×

Év eleji tb-változások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 83. számában (2005. január 15.)
Cikkünkben összefoglaljuk a január 1-jétől hatályos társadalombiztosítási szabályokat.

Az idei évre szólóan a társadalombiztosítással kapcsolatos változásokat az adókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló törvényeket módosító 2004. évi CI. törvény (Magyar Közlöny, 2004/169. szám), a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) megállapításáról szóló 327/2004. (XII. 11.) Korm. rendelet, valamint a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról rendelkező 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendeletet módosító 328/2004. (XII. 11.) Korm. rendelet (Magyar Közlöny, 2004/188. szám) tartalmazza.

Egészségügyi hozzájárulás

A tételes egészségügyi hozzájárulás havi összege továbbra is 3450 forint, napi összege 115 forint. Ha a tételes egészségügyi hozzájárulást nem az egész hónapra kell megfizetni, akkor a naptári napok száma veendő figyelembe. A mindenkori új fizetési kötelezettséget először mindig február 12-éig kell teljesíteni.

2005. november 1-jétől változik majd az egészségügyi hozzájárulás havi összege. Ekkortól a hozzájárulás 1950 forint lesz, a napi összeg 65 forintra csökken.

Ha a foglalkoztatás a teljes munkaidőnél rövidebb munkaidőben történik, a tételes egészségügyi hozzájárulás összege a fenti összegnek a teljes munkaidő és a részmunkaidő arányában, legfeljebb azonban 50 százalékos mértékben csökkentett összege lesz.

Nyugdíjjárulék

Emelkedett a nyugdíjjárulék felső határa. A biztosított továbbra is a járulék alapjául szolgáló jövedelme alapján, de naponta maximum 15 700 forint figyelembevételével köteles megfizetni az egyéni járulékok közül a nyugdíjjárulékot. Az egészségbiztosításijárulék-alapnak továbbra sincs felső határa.

Gyermekgondozási segélyben részesülők foglalkoztatása

A "gyeses" munkavállaló munkavállalási, foglalkoztatási lehetőségében jelentős változás történik 2005-ben.

A gyermekgondozási segélyben részesülő személy – ide nem értve a nagyszülőt – keresőtevékenységet a gyermek egyéves koráig nem folytathat. A gyermek egyéves kora után napi 4 órát meg nem haladó időtartamban folytathat ilyen tevékenységet, vagy időkorlátozás nélkül dolgozhat akkor, ha a munkavégzés az otthonában történik.

Részmunkaidő szombaton, vasárnap

Napi 4 órát meg nem haladó időtartamban folytatott keresőtevékenységnek kell tekinteni, ha a gyermekgondozási segélyben részesülő személyt a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény rendelkezései szerint – a felek megállapodása alapján – rendes munkaidőben, kizárólag szombaton és vasárnap részmunkaidőben foglalkoztatják oly módon, hogy a rendes és a rendkívüli munkaidejének együttes mértéke egy naptári héten a 20 órát nem haladja meg.

Méltányossági jogkör gyakorlása

Ezentúl a Magyar Államkincstár elnöke -nem a szociális miniszter – állapíthat meg méltányosságból gyermekgondozási segélyt, illetve hosszabbíthatja meg legfeljebb a gyermek 14 éves koráig a gyes folyósítását tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek gondozása miatt.

Gyermekgondozási segély

A gyermekgondozási segély összege az öregségi nyugdíjminimum összegének változásával

– havi 24 700 forint lesz,

– ikergyermekek gondozása esetén 49400 forint, függetlenül a gyermekek számától.

Anyasági támogatás

Az ellátás feltétele, mértéke nem változott. Továbbra is gyermekenként a gyermek születésekor érvényes nyugdíjminimum legkisebb összegének 225 százaléka, ikerszülés esetén 300 százaléka.

Tekintve, hogy az öregségi nyugdíjminimum összege emelkedett – 2005. január 1-jétől 24 700 forint –, így nőtt az anyasági támogatás összege is:

– egy gyermek születése esetén:

55575 forint,

– ikerszülés esetén gyermekenként:

74 100 forint.

Minimálbér

A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított személyi alapbér kötelező legkisebb összege:

– a teljes munkaidő teljesítése és havibér alkalmazása esetén 57 000 forint,

– hetibér alkalmazása esetén

13 120 forint,

– napibér alkalmazása esetén

2624 forint,

– órabér alkalmazása esetén 328 forint.

Ezen összegeket első ízben a 2005. január hónapra járó munkabérek megállapításánál kell alkalmazni.

Egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait érintő változások

Táppénz

Gyermekgondozási segély, gyermeknevelési támogatás igénybevétele mellett munkát vállaló táppénze vagy baleseti táppénze folyósítása időtartamának megállapításakor biztosítási időként csak a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás folyósításának időtartama alatt biztosítási jogviszonyban töltött napokat lehet figyelembe venni.

Ilyen igényeknél a táppénz összegének megállapításánál a gyes melletti jogviszonyból származó egészségbiztosítási járulék alapját képező jövedelmet kell figyelembe venni.

Gyermekápolási táppénz

Egy éven aluli gyermek betegsége esetén nemcsak az egyedülálló, hanem a családdal együtt élő apa is igénybe veheti a gyermekápolási táppénzt. Gyermekápolási táppénzt vehet továbbá igénybe a nevelőszülő és a helyettes szülő is. Ez a jogosultságkiterjesztés már 2004. május 1-jétől érvényes.

A gyermekgondozási díj összege

A gyermekgondozási díj maximális összege nem változott. A gyed legmagasabb összege 2005-ben is legfeljebb havi 83 000 (napi 2766,66) forint lehet.

Ellátások kifizetése

Késedelmes utalás esetén a folyósító szervnek akkor nem kell megfizetnie a kamatot, ha annak összege nem haladja meg az 1000 forintot (korábban 100 forint volt ez az értékhatár).

Finanszírozási előkalkuláció

A biztosított a kezelése során, de legkésőbb a fekvőbeteg-gyógyintézetből történő elbocsátásakor jelezheti a finanszírozási előkalkuláció iránti kérelmét, amit a fekvőbeteg-gyógyintézet a biztosított elbocsátásakor, de legkésőbb az azt követő 10 napon belül köteles a biztosított részére átadni.

Családtámogatási ellátások

Emelkedik a családi pótlék havi összege:

– egygyermekes család esetén

5100 forint,

– egy gyermeket nevelő egyedülálló esetén6000 forint,

– kétgyermekes család esetén gyermekenként6200 forint,

– két gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 7200 forint,

– három- vagy többgyermekes család esetén gyermekenként7800 forint,

– három vagy több gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként

8400 forint,

– tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő család esetén

13 900 forint,

– tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő egyedülálló esetén, valamint a 18. életévét betöltött tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos személy után (feltéve hogy utána 18. életévének betöltéséig magasabb összegű családi pótlékot folyósítottak)

17 000 forint,

– a gyermekotthonban, intézetben, intézménynél vagy nevelőszülőnél elhelyezett gyermek után7200 forint.

A Magyar Államkincstár a jogosultsági feltételek meglétét az ellátást igénylőknél ellenőrizheti.

Keresetkiegészítési kérelem elbírálása

2005. január 1-jétől a megváltozott munkaképességű dolgozók keresetkiegészítési kérelmének elbírálása az államkincstári igazgatóságok, nem pedig a kifizetőhelyek, foglalkoztatók feladata.

Tételes egészségügyi hozzájárulás

A tételes egészségügyi hozzájárulás a kifizetőt terheli a természetes személlyel fennálló, a törvényben meghatározott jogviszonyok alapján. E kötelezettség több jogviszony esetén is csak egy jogviszony után áll fenn. Ha a hozzájárulás-fizetési kötelezettség alapjául szolgáló jogviszony nem áll fenn a hónap teljes időtartama alatt, a hozzájárulást naptári napokra kell megfizetni.

A korábbi szabályok korrekcióját jelenti 2005-től, hogy nem kell a tételes egészségügyi hozzájárulást megfizetni az után a középfokú nevelési-oktatási vagy felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató tanuló, hallgató után, aki nemzetközi szerződés vagy az Oktatási Minisztérium által adományozott ösztöndíj alapján létesített tanulói, hallgatói jogviszonyt, és az uniós rendelet (1408/71 EGK. rendelet) vagy nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozik.

Nem kell megfizetnie a jövőben a tételes egészségügyi hozzájárulást a kamarai tagságát szüneteltető ügyvédnek sem. Ez a rendelkezés az Art. azon szabályával van összhangban, amely erre az esetre valamennyi adókötelezettség alól mentesíti ezeket a személyeket.

Részmunkaidős foglalkoztatás

A tételes egészségügyi hozzájárulás különösen hátrányosan érinti azokat a foglalkoztatókat, ahol a bérszínvonal alacsony, ellenérdekeltséget teremt a korszerűbb foglalkoztatási formáknak, a részmunkaidős foglalkoztatásnak.

A kormányprogramban megfogalmazottaknak megfelelően módosult a törvény 2005. január 1-jétől a részmunkaidős foglalkoztatáshoz kapcsolódó tételes egészségügyi hozzájárulás arányos csökkentései lehetőségének biztosításával.

Bizonyos esetekben "kötelező" a részmunkaidős foglalkoztatás. Például a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény szerint, aki gyermekgondozási segélyben részesül, a gyermek másfél éves koráig nem folytathat keresőtevékenységet; másfél éves kora után pedig csak maximum napi 4 órában vállalhat munkát, ezért kizárólag részmunkaidős munkaszerződés köthető vele. 2005-től már a gyermek egyéves kora után is lehetőség nyílik a munkavállalásra. Az új szabály szerint napi 4 órát meg nem haladó időtartamban folytatott keresőtevékenységnek kell tekinteni azt is, ha a foglalkoztatás kizárólag szombaton és vasárnap részmunkaidőben történik oly módon, hogy a rendes és rendkívüli munkaidejének együttes mértéke egy naptári héten a 20 órát nem haladja meg. Nem cél, hogy a rendelkezés kijátszható legyen, az eho csökkentésének maximális mértéke ezért a teljes összeg 50 százalékáig terjedhet.

A tételes egészségügyi hozzájárulás új mértéke

Az egészségügyi hozzájárulás új mértéke 2005. november 1-jétől 1950 Ft/fő/hó, napi összege 65 Ft lesz

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem