×

Szervezeti konfliktusok

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 45. számában (2001. október 15.)
A szervezetek működésében elkerülhetetlenek a konfliktushelyzetek. A főként változások idején keletkező érdekütközések próbatétel elé állíthatják a munkatársakat és a vezetőket, kivéve, ha a szervezet felkészült a kritikus viszonyok kezelésére. A korszerűen gondolkodó cégvezetők tehát nem a konfliktusok kikerülésére, hanem azok szakszerű levezénylésére törekszenek.

A menedzsmenttudományok fejlődésével az utóbbi években jelentősen megváltozott a konfliktusok megítélése is. Míg korábban a szervezeten belüli összeütközéseket egyértelműen károsnak ítélték meg, ma már egyre elfogadottabb, hogy egy-egy konfliktusnak pozitív hatása is lehet a fejlődésre. Elsősorban azért, mert új erőket szabadít fel, s ezáltal előremutató változásokat indíthat el. Tagadhatatlan viszont, hogy – legyen szó tulajdonos- vagy technológiaváltásról, átszervezésről vagy telephely-változtatásról – a sorok újrarendezése aligha mehet végbe személyek vagy csoportok érdeksérelme nélkül. Lesznek nyertesek és vesztesek, holott a szakszerű konfliktuskezeléssel elérhető lenne, hogy konstruktív módon, az együttműködés jegyében oldódjanak fel az érdekellentétek.

Változó erőviszonyok

A szervezeti konfliktusok egyik jellemzője – mondja Pozvai Zsolt, a DOOR Training tanácsadó cég ügyvezető igazgatója –, hogy megváltoznak az erőviszonyok. Egyfelől átrendeződnek a formális viszonyok – cégfelvásárlás esetén például módosul a hatalmi hierarchia –, de ugyanakkor újraszerveződnek az informális kapcsolatok is. Ez utóbbi egyáltalán nem elhanyagolható szegmense a konfliktushelyzetnek, hiszen tapasztalatok bizonyítják, hogy a tények és a megragadható szempontok mellett igen erőteljesen befolyásolják az embereket az értelmezések, az érzések és a vélt észlelések. Nem ritka, hogy egyes személyek, bár formálisan nincsenek hatalmi pozícióban, mégis hangadó szerephez jutnak, s megnyilvánulásaik felerősíthetik, esetleg tompíthatják a konfliktusokat.

A konfliktusok keletkezésének sok oka lehet, köztük ismertek a strukturális tényezők: például a hatalom megosztására, a javadalmazásra vagy a cég kedvezőtlen erőforrásaira, illetve előnytelen méretére visszavezethető érdekellentétek. Emellett azonban a konfliktusoknak kommunikációs és magatartási okai is lehetnek, sőt az idősíkon is pontosan elhelyezhetők az érdekütközések, hiszen más-más jellegűek a változások előtt, közben és után. A változásokat megelőzően felerősödik az ellenállás és a negatív várakozás, a változások közben kiéleződik a pozíciókért folytatott informális és formális küzdelem, míg a változásokat követően az új pozícióba kerülők igyekeznek megszilárdítani helyzetüket. Ez utóbbi esetben akár a régi kollégák visszaszorításával és "elnyomásával" is.

Kommunikációs zavar

A szervezetben keletkező konfliktusok különböző szinteken zajlanak, lehetnek az egyén belső vívódásai, illetve kifejlődhetnek személyek és csoportok között is. A személy- és a csoportközi konfliktusokat gyakran a rossz kommunikáció váltja ki. Bár a tökéletes kommunikáció meglehetősen ritka, azonban a szervezeteknek e területen is egyre magasabbra kell állítani a mércét. Egyszerűen azért, mert a torz, az inkorrekt vagy a bizonytalan tartalmú kommunikáció komoly, forintosítható károkat okoz. Ha például a szervezet vezetői nem osztják meg munkatársaikkal a rájuk tartozó, munkájukkal kapcsolatos információkat, úgy a beosztottak feltételezésekbe bocsátkoznak, ami a feladatok gyenge végrehajtásához, esetleg a teljesítés elmulasztásához is vezethet.

A konfliktushelyzetek megoldásának kulcskérdése, hogy időben felismerjék és mielőbb kezeljék a "betegséget". Nyilvánvaló, hogy az adott konfliktus mélységén és kiterjedtségén múlik, hogy szükséges-e tanácsadói beavatkozás, s ha igen, akkor érdemes-e a konfliktuskezelő tréninget a szervezetfejlesztéssel összekapcsolni. A latens, hosszasan elhúzódó konfliktusokat igen nehéz belülről feloldani, e célból sokkal hatékonyabb és eredményesebb munkát végezhet egy külső tanácsadó.

Nyertesek és vesztesek

Teljesen nyilvánvaló, hogy a konfliktusokat sokkal könnyebb kialakulásuk kezdetén, mint a már elhúzódó és elmélyülő periódusban kezelni. S az is bizonyos, hogy ha a szervezet tagjai a problémamegoldó stratégiát választják, akkor eredményre is számíthatnak. E megközelítés lényege ugyanis az, hogy a konfliktust mint kölcsönös problémát definiálják, s olyan célokat tűznek ki, amelyek mögött közös érdekek húzódnak meg. Ekkor a felek kölcsönösen elfogadható kompromisszumokra törekszenek, nyíltan beszélnek a célokról és saját helyzetükről, illetve kísérletet tesznek arra, hogy megértsék a másik fél helyzetét, érzéseit és viszonyítási rendszerét.

Ezzel szemben a gyakorlatban sokkal inkább a nyertes-vesztes szembenállás jellemzi a konfliktusos emberi viszonyokat. Ebben a helyzetben a felek csak a különbségeket és a saját helyzetük elsődlegességét hangsúlyozzák, kizárólag saját céljaik elérésének lehetőségét keresik, akár fenyegetést is bevetnek, nyíltan kifejezik indulataikat, s minden eszközzel azon igyekeznek, hogy a partnert megtörjék. E helyzetek igen erőteljesen átszövik a munkakultúrát is, s mivel elhatalmasodása káros lehet a szervezet fejlődésére, ezért egyre több cég igényli a konfliktuskezelő tréningeket.

Csoportos gyakorlatok

A tanácsadók által szervezett foglalkozások lényegében az önérvényesítés kibontakoztatását célozzák, de oly módon, hogy a szemben álló felek ne egymás kárára – nyertes-vesztes fél –, hanem egymás javára – nyertes-nyertes fél – oldják meg konfliktusaikat. A trénerek – vállalati tapasztalatokkal, illetve pszichológusi ismeretekkel rendelkező szakemberek – azt próbálják tudatosítani, hogy a szervezet minden tagjának élnie kell a jogaival, az önérvényesítés során azonban figyelemmel kell lenni a másik fél szempontjaira is. Az önérvényesítés, mai divatos kifejezéssel aszertivitás fejlesztésére irányuló tréningek bizonyos alapszabályokat is megfogalmaznak a konfliktusok feloldásának mikéntjéről, azt például, hogy a problémákat mielőbb meg kell vizsgálni, a tényeket és az érzelmeket őszintén fel kell tárni, s a megoldást kölcsönös kompromisszumok árán kell keresni.

Szükségletek szerint

Attól függően, hogy a vállalat milyen problémával szembesül, más jellegű konfliktusok kerülnek felszínre. A létszámleépítések során a munkahelyféltésből adódik a legtöbb ütközés, míg a fúziók, cégegyesülések, felvásárlások a hatalmi harcot hozzák felszínre. A hatalmi pozíciók megszerzése – a kenyérféltéshez képest – magasabb rendű szükségletet feltételez, az önmegvalósításhoz kötődik, s mint ilyen, viszonylag kulturált formában is kimutatható. Nem így az alacsonyabb rendű szükségletek érvényesítésekor, amikor például a munkahely megtartásáért – mint alapvető létszükséglet kielégítéséért – zajlik a küzdelem. Ez utóbbi konfliktusok a végletekig kiéleződhetnek, s a felek a küzdelem során néha még alantas eszközöket is bevethetnek.

A szervezetet természetesen minősíti, hogy a kritikus változásokat miként tudja levezényelni. Képes-e – például – a gondoskodó elbocsátás feltételeinek megteremtésére, vagy olyan ösztönzők működtetésére, amelyek a munkahelyen belüli egészséges, együttműködésen alapuló versenyt preferálják. Feltehetően ma még tanulni kell ennek módját, mert igen nagy igény mutatkozik a szervezetfejlesztéssel egybekötött vagy azoktól független konfliktuskezelő tréningek iránt. A nagyvállalatok mellett megjelentek a közepes cégek is az ilyen szolgáltatások megrendelői között, ami azt jelzi: a munkáltatók felismerik, hogy materiális értékeik mellett a személyközi viszonyokra is figyelmet kell fordítaniuk a versenyképesség megőrzése érdekében.

Egyénre szabottan

A vállalati HR-nek igen nagy szerepe van és lehet a szervezeti konfliktusok mindenki számára megnyugtató levezénylésében. Példa erre a győri Graboplast Rt., ahol a menedzsment és a HR-vezetők együttműködése nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a cég több részlegét is érintő, igen jelentős átszervezés eredményesen menjen végbe. A Deloitte and Touche tanácsadó cég közreműködésével levezényelt hatékonyságjavító átalakítás – amely szeptember végén fejeződött be – két telephely bezárását, illetve a logisztikai és gazdasági rendszer átalakítását követelte, s összesen közel háromszáz embert érintett. Az egyik egység megszüntetése, a másik értékesítése, illetve a kiszállítói logisztikai egységek összevonása olyan mélyreható átalakulást vont maga után, amely számos, személyek, illetve csoportok között feszülő konfliktust hozott a felszínre. Az átszervezés mégis eredményesen ment végbe, a jól megválasztott konfliktuskezelő stratégiának köszönhetően.

Mint Kissné Tompa Teodóra, a Graboplast HR-vezetője elmondta: már a változások előkészületeire is rendkívül tudatosan készültek. Az első körben a vezetői csoportok tájékoztatása zajlott, majd pedig a dolgozókkal konzultáltak. Mindenekelőtt azt kellett tudatosítani, hogy a változásoknak célja van – nevezetesen több száz millió forint megtakarítás –, illetve azt kellett megértetni, hogy a vállalat igyekszik megkeresni a mindenki számára legjobb megoldást. A HR-szakemberek folyamatosan kapcsolatot tartottak az érdekképviseletekkel, a megyei munkaügyi központtal, majd pedig belső pályázatot írtak ki olyan akciócsoportok létrehozására, amelyek részt vesznek az átszervezés végrehajtásában. E segítő szervezetek iránt igen nagy volt a dolgozók érdeklődése, a műszakiak közül összesen húszan jelentkeztek. A csoportok rendszeres időközönként megbeszélést tartottak, amelyek a különböző döntések meghozatalát nagyban segítették. A stratégia fontos része volt továbbá, hogy az elbocsátásban vagy az áthelyezésben érintett dolgozókkal egyénileg konzultáltak. Amikor egyértelművé vált, hogy hatvan embert elküldenek, negyven dolgozót – az eladott telephellyel együtt – az új tulajdonoshoz irányítanak, a többieket pedig javarészt másutt és más munkakörökben foglalkoztatják, szinte napi kapcsolatban dolgoztak együtt az érdekképviseletekkel. Nem kis részben e tudatosságnak, a konflikuskezelés számos eszközét bevető stratégiának köszönhető, hogy a változások békésen végbementek.

A folyamatnak azonban ma sincs vége – hangsúlyozza a HR-vezető. Most zajlanak például a betanítások, a szakmai képzések, s miután változások történtek a vezetői posztokon és a javadalmazás rendszerében is, így a HR-esek most dolgoznak a rendszerkönyvek elkészítésén, ami azt jelenti, hogy a szervezet teljes struktúráját – a működő folyamatokat, a hierarchiát, az információs rendszert s a munkaköri leírásokat – dokumentálják. Ugyanakkor pedig arra is készülnek, hogy ha újabb váltás elé kerül a cégcsoport, akkor az új feladatokat kellően felkészült munkatársak láthassák el. Ennek jegyében kezdődött meg tizenhét fiatal képzése – elsősorban tréningek keretében –, aminek a célja a vezetői utánpótlás biztosítása. Mindezzel azt próbálják elérni, hogy a cég életében bekövetkező változásokra időben és szakszerűen felkészüljenek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem