×

Jövedéki ellenőrzés I.

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 80. számában (2004. október 15.)
Kétrészes összeállításunk első felében az ellenőrzés eredményeképp alkalmazható szankciók közül a különféle intézkedésekkel, a lefoglalással, illetve az elkobzással foglalkozunk.

A jövedéki adóról szóló törvényben (Jöt.) előírtak betartását a vámhatóság ellenőrzi. A jövedéki ellenőrzés jelentheti a hatóság folyamatos jelenlétét és vizsgálódását, de jelenthet eseti vizsgálatot is.

Ellenőrzésfajták jövedéki ügyekben

A vámhatósági ellenőrzés irányulhat a jogszabályi előírások betartásának vizsgálatára, adózatlan jövedéki termék felderítésére, valamint arra, hogy jogszerűen használják-e fel a jövedéki terméket. Az egyes ellenőrzéstípusokban a vámhatóságnak eltérő jogosítványokat ad a Jöt. a szabálytalanságok felderítése, illetve megszüntetése céljából.

A jogszabályok betartásának vizsgálata

A jogkövető magatartás érdekében a hatóság ellenőrizheti a kereskedő üzlethelyiségének, a kereskedelmi raktárának, az üzemanyagtöltő állomásnak, a kiskereskedelmi tárolótelepnek az árukészletét, abból szakértői vizsgálat céljára mintát vehet. Megvizsgálhatja a Jöt.-ben előírt, külön vezetett nyilvántartásokat, továbbá az üzleti könyveket, az árukészlet mennyiségét, eredetét, illetve megállapíthatja adózott vagy adózatlan voltát.

A vámhatóság jogosult annak ellenőrzésére, hogy a nem jövedéki engedélyes kereskedő eleget tesz-e a Jöt.-ben előírt számlaadásra vonatkozó kötelezettségének, illetve hogy a dohánygyártmányok adójegyén feltüntetett ártól eltérő árat érvényesít-e.

Ellenőrizheti továbbá a jövedéki törvényben és a végrehajtási rendeletekben előírt, az előzőekben nem említett egyéb kötelezettségek megtartását (engedélyek megléte például adóraktár esetén stb.).

Adózatlan jövedéki termék felderítése

A Jöt. külön szabályozza a vámhatóság jogkörét akkor, ha olyan jövedéki terméket kell felderíteni, amely után nem fizettek adót.

Vizsgálat a gyanús helyiségben

A vámhatóság, illetve annak intézkedő képviselője az illetékes vámhatóság vezetőjének határozata alapján beléphet az olyan helyiségbe (és ott ellenőrzést folytathat), amelyről azonosított és ellenőrzött forrásból beszerzett adatok, a tevékenység folytatásának körülményei alapján valószínűsíthető, hogy ott ásványolajat, kereskedelmi mennyiségű egyéb jövedéki terméket tartanak, tárolnak vagy jövedéki terméket adóraktári engedély nélkül állítanak elő, illetve adózatlan jövedéki terméket jogellenesen raktároznak.

Az ellenőrzést ilyenkor két hatósági tanú jelenlétében, magánlakásnál az előzőeken túlmenően az ellenőrzött személy kíméletével, lehetőleg nappal kell végrehajtani. A vámhatóság erről az intézkedéséről jegyzőkönyvet vesz fel. A jegyzőkönyvben rögzítenie kell az intézkedés során megállapított tényeket, illetve a hatósági tanúk azonosításához szükséges adatokat is.

Az üzem, raktár ellenőrzése

A vámhatóság belülről szemrevételezheti, vizsgálhatja az üzemi és raktárhelyiséget, megállapíthatja a jövedéki termék készletét, illetőleg leltár felvételét rendelheti el.

Járművek megállítása, ellenőrzése

A vámhatóság jogosult arra, hogy megállítsa a járműveket, ellenőrizze a szállítmányokat, a szállítási okmányokat. Megállapíthatja és ellenőrizheti a szállított jövedéki termék mennyiségét, eredetét, adózott vagy adózatlan voltát. (A most felsorolt esetekben a szállítási okmányon fel kell tüntetnie az ellenőrzés tényét.)

Mintavétel

A vámhatóság az ellenőrzés céljára ellenszolgáltatás nélkül mintát vehet a jövedéki termékből és a jövedéki termék előállításához használt alapanyagokból, továbbá az üzemanyagként vagy tüzelő-, fűtőanyagként kínált, értékesített, felhasznált termékből.

Nyilvántartások vizsgálata

A vámhatóság az ellenőrzési jogkörében vizsgálhatja a gyártási, feldolgozási műveletekről vezetett nyilvántartásokat, üzleti könyveket, a Jöt. előírásai alapján kötelezően vezetendő nyilvántartásokat, elszámolásokat.

Megkeresheti a jövedéki termék előállítására alkalmas terméket gyártó, raktározó, tároló, importáló, exportáló és forgalmazó személyt, s megvizsgálhatja az említett termékek értékesítéséről vezetett nyilvántartásokat.

Csomagok ellenőrzése

Az ellenőrzési jogkör kiterjed azokra a csomagküldeményekre is, amelyekről a rendelkezésre álló adatok alapján alaposan valószínűsíthető, hogy adózás alól elvont jövedéki terméket tartalmaznak. Ezeket a vámhatóság a postai szolgáltató felvevő- vagy kézbesítőhelyén, a futár- vagy csomagszállítást végző szolgáltató telephelyén a szolgáltató két képviselője jelenlétében ellenőrizheti, és amennyiben jövedéki terméket tartalmaznak, a hatóság Jöt.-ben, illetve bűncselekmény alapos gyanúja esetén a büntetőeljárásról szóló törvényben meghatározottak szerint intézkedik.

Üzemanyag ellenőrzése

A vámhatóság ellenőrizheti a jármű üzemanyagtartályában, kiegészítő üzemanyagtartályában lévő hajtóanyagot is.

A felhasználás jogszerűségének ellenőrzése

A vámhatóság a felhasználói engedélyes és a nyilvántartásba vett felhasználó telephelyén a felhasználás jogszerűségének megállapítása céljából

– vizsgálhatja a felhasználási cél megvalósulását;

– megállapíthatja az egyéb ellenőrzött ásványolaj, a megfigyelt termék és a teljesen denaturált alkohol tényleges készletét;

– vizsgálhatja a Jöt.-ben előírt nyilvántartást;

– vizsgálhatja a beszerzett, felhasznált, készleten lévő egyéb ellenőrzött ásványolaj, megfigyelt termék és teljesen denaturált alkohol származásának, eredetének igazolására szolgáló bizonylatokat;

– vizsgálhatja a készleten lévő termék vámtarifaszámát, továbbá

– az ellenőrzés céljából mintát vehet a készleten lévő termékből.

Az ellenőrzés jogkövetkezményei

Amennyiben az ellenőrzést végző hatóság eljárása során szabálytalanságot állapít meg, különféle joghátrányokat alkalmazhat a jogsértővel szemben. A bírság kiszabásán kívül lehetősége van különböző intézkedések foganatosítására, de arra is, hogy a jogsértéssel érintett terméket lefoglalja, elkobozza. (A bírságolással öszszeállításunk második részében foglalkozunk.)

Intézkedések

Helyiség lezárása

Az Art. 174. §-ában meghatározott intézkedést (adóköteles tevékenység végzését szolgáló helyiség lezárása) kell alkalmazni, ha

– a jövedéki termékkel kereskedelmi tevékenységet folytató személy megsérti az adójegyre, a zárjegyre vagy a Jöt. 85. §-ának (2) bekezdésében meghatározott hivatalos zárra vonatkozó, illetve a Jöt.-ben és a végrehajtási rendeletben meghatározott szabályokat, avagy

– a jövedéki engedélyes kereskedő egyéb ellenőrzött ásványolajterméket 5 liternél/5 kilogrammnál nagyobb kiszerelésben és megfigyelt terméket forgalmaz,

– a vendéglátás üzletkörökben kiadott működési engedéllyel rendelkező, nem jövedéki engedélyes kereskedő elvitelre bort nem palackban vagy hivatalos zárral ellátott kannában forgalmaz, továbbá

– a nem jövedéki engedélyes kereskedő egyéb ellenőrzött ásványolajat 5 liternél/5 kilogrammnál nagyobb kiszerelésben és megfigyelt terméket forgalmaz.

A helyiséget az első jogsértés alkalmával 30, a második és további jogsértés alkalmával 60 napra kell bezárni. Amennyiben pedig a nem jövedéki engedélyes kereskedő olyan terméket tart készleten, illetve értékesít, amelynek adózott voltát vagy adófelfüggesztés mellett történő szállítását annak birtokosa, szállítója, értékesítője, felhasználója számlával, egyszerűsített számlával, termékkísérő okmánnyal, borkísérő okmánnyal, egyszerűsített kísérő okmánnyal, felvásárlási jeggyel vagy vámokmánnyal, illetve más, hitelt érdemlő módon nem tudja bizonyítani, akkor az üzlethelyiségét az első jogsértés alkalmával 10, a második és további jogsértés alkalmával 20 napra be kell zárni.

Ugyanígy kell eljárni akkor is, ha az erre vonatkozó kötelezettség ellenére zárjegy, hivatalos zár, illetve adójegy nélküli, hamis, hamisított vagy jogtalanul megszerzett zárjegyű, hivatalos zárú, illetve adójegyű alkoholtermékről, hordós és kannás kiszerelésű borról, illetve dohánygyártmányról van szó.

Nem kell azonban alkalmazni az előzőek szerinti intézkedést akkor, ha a jövedéki termék mennyisége, amelyre a fenti jogsértést elkövették, nem éri el a Jöt. 110. §-ának (5) bekezdésében meghatározott kereskedelmi mennyiséget, illetve az üzemanyagok esetében az 500 litert.

Az üzemanyagtöltő állomás, kiskereskedelmi tárolótelep esetében a vámhatóság továbbá mérlegelheti az említett intézkedés alkalmazását, amennyiben az üzemanyagtöltő állomás, kiskereskedelmi tárolótelep jövedékitermék-készletének ellenőrzése során megállapított, a külön jogszabály szerint el nem számolható üzemanyag többletmennyisége termékenként az 1000 litert nem haladja meg.

Üzemanyagtöltő állomás bezárása

Abban az esetben, ha a nem jövedéki engedélyes kereskedő az üzemanyagtöltő állomáson nem alkalmazza a jogszabályban előírt pénztárgépet, vagy megsérti a Jöt. 106. §-ának (8) bekezdésében, illetve a 110. §-ának (13) bekezdésében foglalt rendelkezést, az üzemanyagtöltő állomást az első jogsértés alkalmával 30, míg a második és további jogsértés alkalmával 60 napra be kell zárni.

Az említett jogszabályhelyekre figyelemmel ezzel a szankcióval jár, ha

– a kereskedő bizonyos, a Jöt.-ben meghatározott ásványolajterméket készpénzfizetéssel szerez be és – kivéve a 0 adómérték alá tartozó terméknek természetes személy részére történő értékesítését – értékesít,

– a nem jövedéki engedélyes kereskedő fűtőolajat vásárol, illetve

– a jövedéki engedélyes kereskedő fűtőolajat olyan vevőnek értékesít, aki az ellenértéket nem a saját nevére szóló bankszámlájáról egyenlíti ki,

– a légi járművek kiszolgálását végző üzemanyagtöltő állomás tárolótartályából nem a hatályos magyar szabványnak megfelelő 2710 19 21 vámtarifaszámú üzemanyag-petróleumot és a 2710 11 31 vámtarifaszámú repülőbenzint, és nem kútoszlopon keresztül értékesítenek, továbbá

– egyéb üzemanyagtöltő állomás tárolótartályából nem a hatályos magyar szabványnak megfelelő, 2710 11 41, 2710 11 45 és 2710 11 49 vámtarifaszámú ólmozatlan motorbenzint, a Jöt.-ben meghatározott, üzemanyagcélú cseppfolyósított gázt, illetve a 2710 19 41 vámtarifaszámú gázolajat, a 2710 19 41, 2710 19 45 vámtarifaszámú tüzelőolajat, és nem kútoszlopon keresztül értékesítenek.

Beszerzési (kitárolási) tilalom

Amennyiben a hatóság megállapítja, hogy az adózás alól elvont, ún. jelölt gázolaj a hajó üzemben tartójától származik, az érintett a jogsértés feltárásától számított két évig jelölt gázolajat nem szerezhet be, részére ilyet a kikötői adóraktár – a vámhatóság erről szóló értesítését követően – nem tárolhat ki.

Adóraktár működtetésének felfüggesztése

Az adóraktár működtetése legfeljebb 60 napra felfüggeszthető abban az esetben, ha az adóraktár engedélyese az adóraktár működtetésének feltételeit olyan módon sérti meg, hogy az a jövedéki biztosíték összegének legalább 20 százalékát meghaladó összegű adót érint.

Az intézkedéssel egyidejűleg a jövedéki biztosíték összegét 50 százalékkal fel kell emelni, és az adóraktár engedélyesét a jövedéki biztosíték mérséklésének lehetőségéből két évre ki kell zárni. Az előzőekhez kapcsolódó, meglehetősen szigorú törvényi előírás, miszerint a jövedéki biztosíték összegét meghaladó összegű adó – különösen a tevékenység körülményeinek megváltoztatásával történő – eltitkolása esetén a hatóságnak lehetősége nyílik az adóraktár teljes jövedéki-termékkészletének elkobzására.

Lefoglalás

A vámhatóság a jövedéki ügyben folytatott eljárása során a tényállás tisztázása, továbbá a Jöt. szerinti elkobzás érvényesítése érdekében – alakszerű határozattal – lefoglalást rendelhet el.

Lefoglalható termékek köre

A vámhatóság a fentieknek megfelelően lefoglalja

– az adózás alól elvont jövedéki terméket,

– a jogosulatlanul előállított cukorcefrét és az abból előállított terméket,

– a külön jogszabályban meghatározott eljárástól eltérően előállított vagy kezelt bort,

– a hamis, hamisított vagy jogtalanul megszerzett zárjegyet, adójegyet,

– a jogosulatlanul előállított vagy birtokolt desztillálóberendezést, a dohánygyártmány előállítására alkalmas gépet és egyéb eszközt,

– a termékek, a zárjegy előállítására használt eszközt, valamint

– a termékek, a zárjegy felhasználására, tárolására és szállítására használt eszközt.

Az előzőekben felsoroltakon kívül lefoglalható bármely dolog – az élő állat kivételével –, amelyre az eljárásban mint tárgyi bizonyítási eszközre szükség van.

A lefoglalás mellőzése

A felhasználásra, tárolásra és szállításra használt eszköz lefoglalása mellőzhető akkor, ha

– a termékek mennyisége nem haladja meg a Jöt. 110. §-ának (5) bekezdésében meghatározott (és cikkünk korábbi részében ismertetett) kereskedelmi mennyiséget, illetve a zárjegy mennyisége a 100 darabot, és

– az eszközön nem végeztek a jövedékitörvény-sértés elkövetését célzó átalakítást, továbbá

– a jövedékijog-sértésért felelős személy a jogsértést első ízben követte el.

Kifogás

A lefoglalást elrendelő határozattal szemben az ügyfél – jogszabálysértésre hivatkozással – kifogással élhet. A kifogást a határozat közlésétől számított nyolc napon belül kell előterjesztenie a lefoglalást végző vámhatóságnál. A kifogást a felettes szerv a benyújtástól számított tizenöt napon belül bírálja el. A kifogásnak a lefoglalás végrehajtására nincs halasztó hatálya.

A lefoglalás megszüntetése

A lefoglalást határozattal meg kell szüntetni

– az előzőekben ismertetettek alapján lefoglalt dologra, továbbá a felhasználásra, tárolásra és szállításra használt, nem a jövedékijog-sértés elkövetőjének a tulajdonában lévő eszközre, ha arra a jövedéki eljárás eredményes lefolytatása érdekében már nincs szükség;

– a termékekre, a zárjegyre és az eszközre, ha a jövedéki ügyben hozott határozatban jövedéki bírságot nem állapítanak meg;

– a felhasználásra, tárolásra és szállításra használt, az elkövető tulajdonában lévő eszközre, ha a jövedéki ügyben hozott határozatban jogerősen kiszabott adót, jövedéki bírságot, illetve egyéb költséget az előírt határidőre megfizették, vagy arra – elidegenítési tilalom bejegyzése mellett – részletfizetést vagy fizetési halasztást engedélyeztek.

A vámhatósági lefoglalást akkor is meg kell szüntetni, ha a jövedékijog-sértéssel összefüggésben indult büntetőeljárásban lefoglalásnak van helye, és erről a büntetőügyben eljáró hatóság határozott.

Elkobzás

Jövedéki bírság kiszabásához kapcsolódó elkobzás

A lefoglalt termékeket, zárjegyet, továbbá az előző felsorolásban meghatározott eszközt el kell kobozni akkor, ha a jövedéki ügyben jogerősen jövedéki bírságot szabnak ki.

Átalakított tároló- és szállítóeszközök elkobzása

A felhasználásra, tárolásra és szállításra használt eszközt el kell kobozni, ha azon a jövedékitörvény-sértés elkövetését célzó átalakítást végeztek.

Elkobzás fizetési kötelezettség nem teljesítése esetén

A felhasználásra, tárolásra és szállításra használt eszközt el kell kobozni akkor, ha a jogerősen kiszabott adót, jövedéki bírságot, illetve egyéb költséget az előírt határidőig nem fizették meg, és arra részletfizetést vagy fizetési halasztást – a fizetési kötelezettség esedékességétől számított öt munkanapon belül benyújtott kérelem alapján – nem engedélyeztek.

Az elkobzásról – az említett esetben – a fizetési kötelezettség teljesítésének elmaradását megállapító, illetve amennyiben a jövedékijog-sértés elkövetője ismeretlen, az eljárást megszüntető határozatban kell rendelkezni, és lényeges, hogy az elkobzott termékre nem kell az adót sem kivetni. Amennyiben pedig a lefoglalt termék és eszköz vámáru, elkobzásukra is a jövedéki törvény előírásait kell alkalmazni.

Megsemmisítési kötelezettség

Az elkobzott termékek, zárjegyek és eszközök közül meg kell semmisíteni

– az élelmiszerekről szóló 1995. évi XC. törvény hatálya alá tartozó terméket, a cukorcefrét és az abból előállított terméket, továbbá a külön jogszabályban meghatározott eljárástól eltérően előállított vagy kezelt bort;

– a zárjegyet és a jogosulatlanul előállított vagy birtokolt desztillálóberendezést, a dohánygyártmány előállítására alkalmas gépet és egyéb eszközt, továbbá a termékek, a zárjegy előállítására használt eszközt;

– a fenti pontokba nem tartozó egyéb terméket és eszközt, ha azoknak – a vámhatóság kötelező intézkedése ellenére – az állam javára történő értékesítése eredménytelen volt, végül

– azokat a termékeket, amelyek értékesítése valamely szellemi tulajdonjogot sértene.

Kereskedelmi mennyiség

A helyiség lezárása mint szankció elrendelése szempontjából kereskedelmi mennyiségnek minősül

– a motorbenzinből a gépjármű üzemanyagtartályán kívül 40 liter,

– egyéb benzinből 20 liter,

– petróleumból 50 liter, gázolajból a gépjármű és erőgép üzemanyagtartályán kívül 100 liter,

– tüzelőolajból 3500 liter,

– fűtőolajból 3500 kilogramm,

– biodízelből 100 liter,

– a cigarettából 800 darab,

– a szivarból 200 darab,

– a szivarkából 400 darab,

– a fogyasztási dohányból 1000 gramm,

– a sörből 110 liter,

– a köztes alkoholtermékből 20 liter,

– az alkoholtermékből 10 liter, illetve

– a borból és a pezsgőből együttesen 90 liter (amelyből a pezsgő legfeljebb 60 liter lehet)

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem