Marketingtervezés
A korszerű, piac- és versenyorientált vállalkozások nem nélkülözhetik a marketinget. Olyan eszköz ez a cégek kezében, amely egyfelől feltárja a piaci szükségleteket, irányítja a terméktervezést, másfelől értékesítési, reklámozási módszerekkel s szakszerű tájékoztatással vásárlásra ösztönzi a vevőket. A marketing valójában a termékek és a szolgáltatások széles körű megismertetésére és piaci elfogadtatására irányul, fókuszba állítva a különböző célcsoportokhoz alkalmazkodó és jól előkészített kommunikációt.
Tapasztalati tények bizonyítják: a piaci versenyben csak azok a vállalkozások tudnak érvényesülni, talpon maradni, amelyek termékeik fejlesztését a vásárlók igényei alapján végzik. A könyv a vállalatok ebbéli sikeréhez kíván kapaszkodót adni, mégpedig úgy, hogy a marketing tervezésének lépéseit mutatja be az adat- és az információgyűjtéstől a sikeres marketingstratégiához vezető döntésekig.
A szerző nemzetközi piackutatói, piacelemzői és marketingtervezői tapasztalatokkal rendelkezik. Részt vett több amerikai bank és nemzetközi vállalat marketingstratégiájának a kialakításában, így gyakorlati megközelítéssel nyújt segítséget a marketingszakemberek mindennapi munkájához. Kitér a pénzügyi és a marketingstratégia összefüggéseire és a marketingtervezés gyakorlati szemléltetésére is, praktikus útbaigazítást nyújtva a vállalati szakembereknek.
A könyv gazdag anyagában éppúgy megtaláljuk a piacelemzést, a piackutatást, mint a termékelemzést vagy a termékstratégia kidolgozását érintő ismereteket. Szinte nincs olyan vállalkozás, amely számára ne lenne hasznos az a tanács, hogy – felmérve a fogyasztók igényeit – a piacot még a gyártás megkezdése előtt elemezni kell.
A korszerűen gondolkodó cégek ma már a vevőközpontú szemléletet vallják magukénak, noha maga a marketing is alkalmas arra, hogy a fogyasztói igényeket befolyásolja.
A könyv ugyanakkor rávilágít az ár- és a termékstratégia összefüggéseire, az eredményes disztribúció feltételeire, valamint a marketingkommunikáció jelentőségére. Végül az üzleti tervet és a marketing információs forrásait ismerjük meg a módszereivel együtt. Ezzel kapcsolatban a szerző kifejti, hogy az információ a marketingtevékenység minőségét is meghatározza. A területen kevésbé jártasak számára a könyv végén található magyar-angol szójegyzék használatával válhatnak könnyebben érthetővé a szakkifejezések.
Suzanne Bősze Irving: A marketingtervezés gyakorlati útmutatója. Geomédia Kiadói Rt., Budapest 2001. 316 oldal. Ára: 4000 Ft
emzetközi menedzsment
A vállalatszervezés és -irányítás gyakorlata alaposan megváltozott napjainkban, kinőtte korábbi kereteit. A globális, határokat átívelő gazdaság részeként megjelentek a nemzetközi cégek, amelyek működtetése új elveket és új módszereket igényel. A Nemzetközi menedzsment című kézikönyv szerzői – a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaság-tudományi Karának oktatói – arra vállalkoztak, hogy e kitágult üzleti világ új irányait megvilágítsák.
A tizenhárom fejezetre osztott és tárgymutatóval kiegészített munka alaposan körbejárja a nemzetközi vállalatok "természetrajzát". Nemcsak a világcégek szervezeti felépítését és működési mechanizmusát, de a struktúra részterületeit és azok kapcsolódási pontjait is bemutatja. Így az olvasó – aki akár vállalati szakemberként, akár egyetemi hallgatóként érdeklődik a téma iránt – megismerheti, hogy például a munkaügy, a humánerőforrás-gazdálkodás, a marketing, vagy a napjainkban felértékelődő kommunikáció miként működik nemzetközi környezetben. E globális közegben azonban maga a menedzsment is újszerűen áll fel és tevékenykedik: más a felfogása és a logikája, az eddigitől eltérő a mentalitása.
A különböző nemzetközi menedzsmentmodellek bemutatása és funkcióik elemzése közben azonban a nemzeti aspektusok is kellő súlyt kapnak. Már csak azért is, mert a világvállalatok több nemzet, illetve állam kapcsolatrendszerében működnek. Ezért – például – a munkaügyi viszonyokat alapvetően meghatározza az egyes országok intézményeinek fejlettsége, vagy az értékek különbözősége. Hasonlóképpen az érdekképviseletek is sokszínűek Európában – a szerveződés iránya és jellege más-más képet mutat a különböző országokban –, így a munkaügyi kapcsolatok különösen bonyolulttá válnak. Noha az ütközések kezelésére általánosan alkalmazható receptet nem kínál a kézikönyv, azt azonban kiemeli, hogy a nemzetközi cégeknél is egyre fontosabbá válik a munkaügyi kapcsolatok megerősítése. S ez a szándék immár nemcsak a munkavállalókat közvetlenül érintő kérdésekben, de a stratégiai döntéshozatal szintjén is megjelenik: ez garantálja ugyanis, hogy a nyelvi, kulturális, térbeli és érdekeltségi ellentétek oldódjanak. Ugyanakkor azonban a multinacionális társaságok leányvállalatainak is arra kell törekedniük, hogy csatlakozni tudjanak az európai, illetve a nemzetközi vállalati szintű munkaügyi kapcsolatokhoz.
Dr. Poór József-dr. Farkas Ferenc: Nemzetközi menedzsment KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest 2001, 434 oldal. Ára: 4700 Ft + áfa