×

Uniós vita a munkaidő szabályozásáról

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 83. számában (2005. január 15.)
Az Európai Parlament és Tanács 2003-ban módosította a munkaidő-szervezés egyes szempontjairól szóló irányelvét. Már ekkor tudható volt, hogy újbóli vizsgálatra lesz szükség két témában: egyfelől a referencia-időszakra vonatkozóan, másfelől a munkaidőkorláttól való eltérés, azaz a "kívülmaradás" kérdéseiben. Az újraszabályozás sürgősségét azonban az Európai Bíróság közelmúltban meghozott döntése indokolja, mivel a "munkaidő" fogalmáról alkotott véleménye lényegében érinti a direktíva gyakorlati alkalmazását, ezzel többletterheket róva a munkáltatókra – tevékenykedjenek akár az állami vagy a magánszektorban.

A felülvizsgálat 2003 végén kezdődött meg. A hivatalos egyeztetésekbe – mely folyamatban az újonnan csatlakozó országok kormányai is részt vettek – a szociális partnerek közösségi szintű képviselőit is bevonták. Elmondható: az Unió országai között abban egyetértés van, hogy szükségessé vált a munkaidő szabályozását előíró irányelv módosítása, mert így a tagállamok elkerülhetik a veszélyt, hogy újabb bírósági ítéletek szülessenek. Az egymástól eltérő érdekek és vélemények azonban nem tették lehetővé, hogy a munkaadók és a munkavállalók nemzetközi szervei megállapodást kössenek az irányelv módosításának részleteiről, ezért felkérték az Európai Bizottságot, hogy készítse elő az irányelvtervezetet.

Biztonság és kiszámíthatóság

Az Európai Bizottság alapvető követelményeket határozott meg, amelyeknek mindenképpen meg kell felelni, bárhogyan is alakul a vita. Ezek szerint a munkaidő szabályozásakor csak olyan intézkedések hozhatók, amelyek a munkavállalók egészségét és biztonságát szavatolják, illetve a vállalkozások számára nagyobb rugalmasságot tesznek lehetővé gazdálkodásuk során. Ugyanakkor a szabályozás nem jelenthet ésszerűtlen megszorításokat a kis- és középvállalkozások számára.

A nemzetközi konzultációk több szakaszban zajlottak, s 2004 nyarától már Magyarország is bekapcsolódott az egyeztetésekbe. A tárgyalások során a szakértői, illetve a miniszteri szintig lehetőség volt és van a vélemények kifejtésére. Az egyeztetések alkalmával a szociális partnerek megismerhették az egyes tagországok véleményét is. A vitatott kérdések megítélésében a liberálistól a merev álláspontig minden megjelenik a különböző tagállamokban. Így van ez Magyarországon is; az ellentétes érdekek összehangolása itthon is nehézségbe ütközik.

Az alapkérdésben, mármint abban, hogy az irányelv változtatásra szorul, megegyezik a munkaadók véleménye a magyar kormányzati állásfoglalással. Arészkérdésekben azonban már több eltérés van. A munkaadók ugyanis azt várják a magyar tárgyalódelegációtól, hogy szavazataikkal, véleményükkel ne akadályozzák meg a rugalmasságot garantáló elemek térnyerését az irányelv módosítása során. A szakszervezetek természetesen ennek pont az ellenkezőjét szeretnék. Tény azonban: akár a tagországok véleményének figyelembevételével, akár a nélkül fog megváltozni az irányelv, ez mindenképen érinti a magyar Munka Törvénykönyve (Mt.) előírásait.

Fókuszban az ügyelet

E korrekció során az egyik legalapvetőbb az ügyelet problematikája. Mindenekelőtt e kérdés eldöntése a legsürgősebb. Ennek oka, hogy két per kapcsán az Európai Bíróság döntése úgy szól: ha a munkáltató által meghatározott helyen a munkavállalónak rendelkezésre kell állnia – függetlenül attól, hogy ténylegesen végez-e munkát, vagy sem –, ez akkor is munkaidőnek számít. Ennek anyagi vonatkozásai vannak, ugyanakkor figyelembe kell venni a munkaidő napi, heti és éves korlátainak szabályainál is. Amikor azonban a munkavállaló készenlétben van – vagyis csupán elérhető –, akkor erre az esetre nem vonatkozik a bírósági döntés.

E problémát az irányelv-módosítás úgy kívánja feloldani, hogy megbontja az ügyeleti időt, s létrehozza az "ügyeleti idő inaktív része" kategóriát is. Az eddigi magyar szabályozás szerint az ügyelet és a készenlét nem számít munkaidőnek, ezért a különböző korlátok számításánál csak részben kell figyelembe venni. Amennyiben viszont munkavégzés történik, azt a túlóra szabályai szerint kell elszámolni.

Vitatott, hogy az inaktív időnek csak egy része vagy egésze minősül-e pihenőidőnek. Természetesen a munkaadói érdek az lenne, ha az előbbi pihenőidőnek minősülne, de a tárgyalások nem kecsegtetnek kedvező eredményekkel. Vita tárgyát képezi továbbá az aktív időszak mérése. A magyar javaslat az általányszámítást szeretné elfogadtatni, s e tekintetben a munkaadók a kormányt támogatják. Ugyanis az idők pontos mérése és adminisztrálása nagyon költséges lenne.

A módosított irányelv azonban – feltehetőleg – lehetőséget teremt majd a nemzeti jogszabályoknak, a kollektív szerződéseknek, illetve a partnerek közötti megállapodásoknak, hogy e kérdést eldönthessék.

Kompenzációs pihenőidő

A kompenzációs pihenőidő kérdése összefügg az ügyelettel. A jelenleg érvényes irányelv szerint 24 órás időszakot figyelembe véve a munkavállalót napi 11 óra egybefüggő pihenőidő illeti meg (hétnapos időszakonként 24 óra+11 óra). E pihenőidőt elvben a munkavégzés után azonnal biztosítani kell. A módosítás azt a változtatást kívánja bevezetni, hogy a kompenzációs pihenőidőt ésszerű határon belül lehessen kiadni, amely nem haladhatja meg a 72 órát.

A magyar szabályozás a napi munkaidő után szintén 11 óra pihenőidőt ír elő. Ez alól azonban vannak kivételek, például készenlét után a kollektív szerződés 8 órában is előírhatja a pihenőidőt. Ugyanakkor éles vita bontakozott ki arról, hogy 72 óra alatt lehet-e biztosítani a kompenzációs pihenőidőt. Munkáltatói álláspontunkban hosszabb időszakot javasoltunk. Mivel több tagállam is azonos véleményt képviselt, ezért lehetséges, hogy 7 napban lesz meghatározva e kérdés.

Az "opt-out" – vagyis hogy az uniós munkaidő-direktíva által heti 48 órában maximált munkaidőt túl lehessen-e a jövőben lépni bizonyos ágazatokban és szakmákban –, az egyik legvitatottabb pontja a munkaidő szabályozásának. Ajelenlegi irányelv lehetővé teszi, hogy a munkaadó és a munkavállaló – kvázi a munkavállaló önkéntessége alapján – megállapodjon arról, hogy a felek – felfelé – eltérhetnek a heti 48 órás kötelező előírástól. Ekérdésben is született európai bírósági döntés, amely szerint nem elég a megállapodás, a munkaszerződés, hanem a munkavállalónak kifejezetten beleegyezését kell nyilvánítania, vélhetően írásban.

Az Európai Bizottság az irányelv módosítása során arra tesz javaslatot, hogy az opt-out alkalmazására kifejezetten a kollektív szerződés adhasson felhatalmazást, s csak akkor lehessen egyéni megállapodást kötni, ha nincs semmilyen mód a szociális partnerek megállapodására.

Munkáltatói érdekek

A jövőben további megszorítást is terveznek. Ezek szerint próbaidő alatt nem lehet működtetni a munkaidőkorláttól való eltérés, azaz "kívülmaradás" elvét; a munkaidő abszolút felső határa heti 65 óra. Ugyanakkor kötelezően kell vezetni a nyilvántartást.

Magyarország az opt-outot az egészségügyben és a készenléti tevékenységekben használja ki. A tagállamok három csoportba oszthatóak e kérdés megítélésében. Egy részük az opt-out teljes megszüntetését szorgalmazza, míg mások a fenntartása mellett érvelnek, de elfogadnak szigorításokat. A harmadik csoport mindenképpen a direktíva fenntartását és annak "lazább", megengedőbb változatát fogadnák el. Munkaadói szempontból e harmadik kategóriát javasoltuk, de a kormányzati álláspont a szigorított fenntartás mellett érvelt.

A referenciaidő tekintetében jelenleg a törvényes heti munkaidőnek való megfelelést 4 hónapban állapítja meg az irányelv. Kivételes esetekben lehetőség van a 6 hónapos megfeleltetésnek, illetve műszaki vagy szervezési okok miatt a kollektív szerződés vagy megállapodás maximálisan 12 hónapig is elmehet. Amódosító javaslat szerint a referenciaidő alapelőírása 4hónap maradna, kellő garanciák biztosítása mellett azonban 12 hónapra emelhető.

A magyar Munka Törvénykönyve eddig szigorúbban szabályozott, mint az irányelv, mert az alapidőszakot 2 hónapban határozta meg. Ugyanakkor a kollektív szerződések fajtájától függően 4, illetve 6 hónapi referencia-időszakra is van mód. Négy kivételes esetben pedig 12 hónap átlagában lehetséges megfelelni a törvényes heti munkaidőnek.

Talán ez az egyetlen olyan kérdés, amely nem vált ki az Unió területén éles vitákat. Természetes, hogy a munkaadók a minél hosszabb referencia-időszakban érdekeltek. Vélhetően a vitát az váltja majd ki, hogy a direktíva nyújtotta lehetőség mennyiben felel meg a hazai munkaadók érdekeinek.

Egyelőre nincs megállapodás

Az Európai Bizottság decemberi ülésén – az eredeti tervektől eltérően – nem született megállapodás az irányelv módosításáról. A különböző álláspontok miatt nagy valószínűséggel csupán az ügyeleti idő szétválasztásáról fognak határozni. Remélhetően a munkában töltött idő mérésének, illetve az átalányrendszer alkalmazásának eldöntését a tagállamokra bízzák. Várhatóan a referencia-időszakra tett bizottsági javaslat is zöld jelzést kap.

A még nyitott kompenzációs pihenőidő, illetve opt-out vitáját a soron következő luxemburgi elnökség folytatja. Az irányelv végleges tartalmának részleteitől függetlenül azonban fel kell készülni arra, hogy a jövőben nagyobb szerepet fog kapni a kollektív tárgyalás. A rugalmasság kihasználásának egyik lehetősége ugyanis a kollektív szerződések megkötése lesz

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem