Húsz teljesen modernizált és ügyfélbarát, valamint további húsz, részben korszerűsített munkaügyi kirendeltség várja az álláskereső munkanélkülieket és a munkaerőre vadászó cégeket. Befejeződött ugyanis az Állami Foglalkoztatási Szolgálat irodáinak 2002-ben kezdődött korszerűsítése, amelynek során az EU PHARE-programjának támogatásával, svéd és dán szakértők közreműködésével modernizáltak megyénként egy-egy munkaügyi kirendeltséget a 174-ből, valamint a fővárosban is kialakítottak egy mintairodát – jelentette be nemrég Burány Sándor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter.
Naprakész adatbázis
A program keretében felújították és átépítették az épületeket: az egész országban egységes megjelenést (bútorzat, belső elrendezés) alakítottak ki, amellyel barátságosabbá, akadálymentessé tették az ügyfélteret. Emellett modernizálták az informatikai rendszert, és további húsz kirendeltségen korszerűbbre cserélték a számítógépeket. A PHARE-támogatásból megvalósuló fejlesztés eredeti költségvetése 4,9 millió euró volt, ám néhány épület leromlott állapota további források bevonását igényelte. A munkaügyi tárca a Munkaerő-piaci Alapból 212 millió forinttal, a megyei munkaügyi központok pedig saját költségvetésükből tízmillió forinttal támogatták a kisebb felújításokat.
A svéd és dán mintára átalakított kirendeltségeken elsősorban az önkiszolgáló számítógépes kioszkok jelentik az újdonságot, ahol az állástalanok önállóan is kereshetnek munkát a központi adatbázisban, és jelentkezhetnek a betöltetlen állásokra. Az ügyfelek itt teljesen önállóan maguk intézhetik ügyes-bajos dolgaikat, és gyűjthetik be az őket érintő információkat. Ráadásul a nagyobb kirendeltségeken a – bankautomaták mintájára – egy-egy kioszk is működik majd, amelyhez éjjel-nappal hozzá lehet férni.
Gyorsabb és olcsóbb
A kioszkokban korlátozott internet-hozzáféréssel az ÁFSZ oldalain böngészhetnek az ügyfelek, valamint különféle programok állnak rendelkezésükre. Az állást keresők például a bejelentett üres munkahelyek központi adatbázisában böngészhetnek, s egyúttal el is küldhetik jelentkezésüket. "Ha a munkavállaló bejelentkezik a rendszerbe és beküldi önéletrajzát, a rendszer kiválogatja a megfelelő paraméterekkel rendelkező állásokat és munkaadókat, így gyorsabb lesz a munkaerő-közvetítés" – ígéri Pirisi Károly, a Foglalkoztatási Hivatal főigazgatója. Ráadásul a munkaügyi adatbázis sokkal naprakészebb és pontosabb lesz, mint eddig.
A szakemberek azt ígérik, hogy a modernizált irodákban gyorsabb, hatékonyabb és olcsóbb lesz az ügyintézés. Az önkiszolgálás lehetőségének megteremtésével ugyanis egyrészt kevesebb teher hárul az ügyintézőkre, akiknek több idejük marad azokra az ügyfelekre, akik segítségre szorulnak. Másrészt alapvetően megváltozik a szolgáltatás filozófiája is: mind a munkaadóknak, mind a munkavállalóknak személyre szabott, vagyis differenciált szolgáltatásokat nyújtanak. Ebből következően a munkaügyi kirendeltségeknek immár nemcsak a regisztrált állástalanokkal kell majd foglalkozniuk. Ez részben már most is így van, hiszen az ÁFSZ tavaly 230 ezer ügyfélnek nyújtott szolgáltatást, s közülük mintegy százezren voltak nyilvántartott munkanélküliek, de ezután még több foglalkoztatottnak és cégnek kívánnak szolgáltatásokat nyújtani – teszi hozzá a főigazgató.
A munkaadók például lényegesen egyszerűbben tehetnek eleget bejelentési kötelezettségüknek: egyrészt kevesebb információt kell megadniuk, másrészt az interneten keresztül is bejelenthetik az üres álláshelyeiket. A hazai munkaügyi szervezet számára a svéd modell a példa, Svédországban ugyanis a munkaadók 90 százaléka az interneten keresztül jelenti be állásigényét. Emellett az is újdonság, hogy a munkaügyi központok már az idén március közepétől háromhavonta felmérik a vállalkozások munkaerőigényét. A munkaadókkal egyébként külön részleg foglalkozik majd, amelynek munkatársai telefonon és e-mailben tartják a kapcsolatot a cégekkel.
Az állami foglalkoztatási szolgálat egyúttal abban is reménykedik, hogy az ügyfélbarát szolgáltatások révén – a magán-munkaerőközvetítőkkel szemben – növelni tudja a jelenlegi 15-20 százalékos részesedését az állásközvetítés piacán. Eddig ugyanis hiába voltak a munkaügyi központok szolgáltatásai – szemben a magán-munkaerőközvetítőkéivel – ingyenesek, a rugalmatlan és nehézkes ügyintézés távol tartotta a cégeket és a munkavállalókat egyaránt. Az ÁFSZ kirendeltségeihez eddig leginkább a betanított munkások iránti tömegesebb igény esetén fordultak a munkaadók.
Folytatódó átalakítás
Ugyanakkor azonban a fejlesztések mintha nem számolnának a magyarok még mindig általános számítógépes írástudatlanságával. Amíg a projektgazda Svédországban vagy Dániában a háztartások internetes ellátottsága 70 százalék feletti, addig a magyar adatok jóval szerényebbek: tavalyi felmérések szerint a háztartások 26 százaléka rendelkezett személyi számítógéppel. (Az uniós átlag 52 százalék volt. A háztartások internetellátottsága tekintetében hazánk 8 százalékos rátát tud felmutatni, az Unióban már 40 százalékkal számolhatnak.)
Nyertesei lehetnek viszont az új modellnek a kis- és mikrovállalkozások, amelyeknek eddig a bonyolultabb és nehézkesebb procedúra miatt nem nagyon érte meg például az, hogy bejelentsék üres álláshelyeiket. Pirisi Károly szerint az új típusú szolgáltatások felkelthetik ennek a körnek az érdeklődését is, ami nem elhanyagolható tényező, hiszen a hazai cégstruktúra döntő többségét a kis- és mikrovállalkozások teszik ki.
A modernizációs program tovább folytatódik, és 2006 végéig a 174 kirendeltség többségét korszerűsítik – ígérte Burány Sándor. Ennek keretében első körben 1,5 milliárd forintos ráfordítással újabb 60 kirendeltség fejlesztése történik meg, majd a fennmaradó körülbelül 90 iroda modernizálásához – a teljes körű korszerűsítésre és a munkatársak továbbképzésére – mintegy 2 milliárd forintra lesz szükség.
A modernizált kirendeltségek
Forrás: FH |