×

A biztosítás szünetelése

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 45. számában (2001. október 15.)
Hogyan alakul a járulékfizetési kötelezettség a társadalombiztosítási jogviszony szünetelésének ideje alatt vagy a biztosítás hiányában? Cikkünkben kitérünk arra is, hogy milyen – az ellátásokra vonatkozó – megállapodások köthetők a tb-vel.

Mikor szünetel a biztosítás?

A jogszabály 5 olyan esetet rögzít, amikor szünetel a biztosítás. Ezek a következők:

  • a fizetés nélküli szabadság,
  • a munkavégzési (szolgálatteljesítési) kötelezettség alóli mentesítés,
  • az igazolatlan távollét,
  • a fogva tartás,
  • az ügyvédi és a szabadalmi ügyvivői kamarai tagság szüneteltetésének időtartama.

Kivételek

Annak ellenére, hogy a munkavállaló fizetés nélküli szabadságot kért és kapott a munkáltatójától, nem szünetel a biztosítás akkor, ha a fizetés nélküli szabadság jogcíme 3 évesnél fiatalabb gyermek gondozása vagy gyermekgondozási segélyre, illetőleg gyermeknevelési támogatásra jogosultság, vagy ha az engedélyezésre 12 évesnél fiatalabb beteg gyermek otthoni ápolása címén került sor.

Nem szünetel akkor sem a biztosítás, ha a munkavégzési (szolgálatteljesítési) kötelezettség alóli mentesítés idejére munkabért, távolléti díjat, táppénzt fizettek a dolgozónak.

A kivételek között fontos helyet foglal el a sorkatonai (polgári) szolgálat teljesítésének az ideje is. Nem kell aggódni azonban akkor sem, ha valaki úgy vonul be a katonai szolgálat teljesítésére, hogy nem volt biztosítása (pl. munkahelye), mert annak időtartamára a központi költségvetés a kiskatonák után megfizeti a járulékokat, ami azt is jelenti, hogy szolgálati időként beszámítják a leendő nyugdíjukhoz a sorkatonai (polgári) szolgálat idejét, sőt a 2000. december 31-ét követően bevonult katonák magán-nyugdíjpénztári tagdíját is átutalják az illetékes pénztárhoz.

Nem szünetel és nem veszik el a biztosítási idő abban az esetben sem, ha a fogvatartottat az ellene emelt vád alól jogerősen felmentették, vagy az ellene indított büntetőeljárást megszüntették, továbbá ha utóbb a bíróság az elítéltet jogerősen felmentette.

Járulékfizetés

Amikor szünetel a biztosítás, a munkaadót járulék- és egészségügyihozzájárulás-fizetési kötelezettség nem terheli, ugyanakkor a magánszemélynél meg kell vizsgálni, hogy van-e járulékfizetési kötelezettsége. Fontos, hogy azonos jogszabályok vonatkoznak arra a magánszemélyre, akinek szünetel a biztosítása, és arra is, akinek nincs biztosítása.

Az a személy, aki személyi igazolvánnyal rendelkezik, vagy azzal jogszabály alapján rendelkeznie kellene, és nem minősül a társadalombiztosítási törvény szerint biztosítottnak vagy a biztosított eltartott hozzátartozójának, továbbá nem jogosult egészségügyi szolgáltatásra, egészségbiztosítási járulékot köteles fizetni.

A járulék alapja és mértéke

Az egészségbiztosítási járulék alapja a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér (jelenleg 40 000 Ft/hó), mértéke 11 százalék. Amennyiben a magánszemélynek nem kell egész hónapra egészségbiztosítási járulékot fizetnie, azokra a naptári napokra, amikor a fizetési kötelezettsége fennáll, a minimálbér 1/30-ad részét kell alapul vennie.

Az egészségbiztosításijárulék-fizetési kötelezettség például április 1-jétől 10-éig a következő:

  • a minimálbér 1/30-ad része (40 000 : 30 =) 1 333,33 forint,
  • a járulékalap (10 x 1 333,33 =) 13 333 forint,
  • a járulék összege (13 111 x 11% =) 2467 forint.

Mentességek

Vannak olyan esetek, amikor a nem biztosított magánszemélynek nem kell megfizetnie az egészségbiztosítási járulékot.

Eltartott hozzátartozó

Ilyen helyzet áll elő akkor, ha az illető eltartott hozzátartozónak minősül. A társadalombiztosítási jogszabályok szerint eltartott hozzátartozó az, aki az eltartóval közös háztartásban él, és jövedelme nem haladja meg a tárgyév első napján érvényes minimálbér 30 százalékát (jelenleg 12 000 forint). A jövedelem számításánál a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben meghatározott, valamint a külföldről származó jövedelmet is figyelembe kell venni.

Egészségügyi szolgáltatás

Nem kell egészségbiztosítási járulékot fizetni akkor sem, ha a magánszemély a társadalombiztosítási jogszabályok szerint egészségügyi szolgáltatásra jogosult. Ilyen például az, aki nyugellátásban, táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben, gyesben, gyedben, ápolási díjban, gyermeknevelési támogatásban részesül. Ugyanez a helyzet azzal a személlyel, illetve eltartott hozzátartozójával, aki az egészségbiztosítási ellátások megszerzése végett megállapodást kötött. (Az egészségbiztosítási ellátások megszerzése végett megállapodást kötő személy jogosult az egészségügyi ellátások igénybevételére, így – okszerűen – nem kell megfizetnie a 11 százalékos mértékű egészségbiztosítási járulékot.)

Megállapodás egészségügyi szolgáltatásra

Az előzőekben láttuk, hogy mentesül az egészségbiztosításijárulék-fizetési kötelezettség alól az a magánszemély, aki az egészségbiztosítási ellátások megszerzése végett megállapodást köt a megyei egészségbiztosítási pénztáraknál. Megállapodást csak személyi igazolvánnyal rendelkező magánszemély köthet. Ez a megállapodás nemcsak egészségügyi szolgáltatások igénybevételére ad lehetőséget, hanem pénzbeli (pl. táppénz) és baleseti ellátásra jogosultságot is biztosít.

A megállapodás – a megkötését követő hónap első napjától – csak akkor érvényes, ha a megállapodás megkötésének időpontjában megfizetik az első hónapra esedékes járulékot.

A megállapodást nemcsak a magánszemély kötheti meg, hanem például javára a foglalkoztatója is, vagy akár más magánszemély is vállalhatja a járulékok megfizetését.

A megállapodás megszűnésével az egészségügyi szolgáltatásra jogosultság is megszűnik.

Külföldiek

A Magyar Köztársaság területén dolgozó, nem biztosított külföldi személyek is köthetnek megállapodást, de csak az egészségügyi szolgáltatások igénybevételére.

Megállapodást az a devizajogszabályok szerint külföldi személy is köthet, aki itt dolgozik, de a biztosítás azért nem terjed ki rá, mert

– diplomáciai testület vagy diplomáciai mentességet élvező nemzetközi szerv képviselője, tagja, alkalmazottja, vagy az említett személyek alkalmazottja,

– külföldi munkáltató foglalkoztatottja,

– külföldi részvétellel működő gazdasági társaságnak, külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepének, kereskedelmi, bank- és biztosítóintézeti képviseletének a foglalkoztatottja.

Munkavégzésre tekintet nélkül az a külföldi személy is köthet megállapodást, aki Magyarországon huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

A külföldieknél a megállapodás – a sürgősségi eseteket kivéve – a megállapodás megkötését követő hatodik hónap első napjától érvényes, kivéve ha a megállapodás megkötésével egyidejűleg a járulékot hat hónapra visszamenőlegesen is befizetik. Ilyenkor ugyanis a megállapodás a következő hónap első napjától érvényes.

Járulékfizetés

A járulékfizetés alapja ilyenkor a megállapodást kötő személy által megjelölt jövedelem, de legalább a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér (40 000 forint) és legfeljebb a járulékfizetési felső határ naptári napi összegének (6020 forint) a tárgyhónapra számított összege (pl. április hónapra 30 x 6020 = 180 600 forint). A járulék mértéke 14 százalék.

Nem kell a megállapodás szerinti járulékot megfizetni arra az időre, amely alatt a megállapodást kötő személy táppénzben, baleseti táppénzben, terhességi-gyermekágyi segélyben vagy gyermekgondozási díjban részesül.

A járulékot mindig előre kell fizetni, a tárgyhónapot megelőző hónap 12. napjáig.

Ha nem fizetik be az előírt határidőig a járulékot, a megállapodás annak a hónapnak az utolsó napjával szűnik meg, amelyre a járulékot még megfizették.

Megállapodás szolgálati időre

Megállapodást nyugellátásra jogosító szolgálati idő és nyugdíjalapot képező jövedelem szerzése céljából is köthet az a személy, aki a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkezik, nem részesül saját jogú (pl. öregségi, rokkantsági, baleseti rokkantsági) nyugdíjban, és nem tartozik a kötelező társadalombiztosítás hatálya alá (nem biztosított), vagy szünetel a biztosítása.

A külföldiek is köthetnek ilyen megállapodást, ha megfelelnek az egészségügyi szolgáltatásra szóló megállapodás megkötésére előírt feltételeknek, s Magyarországon lakóhellyel rendelkeznek.

A megállapodást a megyei nyugdíj-biztosítási igazgatóságoknál lehet megkötni. A nyugellátásra jogosító szolgálati idő és a nyugdíjalapot képező jövedelem megszerzését célzó megállapodás a szerződés megkötése napján, legkorábban a tárgyhónap első napján jön létre. Visszamenőleges időtartamra nem lehet megállapodást kötni.

A jogszabály lehetőséget ad a szolgálati idő megszerzésére:

– a felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán folytatott tanulmányok idejére,

– ha maximum 5 év hiányzik az öregségi nyugdíjjogosultsághoz előírt szolgálati időből, és a megállapodást kötő személy az öregségi nyugdíjkorhatárt már betöltötte,

– arra az időtartamra, amelyre a gyermekgondozási segély a család jövedelmi helyzete miatt nem járt.

Az ilyen típusú megállapodások és az ismertetett megállapodások megkötésének lehetőségét az 1997. évi LXXX. törvény 34. és 35. §-ai szabályozzák. Az egészségbiztosításijárulék-fizetési kötelezettségről a hivatkozott törvény 39. §-a rendelkezik.

Járulékfizetés

A járulékfizetés alapja itt is a megállapodást kötő személy által megjelölt jövedelem (pl. külföldi munkavállaló jövedelme), de legalább a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér (40 000 forint) és legfeljebb a járulékfizetési felső határ naptári napi összegének (6020 forint) a tárgyhónapra számított összege (pl. április hónapra 30 x 6020 = 180 600 forint).

A nyugdíj-biztosítási járulék mértéke 28 százalék, illetve 22 százalék akkor, ha a megállapodást kötő személy magán-nyugdíjpénztári tag.

A nyugdíj-biztosítási járulékot a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig kell megfizetni, annak elmulasztása a megállapodás megszűnését vonja maga után.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem