A tréningcégek legnagyobb megrendelői változatlanul a Figyelő Top 200-ban regisztrált vállalatok – mondta lapunknak Pozvai Zsolt, a Develor Rt. vezérigazgatója. Az ügyfelek között kevés a kis- és középvállalkozás, mert e munkáltatók vezetői – jellemzően – úgy vélik, hogy a tréningekre fordított pénz nem igazán tekinthető megtérülő befektetésnek. Ugyanakkor a kisebb vállalkozások irányítói nem tudják – ennek oka a hiányos kommunikáció is –, hogy milyen pályázati forrásokat tudnának igénybe venni a kurzusok finanszírozására.
Speciális programok
A vezetői és értékesítési tréningek legnagyobb megrendelői jelenleg a bankok és a termelővállalatok, ám régebben más ágazatokból kerültek ki a legjelentősebb megbízók. A biztosítótársaságok főleg a kilencvenes évek derekáig sorolódtak e körbe, míg a fogyasztói javakat gyártók az elmúlt évekig. A tréningpiacot természetesen az ország gazdasági állapota is befolyásolja: a recesszió e területre is hat. Jellemző, hogy a vállalatok a legkisebb visszaesésre is a tréningköltségek lefaragásával válaszolnak. A konjunktúra általában egyéves késéssel érezteti hatását a szektorban, ez a periódus az erőgyűjtés időszakának is felfogható.
A Develor Rt.-nél úgy látják, hogy az utóbbi időben megnőtt az igény az alsó szintű irányítóknak tartott tréningek iránt. Ennek oka, hogy a nagy termelővállalatoknál a vezetői ranglétra alján tevékenykedő munkatársak többsége ilyen jellegű képzést nem kapott, sőt sokan közülük felsőfokú végzettséggel sem rendelkeznek. Számukra egyes tréningcégek speciális programokat állítanak össze, amelyek magukban foglalják a kommunikáció, a konfliktuskezelés, az érdekérvényesítés témakörét is. A viszszajelzések kedvezőek: az alsóbb szintű vezetők nyitottak, motiváltak, s méltányolják, hogy a vállalat pénzt áldoz készségeik fejlesztésére.
A középvezetők tréningeztetése során szintén változás figyelhető meg, a cégek ugyanis ebben a mezőnyben is főleg komplex programokat kérnek. Korábban a foglalkozások egy-egy nagyobb témakörre koncentráltak – mikor melyik számított divatosnak. Manapság viszont nem jellemző, hogy a felsővezetők klasszikus tréningeken vennének részt. Körükben a coaching, az úgynevezett egyéni fejlesztés terjedt el. Ennek angolszász és európai változata egyaránt ismert és alkalmazott, az előbbi elsősorban a készségek, az utóbbi a vezetői én fejlesztésére koncentrál.
A tréningek hatékonyságának méréséről Pozvai Zsolt elmondta, a hangulati elemek helyett azt kell mérni, hogy a foglalkozás mennyiben felelt meg a kívánt és ígért céloknak.
Szintén a multinacionális vállalatok köréből kerülnek ki a Cegos Kft. megrendelői is. Boros István ügyvezető igazgató úgy látja, hogy változatlanul a vezetői készségfejlesztő tréningek – amelyek a pénzügyi, a beszerzési és az értékesítési témaköröket kiemelten érintik – iránt mutatkozik a legnagyobb kereslet. A ciklikusság változatlanul jellemző a piacra, s befolyásoló tényező a gazdaság állapota is. A piacra kedvezőtlen hatással van, hogy a felnőttképzéssel kapcsolatos szabályozók gyakorta változnak. Az ügyvezető szerint igaz, hogy a tréningcégek között nagy a konkurenciaharc, de a verseny tisztességes. S bár 2002-2003-ban visszaesett a forgalom, remélhetőleg az idei esztendő második felében már ebben a szektorban is érezhetővé válik a gazdasági növekedés élénkítő hatása. Boros István hozzátette: a kis- és középvállalkozások többsége is igényelné a tréningeket, egyelőre azonban nemigen tudnak pénzt költeni e célra, ehhez előbb meg kell erősödniük.
Takarékoskodó cégek
Árpádi László, a száz százalékban magyar tulajdonú Emtrek Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a gazdaság lanyhulása a tréningcégek teljesítményére is negatív hatással volt, hiszen a potenciális megbízók visszafogták a reklámra, a képzésre, az oktatásra szánt kiadásokat. "A munkatársaimnak azt szoktam mondani, hogy háromszor annyit kell dolgoznunk ahhoz, hogy a korábbi eredmények felét elérjük" – tette hozzá. Az Emtrek a kkv-knak is igyekszik testreszabott szolgáltatásokat kínálni. Az ügyvezető igazgató problémának tartja, hogy a kisvállalkozások vezetőinek egy része nem rendelkezik megfelelő vezetési ismeretekkel. Ez akkor is igaz, ha az illető egyetemet végzett, hiszen a főként elméleti tudás sok esetben kevés a felmerülő napi problémák megoldásához. Gondot okoz a szűkös büdzsé is. Árpádi László szerint tíz kis- és középvállalkozóból nyolcnak nincs pénze arra, hogy tréningre költsön, sokan csak a túlélésért küzdenek. Recessziós időszakban természetesen sok nagyvállalat is rövidlátóan gondolkodik, s arra koncentrál, hogy a következő negyedév mutatói elfogadhatóak legyenek. A nagy cégek vezetői általában olyan jellegű ismereteket igényelnek, amelyek segítségével értékesítési gondjaikon enyhíthetnek.
Vegyes az ügyfélköre a Perfekt-Power menedzserképzőnek is. Varga Zsolt ügyvezető igazgató kifejtette: megrendelőik között volt már egyszemélyes vállalkozás és évi negyvenmilliárd forintos forgalmat lebonyolító cég is. A kkv-k olyan tréningek iránt érdeklődnek, amelyek elvégzése révén növelhetik árbevételüket, illetve piaci részesedésüket. A Perfekt-Power által kínált képzés öszszetett, magában foglalja a tárgyalástechnikát, a marketinget, az innovációt, a termékfejlesztést, s a hallgatók esettanulmányokkal is megismerkedhetnek. A tréningek általában egy-négy napig tartanak. A telemarketinges szakemberek képzése például egy, az üzletkötőknek tartott oktatás két napot vesz igénybe.
A céghez eljuttatott referencialevelek azt bizonyítják, hogy a tréningen részt vevők többsége profitál a tanultakból, számos megbízónak – például – 40-50 százalékkal is sikerült növelnie a forgalmát. Varga Zsolt a pénzhiányra hivatkozó vállalkozóknak azt szokta mondani: nem lehet véletlen, hogy a költségeikre gondosan ügyelő multinacionális vállalatok milliókat fordítanak munkatársaik oktatására-képzésére.
Fókuszban a csapatépítés
A vezetői képzésben részt vevő, nyomdai előkészítéssel és kivitelezéssel foglalkozó Graf-X Stúdio Bt. cégvezetője, Bódi János elmondta: a tréningen elhangzott ismeretanyag tudatos felhasználása árbevételük jelentős növelését eredményezte. A kurzuson megismert esetek jól példázták azokat a problémákat, amelyekkel nap mint nap szembesülhetnek. A megoldások a legtöbb esetben egyszerűek, mondhatni az utcán "hevernek", csak le kell hajolni értük.
Bodó Éva, a kiskunhalasi Blessed Reklámstúdió cégvezetője nem titkolta, vívódott azon, hogy elküldje-e ilyen jellegű tanfolyamra üzletkötőjét, mert attól tartott, hogy a ráfordítás kidobott pénz lesz. A történet azonban jól végződött, a tréninget követően az üzletkötő hozzáállása alapvetően megváltozott. Az immár "kiokosított" munkatárs felkereste azokat a vállalkozásokat, amelyek korábban elutasították, s örvendetes módon valamennyivel sikerült üzletet kötnie. Ekképpen az illető már az első héten "visszahozta" a tanfolyam árát.
A Győri Keksz Kft.-nek évtizedes kapcsolata van az egyik tréningcéggel. Halbritter Mátyás, a győri társaság elnöke elmondta: több cég közül választották ki a szolgáltatót, s munkájukkal elégedettek. Társaságuk vezetőinek olyan tréningekre van szükségük, amelyek a vállalaton belüli csapatépítést szolgálják. Ennek oka, hogy manapság leáldozott az utasításon alapuló irányítási stílus, s átadta helyét a csapatmunkának. A Győri Keksz Kft.-nél éves tervet készítenek, ebben ütemezik, hogy a közép- és felsővezetők közül kik vesznek részt a csapatépítési kurzuson. Az elnök szerint előnyös, hogy a foglalkozásokat nem a cégnél tartják, így a vezetők nem esnek kísértésbe, hogy a tréning közben is a napi operatív feladataikkal foglalkozzanak. Bizonyos, hogy a felkészítés közvetetten kedvező hatással van a cég eredményére is, azonban ennek haszna nem számítható ki olyan egzakt módon, mint például egy reklámkampány nyeresége.
Az egyik legnagyobb hazai építőipari vállalat, a Hídépítő Rt. nem igényli a vezetői tréninget – tudtuk meg a cég vezérigazgatójától, Apáthy Endrétől. Indoklásképpen elmondta: a részvétel nem biztos, hogy "hozna annyit a konyhára", mint amennyi pénzt – és főleg időt – elvisz. Ugyanakkor a társaság kapcsolatban áll tanácsadó céggel, legutóbb például a Hídépítő marketingstratégiájának kidolgozására kértek fel külső szakértőket. Korábban pedig a komplett vállalati stratégia megalkotására vettek igénybe tanácsadói segítséget.
A magyarországi tréningcégek 2003. évi árbevétele (millió forint)
Forrás: Budapest Business Journal
|