×

A munkaidőkeret szabályai

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 83. számában (2005. január 15.)
A munkabiztonság és a munkavédelem jellemzően akkor kerül a közérdeklődés homlokterébe, ha kiemelt építkezéseken találnak feketemunkásokat, vagy ha kirívóan magas büntetést szabnak ki egyszerű magánemberekre. Pedig a legfontosabb kérdésről van szó, nevezetesen arról, hogy miként védik a törvények a munkavállalókat, illetve ismerik és alkalmazzák-e a munkaadók a jogszabályokat. Az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) legutóbbi, a munkaidőkeret szabályainak betartását ellenőrző akciója során a munkáltatók csaknem felénél fordultak elő kisebb-nagyobb vétségek.

Az elmúlt hetekben két hír borzolta fel a kedélyeket. Az egyik az, hogy kiemelt beruházásokon (a Művészetek Palotájának munkálatainál és az M7-es autópálya építkezésén) is találtak az ellenőrök fekete- (sokszor bűnözőként körözött) munkásokat. A másik pedig az, hogy a munkavédelmi ellenőrök 400ezer forinttal büntettek meg egy rokkantnyugdíjas asszonyt, aki egy kétszer kétméteres gödröt akart kiásatni a szomszédos építkezés külföldi vendégmunkásával. Ez utóbbi "megbízás" azonban balul ütött ki, a hatóságnak ugyanis – mint azt az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség illetékese nyilatkozta – "nincs lehetősége méltányosság gyakorlására".

Országos akciók

Az OMMF munkabiztonsági ellenőrei -sokszor az adóhatóság revizoraival közösen – rendszeresen ellenőrzik a munkaadókat, emellett évente egy-két alkalommal országos akció-ellenőrzést is folytatnak. A legutóbbit a múlt év november 29-30-án tartották meg 936 munkáltatónál. A vizsgálat 20 777 munkavállalót érintett, és valamennyi ágazatra, illetve vállalkozási formára kiterjedt. Az ellenőrzés – amelybe minden fővárosi és megyei felügyelőség bekapcsolódott – azt kívánta felderíteni, hogy a munkáltatók mennyire ismerik és alkalmazzák a Munka Törvénykönyvében (Mt.) szereplő munkaidőkeret lehetőségeit, illetve tevékenységük és működésük sajátosságai megjelennek-e a munkaidő-beosztásukban.

Az akció célja nem annyira a büntetés volt, mint inkább a helyzetfelmérés arról, hogy érvényesül-e a jogalkotó szándéka, s a szabályozás mennyire épült be a gyakorlatba – mondta Szárazné dr. Zara Andrea, az OMMF főosztályvezetője. A munkaügyi ellenőrzések során azt tapasztalták, hogy a munkaadók a munkaidő és a pihenőidő szabályait szegik meg a leggyakrabban, ennek fő oka az úgynevezett munkaidőkeret szabályainak nem ismerete vagy nem megfelelő alkalmazása.

E szabályozás lényege, hogy a munkaidő – ahol ezt a tevékenység jellege megkívánja – egyenlőtlenül is beosztható, figyelembe véve a napi 4 órás alsó és 12 órás felső határt, a rendes és a rendkívüli munkavégzést együtt értve. Munkaidőkeret alkalmazása esetén a heti munkaidő maximális mértékét (48 óra) a munkaidőkeret átlagában kell alkalmazni, továbbá lehetőség van a pihenőnapok összevonására, illetve ezek helyett pihenőidő kiadására. A munkaadó egy hét és egy év közötti időtartamra határozhat meg ilyen keretet, ám ezt előre, írásban kell közölnie a foglalkoztatottal, és két hónapnál hosszabb időre csak – helyi vagy ágazati – kollektív szerződés alapján lehet alkalmazni.

Szerződés – tartalom nélkül

Az egyenlőtlen munkabeosztás ugyanis – miközben lehetőséget ad a munkaadó számára a tevékenysége sajátosságaihoz történő igazodásra – hátrányos lehet a dolgozó számára, hiszen a munkáltatónak módja van a munkaszüneti napok összevonására is. Így például – négy hónapos munkaidőkeret esetén, ha ez a nyári időszakra esik – előfordulhat, hogy a munkavállaló az egész nyarat szünet nélkül végigdolgozza, és a pihenőnapokat – esetleg – szeptemberben kapja meg egyben. Ez azonban alaposan felboríthatja a család nyári terveit és sértheti a pihenéshez való jogot.

A fő kérdés, hogy ezt a munkavégző tudja és vállalja-e, s hogy ezért megkapja-e a rendkívüli munkavégzésnek megfelelő ellentételezést? Az ellenőrzés tapasztalatai szerint a munkaidőkeretet a hazai vállalkozások két nagy csoportja alkalmazza, jellemzően a kereskedelemben, a vendéglátásban, a benzinkutaknál és az építőiparban. A nagy cégek, amelyeknek van szakképzett munkaügyi apparátusuk – tevékenységük jellegéhez igazodva –, megfelelően használják ki a munkaidőkeret kínálta lehetőségeket, előnyöket.

Acégek fele hibázott

A munkaadók másik csoportja a kisvállalkozóké. Erre a – foglalkoztatási szempontból korántsem elhanyagolható – körre az a jellemző, hogy többnyire nem ismerik a munkaidőkeret szabályait, a munkaszerződéseket sokszor más cégektől átvett formanyomtatványok alapján töltik ki (külső könyvelői irodák, bérszámfejtők igénybevételével). E szerződésekben esetleg szerepelhet a munkaidőkeret, ám a saját tevékenységükhöz igazodó konkrét tartalom nélkül, s ennek lehetőségével nem is élnek.

A kétnapos akció során az ellenőrzött 936 munkáltató 45 százalékánál tártak fel szabálytalanságot, ez az ellenőrzésbe bevont 20 777 munkavállaló 16 százalékát érintette. Az ellenőrök által tapasztalt leggyakoribb szabálytalanság az volt, hogy a munkáltatók nem közlik írásban a munkaidőkeret kezdő és befejező időpontját, ezért a munkavállalók nem tudják megállapítani, hogy például az adott héten végzett, 48 órán túli teljesítés rendes vagy rendkívüli munkavégzésnek minősül-e, és így az ellentételezés megfelelően történik-e.

Szóbeli tájékoztatás

A munkavállalók sokszor azt sem tudják, milyen munkarendben – munkaidőkeretben – foglalkoztatják őket, mivel beosztásukról jobb esetben is csak szóban tájékoztatják őket. (Két hónapos munkaidőkeret esetén például a foglalkoztatást ezen időtartam átlagában kell vizsgálni, a díjazást e szerint kell megállapítani, s a túllépés rendkívüli munkavégzésnek minősül.) Az ellenőrzés tapasztalatai szerint a munkaidőkeret mértékén felül végzett munkát – rendkívüli munkavégzést – 39 munkáltató 191 munkavállaló esetében rosszul ellentételezte, és ezzel anyagi hátrányt okozott a dolgozóknak.

A másik gyakori szabálytalanság az, hogy nem vagy hiányosan – nem naprakészen – tartják nyilván a munkavégzést, és sokszor nem is a helyszínen őrzik ezeket, hanem a (külső) könyvelőnél. Márpedig a bérelszámolásnak a naprakész információ az alapja, s pontos regisztráció hiányában előfordulhat, hogy nem kap megfelelő ellentételezést a hétvégét is munkával töltő dolgozó. (Egy Szolnok megyei kórház például – megszakítás nélküli munkarendben – havi munkaidőkeretet alkalmazott úgy, hogy ezt semmilyen formában sem közölte a munkavállalókkal. A havi törvényes munkaidőn felül felgyűlt többletmunkaidőt maguk előtt görgették, és azt csak a munkaviszony megszűnése esetén számolták el.)

Az akció "hozadékaként" az is kiderült, hogy 56 munkavállalót szerződés, 58 külföldit engedély nélkül alkalmaztak, 159 dolgozó pedig nem kapott a jogszabályoknak megfelelő bérjegyzéket.

Az akció-ellenőrzés nyomán 272 szabálytalanság megszüntetésére kötelező határozat, 86 bírság-, valamint 203 munkaügyibírság-határozat született. A szabálysértési szankciók összege meghaladta az 1 millió, a munkaügyi bírságoké pedig a 36 millió forintot.

Kiszabott bírságok 2003-ban

Bírság fajtája

Száma

Az előző év arányában (%)

Összege (millió Ft)

Szabálysértési*

5636

102,7

54,727

107,2

Munkavédelmi

1871

122,3

465,380

121,5

Végrehajtási

209

129,8

5,725

166,7

Összesen

7716

104,5

525,833

120,1

* A szabálysértési bírság magában foglalja a helyszíni bírságokat is

Forrás: OMMF

 

Rugalmasabb szabályokra lenne szükség

A multinacionális, illetve a nagyvállalatoknak könnyebb előre tervezniük a munkaidőt, mint a kis cégeknek, főként a szolgáltatóknak, ahol a tulajdonos gyakran együtt dolgozik beosztottjaival, és maximálisan igyekszik igazodni a különleges alkalmakhoz, vevői igényekhez: például a fodrászok, cukrászok a szilveszterhez vagy egy lakodalomhoz. Szintén igen nehéz előre írásba foglalni, mikor lesz szükség túlmunkára a közüzemi, az egészségügyi vagy a szociális ellátásban. A kis- és közepes vállalkozások esetében a mostaninál rugalmasabb szabályozásra lenne szükség -véli Szűcs György, az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke. Mint mondja, ez a gond az Európai Unió illetékeseit is foglalkoztatja; most van folyamatban egy rugalmasabb munkaidő-szervezési direktíva kidolgozása.

Az IPOSZ azt tervezi, hogy létrehoz egy jogi szakértői hálózatot, amely minőség- és környezetvédelmi, szabványügyi és egyéb témák mellett munkabiztonsági kérdésekben is tanácsot ad majd az érdeklődőknek. A hálózat kiépítése multiplikátor-rendszerben történik. Hatszor két fő szeptemberben képzésen vett részt az Unió több országában, tapasztalataikat könyvben foglalták össze, s ők oktatják a többi leendő szakértőt. A tanácsadás maga ingyenes – elérhető például az érdekképviselet honlapján, hírleveleiben és az ipartestületeknél –, csak a konkrét megbízás kerül egy szolid összegbe.

A kisvállalkozók szerint a rugalmasabb szabályok mellett az is fontos lenne, hogy ne azonnal büntessenek az ellenőrök, hiszen nemcsak "a munkát", hanem a munkahelyeket is védeni kell. A tőkeszegény kisvállalkozók és néhány alkalmazottjuk helyzetét csak súlyosbítja a szankció, akár a munkahely megszüntetését is előidézheti. A legtöbb kis- és közepes vállalkozásnál sem kollektív szerződés, sem szakszervezet nincs. Kivételt képeznek például a pékek, akiknél van ágazati kollektív szerződés, és alkalmazzák is a munkaidőkeretet. A szakszervezetek közül négy nagy tömörüléssel pedig kétoldalú megállapodások megkötésére törekszik az IPOSZ

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem