×

A gazdaságfejlesztés forrásai

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 16. számában (1999. április 15.)

 

A Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat támogatásával tavaly 3382 új munkahely keletkezett. Az idei, megpályázható összeg emelkedett, s a tervek szerint valamelyest könnyebben juthatnak forráshoz a kis- és közepes vállalkozások, miközben a célelőirányzat kezelői továbbra is fontosnak tartják a nagyberuházások támogatását.

 

A Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat (GFC) 1999. évi kiadási előirányzata mintegy 19,4 milliárd forint, amelyből 1,7 milliárd a saját bevétel és 17,7 milliárdot tesz ki a költségvetési támogatás. A gazdasági tárca a források felhasználását két fő célra, a működőtőke-befektetések és a beruházások ösztönzésére, valamint a kis- és középvállalkozások komplex fejlesztésére koncentrálja.

Források és prioritások

Ezen túl a GFC forrásaiból támogatják a külgazdasági egyensúly javítását célzó kereskedelemfejlesztési programokat, valamint a törvényekből, kormányhatározatokból, illetve a GM statútumából adódó feladatok megoldását. Ennek megfelelően a GFC 40 százalékát beruházások, befektetések ösztönzésére, 30-30 százalékát pedig a kis- és középvállalati szektor, illetve a kereskedelem fejlesztésére fordítják. A konkrét összegek a pályázatok számától is függnek majd, ám a tervezett arányok mindenképpen tükrözik a GM stratégiai szándékait.

A gazdaságfejlesztési pályázat tervezett keretösszege idén 7,5 milliárd forint. A GFC-re meghirdetett pályázatok közül ez az egyetlen olyan támogatási forma, ahol feltétel a vállalkozó konkrét kötelezettségvállalása. A támogatás döntően kamatmentes hitel, a beruházás összegének 25 százaléka erejéig, de legfeljebb 200 millió forintig. Ezen belül vissza nem térítendő támogatás is nyújtható a közműfejlesztési hozzájárulás költségeihez.

A kiírás szerint a pályázat célja azon feldolgozóipari beruházások támogatása, amelyek magasan feldolgozott, az Európai Unió piaci követelményeinek megfelelő, versenyképes termékek előállítására alkalmas gyártókapacitást hoznak létre, vagy ilyenek jelentős bővülését eredményezik. E kör tartalmazza az alkatrészek, részegységek, komponensek, korszerű csomagolóanyagok gyártására irányuló háttéripar fejlesztését is.

Támogatás nyerhető ezenkívül nemzetközi színvonalú szállodai szolgáltatás fejlesztéséhez, ha a beruházás legalább 25 szállodai szoba létesítését, illetve 50 férőhelyes bővítést eredményez.

Pályázni csak meg nem kezdett, 50 millió forint feletti költségű beruházással lehet, amely a megkezdéstől számított 2 éven belül – 3 milliárd forint feletti költség esetén 3 éven belül – megvalósul. Az üzleti tervben a pályázónak kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy az új kapacitáson gyártott termékek hozzáadott értékéből a beruházás 5 (szálloda esetében 10) éven belül megtérül.

A pályázaton igényelhető kamatmentes hitel aránya, illetve összege a beruházási költségek 25 százalékát, de maximum a 200 millió forintot érheti el. A 3 milliárd forint feletti beruházás esetén a hitel összege elérheti a 400 millió forintot. A kamatmentes kölcsönt 1 év türelmi időt követően, maximum 5 éven belül, egyenletes részletekben kell visszafizetni.

A minőségbiztosítás támogatása

A minőségbiztosítási és környezetirányítási rendszerek kiépítését és tanúsíttatását a GFC az idén már csak a kis- és középvállalkozások körében támogatja, mivel a nagyobb társaságok már többnyire rendelkeznek az EU-konform rendszerekkel. Az ISO 14000 és QS 9000 minőségbiztosítási rendszerek kiépítéséhez az elszámolható költségek összegének maximum 50 százaléka erejéig nyerhető vissza nem térítendő támogatás. Az ISO 9000 szerinti minőségbiztosítási rendszerek esetében a támogatás öszszege maximált, az alábbiak szerint függ a teljes munkaidőben alkalmazottak létszámától:

Létszám Ezer Ft
10 fő-ig 800
11-50 fő 1000
51-100 fő 1200
101-250 fő 1400

Kis- és középvállalkozások kamattámogatása

A már működő, fejlődésre képes mikro-, kis- és középvállalkozások verseny- és munkahelyteremtő képességének javulását, beszállítói kapcsolatainak bővülését, beruházások megvalósítását szolgáló kamattámogatásra idén mintegy 2,6 milliárd forintot szán a Gazdasági Minisztérium.

A pályázati kiírás sok pontjában hasonlít a tavalyihoz, vannak azonban lényegi változások. Így például a fejlesztési költségek között meghatározták a gépek és berendezések beszerzésére fordítható minimális hányadot. E szerint az 50 millió forint feletti beruházások esetén a beruházási költségnek minimum 30, az 50 millió alattiaknál pedig legalább 10 százalékát gépek, berendezések, illetve a tevékenység fejlesztését szolgáló eszközök beszerzésére kell költeni.

A kiemelt beruházásokhoz kapcsolódó kamattámogatás mértékét 10 százalékponttal emelték, és módosult a kiemelt beruházások köre. Kikerültek abból a szolgáltatások – a szálláshely-szolgáltatások kivételével –, előnyös elbírálást élveznek viszont ettől az évtől a beszerzési társaságok fejlesztését szolgáló beruházások. A beszállítói tevékenység körét a pályázati kiírásban a műszaki kutatás-fejlesztési szolgáltatással bővítették.

A kamattámogatás alapfeltétele, hogy a hitel ne haladja meg a fejlesztési ráfordítás 75 százalékát. A hitel maximális összege 400 millió forint lehet. A kamattámogatás mértéke célonként eltérő, de egységesen négy évre igényelhető, mértéke évente 10 százalékot csökken. A legsúlyosabb helyzetű megyékben minden kategóriában a pályázati kiírásban megadottnál 10 százalékkal magasabb kamattámogatás igényelhető.

A kereskedelemfejlesztési forrásokból a GFC elsődlegesen a kis- és középvállalkozások külpiaci megjelenését segíti. A keretösszeg idén 2 milliárd forint, amely a pályázati úton megszerezhető támogatások mellett tartalmazza a kereskedelmi szolgálat finanszírozását is.

A kereskedelemfejlesztési pályázat keretében a külföldi kiállításokon való részvétel egyes költségeihez, egyes marketingeszközök alkalmazásához, illetve külföldön működtetett vállalati képviselet vagy kiállító-, illetve bemutatóterem bérleti díjához igényelhető támogatás. Ezen az úton a költségek összegének 50 százalékáig nyerhető vissza nem térítendő támogatás.

A GFC és a munkahelyteremtés

Noha a GFC forrásainak odaítélésekor nem elsődleges szempont a munkahelyteremtés, a célelőirányzat által indukált fejlesztéseknek mégis komoly foglalkoztatáspolitikai jelentőségük van. A GFC-ből támogatást elnyert vállalkozások által foglalkoztatottak létszáma tavaly 24 819 főről 28 201 főre emelkedett. Vagyis az 1998-as szerződések alapján a célelőirányzat segítségével öszszesen 3382 új munkahely létesült.

A gazdaságfejlesztési pályázat keretében az elfogadott 52 pályázatra odaítélt 7 milliárd forint mintegy 55 milliárd forint értékű beruházás megvalósulását és éves átlagban csaknem 90 milliárd forint értékű, nemzetközileg versenyképes termék előállítását segítette elő.

A támogatás a legnagyobb és foglalkoztatáspolitikai szempontból is jelentős beruházások (például az Alcoa, az Audi, a GM, a GE, az IBM, a Siemens, a Sony, a Suzuki, a TDK, a Tungsram, a VAW) létrejöttében is szerepet játszott.

A kis- és középvállalkozások hiteleinek kamattámogatása pályázat keretében az elmúlt évben a 2,8 milliárd forint, 5 évre vállalt támogatással a GFC-ből 26 milliárd forint értékű beruházás létrejöttét segítették. A magyar foglalkoztatási szerkezetet tekintve ennek is komoly munkahelyteremtő, illetve -megtartó hatása volt.

A sok esetben önfoglalkoztatást is lehetővé tevő mikrocégek közül számosan részesültek a kereskedelemfejlesztési pályázat keretében odaítélt kisebb összegű, ám a vállalkozások méretéhez képest mégis komoly segítséget adó támogatásokban.

A kereskedelemfejlesztési pályázaton belül a GM 1998 végéig 426 pályázó számára 265 millió forint támogatást nyújtott.

A Gazdaságfejlesztési Célelőirányzatból igényelhető támogatások részletes ismertetése elérhető a Gazdasági Minisztérium www.gm.hu weboldaláról. A www.gm.hu/economy/ forras címen a fent ismertetett pályázatokon kívül megtalálható a kis- és középvállalkozásokat érintő valamennyi támogatási forma leírása.

Foglalkoztatási támogatások

A foglalkoztatást elősegítő – elsősorban munkanélküliek foglalkoztatásához kapcsolódó – helyi támogatási lehetőségekről és pályázati kiírásokról a megyei (fővárosi) munkaügyi központok, illetve kirendeltségek adnak részletes felvilágosítást. Az e célt szolgáló foglalkoztatási alaprész pénzeszközeinek nagyobb hányada ugyanis a megyék, illetve a főváros között decentralizálásra kerül. A megyei decentralizált keretek felhasználási elveiről és az egyes támogatások arányairól helyben, a megyei munkaügyi tanácsok döntenek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8744 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8744 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5192 olvasói kérdésre 5192 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8744 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8744 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5192 olvasói kérdéssel.

Munkakör munkáltatói módosítása

Amennyiben a munkáltató „lefokozná” a munkavállalót, erre milyen lehetőségei vannak? Például üzletvezetői pozícióból eladóvá minősítenék vissza. Ez alapvetően a munkakör...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaközi szünet beosztása

A munkavállalók nyolcórás teljes munkaidőben dolgoznak, általános munkarendben. A napi munkaidőben összesen 90 perc munkaközi szünet van. Ebből 30 perc egybefüggő szünet, ezenfelül...

Tovább a teljes cikkhez

Jelenléti adatok – a munkaidő-nyilvántartás alapja

Cégünknél az adminisztratív dolgozók esetében beléptetőrendszert használunk, ahol a munkavállalóknak az irodaház belépésekor, illetve a munkaidő befejezésekor mágneskártyával...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő a pihenőidő alatt

A munkavállaló általános munkarendben dolgozik, hétfőtől péntekig, napi 8 órában, minden munkanapon 8 órától 16 óráig. Ha a szombatra, tehát a heti pihenőnapjára rendkívüli...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságkiadás készenléttel érintett napon

A munkavállaló a rendes, beosztás szerinti munkaidejét megelőzően 24 órát töltött készenlétben, vasárnap reggel 8-tól hétfőn reggel 8 óráig. A beosztás szerinti munkaideje...

Tovább a teljes cikkhez

Pótszabadság – életkor helyett a besorolás alapján

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó munkavállalónak a munkáltató nem hajlandó megadni az életkor után járó pótszabadságot, besorolásra hivatkozva. Az évi 10 munkanap pótszabadság...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása – elévülés egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Egészségügyi szolgálati jogviszony megszűnése esetén hány évre visszamenőleg tarthat igényt a munkavállaló a ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására?

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés akadályoztatott munkavállalónak

Egy cégnél a dolgozó hosszas kórházi kezelésre szorul, valószínűleg már nem tér vissza dolgozni. A munkáltató nem találja a legjobb megoldást a bére kifizetésére, valamint a...

Tovább a teljes cikkhez

Átalány-költségtérítés megállapítása jegyzőnek

Adható-e a jegyzőnek is pénzbeli – elszámolási kötelezettség nélküli – költségtérítés, hasonlóan a polgármester és az alpolgármesterek költségtérítéséhez az illetménye...

Tovább a teljes cikkhez

Rendkívüli munkaidő a pihenőidő alatt

A munkavállaló általános munkarendben dolgozik, hétfőtől péntekig, napi 8 órában, minden munkanapon 8 órától 16 óráig. Ha a szombatra, tehát a heti pihenőnapjára rendkívüli...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadságkiadás készenléttel érintett napon

A munkavállaló a rendes, beosztás szerinti munkaidejét megelőzően 24 órát töltött készenlétben, vasárnap reggel 8-tól hétfőn reggel 8 óráig. A beosztás szerinti munkaideje...

Tovább a teljes cikkhez

Pótszabadság – életkor helyett a besorolás alapján

Az Eszjtv. hatálya alá tartozó munkavállalónak a munkáltató nem hajlandó megadni az életkor után járó pótszabadságot, besorolásra hivatkozva. Az évi 10 munkanap pótszabadság...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság pénzbeli megváltása – elévülés egészségügyi szolgálati jogviszonyban

Egészségügyi szolgálati jogviszony megszűnése esetén hány évre visszamenőleg tarthat igényt a munkavállaló a ki nem vett szabadság pénzbeli megváltására?

Tovább a teljes cikkhez

Bérkifizetés akadályoztatott munkavállalónak

Egy cégnél a dolgozó hosszas kórházi kezelésre szorul, valószínűleg már nem tér vissza dolgozni. A munkáltató nem találja a legjobb megoldást a bére kifizetésére, valamint a...

Tovább a teljes cikkhez

Átalány-költségtérítés megállapítása jegyzőnek

Adható-e a jegyzőnek is pénzbeli – elszámolási kötelezettség nélküli – költségtérítés, hasonlóan a polgármester és az alpolgármesterek költségtérítéséhez az illetménye...

Tovább a teljes cikkhez

Bérpótlék-elszámolás a munkanap meghatározása alapján

Két munkavállalói csoportunkra szeretnék pótlékokra vonatkozóan kérdést feltenni. Az egyik csoport készenléti jellegű munkakör, 24 órás beosztással (6:00 vagy 7:00 a kezdete,...

Tovább a teljes cikkhez

Személyi illetmény – a megállapítás korlátjai

Közös önkormányzati hivatal egy megüresedő munkakörbe keres köztisztviselőt. Amennyiben olyan személy kerül kinevezésre, aki versenyszférából jön át (az Mt. hatálya alá...

Tovább a teljes cikkhez

Másodállás szabadság alatt

Vállalhat másik teljes vagy részmunkaidős munkajogviszonyt egy teljes munkaidős foglalkoztatott úgy, hogy a jelenlegi munkaviszonyában szabadságon van, mivel a szülés után visszajött...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5192 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 271-ik lapszám, amely az 5192-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem