A társaságirányítás tudománya
A globalizáció által életre hívott vállalati kormányzás (corporate governance) nemzetközi gyakorlata az 1990-es években indult rohamos fejlődésnek. Az új irányítási forma gyors elterjedése törvényszerű következménye annak, hogy a cégek többségét az egész világon a társas vállalkozások, üzleti társaságok teszik ki, s ezek irányítását – egyes személyek helyett – meghatározott csoportok (testületek) gyakorolják, illetve társult formában, együttműködésre alapozva alakítják ki.
Nem véletlen tehát, hogy a vállalati kormányzás iránti érdeklődés erősödött az utóbbi időben. A szerző, dr. Angyal Ádám – a hazai és a nemzetközi kutatások eredményei alapján – az ismert legjobb vállalatkormányzási megoldásokat mutatja be könyvében.
A szerző nemcsak a tudományág történeti előzményeiről számol be, de megvilágítja más tudományok – köztük a vezetéstudomány – és a kormányzás kapcsolatát is. Ugyanakkor olvashatunk a demokratikus intézményekről, valamint a társadalmi felelősségről kialakított nézetek, a rendszerelméletek s a hatalom- és a jogelméletek hatásairól is, illetve megismerhetjük a hazai kormányzási gyakorlatot. S hogy az olvasó teljes kitekintést kapjon e témában, összeállítást találunk a vállalati kormányzás várható fejlődéséről, lehetőségeiről, s a nemzetközi irányzatokról.
A vállalati kormányzás jellemzője, hogy a hatalom nagyrészt csoportok (tulajdonosok és befektetők, igazgatók és felügyelők, illetve menedzserek) kezében van. A könyv megismertet a testületi munka sajátosságaival, a döntési formákkal s a kormányzás működésének elemeivel. Szó van – többek közt – az érdekérvényesítési kormányzási megoldásokról s arról, hogy a vállalati kormányzati szervek társadalmi befolyása – egyes esetekben – még a törvényhozásban is érvényesíthető.
A szerző arra törekszik, hogy a vállalati kormányzás ismeretei mellett az egyes országok vállalatainak akcióit és stratégiáját is bemutassa, azaz a nemzeti sajátosságokra is felhívja a figyelmet. Ilyenképpen az olvasó megismerheti az angolszász, a német, a francia s a japán vállalatok kormányzásának szervezetét és jellemzőit is. (A német társaságokról Tóth Krisztina, a japánokéról Marosi Miklós ír.) A továbbiakban tájékozódhatunk a vállalati kormányzás fejlesztését szolgáló jogalkotási, jogalkalmazási, illetve globalizációs folyamatokról és a Brit Nemzetközösség vállalati kormányzási ajánlásairól.
Végül pedig egyes hazai cégekről készített esettanulmányokat olvashatunk a kötetben.
Dr. Angyal Ádám: Vállalati kormányzás (Corporate governance) Aula Kiadó Kft., Budapest 2001. 320 oldal. Ára: 3700 Ft
lektronikus kereskedelem
Napjaink egyik ígéretes, lendületes fejlődés előtt álló üzletága minden bizonnyal az elektronikus kereskedelem, vagyis az e-commerce. S bár az üzletkötés ezen új formájával és lehetőségeivel ma még jószerével csak ismerkednek a potenciális ügyfelek, azonban a tanulási folyamat kezdetét vette. A témát feldolgozó CD-ROM – a kiegészítő könyvvel együtt – most tehát jó időben, mintegy hiánypótló útmutatóként jelent meg. S nemcsak abban segít, hogy a világhálón bonyolítható kereskedés iránt felkeltse az érdeklődést, de abban is, hogy ennek vállalatszervezési, marketing, jogi és informatikai vonatkozásait feltárja.
Az érdeklődők mindenekelőtt tényszerű, de közérthető ismereteket szerezhetnek arról, hogy mi is az elektronikus vállalat, mit jelent a cégek egymás közötti és a fogyasztókkal meglévő kapcsolata, illetve milyen távlatokat nyit meg a vállalatok és a közigazgatás közti on-line kapcsolat lehetősége.
A digitális piac sajátosságainak és szolgáltatási lehetőségeinek bemutatásán túl a CD-ROM ahhoz is értékes információkat nyújt, hogy miként kell megtervezni és létrehozni az elektronikus kereskedelmet. A tervezés szakasza különösen fontos, ugyanis az e-commerce megjelenése mélyreható változásokat okozhat a vállalatok életében. Egyfelől átalakítja az értékesítési csatornákat, az ügyfelekkel fenntartott kapcsolatokat, másfelől komoly költségkihatása van. A lehetőségeket és a veszélyeket mindenképpen mérlegelni kell, az elektronikus kereskedelembe való bekapcsolódás ugyanis drága dolog: befektetéseket, forrásokat igényel. Az elektronikus kereskedelem bevezetését úgy kell felfogni, mint egy projektet, amely nem mentes a kockázatoktól.
Az informatikai háttér részletezése ugyancsak széles körű érdeklődésre tarthat számot. A vállalkozók ugyanis választ kaphatnak – például – arra, hogy mennyire biztonságos az e-kereskedelem, milyen alapvető szabályok léteznek e területen, s milyen korlátokba ütközhetnek a résztvevők. Hasonlóképpen a jogi kérdések is helyet kapnak a kiadványban. Egyebek közt megtudható, hogy az elektronikus kereskedelem milyen helyet foglal el a magyar jogban, miként valósul meg az információ védelme, s milyen jogi kérdések vetődnek fel az elektronikus aláírással összefüggésben.
Az internetes böngészővel nézhető CD-ROM mintegy hétszáz lapon, sok illusztrációval taglalja az e-commerce témáját. Ugyanakkor a CD-t kiegészítő könyv segíti az elektronikus anyagban való eligazodást, s kiemeli a legfontosabb mondanivalókat.
Elektronikus kereskedelem Krea Kft., Budapest 2001. Ára: CD-ROM (17 Mbyte) + könyv (256 oldal) együtt 17 990 Ft