A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2003. évi LXXXVI. törvényt gyakorlatilag évente módosították eddig, miközben a szakképzési hozzájárulás valószínűleg a legrégebbi (1972 óta létező) adóelem – tájékoztatott Kapuvári Béla, az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatóságának (OMAI) gazdasági főigazgató-helyettese. A törvény célja "a nemzetgazdaság és a munkaerőpiac követelményeihez, a társadalmi folyamatokhoz és az információs társadalom igényeihez igazodó rugalmas és differenciált, a gazdaság dinamikus fejlődését segítő szakképzési rendszer fejlesztési forrásainak biztosítása, továbbá az Európai Unió által nyújtott támogatások strukturált tervezése és finanszírozási kereteinek kialakítása."
A munkaadói szervezetek többségének régi kifogása, hogy a hazai szakképzés elszakadt a gazdaság, a piac igényeitől, és háttérbe szorult a felsőoktatás mögött. Ennek számos oka van – a korábbi nagy állami vállalatok széthullásától a kis cégek tőkeszegénységéig. Kis- és nagyvállalkozók között azonban egy dologban teljes az egyetértés: nem szerencsés az a – mára kialakult – gyakorlat, hogy a leggyengébb diplomáért is többen szállnak "ringbe", mint a legjobb szakmáért.
Visszaadni a szakmák becsületét, felvázolni egy tisztes életpályát (akár diploma után is) – ezért küzdenek (látszólag egymással teljes összhangban) a kormányzati szervek, a kamarák és a munkaadói érdekképviseletek. Csakhogy sokszor más irányt vesz a - mégoly jó szándékú – törvényalkotás és a mindennapi gyakorlat; hol az ösztönzés bizonyul kevésnek, hol az erre fordítható pénz, hol az érintettek motivációja.
A szakképzési hozzájárulás befizetésének alanyai a törvényekben meghatározott gazdasági társaságok, szövetkezetek, állami vállalatok, ügyvédi irodák, egyéni vállalkozók (kivéve az átalányadózók) és olyan külföldi cégek, amelyek belföldi telephellyel rendelkeznek. A hozzájárulás alapja a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény alapján meghatározott bérköltség 1,5 százaléka.
A gyakorlati képzést nem végzők a befizetést csak a saját dolgozóik szakképzésére fordított költségekkel, illetve szakképző iskolák, felsőoktatási intézmények fejlesztési támogatásával csökkenthetik, jelenleg legfeljebb a befizetési kötelezettség 80 százalékáig. A cégek közül ma mindössze 3500 (az összes 1 százaléka) vállalkozik szakképzésre, ezért a tervezett törvénymódosítás elsősorban a többiek lehetőségeit határozza meg – tette hozzá Kapuvári Béla.
Visszaigénylési metodika
Azok a cégek, amelyek gyakorlati képzést tartanak vagy szerveznek, több jogcímen is visszaigényelhetik a hozzájárulás összegét. Ezek mindenekelőtt a tanulók, hallgatók pénzbeli és egyéb juttatásaival függnek össze, továbbá a szintvizsga szervezését, a munkaviszonyban álló oktató díjazását is el lehet számolni. (Itt helyénvaló megjegyezni, hogy ez a rendelkezés hátrányosan érinti az egyéni vállalkozókat, mivel ők nem lehetnek önmaguk munkaadói.)
A visszaigénylés évente, negyedévente (500 ezer forint felett), vagy akár havonta (negyedévente 1 millió forint felett) lehetséges. Az elszámolásra átalány formájában is mód van: ha valaki nem kíván a költségek tételes elszámolásával bíbelődni, a tanulókkal kapcsolatos költségeket a minimálbér másfélszereséig (a tervezett módosítás szerint jövőre kétszereséig) elszámolhatja, természetesen vállalva a kifizetés ellenőrzését.
Szakértők szerint még a tervezett módosítás is kevés a költségek fedezésére, legalább a minimálbér háromszorosára-négyszeresére lenne szükség, mivel a mai összeg az oktatók díjazásának a felére sem elegendő. Jól jellemzi a helyzetet, hogy tavaly mindössze 36 vállalkozó élt e lehetőséggel, pedig – már csak az adminisztráció csökkentése miatt is – ez lehetne a jövő útja.
További költségelszámolási lehetőségek is rendelkezésre állnak, ha a gazdálkodó szervezeteknek még maradna befizetnivalójuk – ezeket azonban már csak a kötelezettség erejéig lehet elszámolni; a további többletkiadásokat már nem. Idetartozik a csoportos gyakorlati képzést szolgáló tárgyi eszközök beszerzése, az alapképzést is szolgáló tanműhelyek költsége, továbbá a saját dolgozók szakképzése (ideértve a nyelvoktatást is, amely teljes egészében elszámolható).
További felhasználási (elszámolási) lehetőség a szakképző iskolák és felsőoktatási intézmények fejlesztési támogatása (alapképzésre a kötelezettség 75, felsőoktatási intézmények gyakorlati képzésére a kötelezettség 37,5 százalékáig). A gyakorlati oktatást végzők éltek is ezekkel a lehetőségekkel. Ezt igazolja, hogy a Munkaerő-piaci Alap képzési alaprészének 2005. évi, mintegy 29 milliárd forintjából egymilliárdnál is kevesebb volt a képzést folytató cégek befizetése. (Az idén az alaprész bevétele 30 milliárd forint felett várható, a visszaigénylés mértéke pedig elérheti az 5 milliárd forintot).
Kamarai álláspont
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) alelnöke, Bihall Tamás szerint Európában meglehetősen egyedülálló a szakképzési hozzájárulás, de figyelemre méltó, hogy mintegy 75 milliárd forintnyi forrást generál évente. Ez folyamatosan segíti, hogy a magyar szakképzés ne menjen tönkre, sőt, hatékony és gyakorlatorientált legyen. A köztestület üdvözli, hogy a törvényalkotók megfogadták a munkaadóknak és a kamaráknak a saját dolgozók képzésére vonatkozó javaslatait. Kedvező irányú elmozdulás tapasztalható a decentralizált alapok elosztásánál is, alapkérdés azonban a pénzek felhasználásának hatékonysága, illetve az, hogy a pályázatok teljes mértékben a kívánt célt szolgálják-e.
Továbbra is érzékeny és megvitatandó kérdés a kamarák és az érdekképviseletek közötti munkamegosztás a szakképzésben – véli Bihall Tamás. Az MKIK közjogi testület, amely állami feladatokat vállalhat át. Ezeket afféle ernyőszervezetként tudja továbbdelegálni a kis-, közép- és nagyvállalkozói, szövetkezeti érdekképviseleteknek. Mindezt a 2005 óta létező Országos Szakképzési Érdekegyeztető Tanács (OSZÉT) ülésein negyedévente megtárgyalják (e testület tagjai az MKIK regionális szervezetei mellett az OÉT munkaadói oldalának képviselői is). A tárgyalás alapjául szolgálhat az a stratégiai koncepció, amelyet a kamara dolgozott ki 2013-ig, s amelyről folyamatosan tárgyal a szaktárcával, illetve a részletekről az OSZÉT képviselőivel.
Újdonság a rendszerben
A rendszer újdonsága, hogy 2007. szeptember 1-jétől preferálja a hiányszakmákat (ezeket regionálisan határozzák meg, hároméves időtartamra). E szerint a hiányszakmák tanulói után anyagköltségre a minimálbér 40 százaléka lesz elszámolható a jelenlegi 20 helyett, és az e mesterségeket tanulók számára a minimálbér 20 százalékának megfelelő különjuttatás adható.
A másik – szakmai körökben máig vitatott – intézkedés szerint tanulószerződést lehet kötni azokkal a fiatalokkal is, akik a 16. évüket betöltötték ugyan, de az általános iskola 8. osztályát nem fejezték be sikeresen.
A családi (mikro- és kis-) vállalkozásokat képviselő IPOSZ nemzetközi és oktatási igazgatója, Solti Gábor több fórumon hangot adott meggyőződésének, miszerint a jövő kis- és középvállalkozóit nem a hátrányos helyzetű, sokkal inkább a szakma iránt elkötelezett, megfelelő végzettségű, a választott szakmát életpályának tekintő fiatalok között kellene keresni, illetve őket kellene erre ösztönözni.
Az eddig hatályos törvény(ek)en mindenképpen változtatni kell, már csak azért is, mert a szakképzési ügyek nagy része a korábbi Oktatási Minisztériumtól (OM) átkerült a Szociális és Munkaügyi Minisztériumba (SZMM – az előterjesztő az utóbbi lesz); a Szakképzési Alap bevételeit illetően pedig azért, mert 2007-től számottevően megnő az európai uniós társfinanszírozási kötelezettség – hangsúlyozta Kapuvári Béla, az OMAI főigazgató-helyettese.
Jó hírnek számít, hogy az idei 2 milliárd után 2007-től várhatóan 10 milliárd forint fölé emelkedik az uniós társfinanszírozás az alap terhére, hiszen ennek sokszorosa jön be támogatás formájában. Mindazonáltal növelni kell az alaprész bevételeit (hiszen a pályázatokra szánt pénz összegét is szavatolni kell), s ez csak úgy oldható meg, ha megnövelik a szakképzést nem folytató cégek befizetéseit. Ezzel együtt enyhítenének az adminisztrációs terheken a gyakorlati képzéssel foglalkozók számára, tanulónként meghatározott összeget költségként lehet majd elszámolni.
A munkaadók (képzők és nem képzők) régi kívánsága, hogy többet fordíthassanak saját dolgozóik képzésére; ma 5-6 milliárd forint között van ez az összeg, de lényegesen többre lenne szükség, mivel a hazai felnőttképzés jóval az uniós átlag mögött kullog.
Kapuvári Béla szerint arra lehet számítani, hogy a mai, bonyolult engedélyeztetési eljárás megszűnik, felnőttképzésre viszont csak akkreditált cégek vállalkozhatnak, és szigorúbbá válik az ellenőrzés. A jövőben a mikro-, kis- és közepes vállalkozások ugyanakkor a hozzájárulásukból az eddigi kétszeresét (egyharmad helyett csaknem kétharmadát) fordíthatják majd saját dolgozóik (felnőtt)képzésére.
Az iskolatámogatásoknál viszont szigorítás történt: korábban semmiféle korlátozás nem volt, ezért az érdekérvényesítésben erősebb iskolák jóval több bevételre tehettek szert, mint a többiek. Az elmúlt év óta ezt is normatívához kötik: tanulónként legfeljebb a szakképzési normatíva (2006-ban 112 ezer forint) háromszorosát fogadhatják be a szakképző intézmények.
Az MPA Képzési Alaprész bevételeinek és kiadásainak alakulása 2001-2005 |
||||||||||
Bevétel/kiadás |
2001. év |
2002. év |
2003. év |
2004. év |
2005. év |
|||||
összeg |
db |
összeg |
db |
összeg |
db |
összeg |
db |
összeg |
db |
|
(M Ft) |
(M Ft) |
(M Ft) |
(M Ft) |
(M Ft) |
||||||
Bevételek |
16 050 |
|
18 605 |
|
20 773 |
|
23 951 |
|
28 456 |
|
Kiadások összesen: |
15 983 |
|
18 553 |
|
15 297 |
|
15 930 |
|
14 710 |
– |
Visszaigénylések, alapképz. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
támogatással együtt |
1 742 |
|
2 378 |
|
3 074 |
|
3 928 |
|
4 912 |
|
Decentralizált tám. |
2 541 |
669 |
4 147 |
1 008 |
2 829 |
620 |
2 897 |
619 |
4 132 |
846 |
Központi támogatások |
||||||||||
programonként |
11 341 |
38 |
11 695 |
42 |
8 784 |
30 |
8 154 |
27 |
4 240 |
20 |
Egyéb kifizetések |
359 |
|
333 |
|
610 |
|
951 |
|
1 426 |
|
EU-társfinanszírozás |
|
|
|
|
|
|
1 273 |
|
2 016 |
|
Felnőttképzés támogatása |
|
|
|
|
5 285 |
|
4 537 |
|
5 284 |
|
Forrás: OMAI |
Pályázati lehetőségek
A Munkaerő-piaci Alap képzési alaprésze (ismertebb nevén a Szakképzési Alap) bevételeiből – az uniós támogatásoktól eltekintve – hazai forrásból kétféle, központi és decentralizált keretből juthatnak pénzhez a pályázók, mégpedig kétharmad-egyharmados arányban.
A központi részre 2004 óta célpályázatokat írnak ki – mondta Gegesi Kiss Pál, az OMAI szakképzési pályázati osztályának vezetője. A 2005. évi központi keretből egy pályázatot írtak ki, az 1-10 fős kisvállalkozások gyakorlati szakképzésének eszközfejlesztési beruházásaira. A támogatottak száma 306, a támogatási összeg 200 millió forint volt (az előleg 25 százalék lehet, a többi utófinanszírozás).
Az idén a központi keretből 309 támogatót finanszíroztak, 237 millió forintos összeggel, a szerződéseket már megkötötték. 2006 májusában még egy fejlesztési tervpályázatot írtak ki: ennek témája egy komplex beruházási-fejlesztési javaslat, három éven belüli megvalósításra, konzorciális együttműködésben (intézményfenntartók, iskolák, felsőoktatási-felsőfokú szakképzési intézmények, gazdasági szervezetek együttműködésével); ezúton 36 támogatott 336 millió forinthoz jutott hozzá. Jövő év január végéig lehet benyújtani azokat a projektjavaslatokat, amelyek a második (Új Magyarország) Nemzeti Fejlesztési Tervhez kapcsolódnak majd, s amelyek célja a gyakorlati oktatás kiszélesítése (a pályázati kiírások az OMAI honlapján elérhetők). A kiírásnál figyelembe vették az I. Nemzeti Fejlesztési Terv, valamint a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) pályázati tapasztalatait.
A decentralizált keret pályázatait – hét régióban – a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) írják ki, országos és helyi prioritáslista alapján. A pályázatok keretösszege 2005-ben 5,224, 2006-ban 4,391 milliárd forint volt; tavaly 1123, az idén 765 nyertes jutott támogatáshoz. (A keretösszeget minden év januárjában az Országos Szakképzési Tanács ülésén határozzák meg, ugyanitt összegzik másfél év után az eredményeket is.)
A régiók általában márciusban írják ki a pályázatokat, amelyeket az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (OKÉV) regionális irodáihoz kell benyújtani. Az értékelés először itt, majd az RFKB szakértői bizottságában történik május végéig, a végső döntést a szakminiszter hozza meg.
A pályázóknak részletes (eszköz)beruházási tervet kell beadniuk, az önrész általában 10 százalék. A szerződéseket az OMAI köti meg (az intézmény a két minisztérium összevonása után az SZMM felügyelete alá került), és ellenőrzi a megvalósítást (tartalmi és pénzügyi szempontból egyaránt), felszólítva a pályázót az esetleges hiánypótlásra is. A rendszer újdonsága, hogy 2006-tól – a decentralizált pályázatoknál – mind a pályázati adatlapot, mind az elszámolást, mind pedig a monitoringrendszert (ez utóbbi öt évre szól) le lehet tölteni, az eredményt pedig elektronikus úton el lehet küldeni az OMAI honlapjára (www.omai.hu)
Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) Szakképzési Bizottsága október 16-án tárgyalta meg a szakképzési törvények módosítási javaslatait.
Csányi Lászlóné, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) képzési és kutatási igazgatója szerint a szakképzési és a szakképzési hozzájárulási törvényben javasolt változtatások indokoltak, de a várt fő cél – a gazdasági élet szereplőinek előtérbe kerülése – nem valósul meg.
Beszámoló a támogatóknak
A Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakközépiskola és Szakiskola október 17-én összehívta annak a 15 vállalkozásnak a képviselőit, amelyek szakképzési hozzájárulásukkal támogatják az intézményt. Marczinek Zoltán igazgató és Pradlik János igazgatóhelyettes bemutatta az intézmény működését, illetve a kapott hozzájárulás felhasználását.
Az intézmény igazgatója elmondta: az iskola több mint 50 éve sikeresen működik, ma az ország legnagyobb szakképzői közé tartozik; 1100 fiatalt oktatnak négy szakmában, ehhez járul a gépjármű-technikai technikusképzés. Éves költségvetésük 900 millió forint, ebből csaknem 45 millió forintot ad – szakképzési hozzájárulás formájában - 25-30 cég, közülük mintegy tucatnyian évi 3-5 millió forintos összegben.
Jövőjüket biztossá teszi, hogy tagiskolájává váltak az Észak-Pesti Térségi Integrált Szakképző Központnak (TISZK), amelynek hét tagiskolája van. Itt kapott helyet a TISZK központi tanműhelye. Az iskola tanműhelyét hamarosan – a jövő év szeptemberéig – több mint 1 milliárd forintos beruházással, jórészt az Európai Unió támogatásával megújítják, oly módon, hogy a TISZK hét tagiskolájának is központi gyakorló képzőhelyévé váljék, ahol az élenjáró technológiákkal ismerkedhetnek meg a hallgatók.
Visszaszoruló munkaadók?
Az Országos Szakképzési Tanács (OSZT) és az Országos Felnőttképzési Tanács tervezett összevonása hátrányos helyzetbe hozza a munkaadókat, mivel a leendő, 30 tagú testületbe (Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács) az eddigi 50 százalék helyett a szociális partnerek csak 8 főt delegálhatnak, s hasonló helyzet várható az OKJ-bizottság megszüntetésével is – miközben folyamatosan a gazdasági partnerek nagyobb szerepéről esett szó.
Kedvező – és a munkaadók által többször javasolt – változás lehet viszont, hogy a tanulóknak juttatandó minimálbér 15 százalékát nem kell majd kötelezően 10 százalékkal emelni (ez az elért eredménytől függ majd), továbbá a saját munkavállalók képzésének keretösszegét az eddigi kétszeresére (egyharmadról kétharmadra) emelik. Végül, de nem utolsósorban, az átalányelszámolás a minimálbér kétszeresére emelkedik, s az adminisztrációs költségekre is el lehet majd számolni tanulónként évi 15 ezer forintot.
Kevésbé örvendetes, hogy a gazdasági élet szereplői az eddigi 80 helyett csak a szakképzési hozzájárulás 70 százalékáról dönthetnek majd. Azt sem sikerült eddig elérni, hogy a munkaadói szervezetek ne csak a kamara útján, hanem saját jogon is részesülhessenek a szakképzésre szánt forrásokból, és szabadon pályázhassanak.
Solti Gábor, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) igazgatója jónak tartja, hogy a saját dolgozókat érintő költséghányadot meg kívánják emelni, de ezzel együtt a munkaügyi kormányzat akkreditálni kíván minden képzést, amire pénzt ad, ugyanakkor egy sor szakma hiányzik a képzésből (például az élenjáró technológiák). Kérdés, hogy ezeket ki fogja tanítani és miből. A családi vállalkozások számára továbbra is gond, hogy a saját (családi) vállalkozásában oktató tulajdonos a saját bérét nem igényelheti vissza, csak a tanuló után járó költségeket. Szektorsemlegességet kellene végre teremteni: ne csak az iskola kapjon "fejkvótát", hanem a gyakorlati oktatást végző kisvállalkozó is azonos eséllyel indulhasson a képzésben. A tervezett lépések iránya jó, csak a tempóval és a mértékekkel van baj – fogalmazott az igazgató. A támogatásoknak el kellene érniük a mikroszférát is. Mindezt meg kellene vitatni, de erre jelenleg nincsenek meg a megfelelő fórumok.
Egyeztetés után
Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) október 27-ei plenáris ülése több témát tárgyalt, köztük a szakképzési és a felnőttképzési tárgyú törvények módosításáról szóló javaslatokat. A kormányoldal részéről – az előterjesztő szaktárca nevében – az SZMM szakállamtitkára, Székely Judit elmondta: a képzésekkel kapcsolatos törvénymódosításokat sok fórumon megvitatták már, köztük a legvégső az OÉT plenáris ülése. Hangsúlyozta: a változtatások nem kapcsolódnak a tervezett reformokhoz. Céljuk a kormányzat szervezeti átalakításának jogszabályi követése, ám – ha már hozzányúlnak - célszerűnek látszott a törvény végrehajtása kapcsán tapasztalt anomáliák korrigálása. A fontosabb változtatásokra a jövő év elején érdemes visszatérni, amikor már kirajzolódnak az operatív fejlesztési programok.
Az OKJ önálló és szakmacsoportos bizottságainak megszüntetésével kapcsolatban Székely Judit közölte: ez az elhatározás végleges, de az összevont új bizottság összetételénél nem a kormányé lesz a főszerep; sőt, szakmai (ágazati) albizottságok létrehozásától sem zárkóznak el. A kkv-szektor saját dolgozói képzésének költségei csak a mikro- és kisvállalkozók esetében számolhatók el kedvezményesen; a közepes vállalkozókat kivonják ebből a körből.
Az OÉT plenáris ülésének fontos témája volt az ország 2007. évi költségvetése. Az előterjesztő, Veres János pénzügyminiszter a hosszú vita után elégedetten állapította meg, hogy a változtatások szükségességével végül is mindkét szociális partner egyetért, a megvalósítás mikéntjéről pedig további tárgyalásokat folytatnak. Napirendre került a 2006. évi bérmegállapodás, amelyről a felek kifejtették, hogy várhatóan az egész évet tekintve sikerül teljesíteni. A kormány ezzel együtt beterjesztette a jövő évi keresetnövelés mértékére szóló ajánlását (a bruttó keresetek 6,0-6,5 százalékos növelése mellett a reálkeresetek 4 százalékos csökkenésével számolnak). Az egyeztetést az OÉT szakértői szinten kezdi el. Ismét a plenáris ülés elé kerültek az OÉT-ről és az ágazati párbeszédbizottságokról szóló törvényjavaslatok is, amelyekről még az idén dönthet az Országgyűlés, és január 1-jétől hatályba léphetnek.