×

A társadalombiztosítás irányítása

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 45. számában (2001. október 15.)
A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) ez év közepén konferencián tekintette át a társadalombiztosítás irányításával összefüggő aktuális kérdéseket. A szlovéniai Bledben rendezett tanácskozáson a közép- és kelet-európai országok munkáltatói szervezeteinek képviselői vettek részt, s számoltak be a hazájuk társadalombiztosítási rendszerének irányító testületeiben szerzett tapasztalataikról.

A tripartit irányítású társadalombiztosítási intézményrendszer viszonylag új jelenség a közép- és kelet-európai országokban: legtöbbjükben a 90-es évek során kezdődött az irányítás decentralizálása s a felelősségi rendszer átalakítása. Ezek az új intézmények számos kihívással néztek szembe, így napirendre került a már működő nagy rendszerek – s intézményeik – hatékonyságának javítása, komplex reformjavaslatok kidolgozása s az egyes résztvevők (befizetők és ellátottak) érdekeinek kiegyensúlyozott megjelenítése.

Kulcskérdés az irányítás

A konferencia éppen azt kívánta szolgálni, hogy a munkáltatók – más országok példáit is felhasználva – feltérképezhessék alapvető érdekeiket a szociális biztonság rendszerében. A résztvevők beszámolói azt mutatták, hogy az egyes országok munkaadói kiemelt figyelmet fordítanak a társadalombiztosítás irányításának kérdései iránt, beleértve az intézmények struktúráját és működését, pénzügyi mechanizmusait, illetve a járulékrendszer továbbfejlesztését. A résztvevők hangsúlyosan foglalkoztak a járulékmegkerülés problémáival, valamint a régió demográfiai változásaiból következő jövőbeni teendőkkel is.

Elaine Fultz, az ILO közép- és kelet-európai irodájának társadalombiztosítással foglalkozó vezető szakértője szerint a jól működő tb-rendszer kulcsa a korszerű irányítás, amelynek fel kell ölelnie a konzultációt és a – rendszer struktúráját meghatározó – döntési folyamatot, valamint az adminisztrációs és az ellenőrzési feladatokat is.

Az Európai Unióban alapvetően háromféle irányítási modellt lehet megkülönböztetni. A központi kormányzati modellt – amely az Egyesült Királyságban és Írországban, illetve 1998 óta Magyarországon is működik –, a kormányzati és decentralizált forma együttes alkalmazását – amikor a munkaadóknak és munkavállalóknak is jut szerep és Skandináviában terjedt el –, illetve az önkormányzati formát. A fent említett államokon kívül mindenütt ez utóbbi működik, mely általában tripartit jellegű, de több helyen részt vesznek az irányításban az ellátottak szervezetei is.

A rendszerváltást megélt közép- és kelet-európai országokban ma már Romániától Szlovéniáig, Litvániától Bulgáriáig – bár különböző összetételben – önkormányzati jelleggel működnek a társadalombiztosítást irányító szervezetek. Az egyetlen kivételt Magyarország jelenti, ahol 1998 óta – lényegében a szocializmus korszakához hasonlóan – ismét az állam irányítja a társadalombiztosítás rendszerét. Természetesen nincs egyetlen, általánosan alkalmazható "legjobb" irányítási modell. Az intézményi szabályoknak tekintettel kell lenniük az országok sajátosságaira, hiszen némelyikük meglehetősen korlátozott anyagi és intézményi-irányítási körülményeket örökölt a rendszerváltás előtti időkből, noha mind a társadalombiztosítási reformokat, mind az irányítást illetően igyekeztek az európai gyakorlattal harmonizáló szisztémákat kialakítani. Ezek részleteikben természetesen eltérnek egymástól, de közös vonásuk, hogy a járulékbefizetők és az ellátottak egyes rétegeinek képviselőit az irányításba mindenütt bevonják. Hasonlóan működött a rendszer nálunk is, egészen addig, amíg a társadalombiztosítási önkormányzatok meg nem szűntek.

Autonóm finanszírozás

A konferencián ismertették a társadalombiztosítás német, holland és egyesült államokbeli irányítási szisztémáit. Közös vonásuk, hogy kiegyensúlyozott a szociális partnerek résztvétele. Az elhangzottak, majd az azt követő viták és eszmecserék eredményeképpen a résztvevők mindenekelőtt megállapították, hogy a társadalombiztosítási járulékrendszereknek el kell különülniük az állami költségvetéstől, finanszírozásukat autonóm módon kell végezni. Az egyes közép- és kelet-európai országokban a járulékkezelés különbözőképpen történik. Van, ahol az adóbevételekkel együtt kezelik, van, ahol állami ellenőrzés alatt áll. Bizonyos esetekben pedig előfordul, hogy a tb-bevételeket egyéb, költségvetési célokra használják fel. Megint más országokban a tb – deficites költségvetése miatt – állami támogatásra szorul. Az ilyen állami injekciók kormányzati függőséget idéznek elő, ezzel gyengítve az irányítás autonómiáját és a tripartit ellenőrzést.

A résztvevők következő fontos megállapítása az volt, hogy a társadalombiztosítás irányító szervezeteinek az egyenlő reprezentativitás elve alapján kell felépülniük. A konferencián képviseltetett országokban előforduló irányítási szerkezet ugyancsak eltérő. Van, ahol a munkaadók, a munkavállalók és a kormány egyenlő mértékben reprezentáltak, más esetekben döntő mértékű a kormányzati szerepvállalás. A konferencia résztvevői az egyenlő arányú részvételt támogatnák. Egyetértettek ugyanakkor abban is, hogy ha a kormány a társadalmi partnereinél nagyobb szerephez jut, akkor a politikai döntések dominálnak. Ebből pedig az következik, hogy a szociális partnerek felelőssége nem párosulhat valós rendelkezési joggal.

Előtérben a nyilvánosság

A tanácskozás hozzászólói szerint elengedhetetlen az igazgatási szervezetek nagyobb átláthatósága, azaz nyilvánossága. Ahhoz, hogy a tripartit irányítás hatékony legyen, a társadalombiztosítás igazgatási rendszerének átvilágítása szükséges, azaz: fel kell hatalmazni az irányításban részt vevőket a problémák feltárására, s az intézkedések kihatásának felmérésére. A kulcs: a rendezett és a rendszeres információáramlás. A résztvevők a legfontosabb információs eszközökként a biztosításmatematikai analízist, a pénzügyi jelentéseket és az operatív statisztikát említették.

Szükségesnek mutatkozik ugyanakkor a munkaadók szerepének vizsgálata a járulékbeszedésben. Ez mindenekelőtt az egyéni vállalkozók, valamint az egyéb mikro- és kisvállalkozók esetében célszerű, de nem elhanyagolható a közép- és nagyvállalatoknál sem. A munkaadók ilyen irányú szerepvállalását illusztrálja néhány nyugat-európai ország példája. Így Belgiumban a kormány olyan együttműködést alakított ki a munkaadók szervezeteivel, hogy ez utóbbiak gyűjtik be tagjaiktól a járulékot, s továbbítják a társadalombiztosítási szervekhez. De a munkaadói szervezetek gondoskodnak olyan feladatok ellátásáról is, mint a munkaadói kötelezettségek kiszámítása, átmeneti hitelekkel való segítségnyújtás stb. Ezek az intézkedések a kormányzat és az egyes munkaadók számára egyaránt fontosak lehetnek.

Felértékelődő képzések

A konferencián sok szó esett a képzés szerepének felértékelődéséről. Mint elhangzott, fontos, hogy az irányításban részt vevők megfelelő felkészítést kapjanak a tb lényegi elemeit és irányítási stratégiáját illetően egyaránt. Az irányításban való hatékony részvételhez nem csupán az alapvető társadalombiztosítás-politika ismerete szükséges, hanem a kapcsolatrendszerek, az adatkezelés és a stratégiai tervezés használata is: a társadalombiztosítási rendszer mechanizmusa ugyanis csak a gazdaság egészén belül értelmezhető reálisan.

A bledi konferencia – és a hasonló rendezvények – igen fontos állomásai a közös problémák áttekintésének. E tanácskozás is igen hasznos volt a részvevők számára, ám az igazi eredmény az lenne, ha a részt vevő országok kormányai felismernék a társadalom részvételének fontosságát a társadalombiztosítás működésében.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9448 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9448 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5610 olvasói kérdésre 5610 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9448 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9448 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5610 olvasói kérdéssel.

Hét százalék – az illetménynövekedés feltétele

Természettudományos tárgyak oktatásához megfelelő szakképzettséggel rendelkező pedagógus – amennyiben kémiát és biológiát is tanít, és mindkét tárgy oktatásához megfelelő...

Tovább a teljes cikkhez

Jogszabályváltozás és a képesítési feltételek

Szociális intézményünknél egy ellenőrzés során vizsgálták az 1/2000. SZCSM rendelet szerinti végzettségek, szakképzettségek meglétét. Több dolgozónál azt állapították meg,...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a „túlvett” cafeteriával

A munkáltató cafeteriát biztosít a munkavállalónak. A munkavállaló munkaviszonya egyoldalúan (felmondás/azonnali hatályú felmondás útján) megszűnik. Ha a munkavállaló a...

Tovább a teljes cikkhez

Gyógypedagógiai pótlék – a jogosultság kezdete

Egy bölcsődei csoportba olyan gyermek is jár, aki a pedagógiai szakszolgálat által korai fejlesztésre és gondozásra jogosult, és azt igénybe is veszi a pedagógiai szakszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Alacsonyabb besorolású munkakörbe helyezés – az illetmény összege

Intézményünk egyik közalkalmazottját esetfelelős munkakörbe neveztük ki, melyhez figyelembe tudtuk venni a főiskolai végzettségét, tehát „F” fizetési osztályba soroltuk be. Ebben...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb szakképesítés – mégsem számít a besorolásnál

A közalkalmazott temetőgondnokként dolgozik településüzemeltetési tevékenységet végző helyi önkormányzat által fenntartott költségvetési szervnél. A közalkalmazott hozott egy...

Tovább a teljes cikkhez

Egészségügyi intézményvezető besorolása

Településünkön a kistérségi társulás alá rendelték (társulási döntéssel) a járóbeteg-szakellátást, ami addig kft.-ként működött, de megszűnt. A társulás népjóléti,...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus helyett gyakornoki besorolás

A Púétv. hatálya alá tartozó óvodai dajka jövő májusban óvodapedagógus diplomát szerez. A diploma bemutatását követő hó 1-jétől pedagógus-bértáblába kell sorolni. Lesz is,...

Tovább a teljes cikkhez

Szakmai gyakorlat és besorolás

Bölcsődében közalkalmazotti jogviszonyban álló kisgyermeknevelőnk idén pedagógusdiplomát szerez. A diploma fordítása már megvan, most az elismertetési eljárás van folyamatban. Azt...

Tovább a teljes cikkhez

Gyógypedagógiai pótlék – a jogosultság kezdete

Egy bölcsődei csoportba olyan gyermek is jár, aki a pedagógiai szakszolgálat által korai fejlesztésre és gondozásra jogosult, és azt igénybe is veszi a pedagógiai szakszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Alacsonyabb besorolású munkakörbe helyezés – az illetmény összege

Intézményünk egyik közalkalmazottját esetfelelős munkakörbe neveztük ki, melyhez figyelembe tudtuk venni a főiskolai végzettségét, tehát „F” fizetési osztályba soroltuk be. Ebben...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb szakképesítés – mégsem számít a besorolásnál

A közalkalmazott temetőgondnokként dolgozik településüzemeltetési tevékenységet végző helyi önkormányzat által fenntartott költségvetési szervnél. A közalkalmazott hozott egy...

Tovább a teljes cikkhez

Egészségügyi intézményvezető besorolása

Településünkön a kistérségi társulás alá rendelték (társulási döntéssel) a járóbeteg-szakellátást, ami addig kft.-ként működött, de megszűnt. A társulás népjóléti,...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógus helyett gyakornoki besorolás

A Púétv. hatálya alá tartozó óvodai dajka jövő májusban óvodapedagógus diplomát szerez. A diploma bemutatását követő hó 1-jétől pedagógus-bértáblába kell sorolni. Lesz is,...

Tovább a teljes cikkhez

Szakmai gyakorlat és besorolás

Bölcsődében közalkalmazotti jogviszonyban álló kisgyermeknevelőnk idén pedagógusdiplomát szerez. A diploma fordítása már megvan, most az elismertetési eljárás van folyamatban. Azt...

Tovább a teljes cikkhez

Vezérigazgatói juttatások a munkaviszony megszűnése esetére

Önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vezérigazgatóját a város közgyűlése választotta meg határozott időre. Személye 2008 óta változatlan. A közgyűlési határozatok...

Tovább a teljes cikkhez

Besorolás – főiskolai diploma helyett szakképesítés alapján

Bölcsődei kisgyermeknevelő besorolásával kapcsolatban kérdezzük: a jelentkező rendelkezik kisgyermek gondozó-nevelő OKJ alapképesítéssel. Ezenkívül rendelkezik szociológus...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb vezetői beosztás és pótlék összege

Önkormányzati konyha (önálló, önkormányzati fenntartású, nem szociális intézmény) gyermekétkeztetési és szociális étkeztetési feladatokat lát el. A közalkalmazotti jogviszonyban...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5610 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek élő előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát minden lezáruló negyedév után.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 286-ik lapszám, amely az 5610-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek élő előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát minden lezáruló negyedév után.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma minden lezáruló negyedév után frissítésre kerül, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó negyedévig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött negyedév tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé.
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: USB type A csatlakozóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem