×

Új irányok a szakképzésben

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. október 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 103. számában (2006. október 13.)
Az új kormány a szakképzés továbbfejlesztése jegyében hirdette meg programját – tizenkét pontban deklarálva a jól képzett munkás presztízsének visszaállítását szolgáló legfontosabb teendőket.

A gyakorlatorientált oktatás megerősítését, az intézmények közötti együttműködés javítását, a finanszírozási rendszer korszerűsítését, valamint a szakmunkástanulók lemorzsolódásának megfékezését célzó tervek az utolsó pillanatban születtek, hiszen óriási a szakmunkáshiány. A helyzet súlyosságát jelzi, hogy ma mindössze 60 ezren tanulnak szakképző intézményekben, s szakértők prognózisa szerint hat-nyolc év múlva 350 ezer szakképzett munkás hiányával kell megbirkóznia a gazdaságnak.

Az új kormányzati struktúrában a szakképzés irányítása az Oktatási Minisztériumtól (OM) – a szakképzési helyettes államtitkárság főosztályaival együtt – a szociális és munkaügyi tárcához került annak érdekében, hogy a képzést – a gazdaság szereplőinek fokozottabb bevonásával – hatékonyabban igazíthassák a munkaerő-piaci igényekhez.

Összekapcsolt rendszerek

A Nemzeti Szakképzési Intézet továbbra is önálló háttérintézmény marad a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) irányítása alatt. Az új felállásban az iskolarendszerű szakképzés és a felnőttképzés egységes ágazati irányítását Székely Judit szakállamtitkár látja el, akinek hatáskörébe tartozik emellett a foglalkoztatással, a hiány-szakképesítésekkel, a munkaerő-piaci információkkal kapcsolatos koordináció is. Ez ugyanis - fogalmazott a szakállamtitkár – megkönnyíti a három rendszer összekapcsolását, miként a munkaerő-piaci és a szakképzési szerkezetváltás is nyomon követhetővé válik.

A szakképzésfejlesztés legfontosabb feladataiként a szakképzés társadalmi presztízsének helyreállítását, a képzések és a munkaerőpiac közötti kapcsolat javítását, valamint a finanszírozási rendszer korszerűsítését tűzte ki a munkaügyi tárca. Ennek jegyében indult az az átfogó reform, amelynek fő pillérei a szakiskolai fejlesztési program és a Nemzeti Fejlesztési Terv szakképzési intézkedései.

A szakképzés modernizációja létfontosságú a gazdaság szempontjából is, hiszen az intézmények ma csak részben készítik fel a fiatalokat a munkaerő-piaci elhelyezkedésre; a gyakorlati oktatás háttérbe szorult, a vállalatok nem szívesen látják a tanoncokat.

A szakképző központok nem képesek alaposan felmérni a felvevőpiac igényeit, a munkaadók ugyanis nem tudnak pontos előrejelzést adni arról, milyen mesterségeket érintően lesz szükség utánpótlásra. Óriási problémát jelent a munkaerőpiacon, hogy sokan olyan képzettséget szereznek, amellyel nem tudnak elhelyezkedni, míg számos vállalkozás nem talál kellően felkészült szakembert.

Piacképes tudás

Vélhetően e helyzeten némileg segít a munkaerőpiac - tervek szerinti – részleges megnyitása az uniós csatlakozás előtt álló két ország, Románia és Bulgária állampolgárai előtt. Igaz, a szakminisztérium azt javasolja a kormánynak, hogy 2007. január elsejétől legalább két évig hazánk is éljen az átmeneti korlátozás lehetőségével. A munkaügyi tárca szakértői ugyanakkor úgy látják: a magyarországi, elsősorban a regionálisan és szakmánként eltérő munkaerőhiányon javítana a külföldi munkavállalók kiszámítható beáramlása. A magyar vállalkozók jó része is örömmel fogadná őket.

Mindazonáltal a szaktárca elszánt abban, hogy a képzés szerkezete, a kibocsátott tanulók száma és felkészültsége minél jobban és rugalmasabban alkalmazkodjon a gazdaság, a munkaerőpiac igényeihez. A tizenkét pontban megfogalmazott legfontosabb teendők azt célozzák, hogy a szakiskolákból piacképes tudással kerüljenek ki a pályakezdők, s a felnőttek számára is garantált legyen az új szakmák, ismeretek megszerzése.

E folyamatban, elsősorban a szakképzés tartalmának meghatározásában, a képzés minőségbiztosításában az eddiginél nagyobb hatáskört élveznek a gazdasági kamarák; garantálják, hogy 2008. december 31-éig valamennyi szakképzést folytató intézmény alkalmazhassa az európai minőségbiztosítási szabályokat. Ugyanakkor az ötszáz fősnél nagyobb szakképző intézmények mellett megalakuló szakmai tanácsadó testületeket is jogkörrel ruházzák fel az adott intézményben oktatott szakmastruktúra meghatározásában, közelebb hozva a képzési szerkezetet a helyi és a regionális munkaerőpiac valós szükségleteihez.

Javaslat készül a szakképzés normatív finanszírozási rendszerének átalakítására. A munkaerőpiac, a gazdasági élet és a szakképzés közötti szorosabb kapcsolat érdekében még ebben az évben meghozzák a szükséges szabályokat a pályakövetés kialakítására, meghatározzák a hiányszakmák körét, valamint megteremtik e mesterségek emelt szintű oktatásának feltételeit. Az a cél ugyanis, hogy a jól képzett szakember a keresetével fel tudjon kapaszkodni a középosztály felső részébe, s társadalmi presztízsével akár meg is előzze az átlagdiplomások körét – hangzik a szaktárca indoka.

Az előzetes elképzelések szerint a tanulók elhelyezkedési arányai alapján differenciálják az intézmények támogatását, tovább egyszerűsítik a gazdálkodó szervezetek tanulószerződéssel kapcsolatos költségeinek elszámolását, illetve csökkentik a gazdálkodók, a képzési alaprész eszközeire pályázók adminisztratív terheit.

A munkaügyi kormányzat kiemelten támogatja a hiányszakmákat képző intézményeket - jelentette be a közelmúltban a szaktárca vezetője. Ennek ellenére az idei tanévben, a szakközépiskolákban továbbra az informatika, a közgazdaság, a kereskedelem-marketing, a vendéglátás-idegenforgalom és a gépészet a legnépszerűbb szakmacsoport. Az újonnan felvettek csaknem fele ezen ismereteket tanulja.

Hasonló képet mutatnak a szakiskolák is: a felvettek 14,4 százaléka tanul vendéglátás-idegenforgalom, 12,7 százaléka gépészet, 11,7 százaléka építészet, 11,2 százaléka kereskedelem-marketing, míg 7,2 százaléka faipar szakmacsoportban. Szinte kiegyenlített a nemek közötti arány: a 43 212 szakközépiskolásból 19 644 (45,5 százalék) a lány, a 24 330 szakiskolásból azonban már csak 9490 (39 százalék) tartozik a gyengébb nemhez. Ez azért is érdekes, mert az idén a felsőoktatási intézményekbe felvettek aránya azt jelzi, hogy lényegesen több lesz a diplomás nő, mint a férfi.

Az idén az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) alapján 1287 szakma közül választhattak a nyolc általánost befejező fiatalok, akik országosan elismert szakképesítést szeretnének szerezni. A kínálatban ötven kézművesszakma szerepel; az ötéves, érettségit és szakmát is adó művészeti alapiskolák mellett szakképző intézményekben lehet nappali, illetve felnőttoktatási formában szakképesítéshez jutni.

Beiskolázás a 2006/2007-es tanévben

Iskolatípus

tanuló (fő)

8 évfolyamos gimnázium

3 556

6 évfolyamos gimnázium 

4 972

4 vagy 5 éves gimnázium

32 395

Szakközépiskola

43 212

Szakiskola

24 330

Speciális szakiskola 

2 490

Összesen

110 955

Forrás: SZMM

Intézményi integráció

A következő négy évben több mint 100 milliárd forintos ráfordítással további 30-35 intézménnyel bővül a jelenlegi tizenhat Térségi Integrált Szakképző Központ (TISZK), amelynek eredményeként 2010-re a szakképzésben részt vevőknek már 80 százaléka tanulhat a 21. századi igényeknek megfelelően épített, korszerű informatikai, csúcstechnológiával felszerelt központi képzőhelyeken, intézményekben.

A program egyik alapeleme az elaprózódott intézményhálózat helyett a TISZK-ek létrehozása esetenként hat-nyolc szakképző intézet közreműködésével. Létrejöttükkel kevesebb lesz az egy tanulóra jutó költség, illetve előrelépés várható a képzőhelyek közötti átjárhatóságban. Az intézmények integrációja várhatóan hozzájárul, hogy kevesebb legyen a lemorzsolódás, javuljon az esélyegyenlőség, s a végzettek jobban elhelyezkedjenek.

A fejlesztéssel nagyrészt megoldódhat mások mellett az a jelenleg feszítő probléma is, hogy az intézményrendszer elaprózása miatt a szakképző intézmények nem tudnak az adott térség legfontosabb szereplőivel összehangoltan együttműködni. Így talán nem ismétlődik meg az a közelmúltbeli eset, amikor egy amerikai repülőgép-összeszerelő üzemet azért nem hoztak létre Debrecenben, mert a térségben nem találtak száz CNC-esztergályost.

A szakképzés helyzetéről lesújtó véleménnyel vannak a munkaügyi szakértők. Egyikük például úgy fogalmazott: mára oda jutottunk, hogy a középfokú szakképzésben oktatott tanulók közel kétharmadának katasztrofálisan alacsony a szakmai képzettsége, illetve az általános műveltsége is. Az általános iskolából egyre több olyan tanuló kerül a középiskolákba, a szakképző intézményekbe, akiknek elemi gondjaik vannak az írással, az olvasással és a számolással, s akiknek egyéb készségei – absztrakció, logika, memória, térlátás stb. – is gyengén fejlettek.

Ebből következően a tantárgyi ismereteik is jóval korlátozottabbak, kivéve az informatikát, bár e téren is nagy a szóródás a tanulók társadalmi hátterétől függően. A középfokú szakképzés anyagi ellátottságát is gyengének látják a munkaügyi szakemberek, szerintük egyszerre van pénzhiány és pazarlás, s az elosztás is nagyon egyenetlen.

A szakértők azt is súlyos hibának tartják, hogy – a rossz külföldi példák nyomán – drasztikusan csökkentették a szakmai gyakorlatok óraszámát. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy a vállalkozások többsége elsősorban szakképzett munkaerőt keres egy-egy megüresedett álláshelyre. Ugyanis ma már nincs idő – pénz és energia – a kezdők betanítására, a szakma alapos megismertetésére.

 

Képzés – saját forrásokból

Az ágazatok közül elsősorban a kereskedelemben lehet példát találni arra, hogy saját forrásaikat felhasználva képeznek ki – igaz, három hónapos, úgynevezett gyorstalpalókon – eladókat, pénztárosokat, akiknek aztán állást is garantálnak. Igaz, ugyanezen a területen nemritkán az is előfordul, hogy szakképzett kereskedelmi dolgozókat papíron szakképzettséget nem igénylő árufeltöltőként alkalmaznak, csak azért, hogy számukra ne kelljen kifizetni az idén júliustól már kötelezően megemelt szakmunkás-minimálbért.

Mindazonáltal – fejtette ki Dávid Ferenc, az Országos Érdekegyeztető Tanács munkaadói oldalának szakértőjeként – a hároméves szakmunkásképző iskolák nem bocsátanak ki tömegével szakképzett munkásokat. A több területen tapasztalható tartós szakemberhiány okozta súlyos gondokon némileg enyhíthet a gyorstalpalók megszervezése, amelyeken képzett szakemberek segítségével néhány hónap alatt megszerezhetőek az alapismeretek.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. október 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

9052 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 9052 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5375 olvasói kérdésre 5375 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

9052 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 9052 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

18 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5375 olvasói kérdéssel.

Egészségi alkalmatlanság – állásidőként elszámolva

Az Mt. 55. §-a (1) bekezdésének a) pontja határozza meg, hogy a munkavállaló a keresőképtelensége időtartamára vagy egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való...

Tovább a teljes cikkhez

Letiltással kapcsolatos költségek viselése

Ha a munkáltató köteles teljesíteni a gyermektartásdíj levonását és átutalását munkavállalója munkabéréből, ő köteles viselni a banki tranzakcióból eredő költséget is?...

Tovább a teljes cikkhez

Magasabb alapbérű helyettesítő miatti bérkorrekció

Gyermekgondozási szabadságról visszatérő anyuka pozíciójában egyetlen ember dolgozik, akit sokkal magasabb bérrel vettek fel az anyuka helyettesítésére, mint a visszatérni készülő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói bérkorrekciós kötelezettség hiánya

Kötelező-e az Mt. 59. §-a szerinti bérkorrekció, ha a munkaviszony még a fizetés nélküli szabadság alatt megszűnik munkavállalói felmondás útján?

Tovább a teljes cikkhez

Bérjegyzék kiküldése elektronikusan

A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást („bérjegyzék”) kell adni a munkavállalónak. Egy egyházi...

Tovább a teljes cikkhez

„Kilométerpénz” – a munkába járás költségeinek megtérítése

A cégünk szeretne utazási költségtérítést adni a munkavállalóinak, akik saját gépjárművüket veszik igénybe munkába járás céljából. Mennyi a minimum összeg/km, amit adhatunk?...

Tovább a teljes cikkhez

Állampolgárságon alapuló különbségtétel a munkabérben

Az Mt. 12. §-ának (1) bekezdése szerint az egyenlő bánásmód értelmében, ha két munkavállaló egyenlő értékű munkát végez, akkor a díjazásukban nem tehető különbség valamely...

Tovább a teljes cikkhez

Jubileumi jutalom – a jogszerző idő

A határozatlan idejű közalkalmazotti jogviszony a „nők 40” év jogosultsági idővel igénybe vehető öregségi nyugdíjjal összefüggésben kerül megszüntetésre. A negyven év...

Tovább a teljes cikkhez

Igazoláskiállítási kötelezettség gyermekgondozási szabadság alatt

Köteles-e kiadni a munkáltató munkáltatói igazolást, ha az édesanya gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van? Megtagadhatja-e ezt a munkáltató? Ha...

Tovább a teljes cikkhez

Szülői és apasági szabadság ikrek esetén

Ikergyermekek esetén is csak 44 munkanap szülői szabadság jár, vagy szorozzuk a gyermekek számával? És az apasági szabadságot is szorozzuk?

Tovább a teljes cikkhez

Visszatérés után újbóli gyermekgondozási szabadság igénylése

Ha a GYES-ről visszatérő munkavállaló a megfelelő módon és határidőben jelzi a munkáltató felé, hogy vissza kíván térni az aktív állományba, és a felgyülemlett szabadnapok...

Tovább a teljes cikkhez

Napi 12 órás munkaidő túllépése

Bentlakásos szociális intézményben a gondozók munkaidőkeretben vannak beosztva napi 12 órára. Napi 12 óránál többre be lehet-e osztani a munkavállalót, ha egy másik gondozó...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5375 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 278-ik lapszám, amely az 5375-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

A költségvetési intézmények gazdálkodásának aktuális problémái, szabályai Megnézem

Számviteli problémák az intézményi gyakorlatban Megnézem

Szja és juttatások problémái Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem