×

Az öngondoskodás intézményei

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 80. számában (2004. október 15.)
Minden munkavállaló szembesül egyszer az öregkor tényével, legkésőbb akkor, amikor nyugdíjba vonul. A megélhetéshez szükséges forintok ilyenkor igencsak megcsappannak, s jól jönnek az idejekorán elkezdett takarékosság, befektetés hozamai. Az állam a magánnyugdíjpénztárak elindításával a munkába lépő korosztály körében maga is szorgalmazza az öngondoskodást, s az önkéntes pénztárak mindenki számára nyitva állnak. A nyugdíjpénztárak mellett ugyancsak kiegészítő – és egyben befektetési – céllal alakultak a gyógyulásban, a rekreációban érdekelt egészségpénztárak. A nyugdíjrendszer három pillére, valamint az egészségmegőrzést finanszírozó intézmények a munkáltatók számára lehetőséget adnak arra, hogy dolgozóikról – a béren kívül – más módon is gondoskodjanak.

A modern társadalmakban mind hangsúlyosabban kerülnek felszínre a szociális, egészségügyi, valamint az öregkori ellátások. Ezen országok többségét a lakosság úgynevezett elöregedése jellemzi, s nemritkán az egészségügyi ellátórendszer is súlyos hiányosságokat, túlterheltséget mutat. Mindezen problémák folyamatosan gyengítik az állami gondoskodás főbb intézményeit, a társadalombiztosítás fő ágait, a nyugdíj- és egészségbiztosítási rendszereket. A világ számos országában az utóbbi tíz-húsz évben sorra napirendre került a nyugdíjreform kérdése. Ennek legfőbb oka a demográfiai helyzet. A Magyarországra is jellemző általános jelenség a nyugdíjasok arányának növekedése az aktív korúakkal szemben. A jövőbeli helyzet megoldására a kormányok úgynevezett nyugdíjmodelleket dolgoztak ki, amelyek időnkénti finomításával, korrekciójával igyekeznek hosszú távon stabil rendszert létrehozni.

Vegyes nyugdíjrendszer

Hazánkban 1998. január 1-je óta vegyes, hárompillérű nyugdíjrendszer működik. Ennek egyik része a felosztó-kirovó finanszírozású kötelező nyugdíjbiztosítás, a másik a vegyes finanszírozású, mely részben az előző, részben az egyéni számlán alapuló tőkefedezeti rendszerből áll. Azaz a társadalombiztosítási nyugdíjat kiegészíti az úgynevezett magánnyugdíj.

A felosztó-kirovó finanszírozás lényege, hogy a foglalkoztatókra és a munkavállalókra kiróják a járulékfizetési kötelezettséget, a befolyt járulékot felosztják nyugdíjak formájában a nyugdíjasok között. Így a jelen időszak járulékbefizetései fedezik az aktuális nyugdíjasok megállapított nyugdíjait. A demográfiai arányok romlása, ingadozása érthetővé teszi e rendszer instabilitását.

Míg a felosztó-kirovó rendszernek minden munkavállaló kötelezően tagja, addig a második pillért jelentő magán-nyugdíjpénztári tagság részben kötelező, részben választható. Kötelező a pályakezdőknek, s választhatják azok is, akiknek a nyugdíjba vonulásáig még 15 év hátravan. A számukra megállapított nyugdíj háromnegyed része a társadalombiztosítási nyugdíjból, negyedrésze pedig a garantált magánnyugdíjból áll majd.

A magánnyugdíjpénztár tagja az adóköteles jövedelme alapján tagdíjat köteles fizetni.

A magánnyugdíjpénztárba fizetett tagdíj sem a munkavállaló, sem a munkaadó számára nem jelent többletterhet, csupán a munkabért egyébként is terhelő járulék egy részének átcsoportosítása. A magán-nyugdíjpénztári tag 8,5 százalékos egyéni nyugdíjjárulékából 8 százalékot fizet tagdíj címén kötelezően a magánnyugdíjpénztárba. A fennmaradó (2004-ben 0,5 százalék) egyéni nyugdíjjárulék és a foglalkoztatója által (2002-től 18 százalék) fizetendő nyugdíj-biztosítási járulék továbbra is a tb-nyugdíj rendszerébe folyik be.

A tag magán-nyugdíjpénztári egyéni számláján felhalmozódott megtakarítás a pénztártag tulajdona, amely – a hozamokkal növelten – egyúttal az időskorában folyósítandó magán-nyugdíjpénztári szolgáltatás fedezetéül is szolgál. Az összeg örökölhető, illetve a tag halála esetére kedvezményezettet jelölhet meg.

Hazánkban a nyugdíjrendszer harmadik pillérét az 1993 óta működő önkéntes nyugdíjpénztárak alkotják.

A magán-nyugdíjpénztári szolgáltatások, azaz az életjáradék és az egyösszegű kifizetés nyugellátásnak minősülnek, így adómentesen vehetők igénybe. Továbbra is részben adóköteles jövedelem a kedvezményezett részére (nem örökségként) kifizetett összeg.

2004-ben megszűnt egy kedvezmény: amíg 2003-ban mind a tb-be fizetett egyéni nyugdíjjárulék, mind a magán-nyugdíjpénztári tagdíj 25 százalékával csökkenthető volt a fizetendő adó, 2004-től ez már nem lehetséges.

30 százalékos adókedvezményt vehetnek igénybe azok, akik a tagdíjat további 2 százalékkal kiegészítik [Szja-tv. 35. § (4) bekezdés]; az adókedvezmény a befizetett tagdíj 25 százaléka azok részére, akik megállapodást kötnek tagdíjfizetésre [Szja-tv. 35. § (1) bekezdés b) pont], vagy támogatási megállapodás alapján más javára fizetnek [Szja-tv. 35. § (1) bekezdés b) pont].

Állami garancia

A pénztár a nyugdíjcélú megtakarításokat befekteti, ennek eredménye a tagok egyéni számláját növeli, így magasabb időskori nyugdíj érhető el. A magánnyugdíjpénztárak által majdan folyósítandó nyugdíjrészt a Pénztárak Garancia Alapja garantálja, amelynek fizetőképességéért az állami költségvetés vállal garanciát.

Kötelező tagság

Alapszabály, hogy a pályakezdők magán-nyugdíjpénztári tagsága kötelező! Kötelező belépnie magánnyugdíjpénztárba annak is, aki az Európai Unióhoz történő csatlakozás napján, vagy az után első ízben Magyarországon létesített biztosítotti jogviszonya tekintetében pályakezdőnek minősül, és még nem töltötte be a 42. életévét, feltéve hogy más államban megelőzőleg nem volt nyugdíj-biztosítási kötelezettséget keletkeztető jogviszonya. A középiskolai tanuló és a főiskolai/egyetemi hallgató akkor számít pályakezdőnek, amikor a tanulói/hallgatói jogviszonyát követően először válik a társadalombiztosítási szabályok szerint Magyarországon biztosítottá.

2004. január 1-jével megszűnt a lehetősége annak, hogy valaki önkéntes belépéssel magán-nyugdíjpénztári tag legyen, kivéve ha a biztosított korábban rokkantsági nyugellátásra vált jogosulttá, s emiatt tagságát megszüntette, majd állapotjavulása miatt ez az ellátás megszűnik.

A későbbi nyugdíjmegosztás (75:25 százalék) többeket csak a nyugdíjba vonuláskor döbbentett rá, hogy rosszabbul is járhatnak, mintha tisztán társadalombiztosítási nyugdíjat kapnának. Elvileg a visszalépés lehetősége az év elején megszűnt, azonban a hátrányos helyzetek tömegét látva a törvényhozók ismét (fél évre) megnyitották ezt a kaput. A választás lehetőségével azok élhetnek, akiknek a magán-nyugdíjpénztári megtakarításaik alapján várható havi nyugdíjrészük összege nem éri el a társadalombiztosítási nyugdíj 25 százalékát. Az igazságosság jegyében (a jövő évi adótörvények keretében) már formálódik olyan javaslat is, mely szerint 2012 végéig lehetővé tennék a visszalépési lehetőséget mindazok számára, akik legfeljebb 120 hónapi magán-nyugdíjpénztári befizetés után a vegyes nyugdíjjal rosszabbul járnának, mint a tisztán társadalombiztosítási juttatással.

Jelenleg 18 magánnyugdíjpénztár működik Magyarországon, 2004. június végén 2,3 millió taggal.

Javuló hozamok

A hat legnagyobb (jellemzően biztosítói, banki hátterű) pénztár tömöríti a létszám 87, a vagyon 83 százalékát. Mind a létszámnövekedésben, mind a vagyongyarapodásban közrejátszott a magán-nyugdíjpénztári tagság kötelező volta, a járulékbefizetés 8 százalékra emelése, valamint a járulékplafon megemelése. A felügyeletet ellátó PSZÁF összegzése szerint a korábbiakhoz képest javult a pénztárak gazdálkodása, befektetési tevékenysége. A megközelítően 700 milliárd forintos vagyon túlnyomó része állampapírokban fekszik, a részvénybe, vállalati kötvénybe, befektetési jegybe kerülő befizetések aránya nem éri el a 15 százalékot.

Önkéntes megtakarítók

A kötelező (magán)pénztárakhoz képest lényegesen több működik a nyugdíjrendszer harmadik pillérét képező önkéntes nyugdíjpénztárakból. Az idén félévkor 78-at számolhattunk össze belőlük, s a legnagyobb 15-nél koncentrálódik a létszám 87 s a vagyon 80 százaléka. A teljes létszám 1 millió 240 ezerre tehető (a foglalkoztatottak 31,8 százaléka), ami némi gyarapodást mutat az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A magánpénztárak egyösszegű kifizetésével szemben az önkéntes pénztárak szolgáltatást is teljesítenek, az ilyen jellegű kiadásaik az idő előrehaladtával jelentősen nőnek majd. Az idei év első félévében jókora, egyösszegű (16 milliárd forint) kifizetést teljesítettek, míg a korábbi években ennek csak töredékét igényelték a tagok. Az önkéntes pénztárak 474 milliárd forint körüli összeget fektetnek be ez idő tájt. A másik lényeges különbség a két pénztártípus között, hogy az önkéntesekben sok az átlépés.

Egészségpénztárak számokban

Töretlen dinamikával bővül az egészségpénztári piac, ami persze az arányokat és az abszolút számokat megismerve válik érthetővé. A viszonylag fiatal biztosítási intézményrendszer az idén félévkor 37 önkéntes egészségpénztárból állt, és 300 ezer tagot számlált. Egy év alatt mintegy 37 százalékos növekedést produkált a hatékony propaganda, illetve az érdekek kölcsönösségét felismerő vállalati gondolkodás. A koncentrálódás jelei e pénztártípusoknál is megfigyelhető. A létszám alapján legnagyobb hét pénztár a tagság mintegy 70 és a vagyon közel 80 százalékát "ellenőrzi". A pénztárak vagyona több mint 15 milliárdot tesz ki, s a létszámhoz hasonlóan egy év alatt sokat gyarapodott.

Egészségpénztári befizetés, vagy bérkifizetés?

Az egészségpénztárak szervezői abból indulnak ki, hogy a dolgozók az egészségpénztárak szolgáltatásai közül többet is (gyógyszervásárlás) rendszeresen igénybe vesznek, akár tagok, akár nem. A munkáltatók számára így reális alternatíva, hogy a jutalmakat vagy más béren kívüli pénzbeni juttatásokat ne közvetlenül, járadékokkal terhelten, kvázi bérként fizessék ki, hanem a pénztárak "térítéseit" használják ki. Ezáltal szinte megduplázhatják a dolgozók által legálisan elkölthető forintokat. A Patika Egészségpénztár számításai szerint például ha egy 50 fős cég minden dolgozója után 2000 forintot fizet be a pénztárba, a befizetések 93 százaléka hasznosulhat. Ha ugyanezt az összeget bérként vagy jutalomként fizeti ki a cég, amellett, hogy a járulékok (nyugdíj, egészségügyi, munkáltatói, szakképzési stb.) további költségeket jelentenek, az elkölthető forintok csak a ráfordítás alig több, mint 40 százalékát teszik ki. Mind több, a dolgozóiról korszerű módon gondoskodó cég építi be az egészségpénztári szolgáltatásokat a béren kívüli juttatások úgynevezett cafeteria-rendszerébe.

Átalakuló kedvezmények

A munkáltatók hozzájárulását az önkéntes pénztári befizetésekhez az adótörvények is ösztönzik. Az adó- és járulékmentesen adható munkáltatói hozzájárulás felső határa havonként a minimálbér teljes összege, azonban ha több pénztárba is befizet a cég (minden) dolgozója után, akkor az együttes kedvezmény a minimálbér 130 százalékáig terjedhet. A kedvezményezett dolgozók saját befizetéseik után az szja-törvényben rögzített adókedvezményekkel élhetnek a befizetések 30 százaléka, legfeljebb 100 ezer forint után. (A 2020 előtt nyugdíjba vonulók 130 ezer forintot írhatnak le.) További 10 százalékos kedvezmény illeti meg azt, aki az egészségpénztári számláján két évre leköti a pénzét, illetve előre összeállított listából prevenciós szolgáltatásokat vesz igénybe.

2004 a nagy változások éve volt a pénztárpiacon, de a 2005-re vonatkozó adótörvény-tervezetek is számos pontosítást tartalmaznak a magánnyugdíj-, valamint az önkéntes pénztárak körében. Első olvasatban ezek főként eljárási, szabályozási, működési ügyekre vonatkoznak. Az ígéretek szerint jövedelemhatártól függetlenül megmaradnak a nyugdíj- és egészségpénztári befizetések adókedvezményei, míg az szja körébe tartozó más adómérséklési lehetőségek többsége 6,5 millió forintos jövedelemhatár felett gyakorlatilag megszűnik.

 

MAGÁNnyugdíjPÉNZTÁRAK ÖSSZEHASONLÍTÁSA

Pénztár neve

Taglétszám Fő

Vagyon Millió Ft

1999

2000

2001

2002

2003

OTP Magánnyugdíjpénztár

646 693

142 212

19,57

5,34

5,35

6,4

3,94

ÁB-Aegon Magánnyugdíjpénztár

384 665

88 127

11,88

8,8

9,16

8,11

1,31

ING Magánnyugdíjpénztár

372 058

105 703

19,61

5,12

3,74

5,92

3,92

Allianz Hungária Magánnyugdíjpénztár

291 335

57 981

17,96

9,91

9,41

8,84

3,6

Credit Suisse Life&Pensions Magánnyugdíjpénztár

202 616

53 709

19,44

6,17

6,09

3,99

2,77

Évgyűrűk Magánnyugdíjpénztár

105 605

22 520

18,1

1,3

6,93

7,22

4,37

Aranykor K&H Magánnyugdíjpénztár

80 539

20 509

17,94

8,18

6,9

7,44

0,59

Uniqa és Egyesült Közszolg. Magánnyugdíjpénztár

56 634

13 376

31,02

8,41

8,19

3,49

2,78

Budapest Magánnyugdíjpénztár

35 349

13 075

21,73

4,86

4,45

5,81

2,23

MKB Nyugdíjpénztár

25 485

11 708

15,31

9,81

8,66

9,32

2,78

Erste Bank Magánnyugdíjpénztár

24 484

5 074

19,12

10

9,48

8,41

1,46

Postás Magánnyugdíjpénztár

21 003

6 460

19,05

8,52

9,6

9,15

0,68

Honvéd Magánnyugdíjpénztár

16 536

1 063

14,84

8,6

9,17

8,86

2,95

Dimenzió Magánnyugdíjpénztár

12 296

6 558

16,3

9,14

7,78

4,9

4,83

Quaestor Magánnyugdíjpénztár

9 415

584

12,6

13,6

11,09

8,34

4

Vasutas Magánnyugdíjpénztár

8 526

2 972

15,92

6,31

8,07

9,1

2,3

VIT Magánnyugdíjpénztár

8 025

4 033

15,2

11

10,52

7,88

1,56

Rangsorolás: taglétszám alapján

Forrás: portfolio.hu

 

ÖNKÉNTES egészségPÉNZTÁRAK ÖSSZEHASONLÍTÁSA

Egészségpénztár neve

Tevékenységi engedély ki- adásának éve

Taglétszám

2002. decem- ber 31-én

2003. decem- ber 31-én

2003. ja- nuár 1-jén

2003. decem- ber 31-én -

TEMPO Egészségpénztár

1996

18 363

28 559

1 270 325

1 872 900

Patika Önkéntes Kölcsönös Kiegészítő Egészségpénztár

2000

13 733

28 508

199 455

340 154

Honvéd Önkéntes Kölcsönös Kiegészítő Egészségpénztár

1996

25 620

28 310

1 911 285

2 218 810

Vasutas Egészségpénztár

1997

20 003

25 358

1 269 084

1 829 624

K&H Medicina Egészségpénztár

1999

4726

20 390

177 790

493 985

VITAMIN (VIT'97) Egészségpénztár

1997

11 132

16 131

1 396 491

1 986 375

Dimenzió Önkéntes Kölcsönös Egészségpénztár

1998

11 041

11 836

1 676 908

1 882 274

OTP Országos Egészségpénztár

2002

7735

11 569

276 953

760 219

PRO V1TA Első Magyar Kiegészítő Egészségpénztár

1994

3684

3456

159 492

190 373

Talizmán Egészségpénztár

2001

1053

4112

35 916

207 835

TEST-VÉR Egészségpénztár

1998

3064

3 348

23 286

37 432

Rangsorolás: taglétszám alapján

Forrás: PSZÁF

ÖNKÉNTES nyugdíjPÉNZTÁRAK ÖSSZEHASONLÍTÁSA

Pénztár neve

 

Taglétszám Fő

Vagyon Millió Ft

1999

2000

2001

2002

2003

Allianz Hungária Önkéntes Nyugdíjpénztár

174606

47988

17,03

8,44

8,91

8,18

3,47

OTP Önkéntes Nyugdíjpénztár

174122

49269

15,38

3,78

4,94

6,48

4,13

ÁB-Aegon Önkéntes Nyugdíjpénztár

117379

26170

10,64

6,46

5,67

4,4

1,37

Uniqa és Egyesült Köz. Önkéntes Nyugdíjpénztár

100956

19981

27,86

6,21

4,73

2,58

MKB Nyugdíjpénztár

93025

46939

15,84

7,46

8,2

9,3

3

Credit Suisse Life&Pensions Önk. Nyugdíjpénztár

77184

19494

19,61

4,31

3,19

1,75

4,77

Aranykor K&H Önkéntes Nyugdíjpénztár

54101

21172

19,01

7,82

6,58

7,73

0,81

ING Önkéntes Nyugdíjpénztár

47893

17661

20,97

4

2,44

5,99

3,53

Honvéd Önkéntes Nyugdíjpénztár

39051

16992

15,33

8,06

8,63

8,25

1,46

Vasutas Önkéntes Nyugdíjpénztár

36432

12381

19,11

6,96

8,4

9,2

4,65

VIT Önkéntes Nyugdíjpénztár

34834

32524

13,27

9,07

7,51

7,47

5,53

Postás Nyugdíjpénztár

32576

7102

19,26

4,09

9,07

9,17

3,3

Évgyűrűk Önkéntes Nyugdíjpénztár

27836

6971

17,74

–1,85

5,34

8,1

3,15

Budapest Önkéntes Nyugdíjpénztár

27148

9547

23,34

2,7

2,35

5,32

4,21

Életút Önkéntes Nyugdíjpénztár

23203

8592

18

8,1

9,2

10,2

3,6

Erste Bank Önkéntes Nyugdíjpénztár

16663

4709

19,24

8,57

8,82

7,97

1,65

Mobilitás Önkéntes Nyugdíjpénztár

11365

10219

20,4

4,27

4,78

4,37

4,65

Rangsorolás: taglétszám alapján

Forrás: portfolio.hu

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem