Ha a munkáltató csoportos létszámleépítésről dönt, nemcsak a munkavállalók képviselőivel, hanem a munkaügyi központtal is együtt kell működnie, a leépítésre előírt munkajogi eljárás rendjét pontosan be kell tartania. A csoportos létszámleépítés hátrányos következményeinek enyhítésére támogatást is igénybe vehet, azonban ennek is szigorú feltételei vannak.
A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.) 94/A §-ának (1) bekezdése alapján akkor beszélünk csoportos létszámcsökkentésről, ha a munkáltató a döntést megelőző féléves átlagos statisztikai létszáma szerint
– húsznál több és száznál kevesebb munkavállaló foglalkoztatásakor legalább 10,
– száz vagy annál több, de háromszáznál kevesebb munkavállaló foglalkoztatása esetén legalább a munkavállalók 10 százaléka,
– háromszáz vagy annál több munkavállaló foglalkoztatásakor pedig legalább 30
munkavállaló munkaviszonyát kívánja – 30 napos időszakon belül – a működésével összefüggő ok miatt megszüntetni. Ha a munkáltató fél évnél rövidebb ideje alakult, az átlagos statisztikai létszámot az adott időszakra vonatkozóan kell megállapítani.
Ha a munkáltatónak több telephelye van, a csoportos létszámleépítéshez szükséges feltételek fennállását telephelyenként kell megállapítani úgy, hogy ugyanannak a munkaügyi központnak az illetékességi területén található telephelyeken a munkavállalók létszámát össze kell számítani. A változó munkahelyen foglalkoztatott munkavállalót azon a telephelyen kell számításba venni, ahol a csoportos létszámcsökkentésről szóló döntés meghozatalakor a beosztása szerint végzi a munkáját.
Leépítéssel érintettek
A csoportos létszámcsökkentés végrehajtásakor a leépítéssel érintett létszámba nemcsak azokat a munkavállalókat kell beleszámítani, akiknek a munkaviszonya munkáltatói rendes felmondással szűnik meg, hanem azok is idetartoznak, akik a munkáltató által kezdeményezett közös megegyezéssel távoznak. Csoportos létszámcsökkentés az is, amikor a munkáltató a határozott idő lejárta előtt szünteti meg a jogviszonyát a határozott időre felvett munkavállalónak.
Legalább 30 nappal a munkaviszony megszüntetésére vonatkozó jognyilatkozat kézbesítését megelőzően a határozott idejű jogviszonyban álló munkavállalót is írásban tájékoztatni kell a munkáltató szándékáról.
Felmondási védelem
A felmondási tilalomra vonatkozó szabályokat csak a rendes felmondás tekintetében kell alkalmazni. Az Mt. 94/E §-ának (2) bekezdése alapján a munkavállaló védelem alatt áll, így a rendes felmondás vele csak a védelem megszűnését követően közölhető, ha a tájékoztatás közlésének időpontjában
– betegség miatt keresőképtelen (a védelem legfeljebb azonban a betegszabadság lejártát követő egy évig, továbbá az üzemi baleset vagy foglalkozási megbetegedés miatti keresőképtelenség alatt a táppénzre való jogosultság időtartamáig áll fenn),
– beteg gyermek ápolása miatt táppénzen van,
– a közeli hozzátartozó otthoni ápolása vagy gondozása miatt fizetés nélküli szabadságot vett ki (a védelem annak időtartama alatt illeti meg a dolgozót),
– sor- vagy tartalékos katonai szolgálatot teljesít (a védelem a szolgálatnak a behívóparancs, a polgári szolgálatnak a teljesítésre vonatkozó felhívás kézhezvételétől számított időtartamáig áll fenn).
Felmondási védelem alatt áll a dolgozó továbbá
– a terhesség alatt, a szülést követő három hónapig, illetve a szülési szabadság alatt,
– a gyermek ápolása, illetve gondozása miatt fizetés nélküli szabadság alatt.
Nem kell alkalmazni azt a szabályt, amely szerint a felmondási idő, ha a felmondási védelem időtartama a 15 napot meghaladja, azt követően csak 15 nappal, ha a 30 napot meghaladja, csak az azt követő 30 nappal kezdődhet el.
Előzetes eljárás
Konzultáció
A csoportos létszámleépítést mindig úgynevezett előzetes eljárásnak kell megelőznie, amiben részt vesznek a munkáltatón kívül a munkavállalók képviselői és a munkaügyi központ is. Ha a munkáltató csoportos létszámcsökkentés végrehajtását tervezi, a döntést megelőzően legalább 15 nappal konzultációt köteles kezdeményezni az üzemi tanácscsal, üzemi tanács hiányában a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetek és a munkavállalók képviselőiből létrehozott bizottsággal. A konzultációt tulajdonképpen az egész leépítés alatt, a jogszabály szerint a döntésének meghozataláig vagy a megállapodás megkötéséig kötelesek a felek folytatni.
Ha a munkáltató jogutód nélkül megszűnik, a konzultáción a munkáltató felszámolójának, illetve végelszámolójának kell részt vennie.
A munkáltató a konzultációt megelőzően legalább 7 nappal köteles a munkavállalók képviselőivel írásban közölni a tervezett csoportos létszámcsökkentés okait is (ami csak a működésével összefüggő ok lehet).
Közölnie kell továbbá – foglalkoztatási csoportok szerinti megosztásban – a tervezett létszámcsökkentéssel érintett, illetve a csoportos létszámleépítésről hozott döntés előtti féléves időszakban foglalkoztatott munkavállalók létszámát is.
A konzultációnak – a megállapodás érdekében – ki kell terjednie
– a csoportos létszámcsökkentés elkerülésének lehetséges módjára, az eszközére, elveire, következményeinek enyhítését célzó eszközökre, valamint
– az érintett munkavállalók számának a csökkentésére.
Mód van arra is, hogy a konzultáció során a munkavállalók és a munkáltató megállapodjanak. A megállapodást írásba kell foglalni, és meg kell küldeni az illetékes munkaügyi központnak.
Tájékoztatás, értesítés
A csoportos létszámleépítést tervező munkáltatónak nagyon fontos betartania a tájékoztatásra, egyeztetésre előírt szabályokat. Eszerint a konzultáció során a munkáltató megfelelő időben köteles a munkavállalók képviselőivel írásban közölni
– a létszámcsökkentés végrehajtásának tervezett időtartamát és időbeni ütemezését,
– a kiválasztás szempontjait, valamint
– a munkaviszony megszüntetésével járó, a jogszabályban, illetve a kollektív szerződésben meghatározottól eltérő juttatás feltételeit, mértéke meghatározásának a módját.
A munkáltatónak nemcsak a munkavállalókat, hanem az illetékes munkaügyi központot is megfelelően, széleskörűen kell tájékoztatnia. Az Mt. alapján köteles írásban értesítést küldeni a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó szándékáról, a létszámleépítés okairól. Meg kell küldenie továbbá a következő adatokat is:
– a foglalkoztatási csoportonkénti szerinti megosztásban a tervezett létszámcsökkentéssel érintett munkavállalói létszámot,
– a döntést megelőző átlagos statisztikai létszám szerint foglalkoztatott munkavállalói létszámot,
– a tervezett létszámcsökkentés végrehajtásának időtartamát, időbeli ütemezését,
– a kiválasztás szempontjait,
– a munkaviszony megszüntetésével járó, a jogszabályban, a kollektív szerződésben meghatározottól eltérő juttatás feltételeit, mértéke meghatározásának módját.
A munkaadónak a munkaügyi központnak szóló értesítést és a munkavállalóknak szóló tájékoztatást egy időben kell megküldenie. A munkaügyi központnak szóló értesítés másolatát a munkáltató köteles átadni a munkavállalók képviselőinek is.
A munkáltatónak írásban kell tájékoztatnia az érintett telephely szerint illetékes munkaügyi központot a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó döntéséről, a rendes felmondás, illetve a határozott időre felvett munkavállalók munkaviszonyának megszüntetéséről szóló jognyilatkozat közlése előtt legalább 30 nappal. Ennek során közölnie kell a létszámcsökkentéssel érintett munkavállalók
– személyi adatait (a taj-számot is),
– utolsó munkakörét,
– szakképzettségét,
– átlagkeresetét.
A leépítés végrehajtása
Ha a konzultációt követően a munkáltató a csoportos létszámcsökkentést végre is hajtja, a döntésben meg kell határoznia az intézkedéssel érintett munkavállalók létszámát – foglalkoztatási csoportok szerinti megosztásban –, a csoportos létszámcsökkentés végrehajtásának kezdő és befejező időpontját, illetve a végrehajtás időbeni ütemezését. Ez utóbbit 30 napos időszakok alapján kell megszabni.
A 30 napos időszak szempontjából a munkáltató döntésében meghatározott ütemezést kell irányadónak tekinteni. Ha a munkáltató az adott időszakon belül az utolsó munkaviszony megszüntetésére irányuló jognyilatkozat közlésétől, illetve megállapodás kötésétől számított 30 napon belül újabb, a munkaviszony megszüntetésére irányuló jognyilatkozatot közöl, illetve megállapodást köt, az ezzel érintett munkavállalókat az előző ütemben érintett munkavállalók létszámához kell számítani.
A munkáltatónak a rendes felmondás, illetve – a határozott időre felvett munkavállalók esetében – a megszüntetésre vonatkozó jognyilatkozat közlését megelőzően legalább 30 nappal írásban kell tájékoztatnia az érintett munkavállalókat a csoportos létszámcsökkentésre vonatkozó döntéséről. A tájékoztatás másolatát meg kell küldeni a munkavállalók képviselőinek, illetve az illetékes munkaügyi központnak is.
Ha a tájékoztatás közlésének időpontjában a munkavállaló felmondási védelem alatt áll – az Mt. 90. §-ának (1) bekezdése alapján –, a rendes felmondást csak a védelem megszűnését követően lehet közölni.
Jogellenesen jár el a munkáltató, ha nem teljesíti az előírt tájékoztatási kötelezettségét, vagy ha felmondási védelem alatt álló munkavállalóknak mond fel, illetve ha a rendes felmondás a munkáltató és a munkavállalók képviselői között a konzultáció során megkötött megállapodásba ütközik.
Ha a munkáltató eljárása során megsérti az üzemi tanács vagy a szakszervezet konzultációra vonatkozó jogait, az üzemi tanács, illetve a szakszervezet ennek megállapítása iránt bírósághoz fordulhat. A bíróságnak erről a kérdésről 8 napon belül nemperes eljárásban kell döntenie.
Támogatások
A foglalkoztatási törvény alapján a munkáltató támogatást vehet igénybe, amivel enyhíteni tudja az általa végrehajtandó csoportos létszámleépítésnek a munkavállalók számára hátrányos következményeit. A támogatás a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészéből nyújtható.
A támogatások feltételei
A támogatásnak feltétele, hogy a munkáltató
– a törvényben előírt, a csoportos létszámleépítésre vonatkozó konzultáció megkezdése iránt intézkedjen, és
– vállalja, hogy a létszámleépítéssel érintett telephelyen (telephelyein) a leépítés enyhítése érdekében – a munkaügyi központ által megállapított elvek szerint – a munkavállalók munkába helyezését elősegítő bizottságot (bizottságokat) (MEB-et) hozzon létre, és működtessen.
A munkáltatónak nyilatkoznia kell arról, hogy a MEB működéséhez milyen módon és mértékben járul hozzá, továbbá vállalnia kell, hogy elkészíti a MEB működése alatt, valamint a tevékenységének befejezésekor – a munkaügyi központtal kötött megállapodásban meghatározott időpontokban – a támogatás felhasználásáról szóló elszámolást és értékelést.
A támogatás mértéke
A munkaadó részére a csoportos létszámleépítésben érintett telephelyen (telephelyeken) a MEB (MEB-ek) működéséhez, legfeljebb 12 hónapig, bizottságonként legfeljebb egymillió forint vissza nem térítendő támogatás adható. A munkaügyi központ a támogatás mértékét a térség munkaerő-piaci helyzetétől, a csoportos létszámleépítésében érintett munkavállalók számától és az e célra rendelkezésre álló pénzügyi keret nagyságától függően határozza meg.
Kérelem
A támogatás iránti kérelmet a munkaadó addig nyújthatja be a létszámleépítéssel érintett telephelye(i) szerint illetékes munkaügyi központhoz, amíg nem közli a csoportos létszámleépítésben érintett munkavállalókkal a munkaviszony megszüntetésére vonatkozó döntését. A kérelemnek tartalmaznia kell a munkaadó
– adatait (neve, székhelye, csoportos létszámleépítéssel érintett telephelye, címe, adószáma, ágazati kódja),
– nyilatkozatát a MEB létesítéséről,
– a MEB működéséhez biztosított hozzájárulásának formáját és mértékét,
– a csoportos létszámleépítésben érintett munkavállalók számára nyújtandó szolgáltatásokra vonatkozó terveit, továbbá
– a MEB működtetésére, valamint az általa szervezett programokra készített előzetes költségvetést.
A támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a konzultációban részt vevők részére megküldött írásos tájékoztatót, valamint a konzultációban részt vevők által, a MEB létrehozására megkötött előzetes együttműködési megállapodást.
Mire használható fel a támogatás?
A támogatás a MEB működésével összefüggő kiadásokra használható fel, így különösen:
– a MEB vezetőjének tiszteletdíjára és az az után fizetendő társadalombiztosítási járulékra,
– a szakértők, oktatók, előadók díjazására és az azok után fizetendő társadalombiztosítási járulékra,
– a MEB vezetőjének, bizottsági tagjainak és a meghívott előadóknak utazási költségeire,
– a MEB üléseivel összefüggő kiadásokra, valamint a munkájával kapcsolatos tájékoztatók szervezésének a költségeire,
– a MEB munkájához szükséges kiadványok előállítására, terjesztésére,
– a MEB tevékenységével, programjával összefüggő hirdetési költségekre,
– a MEB által szervezett szolgáltatások költségeire (pl. állás- és képzési börzék, jogi, vállalkozási, társadalombiztosítási, pszichológiai tanácsadás, kihelyezett információs iroda működtetése).
A támogatás nem számolható el azokra az ingyenes szolgáltatásokra, amelyeket a munkaügyi központ vagy annak megbízásából közhasznú szervezet nyújt a létszámleépítésben érintett munkavállalók számára. A támogatás folyósítása csak akkor kezdhető meg, ha a munkaadó a munkaügyi központ részére teljesítette a létszámleépítésre vonatkozó meghatározott tájékoztatási kötelezettségét.
Visszafizetés
A munkaadónak a támogatást vissza kell fizetnie, ha megszegi a jogszabályban, illetve a támogatásról szóló államigazgatási határozatban meghatározott feltételeket.