×

Klaszterek Magyarországon

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 45. számában (2001. október 15.)
A klaszterek, azaz a gazdasági láncok kialakítása Magyarországon még újdonságnak számít, az Egyesült Államokban, Németországban, Olaszországban és még számos más országban azonban már általános gyakorlat. Maga a szó "fürtösödést" jelent, ami híven tükrözi a klaszter lényegét. Hiszen nincs másról szó, mint egy adott régión belüli, szoros kapcsolatú, a közös érdekek mentén szerveződött gazdasági együttműködésről.

Az óriási ipari, szolgáltatótársaságok és a globalizáció új dimenziót adott a fejlődésnek. Létrejöttek a nagy nemzetközi társaságok, amelyek több kontinensre is kiterjesztették működésüket. Mintegy 10-15 éve azonban a piacgazdaságok vállalatszerkezetében új képződmény jelent meg: a klaszter. A kisebb társaságok felismerték, hogy szövetségükkel esélyesebben léphetnek fel a multinacionális cégek által uralt piacon. Szükséges azonban leszögezni, hogy ez a szövetség nem a nemzetközi vállalatok ellen jön létre. Dr. Németh Tibor, az ErgoFit System's Kft. vezető tanácsadója szerint a klaszter a XXI. századi gazdasági együttműködés új formája.

Bizalmi klubok

A klaszter a korszerű gazdaságban megjelenő hálózatok legmarkánsabb képviselője, ám ezekbe bekerülni nem egyszerű, hiszen komoly feltételekhez kötik a tagságot. Kikerülni viszont viszonylag egyszerű, elegendő, ha a tag – akár csak egyszer is – nem felel meg a követelményeknek. Tehát végül is egy bizalmi klubról van szó, amelyben a minőség a vezérlő elv.

Többféle klaszter létezik, a legismertebb és a leginkább kedvelt hálózati forma a beszállítókat tömöríti. A tagok között ott vannak például a tudományos és műszaki élet szereplői, az önkormányzatok és a bankok is. Ez utóbbiak számára nagyon is megfelelő a klaszter formáció, hiszen bizalmi, minőségi körbe kerülnek, s hitelfolyósításaiknál ez leegyszerűsíti az ügykezelést. A klaszterekben nincs önállóságvesztés, a szerződések irányítják a működést. Az amerikai műszaki és területfejlesztési célú klaszterek példásan működnek, sok európai állam is "lemásolta" ezen együttműködési formát. Így például az Automotiv Ausztria Klaszter, amelyet eredetileg beszállítói céllal terveztek, s talán maguk is elcsodálkoztak azon, hogy ennek később milyen nagy területfejlesztési hozama lett. Érdemes elgondolkodni azon a tényen is, hogy míg a külső szemlélő úgy gondolja, a világ divattrendjét a nagy cégek – a Dior, a Gucci, a Jackpot vagy a Mayo – diktálják, a valóság egészen más. Európában a három északolasz tartományban működő több tízezer kis textilvállalkozás klaszterbe tömörült tagjai a divat irányítói. Megőrizve önállóságukat, sok ezer újdonsággal rukkolnak ki, amelyekből természetesen nem mindegyik kerül fel a világ divatjának toplistájára, mégis erősebb forrásai a divatnak, mint a hírneves cégek.

Állami segítséggel

A klaszterek, bár korszerű kezdeményezések, elfogadásuk mégis viszonylag lassú. Magyarországon jobbára csak törekvések tapasztalhatók, s bár némely szerveződést klaszternek neveznek, működésük alapján mégsem nevezhetők annak. A klaszterek létrehozása nem olcsó, és meg kell tanulni az úgynevezett klaszterkultúrát is, amelynek aranyszabálya, hogy a rendszer nem a nagyvállalatok ellen irányul, s nem a kicsik "bekebelezésének" az útja. A klaszterek valójában a világgazdaság új szerveződési formái, és a XXI. században éppen ezek a tömörülések fogják egyensúlyba hozni a multinacionális óriástársaságok által egyoldalúvá torzított piaci szerkezetet. Ez a felismerés indította meg Magyarországon is a klaszteresedést, illetve emiatt határozta el a kormányzat a klaszterek kialakulásának állami segítséggel történő felgyorsítását a Széchenyi-terv keretein belül. Egyelőre mintegy 400 millió forintot irányoztak elő 8-10 hazai klaszter kialakítására, s a Gazdasági Minisztérium (GM) közvetlen szakmai támogatást is ad a pályázatot nyert csoportosulásoknak.

Cséfalvay Zoltán, a GM helyettes államtitkára kifejtette, hogy a hazai klaszterek – amennyiben egyesítik a termelőcégeket, a kutatóintézeteket, a tudományos eredményeket és a fejlesztési szervezeteket – jelentősen emelik a belföldi termékek hozzáadott értékét. Ugyanakkor a kis- és középvállalkozások számára helyzeti előny, ha egy-egy rangos klaszter tagjaiként tárgyalhatnak üzleti partnereikkel, miközben a bizalmi tőkét is gyarapítják az azonos profilú cégek.

A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány pályázatot írt ki a térségi beszállítói, termelési és szolgáltatási együttműködési (klaszter) modell kidolgozására. Dr. Németh Tibor és munkatársai két dokumentumot készítettek: az első magát a modellt mutatja be, a második amolyan kézikönyv ennek megvalósítására, s önállóan használható. Jelzi a klaszterkoordinációs központ létrehozásának teendőit és a tevékenység beindításához szükséges azonnal elvégzendő feladatokat.

A klaszterközpont végeredményben nem más, mint az a koordinációs és szervezőiroda, ahol a klaszter napi tevékenységét végzik. Önálló, operatív szervezet, amelyet csúcstechnikával kell felszerelni, a számítógépes hálózat és a programok segítségével azonnali tranzakciókra képes, akciókat, szolgáltatásokat szervez, és biztosítja a klaszter állandó piaci jelenlétét. Ebben a felgyorsult világban szükség van a rugalmas, az igényekhez késlekedés nélküli alkalmazkodás elsajátítására. Például ha egy nagyvállalat a számítógépes hálózaton keresztül kér valamilyen alkatrészt a klasztertagoktól, előfordulhat, hogy az igénybejelentést követő negyedik órában már csak múlt időben lehet megemlíteni a lehetőséget. Az nyer tehát, aki azonnal reagál, s azonnal szállít.

A klaszterközpont lehet integrátori, tagi, külső, állami vagy nonprofit tulajdonban, leggyakoribb azonban a vegyes, konzorciális tulajdon.

A kisebb vállalkozások olyan új utat látnak a klaszterekben, melynek keretében megőrizhetik függetlenségüket, s mégis részesei lehetnek a multik által uralt piacnak. A nagy cégek is felismerték, hogy saját érdekeiket is szolgálják akkor, amikor támogatják a klaszterek létrejöttét, hiszen a potenciális beszállítók hatalmas táborát szervezhetik meg, kialakítva az együttműködés rutinját, nyelvezetét sok ezer olyan vállalkozással, amelyek addig szóba sem jöhettek.

Megmarad az önállóság

A klaszterek létrejöttében és működésében nagy szerepük van az egyetemeknek és kutatóintézményeknek, hiszen ez az a szerveződési mód, ahol harmonikusan tud együttműködni a profitorientált vállalkozás más, nonprofit cégekkel. Ez mindkét félnek rendkívül előnyös, mert úgy kerülnek egymással közeli kapcsolatba, hogy közben nem sérül saját karakterük.

A Magyar Beszállítói Klaszter modelljének kialakítása során a kft. munkatársai figyelembe vették a nemzetközi tapasztalatokat, a hazai körülményeket, s ezek alapján határozták meg a kialakítási elveket. A megrendelők és partnereik hálózatában az együttműködés nem hierarchikus, hanem a mellérendelt szereplők tartós érdekein alapul.

A klaszterek kialakítása nem kis mértékben függ az adott ország földrajzi helyzetétől, kiterjedésétől, a kisvállalkozások tőkeellátottságától s a piaci szokásoktól.

Magyarországon a piacgazdaság gyorsított, vagy ha úgy tetszik, erőltetett ütemben fejlődik. A rendszerváltás után eltelt idő nem volt elegendő a piaci intézmények, a piacos kultúra kialakulására. Szükség van tehát az állami szerepvállalásra, amely nálunk meglehetősen erős, legalábbis ami a klaszter gondolatának népszerűsítését és támogatását illeti. De fontos az is, hogy fokozatosan növekvő támogatást élvezzenek a klasztertagok a beszállítást igénylőktől, az önkormányzatoktól, sőt, a beszállító partnereiktől is, mindemellett megtartva az állam erős jelenlétét. A külföldi tapasztalatok is azt mutatják, hogy még a legfejlettebb piacgazdaságokban sem lehet a klasztereket tisztán piaci alapokra helyezni.

Változatos tulajdonforma

Ezek azok az ismérvek, amelyek szerint a magyar beszállítói klasztereket egységes szervezeti felépítéssel kell létrehozni. Fel kell ismerni azt is, hogy az alapműködés mellett többletfunkciókat is el kell látniuk. A potenciális beszállítók sokszor elemi hiányosságokkal küszködnek, nincs megfelelő hitelellátásuk, hiányoznak az elemi technikák, az ismeretek, üzemeltetési gondjaik vannak, s nincsenek bekapcsolva az innovációs láncba, azaz a széles értelemben vett piacra. Tehát amolyan "full szerviz"-re van szükség, azaz egyéb szolgáltatásokat is nyújtani kell a beszállítóknak eleinte, ami azonban a klaszter fejlődésével visszaszorulhat.

Dr. Németh Tibor szerint mindezen körülmények azonban – különösen a magyar tradíciók miatt – egyben nagy kockázatot is jelentenek. Könnyen kialakulhat klaszter címén az új, nagyszabású, hierarchizált, bürokratikus intézmény, amelynek valódi célja a kényelmes állások megőrzése és az állami pénzek alig ellenőrzött osztogatása. S akkor még nem beszéltünk azokról, akiknek nincs más céljuk, mint egyszer kirabolni a piacot, majd utánuk az özönvíz.

A szervezőközpont tulajdonformájára sincs kitüntetett vagy előírt formula, a cél mindenesetre megőrizni a szereplők autonómiáját. De azért akadnak feszültségpontok. Ha a szervezőközpont állami tulajdonban van, akkor erős lehet a nehézkességre, a korrupcióra való hajlam. Ha kizárólag az integrátor tulajdonában van, akkor nem más, mint annak kihelyezett részlege, s esetleg elsikkadhatnak a beszállítók érdekei. Ha pedig a beszállítók közös tulajdona, akkor a több száz "tulajdonos" nem biztosíthatja az ütőképes irányítást, az állandó belső torzsalkodások és gyanúsítgatások jellemezhetik a működését. Nem könnyű tehát összehangolni ezeket az ellentétes szempontokat, s bizonyára nincs is tökéletes megoldás.

A gyakorlatban számos probléma merülhet fel, emiatt a működéshez sokféle "kellék"-re van szükség. A támogató modulok közül ajánlott az innováció, a technológiai, a logisztikai támogatás, a tanácsadás, úgynevezett köteles kellék az ügyfélszolgálat, az üzemeltetési támogatás, az oktatás s a számítástechnika.

Előtérben a minőség

A minőségbiztosítás a beszállítóvá válás alapfeltétele, hiszen az egyenletes minőség fontosabb lehet, mint az ár. Sok multinacionális cég elő is írja a beszállítók, illetve a termékeik valamilyen minőségi auditálását. A magyarországi beszállítók többsége azonban máshoz szokott, általában kevés rendelkezik megfelelő minőségi tanúsítvánnyal. A minőségbiztosítással foglalkozó tanácsadók feltárják a hibaforrásokat, s szükség esetén megszerzik a minőségi tanúsítványt is. S itt kap ismét fontos szerepet a klaszterközpont, amely a költségeket jelentősen csökkentheti, hiszen az azonos termelési láncba tartozó csoportok tagjait együttesen készíti fel, workshop jelleggel, közös tanácsadó irányításával. A központ, vagy az általa kiválasztott tanúsító a későbbiek folyamán "minőségi bizalomközponttá" válhat. Ma ugyanis az a helyzet, hogy a beszállítókat foglalkoztató nagyvállalatok általában kötelezővé teszik beszállítóik számára az ISO 9000 vagy QS 9000 szerinti tanúsítást, de ezt csak minimális feltételnek tekintik. Vagyis a hivatalos tanúsító által már tanúsított vállalatot saját minőségi auditnak is alávetik.

A valóságos önértékelést nagyban megkönnyíti a másokkal való összehasonlíthatóság. Ez az úgynevezett branchmarking technika alapja. Ehhez a központ közreműködésével ki kell dolgozni a megfelelő biztonságot nyújtó technikákat – például titoktartás, szellemi tulajdon védelme –, az ambiciózusabb központoknak pedig meg kell követelniük, hogy évente legalább egy tagjuk pályázzon a TQM-alapú, Nemzeti Minőségi Díjra, s ha ezt elnyerik, akkor később az Európai Minőségi Díjra is.

Hazai útkeresés

Az elmúlt években nagyon sok klaszter jött létre a világban. Ezek igen sokféle, ráadásul a hazai környezettől eltérő környezetben alakultak. A sokféleség és környezeti különbségek következtében a nemzetközi tapasztalatok alapján nem találhatunk olyan modellt, amely változtatás, fejlesztés nélkül a hazai viszonyok között alkalmazható lenne.

Magyarországon már működik a Pannon Autóipari Klaszter (PANAC), amely 2000 decemberében alakult. Általánosan megfogalmazott célja a nyugat-dunántúli régióból kiindulva az egész Pannon térségben letelepedett nemzetközi autóipari vállalkozások beágyazása a régió gazdasági szervezetébe, a dinamikusan növekvő, innovatív beszállítói háttér és autóipari együttműködési hálózat megteremtése. További célja, hogy a pénzügyi támogatással megvalósuló üzleti együttműködések, közös fejlesztési projektek és az általa szervezett képzések, rendezvények segítségével növekedjen a térség autóipari vállalkozásainak innovációs ereje.

A Veresegyházi Beszállítói Klaszter vegyes profilú ágazati együttműködési központ. A térségben több multinacionális vállalat telepedett le, a klaszterek működéséhez többirányú térségfejlesztési program is társul. Nemcsak az ipari területek fejlesztését, hanem lakóparkok építését, termálszállodák, oktatási intézmények, rekreációs infrastruktúra (kerékpárutak, vízisport-létesítmények) fejlesztését is magában foglalja.

A Nyugat-dunántúli Faipari Klaszter Program a Zala Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány segítségével dolgozik, célja a térségben fa- és bútoripari tevékenységeket végző vállalkozások közötti üzleti és szakmai kapcsolattartás elősegítése és koordinálása.

Az esztergomi Suzuki-gyár körül kialakítandó autóipari klaszter, a Közép-magyarországi Klaszter a hazai beszállítói kapcsolatok erősítésére törekszik, s ez azért is nagyon fontos, mert a Suzuki gépkocsik nyugat-európai exportja megköveteli a magas magyarországi hozzáadottérték-arányt. Az esztergomi Suzuki- gyár 2000 tavasza óta dolgozik egy együttműködés kialakításán Esztergom városával és a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvánnyal közösen, hogy létrehozzanak a gyár mellett egy saját beszállítói ügynökséget, s ezeknek lehetőséget is adnak arra, hogy a város ipari parkjában megtelepedhessenek.

2000 áprilisában alakult meg az Első Magyar Tudásalapú Szolgáltató Virtuális Vállalat (EmataVIV) klaszter. A piacon tevékenykedő profitérdekelt és nonprofit kis- és középvállalkozások, intézmények mint partnerek hozták létre. A tudásalapú szolgáltatók – például a konzultánsok, humánerőforrás-oktatók, auditorok, könyvelők, jogászok, pénzügyi menedzserek, technológiaitranszfer- és innovációs szolgáltatók – az önállóság megtartása mellett integrálják a partnerek és a szövetségesek szellemi tőkéjét, beleértve az ezt megalapozó humán erőforrást, valamint kapcsolati tőkét és referenciákat.

Huszonhat szervezet képviselője írta alá azt a megállapodást, amely elősegíti a nyugat-dunántúli és a balatoni turisztikai régió együttműködését. A Pannon Termál a gyógy- és a termálturizmus új klasztere.

PHARE-segítséggel

Az ország nyugati régiójában már "kitört" a klaszterláz. A stratégia az úgynevezett európai folyosót összekapcsoló gyorsforgalmi út kialakítását is célul tűzte ki. A tervezett regionális közlekedési és gazdasági tengely nemcsak a közúti közlekedés modern formájával, de a légi és a vasúti szállítások s a határátkelők fejlesztésével is számol. Győr megye önkormányzatának alelnöke, Firtl Mátyás elmondta, hogy a PHARE CBC-források igénybevételével fejlesztik a gönyűi kikötőt s a péri repülőteret, amelyek korszerűsítése számos, nagy jelentőségű üzlet megkötéséhez segíti a térség hálózatba tömörült vállalkozóit.

Zala, Vas és Győr-Sopron megyékben mintegy 120 kilométeres hosszúságban közlekedési és gazdasági övezetet alakítanak ki. A soproni egyetem köré szerveződve pedig faipari és termálklaszter létrehozását tervezik. A megyei vezetők terveikről beszámoltak Brüsszelben, az Unió központjában is. A megvalósításhoz több milliárd forint szükséges, amely egy részéhez a PHARE-támogatás, más részéhez a Széchenyi-terv keretein belül adható pénzügyi segítség is igénybe vehető.

Külföldi klaszterek

Ökoklaszter-Steiermark (Ausztria)

A regionális fejlesztésben használható meglévő erőforrások összefogását, koordinálását, projektek kidolgozását tömöríti. Fejleszti a vállalati és az ipari hálózatokat, a regionális fejlesztések tartósságát biztosítja, figyelmet fordít a nyersanyagok hasznosítására, a kutatás-képzésre és az oktatásra.

Music Station-Lorraine (Franciaország)

Zeneművek digitalizálásával foglalkozik, amely bedolgozók együttműködésén keresztül valósul meg. A klaszter mintegy ötven egységet foglal magában, amelyek egy része egyszemélyes vállalkozás.

Építő és lakásfelújító klaszter (Flandria)

1995 óta létezik, célja a hálózatképzés segítségével összehangolni a flamand lakásépítő és -felújító fejlesztéseket a design, az elosztás s a marketing területén.

Business klaszter (Kalifornia)

Magánkezdeményezésre jött létre. Segíti a befektetési és kockázati tőkét, a vállalkozásokat, közösségeket a businessklaszternek nevezett technológiai inkubátorok létrehozásában, s ezzel serkenti a kezdő vállalkozásokat is. Olcsó helyeket biztosítanak, megszervezik a finanszírozást, támogatják a menedzsmentet.

Ûrkutatási klaszterek

Ezek missziója négy űrhajó elliptikus, Föld körüli pályára állítása. A négy orbitális egység segíteni fogja a tudósokat abban, hogy a Nap és a Föld egymásra hatását vizsgálhassák. Az űrkutatási klaszter egyes műszaki egységeit külön-külön klaszterben fejlesztik

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem