×

Munkahelyteremtés támogatással

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 49. számában (2002. február 15.)
Az idén lényegében nem változnak az aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök. Tavaly az előzetes adatok szerint 35 milliárd forintot használtak fel a megyék, ez évben 28,8 milliárd forint áll rendelkezésre a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből az úgynevezett decentralizált keret finanszírozására. Bár a felosztható keret csökkent, bővülnek a központi források.

A pénzek jelentős része a különböző központilag meghirdetett pályázatok révén juthat el a vállalkozásokhoz. A Gazdasági Minisztérium (GM) a gazdasági, a kis- és középvállalkozási, valamint a turizmusfejlesztési programokhoz kapcsolódva – új munkahelyek létesítéséhez – hirdetett pályázattal elnyerhető támogatást, s a Széchenyi-terv forrásaiból ugyancsak igényelhetők források az új álláshelyek létrehozásához. Ugyanakkor a tavalyi kétmilliárd forint helyett 15 milliárdra emelkedik a minimálbér okozta járulékterhek kompenzációs kerete.

Kiemelt rétegek

A parlament már a 2000. év végén döntött a kétéves költségvetés, így a Munkaerő-piaci Alap (MPA) fő számairól is, így nem keltett meglepetést, hogy mekkora összegek fordíthatók az egyes aktív és passzív eszközökre. Bár éves végleges adatok még lapzártánkkor nem álltak rendelkezésre, az azonban tudható, hogy 2001. november végéig az aktív eszközöket tartalmazó foglalkoztatási alaprész decentralizált keretében 29,8 milliárd forintot használtak fel a megyék. A tapasztalatok szerint decemberben még jelentősen változhattak a kiadási tételek. Előzetes adatok szerint a decentralizált keretből év végéig összesen 35 milliárd forint fogyott el.

A költségvetési törvény a foglalkoztatási alaprészt 2002-ben 50 milliárd forintban határozta meg. Az idén felhasználható megyei keretek felosztása első körben már megtörtént, ami – egyes információk szerint – átlagosan 30 százalékkal kevesebb, mint az elmúlt évben volt. Hírek szerint ennek oka az, hogy az idén a minimálbér kompenzációjára szánt 15 milliárd forintot a decentralizált kerettől veszik el, ami a központi keretbe kerül át. Amennyiben a bevételek a tervezett módon alakulnak, úgy az év folyamán elvileg még lesz lehetőség arra, hogy a megyék némi pluszforráshoz jussanak.

Az idei tervekkel kapcsolatban – GM-forrásokból – annyi tudható, hogy az idén több olyan központi program indul, amely "társfinanszírozza" a PHARE által támogatott foglalkoztatási programokat, illetve az Európai Szociális Alap projektjeinek megvalósítását. Jelentős pénzügyi programnak tekinthető az Állami Foglalkoztatási Szolgálat PHARE-segítséggel megvalósuló szervezetfejlesztési projektje is. Emellett az idén tovább folytatódnak a központi képzési programok, amelyek egyes kiemelt rétegek munkaerő-piaci helyzetének javítását segítik elő. Ám míg az összegek változhatnak, addig a megyék eszközeiben nem lesz lényeges változás. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozások – a foglalkoztatástámogatás tekintetében – az idén is a korábban már jól bevált lehetőségekkel élhetnek.

 

Kompenzáció a munkáltatóknak

Az idén a magas élőmunka-igényű vállalkozások támogatására – ami a többlet-társadalombiztosítási járulék részbeni vagy teljes átvállalását jelenti – a tavalyi 2 milliárd forinttal szemben 15 milliárdot kíván fordítani a kormány. A GM ezt a pénzt az MPA foglalkoztatási alaprészének központi keretéből biztosította, illetve biztosítja. Az elmúlt évben e pályázat két fordulóban zajlott le, ám az első körben – amikor még egymilliárd forintra lehetett pályázni – mintegy 200 milliót tudtak csak felosztani. Ennek oka az volt, hogy a feltételeket túl szigorúan határozták meg. A második fordulóban viszont már enyhítettek a feltételeken, s a keretet is megemelték újabb egymilliárddal. A GM összesítéséből kiderül, hogy 4193 pályázó igényelt támogatást, s 1,8 milliárd forintot kaptak. A legtöbb eredményes pályázat – közel 600 – Bács-Kiskun megyéből érkezett, míg a támogatási összeget figyelembe véve a budapesti székhelyű cégek kapták a legtöbbet. Pontosan 370 millió forintot. A fővárosban kiemelkedően magas, közel kétmillió forint volt az egy pályázatra jutó igény. Az idén a pályázatot február közepétől lehet beadni. (Lásd cikkünket az 52. oldalon.) A pályázat most is országos lesz, s a megyék kapják a lebonyolítás és az ellenőrzés feladatát.

Népszerű az átképzés

Évek óta népszerűek a munkanélküliek, illetve a vállalkozások által igénybe vehető képzési és átképzési támogatások. A cégek – amelyek egyre inkább felismerik az ebben rejlő előnyöket – az ország fejlettebb részein főként szerkezet- vagy technológiaváltáskor, egy-egy új termék bevezetését megelőzően, illetve piacaik bővítésekor – az erre való felkészüléskor – veszik igénybe az átképzést mint eszközt. A munkanélküliséggel sújtott megyékben viszont az elhelyezkedési esélyeket növeli a képzésben való részvétel. Vas megyében például tavaly több multinacionális nagyvállalat, mint a Flextronics és az Opel is kérte e támogatást a munkaügyi központtól, majd azzal együttműködve szervezték meg a dolgozók megtartását célzó átképzéseket. E munka eredményeképpen például Vasban több mint száz ember elbocsátását lehetett megelőzni.

Ugyanakkor az is tapasztalható, hogy a cégek nem szeretnek bajlódni az adatlap kitöltésével, az APEH-igazolás beszerzésével, s így inkább nem is igénylik e forrást. Van olyan vélekedés is, miszerint – helyenként – azért is csökkent a cégek által igényelt képzési támogatás, mert a 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulás visszaigényelhető fele elegendő a házon belüli képzések finanszírozására. A megyék összesített adatai szerint egyébként képzésre 7,9 milliárd forintot használtak fel tavaly januártól novemberig.

 

Források a Széchenyi-tervből

A Széchenyi-terv keretében az idén lehetőség nyílik új munkahelyek teremtéséhez kiegészítő, vissza nem térítendő támogatást elnyerni, amelyre jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók is pályázhatnak. A cél egyebek mellett a versenyképes beruházások, az európai regionális vállalati központok kialakításának támogatása, illetve a környezetvédelmi szempontból korszerű technológia meghonosítása. Ezen túlmenően többféle turisztikai jellegű beruházásra is adható pénz. A pályázót viszont többféle kötelezettség terheli, így garanciát kell vállalnia legalább hároméves foglalkoztatásra. Azokra a beruházásokra, amelyeket már a pályázat benyújtása előtt megkezdtek, illetve amelyek célja az ingatlan- vagy üzletrészvásárlás, nem adható támogatás. Az elnyerhető forrás összege új munkahelyenként, a nyilvántartott munkanélküliek esetében 1,2 millió forint, míg minden más személy alkalmazásakor 1 millió forint. Az elnyerhető összeg felső határát az egyes megyék munkaerő-piaci helyzete határozza meg. Így például Bács-Kiskunban, Baranyában, Borsodban, Hevesben, Nógrádban, Szabolcsban maximum 100 millió forint adható, míg a kedvezőbb helyzetű megyékben ez a határ 60 millió. A pályázatokat az idén október 31-ig lehet folyamatosan benyújtani. Ha már kimerült az e célra szánt keret, akkor lehetőség van arra – az MPA irányító testületének jóváhagyása után –, hogy a foglalkoztatási alaprészből adjanak kiegészítést. Az elbíráláskor fontos szempont – egyebek mellett –, hogy minél több új munkahely létesüljön, amelyek hozzájárulnak a térség foglalkoztatási szerkezetének korszerűsítéséhez. Kívánatos a részmunkaidős foglalkoztatás lehetőségének megteremtése, s az is cél, hogy ne legyen olyan dolgozó, akit csak minimálbéren foglalkoztatnak. Az érdeklődők részben a GM internetes honlapján, részben az egyes GM-intézményeknél – Regionális Fejlesztési Holding, Magyar Turizmus Rt. regionális marketingigazgatóságai, ITDH-kirendeltségek – kaphatnak tájékoztatást.

Megyei különbségek

Az MPA kiadásai között a másik nagy tétel a közhasznú munka támogatása volt, amelyre mintegy 10 milliárd forintot fordítottak tavaly. A megyék között azonban e téren is jelentős különbségeket lehetett tapasztalni, hiszen míg Vasban 96 millióra volt szükség e célra, addig Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 1,1 milliárdot, Borsodban pedig 1,6 milliárdot használtak fel a közhasznú munka finanszírozására. E támogatási forma elsősorban a munkáltató önkormányzatoknak, közhasznú szervezeteknek kínál lehetőséget, amelyek a foglalkoztatás közvetlen költségeinek 70 százalékát igényelhetik. Igaz, e forma az alapvető gondokat nem oldja meg, hiszen ilyen módon legfeljebb egy évre biztosítható folyamatos munka a rászorulóknak. Az elmúlt időszakban az egyes településeken elsősorban a közfeladatok elvégzését bízták a közmunkásokra. Ám a tavalyi árvízi katasztrófa némileg változtatott ezen, hiszen az ár- és a belvízvédelmi munkák kerültek előtérbe.

A ráfordításokat figyelembe véve a harmadik legnépszerűbb eszköz a tavalyi töredék évben a foglalkoztatás bővítését szolgáló bértámogatás volt, amelyre összesen 4 milliárd forintot használtak fel. E konstrukció a tartós munkanélküliek elhelyezkedését segítette. Ez a lehetőség – tavaly – különösen Békés megyében volt nagyon népszerű, ahol csaknem 3500 állástalan egzisztenciális gondját sikerült enyhíteni egy időre. Figyelemre méltó változás viszont e térségben például, hogy a támogatást olyan új területeken, mint a kereskedelemben, a gépiparban, az élelmiszer- és a feldolgozóiparban is alkalmazták, közülük is különösen a gépiparban érdeklődtek a lehetőség iránt.

A munkaadók körében hasonlóképpen népszerű támogatási forma a foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékok átvállalása is, 534,7 millió forintra volt efféle igény. Ebben az esetben az egészség- és a nyugdíj-biztosítási, a munkaadói járulék és a munkáltatót terhelő egészségügyi hozzájárulás összege téríthető meg, ám csak akkor, ha a munkanélküli álláshoz juttatásáról van szó. Könnyebbséget jelenthet a munkaadók számára a pályakezdő munkanélküli fiatalok elhelyezkedésének támogatása. Munkatapasztalat-szerzés esetében – maximum egy évre – a munkabér 50-100 százalékát kaphatja meg a cég. A fiatal pályakezdők esetében viszont a foglalkoztatás támogatása a minimálbér fele lehet.

A Gazdasági és Foglalkoztatási Közlöny idei első számából megtudható, hogy a megyék milyen mértékben részesülhetnek a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből az úgynevezett decentralizált keretből. Ezek szerint a rendelkezésre álló 28,8 milliárd forintból a legnagyobb összeggel, több mint 4 milliárd forinttal a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Munkaügyi Tanács, illetve a Munkaügyi Központ gazdálkodhat. Ezt követi a sorban Szabolcs-Szatmár Bereg megye 3,2, illetve Hajdú-Bihar megye 2,3 milliárd forinttal. E keretösszegek a különféle aktív foglalkoztatási programok finanszírozására, s ezáltal a munkanélküliek elhelyezkedési esélyeinek javítására szolgálnak. A hátrányos térségek azonban a területi kiegyenlítésre fordítható 356 millió forintból is részesülhetnek. Ezek szerint az idén – ilyen címen – Borsod-Abaúj-Zemplén, illetve Szabolcs-Szatmár-Bereg megye egyaránt 107-107 millió forinttal növelheti meg eredeti keretét, illetve 53-53 millió forinttal Nógrád és Somogy, 36 millióval pedig Békés megye részesülhet a forrásból.

A decentralizált keret egészéből a legnagyobb mértékben részesülő három megye 14,4, 11,52, illetve 8,12 százalékban részesedik, míg – az állástalanok száma alapján – a legalacsonyabb összeggel: 453, illetve 590 millió forinttal Vas, valamint Győr-Moson-Sopron megye gazdálkodhat. A decentralizált keret egészéből ezen források 1,57, illetve 2,04 százalékot képviselnek.

A főváros – annak ellenére, hogy a munkanélküliség tekintetében előnyösebb helyzetben van – viszonylag jelentős összegeket áldozhat az állástalanok problémáinak megoldására. Az idei évben e célra 1,6 milliárdot fordíthat, mely összeg a decentralizált keret 5,63 százaléka. A MAT döntése értelmében azonban e számok még az év közben – a kiadási előirányzatok átcsoportosításával – módosíthatók.

Folyamatos igénylés

A támogatási lehetőségek azonban ezzel nem merülnek ki, hiszen rendelkezésre állnak még olyan eszközök, mint az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatás, amikor a munkavállaló a beragasztott közteherjegyek együttes összegének 50 százalékáig kérhet támogatást. Egyes területeken nagy igény lehet a munkába járás, valamint a lakhatás támogatása is, amelyhez szintén kapható hozzájárulás. Ugyancsak támogatandó cél a munkaerő-toborzás, amelyre esetenként 500 ezer forint adható. Az elmúlt években kialakult gyakorlat szerint az úgynevezett klasszikus pályázat szinte eltűnt a munkaügyi központok gyakorlatából.

Az egyes támogatási formákat igényelni kell, s ha a munkáltató megfelel a jogszabályban előírtaknak, akkor megkaphatja a kért összeget. Adminisztratív feltételekkel természetesen számolni kell, ám az ezekben való eligazodáshoz a munkaügyi központok kirendeltségein segítséget adnak. A gyakorlatban ez azt is jelenti, hogy az igénylésekkel folyamatosan lehet keresni a munkaügyi szervezeteket, határidő ezekben az esetekben nincs. Ha mégis sor kerül pályázati kiírásra, akkor az általános gyakorlat szerint ezt a helyi sajtóban teszik közzé. Klasszikus pályázatra inkább a központi pénzforrások igénylésekor lehet számítani, ám ezekben az esetekben is a munkaügyi kirendeltségek nyújtanak segítséget.

Az aktív eszközök működtetésével érintettek létszáma1 2001. év (központi programok nélkül, fő)

Főváros, megye

Munkanélküliek képzése

Munka viszonyban állók képzése

Vállalkozóvá válást elősegítő támogatás

Bértámogatás

Közhasznú foglal koztatás2

Útiköltség térítés

Pályakezdők

Munkahely megőrzés támogatása létszám-megtartással

Járulékátvállalás

Önfoglalkoztatás

Összesen

Polgári szolgálat3

Elő- nyugdíj4

munkatapasztalat- szerzése

foglalkoztatási támogatása

Budapest

4 732

169

315

1 252

4 249

8

133

14

0

0

360

11 232

1 118

1 121

Baranya

3 519

118

129

1 065

2 458

725

671

43

0

58

82

9 668

478

229

Bács-Kiskun

4 107

1322

269

1 626

2 648

501

976

40

0

0

649

12 138

377

418

Békés

4 454

61

178

3 504

4 636

307

939

78

0

66

623

14 846

490

239

Borsod-Abaúj-Zemplén

8 471

85

471

6 030

13 887

1 535

2 814

51

0

2 657

267

36 273

371

399

Csongrád

4 080

966

163

2 461

2 424

835

633

25

0

0

309

31 896

524

305

Fejér

3 322

89

180

1 657

2 128

681

224

17

0

29

255

0 590

359

294

Győr-Moson-Sopron

1 656

124

209

825

1 417

62

161

29

0

22

156

4 661

274

227

Hajdú-Bihar

4 696

624

319

4 026

4 066

742

1 735

103

0

0

422

16 733

399

207

Heves

3 212

99

157

2 657

1 614

565

591

15

446

1 217

313

10 896

350

238

Jász-Nagykun-Szolnok

3 262

46

258

2 027

3 813

253

740

31

0

453

214

31 097

251

259

Komárom-Esztergom

2 973

78

168

1 043

1 889

168

448

7

0

0

285

7 079

567

127

Nógrád

1 922

51

108

1 430

3 491

273

537

29

0

197

164

8 202

266

140

Pest

5 064

170

263

2 633

5 761

53

386

13

0

1

567

14 911

1 813

731

Somogy

2 550

81

138

1 763

4 136

213

383

27

42

386

220

9939

380

180

Szabolcs-Szatmár-Bereg

5 435

190

213

5 466

10 065

955

1 915

62

0

2 531

368

27 200

540

140

Tolna

1 970

33

312

1 796

1 020

223

704

6

0

210

241

7 315

714

175

Vas

2 755

74

290

460

471

69

125

38

165

0

193

4 648

431

173

Veszprém

3 387

347

254

2 236

2 672

191

233

59

0

64

76

9 519

637

240

Zala

1 981

44

188

938

1 020

494

122

50

0

1 019

135

5 991

861

175

Összesen

73 548

4 771

4 610

45 703

74 665

9 853

14 475

737

653

8 910

5 899

242 824

11 208

6 097

1 Érintett létszám: azoknak a támogatottaknak a száma, akik a vizsgált időintervallumban akár csak egy napra is támogatásban részesültek

2 Hagyományos közhasznú foglalkoztatás és jövedelempótló támogatásra jogosultak közhasznú foglalkoztatása együtt.

3 A polgári szolgálat finanszírozásának forrása a Munkaerő-piaci Alap működési alaprésze.

4 Az előnyugdíj finanszírozásának forrása a Munkaerő-piaci Alap szolidaritási alaprésze.

[/tab*]

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem