×

Prognózisok a munkaerőpiacról

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. szeptember 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 79. számában (2004. szeptember 13.)
A munkaügyi kormányzat – a térségi és a vállalati foglalkoztatás megbízhatóbb tervezhetősége érdekében – javítani kívánja a munkaerő-piaci prognózisok rendszerét. Bár a munkáltatók fontosnak tartják a keresleti és a kínálati viszonyokat rövid és hosszú távon felvázoló előrejelzéseket, többségük szerint e kalkulációk – legalábbis egyelőre – nem eredményezhetnek látványos változást a vállalati foglalkoztatás megtervezésében és megszervezésében. Ehhez arra is szükség lenne, hogy a prognózisok "köszönő viszonyban" legyenek a központi és a vállalati képzési, átképzési programokkal. A munkáltatók közül még a bizakodóbbak is úgy vélik: legalább egy-két évnek el kell telnie ahhoz, hogy a munkapiaci előrejelzésekre építeni lehessen.

A munkáltatók kétkedve fogadják a munkaerő-piaci prognózisok szakavatott összeállítását célzó terveket. Egyelőre kevesen bíznak abban, hogy a néhány héten vagy hónapon belül bekövetkező munkaerő-piaci helyzet előrevetítése érdemben hozzájárulhatna a vállalkozások jövőjének megtervezéséhez. A legtöbben úgy látják: legalábbis bizonytalan, hogy mennyire tudják a gyakorlatban hasznosítani az elméleti szakemberek által felállított prognózisokat. A pesszimistábbak szerint még az is megkérdőjelezhető, hogy egyáltalán lehetséges a gazdasági racionalitásnak megfelelő előrejelzések elkészítése.

Piaci információk

Pedig úgy tűnik fel, a szándék megvan. A munkaügyi kormányzat az eddiginél nagyobb hangsúlyt kíván helyezni a munkaerőpiac jövőjét feltérképező anyagok kidolgozására. A dokumentumok – magától értetődően – elsősorban a kereslet és a kínálat fő számait foglalják össze, de kiolvasható belőlük az is, hogy térségenként hogyan oszlik meg a rendelkezésre álló munkaerő, illetve hol, milyen szakemberekre tartanak igényt a munkáltatók.

Az előző 10-12 évben nem készültek érdemi előrejelzések, így nem is lehetett azokra alapozni a mikroszintű tervezés során – tájékoztatott a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) alelnöke. Rolek Ferenc elmondta: a cégvezetők – részletes és megbízható előrejelzés hiányában – elsősorban a piaci információkra hagyatkoztak. Munkájuk során azokat az ismereteket használták fel, amelyekről környezetükből értesültek. Vagyis azon munkapiaci tények mérlegelésével döntöttek az alkalmazottak számáról, amikről éppen tudomást szereztek. Így tehát meghatározó volt a vállalat jövője szempontjából, hogy a vezetők milyen információk birtokába jutottak mindennapi munkájuk során és kapcsolataik révén.

A vállalati szféra jelenleg semmilyen előrejelzésre nem tud támaszkodni, pusztán saját tapasztalatai a mérvadóak. Az alelnök szerint egyébként legalább egy-két évnek el kell telnie addig, amíg olyan munkaerő-piaci prognózisokat dolgoznak ki, amelyek valóban segítik a cégek, illetve cégvezetők munkáját.

Hiányzó tanulmányok

Szép számmal akadnak olyanok, akik nemigen bíznak abban, hogy a korrekt előrejelzések megszülethetnek. Amenynyiben a munkapiaci prognózisok összeállítása során az eddig alkalmazott adatokat és eljárásokat veszik figyelembe, akkor meglehetősen elnagyolt lesz a végeredmény – hívta fel a figyelmet az Ipartestületek Országos Szövetségének (IPOSZ) elnöke. Szűcs György szerint ugyanis nincsenek olyan hatástanulmányok, amelyekre építhetnének a munka során, mint ahogy a prognózisok "gyártói" sem alapozhatnak a kereskedelem, a mezőgazdaság és az ipar által jelzett tendenciákra. Ezek a szektorok ugyanis nemigen tudatnak előre semmit, vagy ha mégis megteszik, azok sokkal inkább a szándékolt beruházásokat, mintsem azok foglalkoztatáspolitikai hatásait vetítik előre.

Ennél is inkább megkérdőjelezi a prognózis valósághűségét az, hogy a statisztikai felmérések eddig ismert gyakorlata során nem számolnak azokkal a munkáltatókkal, amelyek esetén a foglalkoztatotti létszám nem ér el egy bizonyos szintet. Kiesnek a látókörből a 10-nél kevesebb dolgozóval tevékenykedő cégek – magyarázta Szűcs György, hozzátéve: félő, hogy még ennél is roszszabb a helyzet, s a 10 és 20 fős vállalkozások sem jelennek meg a statisztikák jó részében. Így pedig a foglalkoztatók döntő többsége kimarad a nyilvántartásból, ami alapjaiban tesz értelmetlenné bármilyen előrejelzést. Ez esetben ugyanis a prognózis zsákbamacska, s az általa megrajzolt jövőkép is csak vágyálmokat tükröz, és alig köthető a valós munkaerő-piaci tendenciákhoz.

Az IPOSZ elnöke úgy látja, a kormányzati gazdaságpolitika lényeges eleme, hogy mind több külföldi nagybefektetőt csalogasson Magyarországra. – Nem vagyok azonban meggyőződve arról, hogy ez a helyes irány, hiszen e vállalkozások kevéssé pozitívan befolyásolják a munkaerő-piaci trendet – tette hozzá Szűcs György. A nagyobb beruházással létesített üzemekben ugyanis a lehető legtöbb munkafolyamat gépesített, nincs szükség sok dolgozóra. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy az eddig 1600-1800 embert foglalkoztató esztergomi autógyár legújabb, 100 millió forintos beruházásának eredményeképp alig 450-500 munkással gyarapodik majd a foglalkoztatottak száma. Szembetűnő aránytalanság, hogy miközben a termelés megkétszereződik, a dolgozók létszáma alig egynegyedével bővül majd. A Suzuki példája csupán egy a sok közül, ám jól mutatja, hogy a nagyvállalatok hazai letelepítésétől nem várható jelentős foglalkoztatásbővítés.

Képzési tervek

Kétségtelen, hogy a nagy külföldi cégek hazai megjelenése a beruházás ösztönzése szempontjából sikerként könyvelhető el, foglalkoztatáspolitikai szempontból azonban nem számottevő a hatásuk. Ráadásul a későbbiekben – versenyképességük javítása érdekében, új berendezések üzembe helyezésével – létszámot csökkenthetnek e cégek. Mindez pedig nehezen olvasható ki egy olyan prognózisból, amely sokkal inkább a beruházások várható számát és nagyságát vizsgálja, s csak alig veszi tekintetbe ezek foglalkoztatási hatását. Így nem látható egyértelműen, hogy adott beruházás a későbbiekben milyen munkaerő-piaci változásokat eredményez.

Az IPOSZ elnöke hangsúlyozta: a prognózisok elkészítésekor semmiképp sem szabad figyelmen kívül hagyni a bruttó hazai termék (GDP) 50 százalékát előállító, illetve a foglalkoztatottak 67 százalékának munkát adó kis- és közepes vállalkozásokat. Megkerülhetetlen ugyanis az a szektor, amelynek tagjai egyenként ugyan szerény hatással vannak a foglalkoztatás alakulására, összességében viszont jelentős számú munkavállalót alkalmaznak.

A prognózisok elkészítése a szakemberek szerint önmagában jó cél. Pontosabban – hívják fel a figyelmet – rég megszületett gondolat újjáélesztése ez. Ám hiába minden előrejelzés, ha a foglalkoztatás bővítésének terve nem kapcsolódik össze a felnőttképzéssel vagy az átképzéssel. A munkaerőpiac ugyanis csak akkor fejlődhet jó irányba, ha az állástalanok, illetve a veszélyeztetett munkahelyeken dolgozók átképzése is napirenden van. Ha sikerül egy álláshelyet megőrizni, illetve gazdaságossá tenni, annak kedvező hatása van a munkaerőpiacra. Ez pedig nem tervezhető semmiféle prognózis keretében.

Akár külföldről is

Szakértők megkérdőjelezik a munkaerő-piaci prognózisok szerepét a vállalatok foglalkoztatáspolitikai terveinek kidolgozásakor. Egy cég ugyanis nem azért bővít létszámot, mert a prognózisban ez vagy az szerepel, hanem azért, mert az érdeke azt kívánja. Ha egy vállalat vezetése elhatározza, hogy bővíti termelését, akkor szükségszerűen növeli a foglalkoztatottak számát, függetlenül a munkaerőpiac általános tendenciáitól. Uniós szakértők szerint egyébként 500 ezer új munkahelyet kell létesíteni Magyarországon a következő néhány esztendőben.

Nem elsősorban a nagyvállalkozások tudják hasznosítani a munkaerő-piaci prognózisok eredményeit foglalkoztatáspolitikai stratégiájuk megtervezésekor, sokkal inkább a mikrovállalkozások, illetve az önfoglalkoztatók. Annál is inkább, mert arányuk igen magas, hozzávetőlegesen 20-30 százalék – értékelte az egyik nagyvállalat vezetője. A szakember úgy látja, a nagyobb cégek számára kevésbé fontos az előrejelzés, ugyanis gond nélkül felvesznek egy-két vagy akár több tíz dolgozót is, ha úgy kívánja cégük érdeke. S lépéseiket nem elsősorban a várható munkaerő-piaci helyzet, sokkal inkább terveik motiválják. A nagyobb cégek ténykedésére, alkalmazotti szerkezetére viszont jelentős hatással van a külső migráció. Egyrészt azért, mert Magyarországon léteznek hiányszakmák, s az ezekben meghirdetett álláshelyeket is be kell tölteni – ha máshonnan nem, akkor a határon túlról. Másrészt nem elhanyagolható azon külföldről – a szomszédos országokból – érkező munkavállalók száma sem, akik az alacsonyabb vállalkozási díjért is hajlandóak elvégezni a munkát.

A vállalati vezető úgy véli, a munkaerőpiacon deregulációra van szükség. Olyan szabályok kellenek, amelyek lehetővé teszik, hogy a munkaadók szabadon kiválasszák a számukra legmegfelelőbb dolgozót. A lényeg az, hogy minél szélesebb körben tudják keresgélni az ideális alkalmazottat, minél nagyobb legyen a kínálat. Egy cég a foglalkoztatottak kiválasztásakor több szempontot mérlegel: egyrészt, hogy megfelelő szakmai képesítéssel és tapasztalattal rendelkező munkatársat találjon, másrészt: lehetőség szerint csökkenjenek a foglalkoztatás többletköltségei.

Szakképzési fórum

Egy nemrégiben elkészített felmérés tanúsága szerint az egyéni vállalkozók 80 százaléka szívesen végezne fix munkát, különösen abban az esetben, ha azzal párhuzamosan vezethetné a vállalkozását is. Ebből pedig az következik, hogy ez a réteg bármikor alkalmazottá válik, ha úgy hozza a sors. Hasonlóképpen az alkalmazottként ténykedők egy része is bármikor vállalkozóvá válhat. Ez szintén kétségessé teheti a munkaerő-piaci prognózis megbízhatóságát, hiszen rövid időn belül fordulhat a kocka, s a korábbitól lényegesen eltérő körülmények alakulhatnak ki.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara külön fórum létrehozását kezdeményezte a munkaerőhiány és -utánpótlás minőségi és mennyiségi problémáinak megoldása érdekében. Ennek keretében rendezték meg a szakképzési fórumot, amelynek során a kamara legfrissebb, 3-6-10 éves munkaerő-piaci előrejelzését elemezték.

A felmérés elkészítésében a kamarán kívül az Oktatási Minisztérium és a gazdasági tárca is szerepet kapott. Az 1999-ben megszületett gondolat kiindulópontja az volt, hogy előrejelzést adnak a szakképzett dolgozók iránti igényekről. A kutatás lényege a rendszeresség, az, hogy időről időre – 2-3 évente – megismételik az adatfelvételt, s ebből levonva a következtetéseket összefoglalják a foglalkoztatás várható tendenciáit. A dokumentumban külön összegzik a különféle szellemi és fizikai szakképzettségű munkaerő iránti kereslet várható változásait. A rendszeresen elkészített prognózis deklarált célja, hogy tájékoztassa az alapképzés, valamint a felnőttképzés szakmai szerkezetének alakítóit a várható igényekről.

Adatok a foglalkoztatásról

A KSH lakossági munkaerő-felmérése alapján jelenleg stagnál a munkaerőpiac. A foglalkoztatottak száma ez év február-április hónapok átlagában 3 millió 891 ezer volt, ami 8 ezerrel haladja meg a tavalyi esztendő azonos időszakának adatát. A foglalkoztatási ráta 0,3, az aktivitási ráta 0,2 százalékkal emelkedett.

Magyarországon szembetűnően magas az inaktívak aránya az uniós országokhoz képest: a 15-64 éves népesség közel 40 százalékát sem foglalkoztatottként, sem munkát keresőként nem lehetett besorolni, azaz egyáltalán nincsenek jelen a munkaerőpiacon. Az adatokból kitűnik az is, hogy a gazdaságilag aktív népességen belül – az egy évvel korábbihoz képest – csökkent a munkanélküliek száma és aránya. Az ILO módszertanával számított munkanélküliségi ráta 2004. február-április hónapok átlagában 6,0 százalékos volt, ami az egy évvel korábbihoz képest 0,2 százalékos csökkenést jelez. Ugyanez az érték a közösség – akkori – tagjainak körében, tehát 15 ország átlagában 8,2 százalék volt az idei esztendő márciusában, két hónappal Magyarország csatlakozása előtt. Amennyiben a májusban belépett államok adatait is számításba vesszük, akkor a 25 tagú EU átlaga 9,3 százalékot tesz ki.

 

A versenyszféra fél éve

A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium legfrissebb adatai szerint január és július között több mint 12 ezerrel bővült a cégek létszáma. A július 31-ei állapot szerint 35129 új felvételt, illetve bővítést közöltek a cégek a munkaügyi központokkal.

Ugyanebben az időszakban 22784 volt a bejelentett létszámleépítések száma. A legnagyobb munkahelybővülés Közép-Magyarországon volt. Budapesten és Pest megyében csaknem 11 ezren találtak munkát. Igaz az is, hogy ebben a térségben 5499-en veszítették el az állásukat ugyanebben az időszakban. Az új munkahelyek számát, illetve a létszámbővülést tekintve kiemelkedik még a nyugat-dunántúli régió, ahol több mint 5 ezerrel dolgoznak többen. A legkevesebben Észak-Magyarországon találtak maguknak munkát, mégpedig 2,5 ezren.

Maguk a júliusi adatok is kedvező tendenciát mutatnak, hiszen 6162 fővel bővült a létszám, miközben 1832 munkahely szűnt meg az országban ebben a hónapban. A legnagyobb bővülés ebben az időszakban Közép-Magyarországon és az Észak-Alföldön volt, a legtöbben a Nyugat-Dunántúlon veszítették el állásaikat.

A minisztérium szerint a munkahelyteremtéshez hasonló fontosságú téma a munkahelymegőrzés. Az átmeneti likviditási gondokkal küszködő cégek megsegítésére létrehozott egymilliárdos alapból 692 millió forintot már odaítéltek, és ezzel 3875 álláshelyet sikerült megtartani országszerte. A legnagyobb támogatás eddig a mezőgazdasági és az élelmiszer-feldolgozó területnek jutott.

A legújabb döntési fordulóban 9 cég vár központi segítségre. Csaknem 131 milliós támogatást várnak, ezzel összesen 702 munkahelyet tudnának megőrizni. Hajdú-Bihar, Csongrád, Somogy, Zala, Borsod és Baranya megyéből pályáztak a cégek, amelyek között vannak textilipari, építőipari és mezőgazdasági vállalkozások. A pénz odaítéléséről hamarosan döntés várható.

 

A regisztrált munkanélküliek főbb adatai (2004. május)

Megnevezés

2004. május

Változás az előző hónaphoz képest

   

főben

%-ban

főben

%-ban

Regisztrált munkanélküli

361 586

–16766

–4,4

10 627

3,0

Pályakezdő

28 182

–2246

–7,4

1 229

4,6

25 évesnél fiatalabb

54 197

–3643

–6,3

–2 514

–4,4

Férfi

185 919

–11 920

–6,0

–184

–0,1

175 667

–4 846

–2,7

10 811

6,6

Fizikai foglalkozású

299 155

–15 443

–4,9

5 385

1,8

Szellemi foglalkozású

62 431

–1 323

–2,1

5 242

9,2

Szakképzetlen

182 509

–8 434

–4,4

4 862

2,7

Diplomás

13 489

–363

–2,6

2 305

20,6

Nyilvántartásba belépő

49 423

–551

–1,1

4 328

9,6

Első alkalommal belépő

7 656

–624

–7,5

111

1,5

Tartósan regisztrált*

86 382

–1 857

–2,1

5 734

7,1

Tartós munkanélküli arány (%)

23,9

0,6

2,6

–2,1

–8,1

Átlagos regisztrációs idő (nap)

284

7

2,5

–24

–7,8

 

* Egy éve vagy annál régebben megszakítás nélkül, minden hónapban szerepelt a regisztrált munkanélküli-nyilvántartásban.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. szeptember 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem