Minőségirányítás
A minőség a vállalati munka kulcskérdése, egyszersmind az üzleti siker egyik – ha nem a legfontosabb – feltétele. Egyebek közt ez is indokolja, hogy a minőség fejlesztésére átgondolt és hosszú távú koncepciók készüljenek.
A minőségpolitika a minőségtervezés és a -végrehajtás bonyolult mechanizmusa révén valósul meg, mely rendszer működtetése felkészültséget és körültekintést igényel. Ebben, azaz a gyakorlati útmutatásban jelenthet segítséget "A minőségirányítási rendszerek fejlesztése" című munka, amely esettanulmányok felvonultatásával mutatja be e folyamat lépéseit.
A könyvből egyebek közt megismerhetjük a minőség irányítási kereteit, a mérési és a vizsgálati munkafázisokat, a benchmarking vezetési eszközként való felhasználását, továbbá olvashatunk a vezetők feladatairól s a minőségügyi rendszerek szervezetként való működtetéséről. Ám az is kiviláglik, hogy a piaci versenyben kiemelkedő szerepük van a jól képzett munkatársaknak. Felkészültségük és elkötelezettségük fontos feltétele a minőségi célok elérésének.
A könyv részletesen szól a dokumentációról is, amely a minőségirányítási rendszer alapja és a folyamatos áttekinthetőséget szolgálja. Hasonlóképpen kiemelkedő fontossága van a minőségirányítási auditnak is, amely tulajdonképpen egy rendszerezett és független vizsgálat annak megállapítására, hogy a minőségirányítási céloknak megfelel-e a minőséggel kapcsolatos vállalati tevékenység.
Mint köztudott, a minőség gazdasági szempontból is egyre inkább előtérbe kerül: a vállalatirányítási döntésekkor tehát a gazdasági és a minőségirányítási szemléletnek együttesen kell érvényesülnie. A tapasztalatok szerint a gazdálkodó szervezetek összes költségeinek tetemes része – mintegy 20-35 százaléka – függ össze a minőség problémáival, így tehát a fejlesztése gazdasági érdek is. A vállalatok számára ezért minden bizonnyal hasznos lehet, ha – a könyv segítségével – áttekintik az egyes szabványokkal szembeni elvárásokat, illetve a TQM átfogó minőségirányítási rendszerek alapelveit.
Az egyes minőségirányítási rendszereket csoportosítani sem egyszerű, nemhogy választani közülük. Nem véletlen, hogy mára külön szakma, foglalkozási ág segíti a vállalkozásokat, szervezeteket a hatékonyabb munkavégzésben, munkaszervezésben.
inőségirányítási rendszerek fejlesztése,
TÜV Rheinland Akadémia,
Budapest 2001., 348 oldal. Ára: 3840 Ft
Tudás és tőke
Az üzleti sikernek sok "titka" van, de – mind közül – maga az ember a legfontosabb. Tudás, eredetiség, innovációs készség és bátorság nélkül aligha lehet a csúcsra jutni: s ez igaz egy-egy cég vagy egy-egy nemzetgazdaság viszonylatában is.
A siker titka tehát maga az ember, csakhogy nem az átlagos és a középszerű, hanem a versenyorientált, a küzdelmet és a megmérettetést vállaló, az eredményekért áldozatra kész és képes ember. Ezt úgy fogalmazza meg a "Funky business" című – közérthető és olvasmányos – könyv, hogy a tehetség táncoltatja a tőkét: azaz a pénz csak azok kezében kamatozik, akik fantáziával és tudással ténykednek az üzlet világában. S e tulajdonságokra már csak azért is szükség van, mert a mai piacon egyre nehezebb valamivel kitűnni. A cégek által kínált termékeket és szolgáltatásokat más is gyártja, illetve kínálja, s a konkurencia elviselhetetlen súllyal nehezedik a piac szereplőire. Miként lehet tehát kitűnni? Nos, a stockholmi közgazdasági egyetem két professzorának – a szerzőpáros – tanácsa szerint azzal, ha a piaci szereplők olyasmivel lépnek elő, amivel előttük még senki sem, ami egyedi, ami különleges.
Mindez persze az elmélet szintjén egyszerűnek és megvalósíthatónak tűnik, ám a gyakorlatban nehéz kivitelezni. Mert újdonságként nem elég néhány extra kiegészítő kellék, annál ma már több és más kell. A fogyasztók kegyeit akkor lehet elnyerni, ha egyedi terméket és megoldást kínál az illető cég. Ezen igények viszont középpontba állítják a vállalati vezetést, az igazgatást, illetve a humán menedzsment szerepét: rávilágítva arra, hogy a szervezés annak művészete, miként lehet szokványos emberekkel szokatlan dolgokat véghezvinni, illetve – egy vállalatnál – miként lehet a kreativitást folyamatosan fenntartani.
A szerzők meggyőződéssel állítják, hogy "mindenkinek lehetősége van tudni, haladni, tenni, és azzá válni, akivé szeretne". Az eredményekhez azonban a kockázatvállalás képességére is szükség van. A tapasztalatok egyre meggyőzőbben bizonyítják, hogy akik hajlandóak kockázatot vállalni – akár cégen belül, akár azon kívül – van választási lehetőségük.
A legtöbb szervezettel nem az a gond, hogy túl keveset tud, hanem hogy nem tudja, mit tud. A tudás szétszóródik, elaprózódik, az értékek pedig kallódnak. Ha tehát az üzleti siker a cél, úgy egy okos és okosodó szervezetet kell létrehozni. Ehhez pedig át kell adni és át kell alakítani a szervezet meglévő tudását is. Talán ez is olyan tanács, amely a sikerre törő hazai vállalatoknak megszívlelendő útmutató a saját gyakorlatukban.
onas Riddersträle-Kjell A. Nordström: Funky business, KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.,
Budapest 2001. 258 oldal. Ára: 4000 Ft+áfa