Munkajog-magyarázat
Majdnem egy éve, hogy nem módosította az Országgyűlés a Munka Törvénykönyvét. Bár nem ez volt az oka, ez is ürügyet adhatott volna, hogy a témában elmélyült jogászok úgy gondolják: ideje a számtalan korábbi változtatást értelmezni, magyarázni, egységes szemléletű kommentárral ellátni a szakmai körökben az 1992-es huszonkettes törvénynek aposztrofált gyűjteményt.
A szakmában elismert szerzők, valamint a Complex Kiadó szerencsés találkozása gyümölcseként nemrégiben került a boltok polcaira A Munka Törvénykönyve magyarázata című kézikönyv. A hét szerző: Berki Katalin, Handó Tünde, Horváth István, Lőrincz György, Magyarfalvi Katalin, Suba Ildikó, valamint Szűcs György munkáját Breznay Tibor lektorálta.
A laikus, de mégis naponta a törvény előírásaival szembesülő gazdasági vezetők, vállalkozók számára nemritkán az alapfogalmak, a sajátos terminológia értelmezése is gondot okoz, nem beszélve arról, hogy a törvény helyes alkalmazásához elengedhetetlen számos más törvény, rendelet, kollégiumi állásfoglalás, bírósági ítélet stb. ismerete is. (A felhasznált magyar és uniós jogforrások mintegy nyolc oldalt tesznek ki a könyvben.) Mindezeket most egy kötetbe sűrítve kapja kézhez az olvasó, világos, közérthető, hol hosszabb, hol rövidebb magyarázatokkal.
A könyv szerkezete az Mt. felépítését követi, azaz fejezetről fejezetre, paragrafusonként tárgyalja és kommentálja a szerző a témákat. Mint hiánypótló művet bízvást ajánljuk minden érintett könyvespolcára.
Munka Törvénykönyve magyarázata Complex Kiadó Jogi és Tartalomszolgáltató Kft. Budapest, 2006., 1024 o. Ára: 9900 Ft + áfa.
Szolgáltatások fejlesztése
A szolgáltatások eladásra kínált, kézzel nem fogható, a fogyasztók számára értéket teremtő tevékenységek, előállításuk azonban nem jár semminek a birtoklásával. A szolgáltató és a termelőüzemek összehasonlítása során egyesek a szolgáltatóipar egyenrangúságát, mások a termelés magasabbrendűségét bizonyítják. A Szolgáltatás menedzsment című könyv szerzője kifejti, hogy sokszor lehetetlen kettéválasztani e két tevékenységet, mert a csak termelőnek tekintett vállalatok munkájának nagy részét teszik ki a kapcsolódó szolgáltatások.
A szolgáltatásmenedzsment lényege annak megértése, hogy a szolgáltatások hogyan járulnak hozzá a hasznossághoz, a minőség javításához. A menedzsment működése a teljes körű hasznosságig és a minőség fejlesztéséig terjed. Előtérbe kerülnek - a szakmai tudás mellett – a személyes tulajdonságok, illetve a kommunikációs készségek. A vevőkért folytatott versenyben a minőség fejlesztése stratégiai fontosságúvá vált; az ügyfélkapcsolat-menedzsment fejlődése során a tömegreklám helyett a személyre szóló marketinget megvalósító CRM (Customer Relationship Management) került előtérbe.
A fejlett országokban a közszolgáltatásokkal kapcsolatban a közösségi szektor megreformálására irányuló törekvések tapasztalhatók; megismerjük az így kialakuló új közmenedzsment (New Public Management) jellemző vonásait. Végül a professzionális szolgáltatások menedzsmentjéről és marketingjéről olvashatunk, illetve tájékozódhatunk az ügyfél-elégedettség és a minőség méréséről, a marketingkommunikáció fontos szerepéről.
r. Heidrich Balázs: Szolgáltatás menedzsment. Human Telex Consulting, Budapest, 2006. 204 oldal. Ára: 1800 Ft + áfa.
Információbrókerek
Napjainkban az üzleti információk megszerzése alapvető fontosságú a gazdasági döntéshozók számára. Az ezek gyűjtésével, feldolgozásával és továbbításával foglalkozó információbróker elnevezés még alig ismert hazánkban, annak ellenére, hogy számos munkakör (tanácsadó, könyvtáros, újságíró, kutató, hírszerkesztő stb.) láthat el ilyen feladatokat.
A 43 válogatott tanulmányt tartalmazó kötet szerzői az információbrókeri munka számos részterületét mutatják be. E tanulmányok nemcsak az oktatóknak ajánlhatók, de azoknak is, akikhez környezetük gyakran fordul tanácsért, vagy ők maguk is kérnek tanácsokat gazdasági munkájukhoz.
Elsőként az információbróker tevékenységének hasznáról, módszereiről olvashatunk, majd képet kapunk a határokon túllépő információbrókerség problémáiról, a piackutatásból származó információk hasznosításáról és a megfelelő információbróker kiválasztásáról. Szó van a könyvben az információbrókerek díjazásának kiszámításáról és a sajtóban megjelenő gazdasági elemzésekről is.
A Szabályozás című rész tanulmányai – mások mellett – az igénybe vett adatbázisokkal, az internet használatával, jogi korlátozásával, valamint a szerzői és titokvédelmi joggal foglalkoznak. Végezetül megismerjük az információbrókerség etikai vonatkozásait, valamint az üzleti tisztesség és a szakmai hozzáértés jogi vonatkozásait.
nformációból üzleti érték. Az információbróker környezete és munkája.
Szerkesztette: Mikulás Gábor. Magyar Információbrókerek Egyesülete, Budapest, 2006. 320 oldal. Ára: 2550 Ft.