álláspontjukat a munkáltatói intézkedéssel kapcsolatban. Ha a tervezett intézkedéssel nem értenek egyet, a tájékoztatásnak az egyet nem értés indokait is tartalmaznia kell. A határidő elmulasztását egyetértésnek kell értelmezni. (A rendkívüli felmondásnál a vélemény megküldésének határideje a munkáltató tájékoztatásának átvételétől számított három nap.)

A munkajogi védelem a munkavédelmi képviselőt a megbízatásának idejére, illetve annak megszűnését követő egy évre illeti meg, feltéve ha tisztségét legalább hat hónapon át betöltötte. A munkajogi védelem a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetében is megilleti a munkavédelmi képviselőt.

Munkáltatói kötelezettségek

Amennyiben a munkavédelmi képviselő az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzést érintő kérdésben tájékoztatást kér, véleményt nyilvánít, intézkedéseket kezdeményez, arra a munkáltatónak intézkednie vagy 8 napon belül válaszolnia kell. Ha a munkáltató nem ért egyet a kezdeményezéssel, álláspontjának indokait – kivéve az azonnali intézkedést követő esetben – írásban köteles közölni.

A munkáltatónak a saját költségén biztosítania kell a feltételeket annak érdekében, hogy a munkavédelmi képviselő gyakorolhassa a jogait, így különösen

– az indokolt eljáráshoz szükséges, átlagkeresettel fizetett szabadidőt;

– a szükséges eszközöket;

– egy választási ciklusban, a megválasztását követő egy éven belül legalább 32 órás – amennyiben a munkavédelmi képviselő munkavédelmi szakképzettséggel rendelkezik, úgy 8 órás – képzésben való részvétel lehetőségét.

Szabálysértés

Az a munkáltató, aki a munkavédelmi képviselőt a munkavédelemre vonatkozó szabályban biztosított jogainak gyakorlásában szándékosan akadályozza, illetőleg a munkavédelmi képviselővel szemben jogainak gyakorlása miatt hátrányos intézkedést tesz, ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. A szabálysértés miatti eljárás a munkabiztonsági és munkaügyi felügyelő, illetőleg munkaügyi felügyelő, valamint a bányafelügyelet hatáskörébe is tartozik.

Veszélyességi osztályok

(Ágazati számjelként a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerére vonatkozó 9017/1991. [SK 8.] KSH közlemény számjele szerepel.)

I. VESZÉLYESSÉGI OSZTÁLY

02 Erdőgazdálkodási termelés és szolgáltatás (a szolgáltatás kivételével)

10 Szénbányászat és tőzegkitermelés

11 Kőolaj- és földgázkitermelés

12 Uránércbányászat

13 Fémtartalmú ércek bányászata

14 Egyéb bányászat

1511 Hús- és halfeldolgozás

20 Fafeldolgozás

Kivéve:

2029 Parafa, szalma és fonott termékek gyártása

21 Papír és papírtermék gyártása

23 Kőolaj-feldolgozás és kokszgyártás

24 Vegyi alapanyagok és termékek gyártása

25 Gumi- és műanyag termékek gyártása

26 Nemfém ásványi termékek gyártása

27 Kohászat

2821 Fémtartály, szállítótartály gyártása

283 Erőműi és ipari kazán gyártása

284 Kazán, szállítótartály javítása és technológiai szerelése

2851 Fémalakítás, porkohászat

29 Gépek, gépi berendezések gyártása és javítása

3511 Hajógyártás és -javítás

352 Vasúti és közúti kötöttpályás járművek gyártása

3710 Fém visszanyerése hulladékból

40 Villamosenergia-, gáz- és hőellátás

45 Építőipar

60 Szárazföldi és csővezetékes szállítás

61 Vízi szállítás

62 Légi szállítás

63 A szállítás kiegészítő tevékenységei

Kivéve:

633 Szállítás és utazásszervezés

635 Garázsszolgáltatás, parkolás és járműőrzés

73 Kutatás és kísérleti fejlesztés

Kivéve:

732 Humán és társadalomtudományi kutatás és kísérleti fejlesztés

90 Szennyvíz- és hulladékkezelés, köztisztasági szolgáltatás

II. VESZÉLYESSÉGI OSZTÁLY

01 Mezőgazdaság, vadgazdálkodás és kapcsolódó szolgáltatások

02 Erdőgazdálkodási termelés és szolgáltatás (a termelés kivételével)

05 Halászat és kapcsolódó szolgáltatások

15 Élelmiszerek és italok gyártása

Kivéve:

1511 Hús- és halfeldolgozás

16 Dohánytermékek gyártása

17 Textíliák gyártása

18 Ruházati termékek gyártása, szőrmekikészítés és -festés

19 Bőrkikészítés, bőrtermékek és lábbeli gyártása

2029 Parafa, szalma- és fonott termékek gyártása

22 Kiadói és nyomdaipari tevékenység, hang- és képfelvételek sokszorosítása

28 Fémfeldolgozási termékek gyártása

Kivéve:

2821 Fémtartály, szállítótartály gyártása

283 Erőműi és ipari kazán gyártása

284 Kazán, szállítótartály javítása és technológiai szerelése

2851 Fémalakítás, porkohászat

30 Irodagép- és számítógépgyártás

31 Villamosipari gépek és készülékek gyártása és javítása

32 Híradás-technikai termékek gyártása és javítása

33 Műszergyártás és -javítás

34 Közútigépjármű-gyártás

35 Egyéb járművek gyártása és javítása

Kivéve:

3511 Hajógyártás és -javítás

352 Vasúti és közúti kötöttpályás járművek gyártása

36 Bútorgyártás, egyéb feldolgozóipari termékek gyártása

37 Nyersanyag visszanyerése hulladékból

Kivéve:

3710 Fém visszanyerése hulladékból

41 Víztermelés, -kezelés és -elosztás

502 Közútijármű-javítás és -karbantartás

64 Posta és távközlés (a posta kivételével)

7423 Műszaki tesztelés és elemzés

7492 Nyomozási és biztonsági tevékenység

7493 Épülettisztítás

8022 Szakmai középiskolai oktatás

8023 Szakmunkásképző iskolai oktatás

8024 Szakiskolai oktatás

8031 Egyetemi oktatás

8032 Főiskolai oktatás

8034 Felsőfokú szakképesítést nyújtó képzés

85 Egészségügyi és szociális ellátás

Kivéve:

853 Szociális ellátás

9211 Filmgyártás

9214 Rádiós és televíziós tevékenység

9219 Máshova nem sorolt egyéb szórakoztató tevékenység (pl. színházi tevékenység)

Kivéve:

Varieté, báltermek, diszkók

93 Egyéb szolgáltatás

III. VESZÉLYESSÉGI OSZTÁLY

50 Közúti jármű- és üzemanyag-kereskedelem

Kivéve:

502 Közútijármű-javítás és -karbantartás

51 Nagykereskedelem (közútijármű- és üzemanyag-kereskedelem nélkül)

52 Kiskereskedelem (közútijármű- és üzemanyag-kereskedelem nélkül)

55 Szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás

633 Szállítás- és utazásszervezés

635 Garázsszolgáltatás, parkolás és járműőrzés

64 Posta és távközlés (a távközlés kivételével)

65 Pénzügyi tevékenység, a biztosítás és nyugdíjalap-kezelés nélkül

66 Biztosítás és nyugdíjalap-kezelés, a kötelező társadalombiztosítás nélkül

67 A pénzügyi tevékenység kiegészítő szolgáltatásai

70 Ingatlanügyek

71 Ingó vagyon kölcsönzése

72 Számítástechnikai és ehhez kapcsolódó tevékenységek

732 Humán és társadalomtudományi kutatás és kísérleti fejlesztés

74 A gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatás

Kivéve:

7423 Műszaki tesztelés és elemzés

7492 Nyomozási és biztonsági tevékenység

7493 Épülettisztítás

75 Közigazgatás, kötelező társadalombiztosítás

80 Oktatás

Kivéve:

8022 Szakmai középiskolai oktatás

8023 Szakmunkásképző iskolai oktatás

8024 Szakiskolai oktatás

8031 Egyetemi oktatás

8032 Főiskolai oktatás

8034 Felsőfokú szakképesítést nyújtó képzés

853 Szociális ellátás

91 Tagsági viszonyon alapuló, máshova nem sorolt szervezetek közösségi, társadalmi tevékenysége

92 Szórakoztató, kulturális és sporttevékenység

Kivéve:

9211 Filmgyártás

9214 Rádiós és televíziós tevékenység

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. március 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem