A munkáltatói képviseletek elérhetők internetes honlapjaikon. A világhálón annak a sajátos arculatnak a tartalmi és formai megjelenítésére törekszenek, amely működésükben is megnyilvánul.
Internetes arculat
A www.mgyosz.hu honlapon a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) tagjai találhatják meg az érdekképviselettel kapcsolatos információkat. Tekintettel arra, hogy a tagság a nagyvállalkozói körből kerül ki, az oldal szerkesztőinek számolniuk kell azzal, hogy a látogatók más, nemzetközi szervezetek honlapjairól is gyakran tájékozódnak, ezért igényeikben ez irányú tapasztalataik is megjelennek. Ugyanakkor a szövetségnek tájékoztatást kell adnia saját tevékenységéről is.
Az MGYOSZ honlapján - jól áttekinthetően – három fő információs kör található. Az elsőben a szövetség saját magáról, illetve szervezeti életéről tájékoztat. A látogató megismerheti az MGYOSZ történetét, küldetését, beágyazódását a nemzetközi szervezetekbe, továbbá alapszabályát és etikai kódexét – mindazon információkat, amelyeket egy, a szövetségbe készülő vállalkozásnak ismernie kell. Hasznos "rovat" a ki kicsoda is, ahol meg lehet ismerkedni a szervezet vezetőivel, azokkal a személyekkel, akik képviselik a szövetséget. Ugyanakkor a tagság teljes listáját is áttekintheti az érdeklődő.
A honlap második blokkja a szövetségen belüli híreket tartalmazza, illetve ennek legfontosabb rovata a szövetségi állásfoglalásokat és közleményeket ismerteti. Ilyen aktuális állásfoglalás például a kormány Új egyensúly programja, amelyről a MGYOSZ markáns véleményt fogalmazott meg. De visszamenőleg is hasonló részletességgel lehet megismerni korábbi álláspontokat. További rovatok a hírek, illetve a MGYOSZ-ról más orgánumokban megjelent cikkek, tudósítások. A PR-rovat is sokakat érdekelhet, itt lehet tájékozódni a különféle PR- és hirdetési ajánlatokról. A honlap harmadik pillére az Európai Unióval kapcsolatos. Ez tájékoztat az MGYOSZ brüsszeli irodájának tevékenységéről, az EU-s alapismeretekről, valamint aktuális pályázatokról. A honlap hasznos hazai és uniós linkeket is közöl, ügyfélbarát módon megkönnyítve ezzel az átjutást más, kapcsolódó címekre.
Gazdag információs kínálattal várja a látogatókat a www.iposz.hu is. A honlap a nyomtatott kézműveslap, a Kisiparos Újság arculatához igazodva próbálja eligazítani az olvasókat. Az internetes oldalt folyamatosan megújítja az Ipartestületek Országos Szövetsége, számolva azzal, hogy a világháló inkább a fiatalabb iparosgeneráció tájékozódási eszköze, mintsem az idősebbeké.
A menüben a közlemények között lehet tájékozódni az IPOSZ állásfoglalásairól. Megtalálhatók itt a tagság számára egyéb közérdekű információk is, amelyek esetleg a napi sajtóban elkerülték az érintettek figyelmét; a honlapon ezek pontos szövege olvasható.
Külön rovat foglalkozik az IPOSZ által támogatott fő témakörrel, a szakképzéssel. Itt lehet tájékozódni az együttműködési megállapodásokról, illetve a szakképzéssel kapcsolatos dokumentumokról.
Uniós kitekintés
A kisvállalkozások számára uniós kérdésekben is fontos tájékozódási pont a szövetség honlapja, amely nemcsak az IPOSZ nemzetközi kapcsolatairól ad számot, hanem az EU-ban megjelent valamennyi fontos, a kisvállalkozókat érintő információt tolmácsolja. Ez nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy e gazdálkodói kör képviselői talpon tudjanak maradni az integrált piacon. Hasonlóan fontos a rendezvények rovat, ahol üzletember-találkozókról, vásárokról, esetleg támogatott megjelentési lehetőségekről lehet olvasni. Miként sokat segíthet a pályázatfigyelő kínálata is, valamint a hitel-, adó- és pénzügyek rovat, amelyek részletesen eligazítanak a különböző konstrukciók világában.
Újdonság a honlapon a Disputa; ezzel a szövetség a párbeszéd lehetőségét teremti meg. A szövetségi kiadványok ismertetésével a szakmai tevékenységet próbálja támogatni az IPOSZ. Hasonló céllal teszik közre a különféle elemzéseket; az on-line hírek pedig az aktualitásokról számolnak be.
Előtérben a hírek
A www.vosz.hu a hírszolgáltatásra helyezi a hangsúlyt: a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) internetes oldala már a főlapon arra törekszik, hogy segítse a látogatókat az őket érdeklő vagy érintő hírek között eligazodni. A "friss VOSZ-hírek" között megtalálhatók mindazon információk, amelyek az utóbbi időszakban a szervezet háza táján történtek, ideértve az elnökség és az ellenőrző bizottság beszámolóját, illetve az olyan, a hazai vállalkozói szférát érintő lépéseket, mint például a kereskedelmi etikai kódex aláírása.
Az egyéb friss hírek között lehet olvasni a pályázati lehetőségekről, a képzésekről és olyan elemzésekről, amelyek piaci információkat tartalmazhatnak. A tájékozódást könnyítő lehetőség, hogy külön rovatban lehet hozzájutni a legkeresettebb hírekhez; jelenleg ezek közé tartoznak a társadalombiztosítási szabályok, a vállalkozás indításával kapcsolatos jogszabályok, valamint a jogszabályfigyelő és az EU-honlap magyarul.
A vállalkozók mindennapjait támogatják az olyan szolgáltatások, mint a rendezvényekkel kapcsolatos tájékoztatás, a partnerkeresés vagy az üzleti ajánlatok. A VOSZ a Széchenyi Kártya gazdájaként részletesen ismerteti e konstrukciót, amely jelenleg 25 millió forint erejéig nyújt hitelkeretet. A látogatók eligazítását szolgálja a VOSZ-irodák elérhetőségének listája, ahol a tagok már egyéni ügyeikhez személyesen kaphatnak támogatást a szövetségtől.
Piaci eligazodás
Az Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetségének kissé konzervatív honlapja – a www.afeosz.hu - elsősorban arra helyezi a hangsúlyt, hogy tagjai számára a jogszabályi környezet változásairól, az aktuális pályázati lehetőségekről számoljon be. Mindezen ismeretek megkönnyíthetik a mindennapi munkát, illetve hozzájárulnak a szakmai eligazodáshoz.
Ilyen információk lehetnek a nagyobb ívű dokumentumok, mint az Új Magyarország Fejlesztési Terv, valamint a Nemzeti Fejlesztési Terv II. A napi tevékenységet is érintő információk között érdeklődésre tarthat számot a HEFOP- és GVOP-pályázatok elbírálása, az áfaarányosítás kérdése. A honlap egyéb, friss információkat is válogat a sajtóból, ezek a vállalkozások piaci eligazodását segíthetik.
A szövetség adatokat közöl saját magáról és kapcsolatrendszeréről, illetve megtalálhatók az oldalon azok a jogszabályok, amelyek e vállalkozói kör tevékenységét szabályozzák, mint például a szövetkezeti, a kereskedelmi, valamint a kisvállalkozásokról szóló törvény. A honlapon helyet kapnak az ÁFEOSZ oktatási és kulturális tevékenységének dokumentumai is.
Az internet terjedésével azonban a papírkiadványok korántsem váltak elavulttá; A Munkaadó Lapja által megkérdezett szervezetek vezetői arról számoltak be, hogy szövetségük arculatának formálásában a hagyományos és az elektronikus információközlésnek és -cserének egyaránt fontos szerepe van.
Újság, hírlevél
Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetségének elnöke arról számolt be, hogy az IPOSZ – és elődje is – hagyományokra visszatekintő lapot működtetett. Ez jelenleg is a Kisiparos Újság, amelyhez előfizetés útján juthatnak hozzá az olvasók. A lap havonta jelenik meg 10-15 ezer példányban, de emellett hírlevelet is összeállítanak. Tény: az előfizetők száma csökken, ami azzal magyarázható, hogy miközben megszűnnek a hagyományokkal rendelkező, családi kézben lévő kisvállalkozások, kérészéletűek keletkeznek, amelyek nem fektetnek hangsúlyt erre a kultúrára.
Az IPOSZ a 90-es évek második felében felismerte, hogy az európai uniós csatlakozásra való felkészülés, a nemzetközi pályázatokon való részvétel új információs csatornát igényel. Ekkor indították el honlapjukat, amelyet folyamatosan fejlesztenek. Az IPOSZ tagsági körében azonban korántsem általános, hogy a vállalkozásnak van számítógépe, bár a szövetség maga is sokat tesz azért, hogy pályázatok révén tagszervezeteit on-line kapcsolat megteremtéséhez segítse. E munkában számítanak a következő Nemzeti Fejlesztési Terv kínálta lehetőségekre.
Az IPOSZ számos szakmai kiadvánnyal segíti a tagságát, ilyen például a GKM és az ITDH közreműködésével most elkészült szolgáltatófüzet. Az EU-csatlakozás kapcsán korábban 70 ezer példányban adtak ki szakmai füzeteket. Egy-egy direktíva megjelenése kapcsán a Kisiparos Újság mellékletet ad ki, ami a honlapra is felkerül. Az IPOSZ éves szinten mintegy 20 millió forintot fordít a lapok és a szakmai füzetek, valamint a honlap fenntartására.
Az Agrár Munkaadói Szövetség (AMSZ) szintén stratégiai kérdésnek tekinti a tagokkal folytatott kommunikációt. Bár szűkös anyagi lehetőségeik miatt rendszeresen megjelenő újságot nem, azonban időszakos lapot kiadnak. Legutóbb 2004-ben – angol-magyar nyelven – készült ilyen kiadvány, amely az érdekképviselet tevékenységéről, a küldöttgyűlés legfőbb megállapításairól és iránymutatásáról tájékoztatta a tagokat. Az idén és jövőre ugyancsak tervezik hasonló tájékoztató kiadását. A szervezetnek egyelőre nincs honlapja, de előkészítése folyamatban van.
Arculatalakító szerep
A régi és új tájékoztatási eszközökkel a Munkáltatók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) is él, amely papír alapú újsággal és honlappal egyaránt szolgálja tagjai informálását. Wimmer István főtitkár szerint a papír alapú kiadványoknak arculatalakító szerepük is van, amelyről a szövetség nem kíván lemondani.
Az MGYOSZ lapja, a Magyar Gyáripar 5000 példányban jelenik meg, 24 oldalon. Az újságot ingyenesen megkapják a tagok, továbbá eljut a külképviseletekhez, a parlamenti és az önkormányzati képviselőkhöz. Csaknem tíz éve adják már ki, azóta alakítják, fejlesztik, esetenként új rovatokkal gazdagítják.
Tartalmát tekintve a lap változatos, alapvetően a tagokat érintő magyarországi és nemzetközi eseményekről tájékoztat. Vannak állandó rovatok, s rendszeresen megjelenik benne az MGYOSZ brüsszeli irodájának melléklete a pályázati lehetőségekkel. A szövetség lobbitevékenysége, állásfoglalásai, véleménye is olvashatók, valamint hazai és külföldi eseményekről is hírt adnak.
A gyáriparos-szövetség időszakos kiadványokkal is segíti tagjait, ilyen például a Munka Törvénykönyve módosításainak egységes szerkezetbe foglalt változata. Sorozatot adtak ki a kisebb és közepes vállalkozások számára is, hogy segítsék az uniós csatlakozással kapcsolatos ismereteik bővítését. E kiadványok az MGYOSZ-tagok számára érhetőek el elsősorban, ugyanakkor a GKM rendszeresen szervez kiadványbörzét, ahol a forgalmazók hozzájuthatnak a példányokhoz. Az MGYOSZ évente 10 millió forintos nagyságrendben költ kiadványok megjelentetésére.
Munkáltatói érdekképviseletek honlapjai
– Általános Fogyasztási Szövetkezetek és Kereskedelmi Társaságok Országos Szövetsége (ÁFEOSZ) – www.afeosz.hu
– Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) – www.iposz.hu
– Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetsége (KISOSZ) – www.kisosz.hu
– Magyar Iparszövetség (OKISZ) - www.okisz.hu
– Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) – www.msztosz.hu
– Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) – www.mgyosz.hu
– Stratégiai és Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetsége (STRATOSZ) – www.stratosz.hu
– Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) – www.vosz.hu
– Az Agrár Munkaadói Szövetség saját honlappal nem rendelkezik, internetes címe: amszeln@yahoo.com