×

Munkaerő-piaci kilátások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 48. számában (2002. január 15.)
A piaci viszonyokat és a gazdaság recesszióját érzékelve a vállalkozások óvatosan ítélik meg helyzetüket és foglalkoztatási kilátásaikat. Bár a minimálbér megemelése, a társadalombiztosítási járulék csökkentése és a nyugdíjasok munkavállalásához kapcsolódó adókedvezmény az első hallásra pozitív intézkedésnek tűnhet, ám ezek igazi hatását majd csak az idén lehet lemérni. Az viszont már most tapasztalható, hogy a vállalkozások visszafogottan terveznek, és aggodalommal tekintenek az idei év elé. Foglalkoztatási lehetőségeiket különösen pesszimistán ítélik meg, számos olyan vélemény fogalmazódott meg, miszerint az idén létszámcsökkentéssel is számolnak.

Az idei 50 ezer forintra emelt minimálbér ismét sok vitát váltott ki, elsősorban persze a munkaadók tiltakoztak, hiszen az ő terheik növekedtek, az intézkedés a munkavállalóknak kedvező. A minimálbér-emelést azonban nem lehet végrehajtani az általános bérszínvonaltól függetlenítve, hiszen akkor több ágazatban, számos munkahelyen óriási bérfeszültség keletkezik az alacsony keresetű dolgozók fizetései között. Ez pedig további gondokat okoz.

Reálkereseti trendek

Az egy keresőre jutó reálbérek 1999-ben Magyarországon megegyeztek az 1996. évivel, s 15 százalékkal voltak alacsonyabbak, mint a rendszerváltás előtt. A reálkeresetek 1997-ben az előző évinek 104,9, 98-ban 103,6, egy évvel később 102,5 és tavaly 101,5 százalékát érték el, vagyis folyamatosan csökkentek. Eközben a minimálbérek tekintetében is korrekciót hajtottak végre, aminek az lett az eredménye, hogy a kötelező legkisebb bér 1997 és 2000 között 17 ezer forintról 25 500 forintra emelkedett, vagyis a minimálbér és az átlagkeresetek viszonya 1997-ben 29,7, egy év múlva 28,8, majd 1999-2000-ben 29,1 százalék volt. A 40 ezer forintra emelt minimálbér 156,9 százalékos emelést jelentett, mégpedig egy olyan bérrendszer keretei között, amelyben a 100 forint munkabérre jutó közvetlen és közvetett költségek – a tb, az egészségügyi hozzájárulás, a táppénz, a munkáltatói járulék – együttesen 47 százalékos többletkiadást jelentenek a vállalkozások számára. S e körbe beleértendők a mikro-, egy-két személyes kényszervállalkozások és a több ezer főt foglalkoztató nagyvállalatok egyaránt. 2000-ben a GDP 5,2 százalékkal nőtt ugyan, de a reálbérek még mindig csak 1,5 százalékkal emelkedtek.

 

Új források az aktív eszközökre

A kormány 2000-ben 162 milliárd forintot fordított a foglalkoztatáspolitikára. Az aktív eszközök kiadása jobban, az ellátásra fordított összeg kevésbé emelkedett. A Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből, a foglalkoztatáspolitikához kapcsolódó feladatokhoz, a munkahelyteremtéshez, -megőrzéshez, valamint a szerkezetátalakítást elősegítő támogatásokhoz új forrás társult. Ez az aktív eszközökre fordított kiadások 8-9 százalékos emelkedésével járt együtt. 2000-től megjelentek a tartós munkanélküliség csökkentésére irányuló programok, amelyek az eltérő képességekkel, munkavállalási hajlandósággal, életstratégiával rendelkező munkanélküliek helyzetének megoldására is alkalmasak. 2001-ben és 2002-ben a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből a munkahelyteremtő beruházások egységes forrását teremtik meg. Az Orbán-kormány három éve alatt a minisztériumok átalakulása miatt a Munkaerő-piaci Alap kezelése is megváltozott. A változás lényege, hogy nem alakult át célelőirányzattá, hanem megmaradt egységes alapnak azzal, hogy az egyes alaprészek, mint a szakképzés és a rehabilitáció felhasználásáról a szakminisztériumok döntenek.

Alulértékelt gazdaság

A munkavállalók számára azonban a nettó értékek a lényegesek. A statisztikai adatok szerint 1992-ben 100 forint bruttó bérből az elvonás – 10 százalék tb-járulék, 1 százalék munkavállalói járulék, átlagosan 19 százalék szja – összesen 30,5 százalékot tett ki. Tavaly már 11 százalék tb-t, 1,5 százalék munkavállalói járulékot és átlagban 23 százalékos szja-t, azaz 100 forint bérből 35,5 százalékot vontak el. Nemzetközi összehasonlításban pedig a hazai átlagkeresetek az EU-átlag 10 százalékát érik el.

A keresetek és a jövedelmek alacsony szintje komoly társadalmi probléma, de ennél is komolyabb gond ennek makrogazdasági, illetve mikrogazdasági következménye – állítja Pitti Zoltán közgazdász. Úgy véli: a gazdaság alulértékelt, s nem érzékeny a bruttó hozzáadott értéket befolyásoló körülményekre. A mérsékelt jövedelemkiáramlás a lehetségesnél alacsonyabb fogyasztási keresletet valószínűsít, és ezzel fékezi a belső gazdaság fejlődését. A közgazdasági szabályozás szigora – a valorizálás nélküli jövedelemelvonás – visszafogó hatású, rontja a gazdaság összteljesítményét, a központi szabályozással fékezett bérek pedig a piaci versenyt is fékezik.

A KSH adatai szerint 2001 első félévében a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete 96 600 forint volt, a versenyszférában 97 900, a költségvetési szervezeteknél 94 200 forintot kerestek. Ugyanebben az időszakban a nettó átlagkeresetek 15,4 százalékkal nőttek, csakhogy a hivatalos fogyasztói árindex is nőtt, igaz, csak 10,4 százalékkal, vagyis 4,5 százalékkal nőttek valójában a keresetek. A keresetekbe azonban nemcsak a bérek, hanem a jutalmak és az egyéb juttatások is beszámítandók. Nem nehéz tehát elképzelni, hogy – például – a költségvetési intézményeknél, mint a kórházak, az iskolák esetében milyen bérfeszültség keletkezik, ha az átlagkereset 94 200 forint, és a pedellus vagy a beteghordó 50 ezer forintot kap.

A tartalékok elfogytak

Ennél is rosszabb helyzetbe kerültek a versenyszféra egyes területei, ahol, mint mondják, már nincs miből kigazdálkodni a minimálbér-növeléshez szükséges keretet. A tavalyi 40 ezer forintra emelés ugyanis elvitte a tartalékokat. Voltak vállalatok, ahol már a jutalmakat "béresítették", másutt nyolc óráról hatra csökkentették a munkaidőt, sok helyütt pedig azt a megoldást választották, hogy nem emelték a béreket, hanem a béremelésre szánt összegből fizettek a minimálbéres kategóriába tartozóknak. Vagyis a magasabb végzettségű "értékesebb" dolgozók a 10 százalékos inflációt követő bérrendezés helyett legfeljebb 6-8 százalékot kaptak. A munkáltatók, mint például a könnyűipari szövetség tagvállalatai, úgy látják, hogy erejük végére értek, nincs honnan előteremteni a 2002-ben esedékes béremelés keretét. Nemcsak Európában érezhető a lanyha recesszió, hanem Magyarországon is csökken a megrendelések száma, s ilyen helyzetben a vállalkozások többsége a talpon maradásért, a túlélésért küzd, s nem azt fontolgatja, hogy emelje a minimálbért. Az emelésnek logikus következménye lesz a tömeges elbocsátás, ami érthető vállalati reakció. Ezzel szemben a kormányzat azt az álláspontot képviseli, hogy ez most sem lesz reális veszély, hiszen a 2001-es adatok sem ezt bizonyították. Valóban, ám azt a vállalatok sem titkolják, hogy a már említett megoldásokkal képesek voltak átvészelni a minimálbér okozta nyomást. De egy évben két, a gazdálkodókat sújtó intézkedés – mint a forint sávszélesítése és a minimálbér emelése – a csökkenő megrendelések mellett túlságosan nagy terhet jelent.

 

Mire futotta az alapból?

A Munkaerő-piaci Alap kiadásai folyamatosan emelkedtek, 1998-ban 143 milliárd, 1999-ben 153 milliárd, 2000-ben 162 milliárd forintot fordítottak foglalkoztatáspolitikára. Az emelkedésben természetesen az inflációt nem hangsúlyozzák, de nyilvánvalóan a pénzromlás éves mértéke is beleértendő az évi emelésekbe. Mivel a munkanélküli-ellátások összegét, időtartamát és körét a kormány 1998-ban csökkentette, így az alap az úgynevezett aktív támogatásra fordított nagyobb összeget. A munkahelyteremtéshez és -megőrzéshez 1999-től 8-9 százalékkal többet folyósítottak, mint az előző évben. A közhasznú foglalkoztatásban pedig 2000-ben 22,5 százalékkal kevesebben vettek részt, mint az előző esztendőben. Ennek oka, hogy megszűnt a jövedelempótló támogatás, helyébe a rendszeres szociális segély lépett, de ehhez a munkanélkülieknek legalább 30 napos, önkormányzati szervezésű közcélú munkában kell részt venniük.

Aggályos a kompenzáció

A munkaadók ötlete, hogy a költségvetés viselje, de legalább kompenzálja az 50 ezer forintos minimálbér többletterheit, eleve kudarcra volt ítélve, hiszen ilyen döntés egyetlen kormánytól sem várható el. Nem hatotta meg a döntéshozókat az az érvelés sem, hogy jelentős költségvetési bevétel származik a kényszerű béremelésből. Egyes számítások szerint az 5 főnél többet foglalkoztató cégek a minimálbér-emelés után 23,7 milliárd forinttal többet fizetnek be a költségvetésbe. A mikrovállalkozások, amelyek száma 185 ezer és 300 ezer embert foglalkoztatnak, kétszer akkora terhet kell hogy vállaljanak, mint az 5 főnél többet foglalkoztató nagy cégek, vagyis ők is 23,7 milliárddal növelik a költségvetési bevételeket.

A kedvezőtlen hatások csillapítására 2001-ben 2 százalékkal csökkentették a tb-járulékot, és a személyi jövedelemadó alsó határát 480 ezer forintra emelték. Az idén ismét 2 százalékkal csökkent a tb-járulék, és a személyi jövedelemadó alsó határát 600 ezer forintnál húzták meg. A Munkaerő-piaci Alapból 15 milliárd forint úgynevezett foglalkoztatási támogatási keretet különítettek el arra, hogy a minimálbér-emelés "esetleges kedvezőtlen hatásait" ellensúlyozzák. Mint azt a Foglalkoztatási Hivatalban állítják, a támogatás feltételei kedvezőbbek lesznek, mint 2001-ben, amikor tavasszal összesen 1 milliárd forint állt rendelkezésükre a kompenzációhoz, és ebből mindössze 200 millió forintot igényeltek a vállalkozások. Az ősszel megismételt pályázatra 1,8 milliárd forintot különítettek el, és ekkor már bátrabbak voltak a vállalkozók, több mint négy és fél ezren 1,6 milliárd forint kompenzációt igényeltek. Szakértők szerint főként bérmunkát végző kisvállalkozások, varrodák jelentkeztek, amelyek azt is vállalják, hogy a munkaügyi ellenőrök időről időre meglátogatják a cégüket. Számos mikrovállalkozás viszont nem vállalja a kockázatot, hogy alig 100 ezer forintnyi támogatás miatt állandó ellenőrzésnek legyen kitéve. Ezek alapján nem tudni, hogy az idei évre szánt 15 milliárdból mennyi talál majd gazdára, és a minimálbér-emelés miatt nehéz helyzetbe került vállalkozások közül mennyien élnek inkább a létszámcsökkentéssel, mintsem a kompenzáció igénybevételével. A hivatal közlése szerint a 2002-es folyósítás mechanizmusáról még nincs végleges döntés.

2001-től valamennyi, eddig "hivatalból járó", a rendszerből fakadó munkaerő-piaci támogatás átkerült a Széchenyi-terv égisze alá. Így akik azt gondolják, hogy e program keretében pluszforráshoz jutnak, nem kapnak mást, mint az őket a munkaerő-piaci támogatásból amúgy is megillető kompenzációt.

Becslések sincsenek még arról, hogy mit jelent majd foglalkoztatási, adóbevételi szempontból, hogy a dolgozó nyugdíjas nyugdíja köztehermentessé vált, s csak az a feletti keresetét terheli levonás.

Béresített támogatás

A 2001-es foglalkoztatással kapcsolatos intézkedések, a minimálbér emelése, a Munka Törvénykönyvének változásai nem segítették, hanem még nehezebb helyzetbe hozták az agrárágazatot. Szeremi Lászlóné, a Mezőgazdasági Termelők és Szövetkezők Országos Szövetsége (MOSZ) szakértője nem túl derűlátóan ítéli meg a 2002-es lehetőségeiket. Az 50 ezer forintra emelt minimálbér előrevetíti az elbocsátásokat, mert a mezőgazdasági szövetkezeteknek nincs olyan tartalékuk, amelyből a kötelező béremelést fedezni tudnák.

Csak a tavalyi minimálbér-emelés az agrárágazatban tízmilliárd forint olyan pluszköltséget jelentett, ami mögött nem volt többletteljesítmény. A munkáltatók az állami akaratot csak úgy tudták teljesíteni, hogy megnövelték a részmunkaidőben foglalkoztatottak számát, és azt a parányi szociális támogatást, amely még megvolt az ágazatban, "béresítették". Az önkormányzatok és az állam nem tudta ezt pótolni, ezért a mezőgazdaságban dolgozók szociálpolitikai helyzete a többi ágazaténál sokkal rosszabb. Ha pedig azt is figyelembe vesszük, hogy itt az átlagkereset 66 ezer forint, a termelékenység pedig nagyon alacsony, nyilvánvalóvá válik, hogy nincs más út, mint az elbocsátások. Az agráriumban – jellemzően – még mindig, és folyamatosan nagy a "létszámkibocsátás", ami mögött a mezőgazdaság problémája húzódik meg. A 2002-es 50 ezer forintra emelt minimálbér az ágazat számára katasztrofális hatással lehet. Nemcsak azért, mert az átlagkereset – amely az ágazat 80 százalékára jellemző – csupán 16 ezer forinttal haladja meg a minimálbért, hanem azért is, mert az emelés óriási bérfeszültséghez vezet.

 

Keresők és eltartottak

Az európai országok között Magyarországon a legrosszabb a keresőkre jutó eltartottak aránya, jelzi ezt, hogy 2000-ben 100 keresőre 161 eltartott jutott. Nem mutat derűsebb képet a nemek közti megosztás sem, a foglalkoztatottak 55 százaléka férfi, és ez a dél-európai országokéinál is alacsonyabb szintű foglalkoztatottságot mutat. A nők foglalkoztatásával Magyarország az európai középmezőnybe tartozik. Ami pedig az összes foglalkoztatást illeti, az uniós tagországok 62 százalékos rátáját meg sem közelíti a magyar munkaképes korosztály foglalkoztatása. Figyelemre méltó viszont, hogy a 25-49 éves nők 67,7 százaléka dolgozik Magyarországon, az Unióban ugyanez a korosztály csak 65,9 százalékot képvisel a foglalkoztatottak között.

A statisztika szerint csökkent viszont a fiatalkorúak és nőtt az idősebbek foglalkoztatása. Ez utóbbit szakértők elsősorban a nyugdíjkorhatár felemelésével magyarázzák. Az viszont már megmagyarázhatatlan, hogy a tartósan munkanélküliek, illetve azok, akiknek reményük sincs arra, hogy visszakerüljenek a munkaerőpiacra, főként a fiatalok, illetve a negyven év felettiek korosztályából kerülnek ki.

Koncepció nélkül

A kompenzáció lehetőségével eddig sem sok mezőgazdasági vállalkozás élt, aminek elsősorban a pályázatok bonyolultsága volt az oka. A 2002-es támogatási pályázatok elkészítésében, a kérdőívek kitöltésében az agrár-munkaadói szervezetek terveik szerint segítséget nyújtanak.

Az agrárium problémáinak megoldására nyilvánvalóan csak egy átgondolt, az eddigiektől eltérő, az ágazat sajátosságait és gondjait figyelembe vevő agrárpolitika hozhat megoldást – hangsúlyozta Szereminé. De ez nem az érdekvédelmi szervezet, hanem az agrártárca feladata. Ugyanakkor az is a tényekhez tartozik, hogy egyelőre nincs sok remény a pozitív változásra.

Számos "részkérdésben" is sok kifogás fogalmazható meg. A Munka Törvénykönyve bizonyos rendelkezései például valójában nem segítik az ágazatot. Ugyanis az idénymunkánál megszűnt az éves munkaidőkeret. Csak kollektív szerződéssel lehetne éves munkaidőkeretet megállapítani, kollektív szerződés pedig a mezőgazdasági szövetkezeteknél nincs. Ha a munkaidő-beosztástól eltérően foglalkoztatják a dolgozókat, akkor az rendkívüli munkavégzésnek minősül, vagyis túlmunkának. Ezért pedig 50 százalékos bérpótlékot kell fizetni. Aki egy kicsit is ismeri az ágazatot, az tudja, hogy a mezőgazdaságban még egy hétre előre sem lehet pontosan megmondani, hogy mikor, milyen munkákat kell elvégezni, nem hogy egy évre előre munkaidőkeret-szerződést kötni. Így nem marad más, mint a bérpótlékkal kifizetendő túlmunka, amely csődhelyzetbe kényszerítheti a szövetkezeteket. Az a helyzet állhat elő, hogy kevesebb ledolgozott órára a szövetkezetnek több bért kell kifizetnie.

Munkahelymegtartó pályázat

Szereminé elmondta: a mezőgazdaság sajátos helyzetéből fakadóan ebben az ágazatban speciális foglalkoztatáspolitikai feladatok kerülnek előtérbe. Miután az ágazatban a 45 év felettiek alkotják a munkanélküliek legszélesebb és legkilátástalanabb tömegét, ezért az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) e korosztályt megcélozva munkahelymegtartó pályázatot írt ki. Ennek keretében azonban nemcsak a 45 éven felüliek bérköltségeit lehet elnyerni, ami évente fejenként 150 ezer forint, hanem a termelés korszerűsítéséhez szükséges berendezések beszerzésére is lehet pályázni. És ugyanebből a keretből kaphatnak támogatást a projektmenedzserek is. Összesen egy főre vetítve a három jogcímmel 1 millió forintnyi támogatást kaphatnak a szövetkezetek. A pályázat első köre áprilisban zárul, és ha ez sikeres lesz, akkor érdemes folytatni.

Főbb munkaerő-piaci mutatók

Időszak

Foglalkoztatottak

Munkanélküliek

Munkanélküliségi ráta (%)

száma, ezer fő

Férfi

1998. I. félév

2015,1

201,0

9,1

2001. I. félév

2123,7

147,3

6,5

Változás, ezer fő, ill. %-pont

108,6

–53,7

–2,6

1998. I. félév

1637,2

131,9

7,5

2001. I. félév

1727,0

90,5

5,0

Változás, ezer fő, ill. %-pont

89,8

–41,4

–2,5

Együtt

1998. I. félév

3652,3

332.,9

8,4

2001. I. félév

3850,7

237,8

5,8

Változás, ezer fő, ill. %-pont

198,4

–95,1

–2,6

Forrás: KSH Munkaerő-felmérés

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2002. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem