×

A kiigazítás visszaveti a foglalkoztatást

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. október 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 103. számában (2006. október 13.)
Az egyensúlyjavító kiigazítás a kis- és középvállalkozói szektort is érinti majd, azonban az intézkedések – hosszabb távon – olyan előnyökkel járnak, amelyek kompenzálják majd a jelenlegi adóemeléseket – állítja a gazdasági kormányzat. A munkáltatók – elismerve a stabilizáció fontosságát – arra hívják fel a figyelmet, hogy a foglalkoztatás megőrzése érdekében speciális kormányzati intézkedések kellenek. A munkavállalói érdekképviseletek úgy látják: strukturális reformok helyett csak rövid távú tűzoltás történik.

Áldozatvállalás után újra gyorsul a gazdaság

Az adóemelések rövid távon nem érintik kedvezően a vállalkozásokat – mondja Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) államtitkára. Ez a világon mindenütt így van, amiben a lélektani hatás is fontos szerepet játszik. Érdemes azonban megjegyezni, hogy ezek az intézkedések összességében nem változtatnak azon a tényen, hogy Magyarországon a társasági adózás átlagos szintje még így is a legalacsonyabbak közé tartozik Európában, és az élőmunka bér-, illetve járulékköltségei – a termelékenységbeli különbségeket is figyelembe véve – még mindig vonzóak a fejlett országokból érkező külföldi befektetők számára. Összességében tehát az egyensúlyjavító intézkedések rövid távon áldozatvállalással járnak, hosszabb időtávon azonban egyértelműen olyan előnyöket jelentenek, amelyek már néhány évet felölelő időtávban is kompenzálják a jelenlegi adóemeléseket.

Ennek köszönhetően a gazdasági tárca még rövid távon sem számít arra, hogy a külföldi befektetők elfordulnának Magyarországtól. A befektetőkkel folytatott megbeszélések tapasztalatai is megerősítik ezt. Bizalmukat az támasztja alá, hogy a kormány képes volt meghozni a reformok és a stabilizáció irányába ható első döntéseit.

A reálgazdaságot, főként a nagyrészt exportra termelő vállalatokat vélhetően nem fogja súlyosan érinteni a kiigazító csomag – bár nyilván meg fogják érezni az adóemeléseket –, mint ahogy a tárca reményei szerint a működőtőke-befektetések dinamikája sem fog lényegesen visszaesni. A mostani kiigazítás intézkedései természetesen a kkv-szektorra is hatással lesznek, mint ahogy érintik a nagyvállalatokat, a pénzügyi szektort, a lakosságot, a szolgáltatást és az államigazgatási szerveket, az egészségügyet is. Azonban nem lehet senkitől szolidaritást várni, ha kivételeket, mentességeket állapítanak meg a konszolidáció indokolt költségeinek viselésével kapcsolatban. Az adózásban javasolt változtatások tehát általános érvénnyel minden vállalkozásra vonatkoznak, a kkv-szférára is. Így a módosítások nem borítják fel a jelenlegi versenyviszonyokat.

A versenyképesség szempontjából fontos exportteljesítmény és a működőtőke-befektetések alakulása Magyarországon továbbra is pozitív trendeket mutat. Az adatok szerint a kivitel továbbra is két számjegyű ütemben nő. A működőtőke-beáramlás területén az előző esztendőben regisztrált 5,2 milliárd eurót követően az idei első negyedév újabb rekorderedményt hozott, hiszen a Magyarországra érkezett működő tőke meghaladta a 2 milliárd eurót. Annak érdekében, hogy Magyarország a jövőben is versenyképes maradjon, kiemelt szerepe lesz az ország innovációs képessége növelésének. A következő öt évben a GKM tervei szerint megduplázódik, 10 éven belül pedig megháromszorozódik a kutatás-fejlesztésre költött pénz, vagyis 2015-re a GDP 2,8-3 százalékára nőhetnek a magyar innovációs ráfordítások. Ezt részben az uniós pénzek teszik majd lehetővé: az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében 2007 és 2013 között mintegy 500-600 milliárd forint pályázati pénz nyílik meg, ezenkívül további 80-100 milliárd forintra lehet számítani az EU saját kutatási keretprogramjaiból.

A magyar gazdaság növekedése nagyon erősen függ az Unió teljesítményétől – azon belül is néhány nyugat-európai országtól –, mivel az ország külkereskedelmének több mint háromnegyedét az Unión belül bonyolítja le, és a működőtőke-befektetések döntő többsége is ezen országcsoportból származik. Ezért a magyar gazdaság már évek óta a nyugat-európai növekedés trendjét követi: általában 2-2,5 százalékos többlettel. Ez – a belső felhasználás csökkenése miatt – valószínűleg el fog "olvadni" a következő egy-két esztendőben, ezt követően azonban – a reformok sikere esetén – a gazdaság újbóli gyorsulására lehet számítani.

Társadalmi szolidaritásra van szükség az egyensúly megteremtéséhez

Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) munkáltatói oldala egységes abban, hogy a konvergenciaprogramban kitűzött célok - kiszámítható egyensúly-, árfolyam- és gazdaságpolitika – az ország és a vállalkozások érdekét szolgálják – hangsúlyozza Tokár István, a Magyar Iparszövetség (OKISZ) elnöke. A 2006-2008-as stabilizációs intézkedések nyilvánvalóan nagyon érzékenyen érintik a vállalkozásokat és a lakosságot, s az is természetes, hogy mindenki a saját terheit érzi a legnehezebbnek. De a jelenlegi helyzetben társadalmi szolidaritásra van szükség a költségvetés egyensúlyának megteremtéséhez, a reformokhoz, s ezekben mindenkinek a jövedelmi helyzetétől függően kell részt vennie. A stabilizáció terhei – a kormány véleménye szerint – egyenletesen oszlanak el, hiszen körülbelül 33 százalék jut az államra, a munkaadókra és a munkavállalókra egyaránt.

Az adó- és járulékemelések érzékenyen érintik az üzleti szférát is, bizonyos mértékű jövedelemkiesést fognak okozni. Az is nyilvánvaló, hogy a tőkeerős nagyvállalatok könnyebben ki fogják heverni a negatív következményeket, mint a kis és közepes cégek, a legnehezebb dolguk pedig az önfoglalkoztató mikrovállalkozásoknak lesz. Nagy lesz ugyanis a nyomás, hogy a költségek emelkedését a vállalkozások a fogyasztókra hárítsák át, ám azon ágazatokban, ahol éles a verseny, erre csak korlátozott lehetőségük lesz a cégeknek. Arról nem is beszélve, hogy a lakosság növekvő terhei miatt várhatóan a fogyasztás visszaesésére is számítani lehet. Márpedig a hazai kis- és középvállalkozások 65-70 százaléka belföldre dolgozik, vagyis a fogyasztás csökkenése miatt ebben a szektorban nem keletkezik többletforrás, csökken a bevonható magántőke a fejlesztésekhez, ami a foglalkoztatás mérséklődéséhez vezethet. Emiatt a munkáltatók a foglalkoztatás megőrzése érdekében speciális kormányzati intézkedéseket tartanak szükségesnek.

Önmagában az adóemeléseket nem lehet kiragadni a stabilizációs csomagból. Az adóterhek változásánál jelen pillanatban sokkal fontosabb a pénzügyi válság elkerülése. A vállalkozók és a lakosság biztonságérzete szempontjából ugyanis a forint stabilitása alapvetően fontos, ezért a munkaadók egyetértenek minden olyan intézkedéssel, amely az euró bevezetésének a feltételeit mielőbb megteremtik. Ugyanakkor a vállalkozások a számukra jelentős többletterhet jelentő adó- és járulékemeléseknek csak akkor látják értelmét, ha az államháztartás tartós egyensúlyát szavatoló reformok sürgősen elindulnak olyan tartalommal, amely a többletbefizetéseket csak a legrövidebb ideig – legfeljebb 2008-ig – teszi szükségessé.

Tűzoltás helyett strukturális reformok kellenek

A költségvetési egyensúly megteremtésének szükségességével mindenki egyetért, ám az ahhoz szükséges eszközök tekintetében már eltérnek a vélemények – mondja Kuti László, az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés (ÉSZT) alelnöke. A szakszervezetek szerint nem lett volna szabad például a középső, 15 százalékos kulcsot megemelni, hiszen az alapvető fogyasztási cikkeket és szolgáltatásokat érint, s emiatt a fogyasztás csökken, ami nem tesz jót a gazdaságnak. Sokkal ésszerűbb lett volna, ha a felső, 25 százalékos kulcsot tartja meg a kormány. Ugyancsak a fogyasztás visszaeséséhez és a reálkeresetek zsugorodásához vezet a munkavállalói járulékterhek emelkedése. Ilyen körülmények között a szakszervezetek a hároméves bérmegállapodás újratárgyalását fogják kezdeményezni. Természetesen - ellentétes irányban –, erre kényszerülnek a munkaadók is.

Kuti László véleménye szerint nem a közterheket kellene növelni, hanem a be nem folyó adókból és járulékokból kellene többet beszedni. Bár a kormányok már régóta ígérik az adóelkerülés elleni hatékonyabb fellépést, ám az eddigieknél sokkal komplexebb programra volna szükség. Ebben mind a munkavállalók, mind a munkaadók partnerek lennének. E probléma megoldásához azonban az állandó tűzoltási kényszer helyett hosszú távú stratégiára lenne szükség.

Ugyancsak átgondolatlanság jellemzi az állami kiadások csökkentését célzó intézkedéseket is – vélekedik az ÉSZT alelnöke. Strukturális reformok helyett e téren is csak rövid távú tűzoltás folyik. A fűnyíró elvű létszámcsökkentés helyett előbb végig kellene gondolni, hogy az államnak milyen feladatokat kell ellátnia, s azokhoz mennyi pénzre és mekkora létszámra van szükség, majd ennek alapján kellene átalakítani a közszféra egész szerkezetét. A strukturális reformokkal kapcsolatban gyakran hangoztatott érv, hogy azokhoz idő kell, a költségvetés egyensúlytalansága viszont azonnali beavatkozást igényel. Kuti László szerint azonban inkább a hosszú távú gondolkodás hiányáról van szó, és arról, hogy minden érintett félti a pozícióját és az egzisztenciáját.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. október 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem