×

Új társasági törvény júliustól III.

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. június 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 100. számában (2006. június 15.)
Korábbi számainkban a gazdasági társaságról szóló 2006. évi IV. törvény szabályai alapján áttekintést nyújtottunk a társaságok alapításáról, most ezek szerveire, vezető tisztségviselőire vonatkozó legfontosabb változásokat ismertetjük.

Sokat hangoztatott tétel: a gazdasági társaság alapvetően a tagok szervezete. A társaság viszont a tagoktól viszonylagosan elkülönült jogalany, a tagok üzleti érdekeinek jogképességgel felruházott testülete, így a tagok joga és érdeke, hogy a legfőbb szerv működésében részt vegyenek, döntéshozataluk útján végső soron közös tulajdonukról, magáról a társaságról rendelkezzenek.

A gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény egyúttal fenntartja a korábbi irányadó szabályt: a társaság legfőbb szervének döntéseit kizárólag a tagok hozhatják meg, ennek megfelelően minden tagnak továbbra is fennáll alanyi jogosultsága, hogy a társaság legfőbb szervének ülésein részt vegyen.

A gazdasági társaság legfőbb szerve

A gazdasági társaság legfőbb szervére vonatkozó szabályok tekintetében – a korábbi szabályozás pontosításától, kiegészítésétől eltekintve – az új Gt. alapvető változást nem hozott. Eszerint a kkt. és a bt. tipikus személyegyesülésére tekintettel – megszüntetve az eddigi kettősséget (taggyűlés-tagok gyűlése) – fennmarad a tagok által létrehozott tagok gyűlése. A kft.-nél a törvény változatlanul taggyűlésként, a részvénytársaságnál közgyűlésként nevesíti a legfőbb szervet. Az egyesülés legfőbb szervének elnevezése viszont megváltozott, a több esetben félreértelmezéshez vezető igazgatótanács helyett a törvény taggyűlésnek nevezi a legfőbb szervet.

Hatáskör

A törvény 19. §-ának (3) bekezdése szerint a legfőbb szerv feladata elsősorban a társaság alapvető, stratégiai ügyeiben való döntés, az egyes társasági formáknál külön-külön meghatározva, hogy konkrétan mely ügyek tartoznak a legfőbb szerv kizárólagos hatáskörébe. Emellett természetesen változatlanul mód van arra is, hogy a társasági szerződés bármely kérdést a legfőbb szerv hatáskörébe utaljon.

Ennek alapján továbbra is a legfőbb szerv kizárólagos jogköre a társaság vezető tisztségviselőinek, felügyelőbizottsági tagjainak és könyvvizsgálójának megválasztása, az elsőket kivéve, mert a társaság alapításakor a legfőbb szerv még nem működik, és őket a társasági szerződésben jelölik ki.

Az elsők utáni új vezető tisztségviselők, a felügyelőbizottság tagjainak és a könyvvizsgálónak a megválasztásához azonban nem szükséges a társasági szerződés módosítása, és nevüket nem kötelező a társasági szerződésbe foglalni.

Döntéshozatal

Tovább él az 1997-es Gt. főszabálya: a legfőbb szerv ülésén a tagok (részvényesek), illetve meghatalmazottak egymás jelenlétében hozzák meg döntéseiket, ám új rendelkezésként, egyúttal a főszabály alóli kivételeket is nevesít a törvény:

Egyrészt a társasági szerződés módot adhat arra, hogy a tag tagsági jogait az ülésen való személyes részvétel helyett telekommunikációs (elektronikus hírközlő) eszközök igénybevételével gyakorolja (az új Gt. a részvénytársasági fejezetben ezt nevezi ún. "konferencia-közgyűlésnek") (új Gt. 20. §).

Másrészt a társasági szerződés meghatározhatja azokat az ügyeket – korábban erre a kft. esetében volt lehetőség –, amelyekben a tagok ülésezés nélkül írásban vagy más módon is dönthetnek. Két korlátot azonban figyelembe kell venni: az egyik, hogy a számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadása tárgyában csak ülésen lehet határozni, a másik, hogy ha bármely tag ezt kívánja, az ülést össze kell hívni.

Ezzel összefüggésben az új Gt. továbbra is fenntartja az 1997-es Gt. által megteremtett szabályozást, mely szerint a legfőbb szerv ülése szabályszerű összehívás nélkül is megtartható, ha valamennyi tag jelen van, és a kérdés megtárgyalásához egyhangúlag hozzájárul. Ám ehhez képest új rendelkezésként rögzíti, hogy a társasági szerződés és a zártkörűen működő részvénytársaság alapszabálya (kivétel a nyilvánosan működő rt. alapszabálya) lehetővé teheti, hogy a nem szabályszerűen összehívott vagy megtartott ülésen hozott döntést a tagok 30 napon belül utólag, egyhangú döntéssel jóváhagyják.

Meghívó

Változatlanul érvényesül az 1997-es Gt. azon szabálya, mely szerint a legfőbb szerv az ülésre szóló meghívóban (hirdetményben) nem szereplő kérdéseket csak akkor tárgyalhatja meg, ha az ülésen valamennyi tag (részvényes) jelen van, és egyhangúlag hozzájárul a kérdés megtárgyalásához [új Gt. 20. § (3) bek.].

Határozatképesség

A legfőbb szerv ülésének határozatképességét az egyes társasági formákra vonatkozó fejezetekben határozza meg a törvény. A legfőbb szerv döntéseinek meghozatala általában az üzletszerű működéshez szükséges operativitást legjobban kielégítő módon, a szavazati joggal rendelkező tagok egyszerű többségével történik. Emellett természetes, hogy a törvény számos kivételt is megfogalmaz.

Ügyvezetés

A korábbi gyakorlati bizonytalanságok miatt az új Gt. rendelkezésével világossá vált: ügyvezetésen a társasági jogban nemcsak az operatív menedzsment értendő. Ennek alapján a törvény 21. §-ának (1) bekezdése a szélesebben értelmezendő kategóriába sorol minden olyan döntést, amely törvény vagy a társasági szerződés rendelkezése alapján nem tartozik valamely más társasági szerv hatáskörébe. Egyúttal a törvény elvi éllel kimondja a kollektivitásra vonatkozó rendelkezést: a társaság ügyvezetését egy, illetve több vezető tisztségviselő, avagy a vezető tisztségviselőkből álló testület látja el. Az új Gt. lényegében az 1997-es Gt.-ben felsorolt szervekkel azonosan szabályozza a gazdasági társaság ügyvezetésére vonatkozó rendelkezéseket.

A törvény ezzel összefüggő legjelentősebb újítása - különösen a német társasági jogi hagyományokhoz képest –, hogy a nyilvánosan működő részvénytársaságnál lehetőség nyílik az angol-amerikai board-rendszerű irányítási struktúra kialakítására, ahol felügyelőbizottság nem választható, és az igazgatótanácsnak nevezett testület egyszerre látja el az ügyvezetési és az ellenőrzési funkciókat (egységes irányítási rendszerű részvénytársaság).

 

Fakultatív szervek

Új rendelkezésként lép életbe, hogy az 1997-es Gt.-ből megismert társaság szervei mellett a társaság legfőbb szerve fakultatív szervek – pl. bizottság, tanácsadó testület – létrehozásáról is dönthet, ám azzal a kitétellel, hogy e szervek működése nem érinti a törvényben szabályozott társasági szervek törvényben megállapított hatáskörét és felelősségét. (Ilyen testület lehet például a javadalmazási vagy jelölési bizottság.)

A vezetői tisztségviselői jogviszonyt érintő dilemmák

Közismert, hogy 1988 óta a vezető tisztségviselői jogviszony polgári jogi, illetve munkajogi jellege széles körű elméleti és gyakorlati viták kereszttüzébe került.

Kizárt a munkaviszony

Mindenesetre az új Gt.-nek a korábbi szabályozáshoz képest a vezető tisztségviselőket érintő legfontosabb változása, hogy a vezető tisztségviselők e minőségükben a jövőben nem állhatnak munkaviszonyban. E tekintetben az új Gt. 22. §-ának (2) bekezdése egyértelműen kimondja, hogy a vezető tisztségviselői jogviszony sajátos társasági jogi jogviszony, amelyet elsődlegesen a törvény szabályoz, mögöttes jogszabályként viszont a Ptk. megbízási szerződésre vonatkozó szabályait kell alkalmazni. A fenti rendelkezésből viszont nem következik az, hogy a vezető tisztségviselő más jogviszonya tekintetében – akár vezető tisztségviselői jogviszonya mellett – egyáltalán nem állhat munkaviszonyban a társasággal. Eszerint elvileg lehetséges, hogy a kft. megbízási (társasági) jogviszonyban álló ügyvezetője, pl. kereskedelmi igazgatóként munkaviszonyban álljon ugyanazon társasággal.

Kérdés, hogy e szabályozás hogyan érinti az 1997. évi Gt. alapján fennálló vezető tisztségviselőket, akik munkaviszonyban állnak társaságukkal. Ez a problémakör különösen a kft.-ket érintheti, ahol gyakorta a vezetői tisztség ellátására munkaszerződést kötöttek a felek. A választ az új Gt. 334. §-a átmeneti rendelkezésként adja meg: ezek a munkaviszonyok, ha határozott időre szóltak, azok lejártáig, ha határozatlan időre, legfeljebb a megválasztástól számított öt évig maradhatnak hatályban. A vezető tisztségviselő kétoldali jogviszonya ingyenes és visszterhes egyaránt lehet a Ptk. megbízási szerződésre vonatkozó szabályai szerint.

A megbízatás időtartama

További alapvető változás a vezető tisztségviselő jogviszonyát érintően, hogy a vezető tisztségviselők eddigi szigorú, határozott időtartamra (legfeljebb 5 évre) történő választására vonatkozó szabályozás diszpozitívvá válik, eszerint az új rendelkezés alapján a vezető tisztségviselő jogviszonya határozatlan ideig is fennállhat. Kétségtelen, a megengedő szabályozás ellenpólusaként a másik oldalon változatlan rendelkezésként él tovább, hogy a vezető tisztségviselő bármikor visszahívható. Ha a társasági szerződésben a vezető tisztségviselő időtartamáról a tagok nem rendelkeztek, a jogviszonyt továbbra is 5 évre, vagy ha a társaság rövidebb időtartamra jött létre, ez esetben ezen időtartamra nézve kell megválasztottnak tekinteni.

Összeférhetetlenség

Az új Gt.-ben már nem szerepel a vállalkozói szabadságot érintő adminisztratív korlátozás, miszerint egy személy legfeljebb három gazdasági társaságnál lehet vezető tisztségviselő. A jogszabály azt viszont megköveteli, hogy a vezető tisztségviselő az új vezető tisztségviselői megbízatása elfogadásától számított 15 napon belül köteles azon társaságokat írásban tájékoztatni, ahol már vezető tisztségviselőként vagy felügyelőbizottsági tagként működött.

Munkáltatói jogok megosztása

Mivel a kollektív ügyvezetés az 1997-es Gt.-hez képest jóval nagyobb szerepet kap, így a törvény 28. §-ának (1) bekezdése kimondja: a korábbi bizonytalanságok elkerülése érdekében a társasági szerződésben, illetve a testület ügyrendjében kell rendelkezni a munkáltatói jogok gyakorlásának a testület tagjai közötti megosztásáról.

Cégvezető

A képviseletre, a képviselet megosztására, a képviselet munkavállalókra való átruházására vonatkozó szabályok lényegében nem változtak. Ezzel függ össze, hogy a cégvezető jogállására vonatkozó szabályozás, bár érdemében nem változott, de pontosabbá vált. A cégvezető továbbra sem vezető tisztségviselő, hanem munkavállaló, aki segíti a vezető tisztségviselő tevékenységét, mégpedig azzal, hogy a társaság érdekeinek elsődlegességét szem előtt tartva ő is felelős a társaság folyamatos működéséért. A vezető tisztségviselőre vonatkozó szabályokat a cégvezetőre is alkalmazni kell. Az egy vagy több cégvezetőt továbbra is a gazdasági társaság legfőbb szerve választja.

Ha a társaság székhelyétől eltérő telephelyen vagy fióktelepen is folytathat tevékenységet, a legfőbb szerv az általános jogosítvánnyal rendelkező cégvezetőn kívül a fióktelepeken és telephelyeken is választhat cégvezetőt. Garanciális szabály, hogy az új Gt. szerint a cégvezető részére a társaság legfőbb szerve általános képviseleti jogot és önálló cégjegyzési jogot adhat.

Ügyvezetői önállóság-függőség kettőssége

A magyar társasági jogban hagyományos a vezető tisztségviselők önállósága, amelyhez a 30. § (2) bekezdésében meghatározott ún. önfelelősség elve párosul, amely egyfelől fémjelzi, hogy a vezető tisztségviselő e minőségében csak a jogszabályoknak, a társasági szerződésnek, valamint a társaság legfőbb szerve határozatainak van alávetve, másfelől a gazdasági társaság tagjai (részvényesei) által nem utasítható. A hatáskör elvonására pedig a társaság legfőbb szerve is csak akkor és csak olyan mértékben jogosult, amennyiben a törvény vagy a társasági szerződés erre a legfőbb szervet feljogosítja. (E rendelkezések az egyszemélyes társaságokra természetesen nem vonatkoznak.)

E rendelkezésekkel összefüggésben az összeférhetetlenségi szabályokkal kapcsolatban az új Gt. fontos változást tartalmaz: a törvényből kimaradt a felszámolással kapcsolatos összeférhetetlenségi szabály, hiszen ez esetben egyáltalán nem biztos, hogy a fizetőképtelenség visszavezethető az adott vezető tisztségviselő tevékenységére, az objektív szankció pedig megítélésem szerint nem az egyetlen üdvözítő megoldás arra, hogy a vezető tisztségviselőt felelős eljárásra ösztönözze. A hivatalból törlés viszont zömmel a vezető tisztségviselő gondatlanságának következménye, a fantomcégként való működés a vezető tisztségviselőnek szükségképp felróható.

Mivel a Büntető Törvénykönyvbe mellékbüntetésként bekerült a "vezető tisztség gyakorlásától való eltiltás", nem lehet vezető tisztségviselő az sem, aki ilyen eltiltás hatálya alatt áll. A foglalkozástól eltiltottak esetén, az ítélet hatálya alatt csak az olyan gazdasági társaságban nem lehet vezető tisztségviselő, amelynek főtevékenységeként jelölik meg azt a tevékenységet, amelyre a büntetés kiterjed.

A vezető tisztségviselőkre vonatkozó alapvető összeférhetetlenségi szabályok tekintetében a törvény csak néhány szövegezési pontosítást tartalmaz. Mindenesetre az összeférhetetlenségi szabályok megsértésének következménye a polgári jog általános szabályai (Ptk. 339. §) szerinti kártérítés mindazon kárért, amelyet a gazdasági társaságnak e szabályok megszegésével a vezető tisztségviselő (illetve közeli hozzátartozója, élettársa) okoz. E kár érvényesítésére azonban az új törvény is speciális, a kár bekövetkezésétől számított 1 éves elévülési határidőt állapít meg.

Vezető tisztségviselői felelősség

Az új Gt. a korábbiakkal azonosan, a német dogmatikájú társasági jogban kialakított elvnek megfelelően kimondja, hogy a vezető tisztségviselők felelősek az ügyvezetési kötelezettségeik rendeltetésszerű teljesítéséért, a társaságot a társaság érdekeinek figyelembevételével kell vezetniük.

Wrongful trading

Az új törvény a vezető tisztségviselőkre irányadó felelősségi szabályokat továbbfejlesztve rögzíti az ún. wrongful trading intézményét annak érdekében, hogy a társaság ügyvezetését csődközeli helyzetben visszatartsa a hitelezők érdekeit sértő, indokolatlan mértékű kockázatvállalástól.

A csődtörvény az új Gt. hatálybalépésével egyidejűleg hatályba lépő módosításai alapján egyértelműen rögzíti: a társaság fizetőképtelenségével fenyegető helyzet bekövetkezése esetén a vezető tisztségviselők a hitelezők érdekeinek elsődlegessége alapján kötelesek ügyvezetési feladataikat ellátni. A törvény szigorú szabálya, hogy e kötelezettség felróható megszegése esetén a vezető tisztségviselők kötelesek helytállni a hitelezőkkel szemben.

Felmentvény

A törvény 30. §-ának (5) bekezdése alapján, a társasági szerződés módot adhat a gyakorlatban már elterjedt ún. felmentvény jogintézményének alkalmazására is. Eszerint a gazdasági társaság legfőbb szerve évente napirendjére tűzheti a vezető tisztségviselők előző üzleti évben végzett munkájának értékelését, és határozhat a vezető tisztségviselők részére megadható felmentvény tárgyában. A vezető tisztségviselő rosszhiszemű, a tagokat (részvényesek) megtévesztő eljárása esetére természetes, hogy a bírósághoz fordulás joga biztosított. A felmentvény hatálytalanná válik, ha utólag a bíróság jogerősen megállapítja, hogy a felmentvény megadásához alapul szolgáló információk valótlanok vagy hiányosak voltak.

A jogviszony megszűnése

A vezető tisztségviselői jogviszony megszűnésének okai érdemben azonosak az 1997. évi Gt.-ben foglaltakkal – tekintettel a korábban említett megbízási (társasági jogviszonyra) –, ennek megfelelően a vezető tisztségviselői jogviszony öt esetben szűnik meg:

– a megbízás időtartamának lejártával,

– ha a megbízás időtartama alatt a vezető tisztségviselőt a 24. § (2) bekezdése alapján visszahívják,

– ha a vezető tisztségviselőre nézve törvényben szabályozott kizáró ok következik be,

– ha a vezető tisztségviselő meghal,

– ha a vezető tisztségéről lemond,

– mivel a társaság legfőbb szerve bármikor visszahívhatja a vezető tisztségviselőt, ennek ellentételeként viszont a tisztségviselő is – független attól, hogy megbízatásának időtartama még nem járt le – bármikor lemondhat.

Továbbra is igaz a tétel: a lemondás hatályossá válásáig a vezető tisztségviselő a halaszthatatlan döntések meghozatalában, illetve intézkedések megtételében köteles részt venni, ha a legfőbb szerv hatvan napnál rövidebb időn belül gondoskodik a működőképességről, a lemondás az új vezető tisztségviselő megválasztásával hatályossá válik. E rendelkezés lényegében a megbízási szerződés szabályainak megfelelő alkalmazását jelenti.

 

Dolgozói részvétel a felügyelőbizottságban

A modern társasági jog egyik új intézménye a dolgozói participáció, amelyet a magyar társasági jog 1988-ban már bevezetett, azzal együtt, hogy a munkavállalóknak a társaság vezető szerveiben való képviseletét főszabályként nem a döntéshozatalban teszi lehetővé, hanem a felügyelőbizottságban, az ügyvezetés ellenőrzésében való részvételi lehetőségként biztosítja.

Az új Gt. 38. §-ának (1) bekezdése fenntartja a korábbi szabályozást: a dolgozói képviselet akkor kötelező, ha a társaság teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállalóinak létszáma éves átlagban a kétszáz főt meghaladja. A kétszáz fős korlát – amely lényegében Magyarországon a középvállalati felső mértéket jelenti – tehát nem változik, azzal együtt, hogy a részfoglalkozású dolgozókat nem kell figyelembe venni.

Ám a szabályozás kógens jellege megszűnik, ugyanis az új Gt. lehetővé teszi, hogy az üzemi tanács és a társaság ügyvezetése ettől eltérő megállapodást kössön.

A kétszáz főnél több munkavállalót foglalkoztató társaságoknál a felügyelőbizottság egyharmadát a munkavállalók saját soraiból választott küldöttek képezik. Az újonnan alakuló társaságoknál természetesen az éves átlag csak egy év után állapítható meg, de nincs akadálya annak, hogy ha kétszáz főnél több dolgozóval indul a vállalkozás, még az első évben bekerüljenek a dolgozói küldöttek a felügyelőbizottságba.

Az üzemi tanács maga állapítja meg a dolgozói küldöttek választásának módját, így a választási szabályzat megalkotásánál is ki kell kérnie a társaságnál működő valamennyi szakszervezet véleményét, ám természetesen e vélemény az üzemi tanácsot nem köti.

Kérdés, hogy az új Gt. egyik jelentős újítása, az egységes, board-rendszerű irányítási modellben működő nyilvános részvénytársaság esetén a munkavállalói participáció tekintetében milyen módon kell eljárni, mivel ebben az irányítási rendszerben az igazgatótanács mellett nem jön létre felügyelőbizottság. Ez esetben a munkavállalói képviselet, az igazgatótanács és az üzemi tanács megállapodásának megfelelően, az alapszabályban foglaltak szerint biztosítható.

Az új Gt. továbbra is fenntartja a kivételes rendelkezést: a munkavállalói küldöttnek a társasággal munkaviszonyban kell állnia. A munkavállalói képviseletnek ugyanis az a lényege, hogy a dolgozók megismerhessék az ügyvezetés tevékenységét, és ezzel kapcsolatban véleményüket a tulajdonosok, a társaság legfőbb szerve tudomására hozhassák.

Ismert az 1997-es Gt.-ből, hogy e kivételtől eltekintve továbbra is érvényesül az a szabály, hogy a munkavállalói küldött kivételével a társaság munkavállalója nem lehet a felügyelőbizottság tagja. A munkavállalói küldött munkaviszonyának megszűnése esetén természetes, hogy a munkavállaló felügyelőbizottsági tagsága is megszűnik.

Felügyelőbizottság

A felügyelőbizottságot érintő legfontosabb változás, hogy az új Gt. az eddigi kötelező eseteket megszüntette, és az alábbi speciális esetekben rendeli el a felügyelőbizottság létrehozását:

– nyilvánosan működő részvénytársaság esetén, kivéve ha a részvénytársaság az egységes irányítási rendszer szabályai szerint működik.

– zártkörűen működő részvénytársaság esetében, ha azt a szavazati jogok legalább 5%-val rendelkező alapítók, illetve tagok (részvényesek) kérik,

– a társaság formájára és működésének módjára tekintet nélkül, ha azt törvény a köztulajdon védelme érdekében vagy a társaság által folytatott tevékenységre figyelemmel előírja,

– ha a törvény a munkavállalókat megillető ellenőrzési jogok gyakorlása érdekében így rendelkezik.

A felügyelőbizottság alapfeladata továbbra is a társaság ügyvezetésének ellenőrzése a tulajdonosok érdekében, tevékenységéért a tagoknak (részvényeseknek) tartozik felelősséggel, azzal a kitétellel, hogy a törvényben foglalt kivételektől eltekintve a felügyelőbizottság az operatív ügyvezetésbe nem avatkozhat be, a társaság nevében döntést kifelé nem hozhat.

Választás

A felügyelőbizottság elnökét és helyettesét a taggyűlés vagy a közgyűlés is választhatja. Mindehhez az új Gt. hozzáfűzi új rendelkezésként, hogy lehetőség van a felügyelőbizottsági tagok határozatlan időre való megválasztására is, megbízatásuk időtartama pedig eltérhet a vezető tisztségviselők megbízatásának időtartamától.

Döntéshozatal

Az új Gt. egyúttal lehetővé teszi, hogy a felügyelőbizottság ülésén a tagok ne személyesen jelenjenek meg, hanem azon telekommunikációs eszközök segítségével vegyenek részt. Ebben az esetben az ülés megtartásának részletes szabályait is az ügyrendben kell meghatározni.

Könyvvizsgáló

Az új Gt. jelentősen megváltoztatja a gazdasági társaság törvényes működésének közérdekvédelmi biztosítékára, a könyvvizsgálóra vonatkozó szabályozás struktúráját.

Részvénytársaságnál kötelező

Ennek alapján a részvénytársaság esetében kötelező a könyvvizsgáló megválasztása, míg minden egyéb társasági formánál az új Gt. 41. §-a alapján csak akkor, ha a számviteli törvény (2000. évi C. tv.) a gazdasági társaság számára a könyvvizsgálati szolgáltatás igénybevételét kötelezővé teszi, vagy azt a gazdasági társaság társasági szerződése egyébként előírja.

Választás

A társasági könyvvizsgáló megválasztása, a vele kötendő szerződés lényeges tartalmának meghatározása, a könyvvizsgáló visszahívása továbbra is a társaság legfőbb szervének kizárólagos határkörébe tartozik.

Helyettes könyvvizsgáló

A könyvvizsgáló személyére vonatkozó szabályok – legalábbis a társasági jogi szabályozás szintjén – azonosak az eddigivel, új elem azonban, hogy a személyében felelős könyvvizsgáló tartós távolléte esetén helyettes könyvvizsgáló kijelölésére is lehetőség van.

Összeférhetetlenség

A könyvvizsgálói tisztséggel összeférhetetlen személyek körét az új Gt. bővíti: nem lehet könyvvizsgáló az új rendelkezések értelmében a társaság alapító tagja, részvényese, továbbá – a jogviszonya fennállta alatt és annak megszűnésétől számított 3 évig – a társaság vezető tisztségviselője, felügyelőbizottsági tagja, valamint ezek közeli hozzátartozója és élettársa, továbbá a társaság munkavállalója sem.

A megbízatás időtartama

A könyvvizsgáló függetlenségének további fontos garanciáját jelentheti, hogy az új Gt. a megbízatás időtartamának alsó és felső határát rögzíti. E tekintetben, mivel a társasági könyvvizsgáló közérdekvédelmi funkciót lát el, és nem minősül a társaság szervének, a könyvvizsgálói megbízatás legmagasabb időtartama változatlanul 5 év. A megbízatás időtartama pedig nem lehet rövidebb, mint a könyvvizsgálót megválasztó közgyűléstől (taggyűléstől) az üzleti év számviteli törvény szerinti beszámolóját elfogadó taggyűlésig (közgyűlésig) terjedő időszak, amelynek a felülvizsgálatára megválasztották.

Megbízási szerződés

Mindehhez hozzájárul, hogy az eddigi gyakorlati bizonytalanságok megszüntetése érdekében az új törvény kimondja, hogy a megválasztástól számított 90 napon belül a könyvvizsgálónak és a társaság ügyvezetésének a megbízási szerződést meg kell kötnie. Ellenkező esetben a megválasztásáról hozott döntés hatálytalanná válik, és a legfőbb szervnek új könyvvizsgálót kell választania.

Kiegészítő tevékenység

Mivel a törvény e feladatokat továbbra is közérdekvédelmi jellegűnek minősíti, ebből kifolyólag társasági könyvvizsgáló megbízása a számviteli törvény szerinti könyvvizsgálat elvégzésére irányul, ezenkívül csak korlátozottan, olyan szolgáltatást nyújthat ugyanazon ügyfél társaság számára, amely nem veszélyezteti a hiteles, pártatlan, megbízható auditori tevékenységét. A társasági könyvvizsgáló által ellátható kiegészítő tevékenységet pedig a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról és a könyvvizsgálói tevékenységről szóló 1997. évi LV. törvény határozza meg.

Visszahívás, újraválasztás

Az új Gt. szerint a könyvvizsgáló függetlenségének további biztosítéka, hogy a társasági könyvvizsgáló visszahívására nem adhatnak alapot a jelentésben tett megállapítások, illetve a könyvvizsgálói záradék megadásának elutasítása. Az új Gt. lehetővé teszi az újraválasztás kizárását is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2006. június 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem