×

Jogharmonizáló – A holland EU-elnökség prioritásai és programja

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. szeptember 13.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 79. számában (2004. szeptember 13.)
Az Európai Unió elnökségét 2004 júliusától december végéig Hollandia adja. Cikkünkben a holland elnökség prioritásait és programját ismertetjük, melyek nagy részét a megkezdett folyamatok folytatása teszi ki, néhány új kezdeményezés elindításával kiegészítve.

A holland elnökség időszaka alatt, október végén kerül sor az Unió új alkotmányának aláírására Rómában. Az Európai Unió alapvető intézményeinek összetétele megváltozik, illetőleg kibővül; az újraválasztott Európai Parlament és novembertől az új Európai Bizottság – vagyis az EU "kormánya" – megkezdi munkáját. Új szervek is létrejönnek: az Unió külügyminiszteri részlege, és felállítják az európai diplomáciai szolgálatot.

Folytatódik a bővítési folyamat (tárgyalások Romániával, Horvátországgal, Bulgáriával, Törökországgal), fejlesztik a bel- és igazságügyi együttműködést (3. pillér), s lépéseket tesznek a 2007-től kezdődő pénzügyi ciklus előkészítésére (Agenda 2007).

Foglalkoztatáspolitika

A gazdaság- és ezen belül a foglalkoztatáspolitika terén a holland elnökség a lisszaboni folyamatra épít. A lisszaboni folyamat lényege Európát 2010-re a világ legversenyképesebb gazdaságává tenni. A következő időszak során ezekre a feladatokra koncentrálnak: a gazdasági növekedés felgyorsítása; a térségi együttműködés növelése, munkahelyteremtés; az európai szociális modell modernizációja; a tudásalapú gazdaság és az oktatás erősítése.

Társadalmi kohézió

A holland elnökség foglalkoztatáspolitikai, szociálpolitikai és munkaügyi prioritásai között kiemelt helyen szerepel a társadalmi kohézió. Meg kell akadályozni, hogy a társadalomban egyes rétegek egymástól el-, illetve leszakadjanak. Ennek feltétele, hogy minél többen vegyenek részt a munkaerőpiacon. Ebben a szociális juttatásokra vonatkozó szabályozással egyfelől érdekeltté kell tenni az embereket, másfelől el kell érni, hogy alkalmazkodjanak az állandóan változó munkaerő-piaci feltételekhez, elsősorban naprakész tudásuk révén.

Szociálpolitikai menetrend

A Bizottság készülő Szociálpolitikai menetrendjének kidolgozása – mely a 2006 utáni évekre vonatkozik – a holland elnökség ideje alatt is folytatódik. Ebben a következő feladatok szerepelnek:

Munkahelyteremtés

A tagállamoknak a munkahelyteremtést "a maximumig kell fokozniuk", megfelelő egyensúlyt teremtve a rugalmasság és a biztonság között ("flexicurity"). A holland elnökség leszögezi, hogy átalakul a biztonság fogalma. A munkavállalók ma már nem feltétlenül akkor járnak a legjobban, ha egy egész életre szóló, garantált állással rendelkeznek. Azok, akik aktívak, és javítani tudják esélyeiket a munkaerőpiacon, hosszabb távon nagyobb biztonságot élveznek a foglalkoztatásban.

Idősebbek foglalkoztatása

Ehhez logikusan kapcsolódik a holland elnökség másik prioritása, az idősebbek foglalkoztatása, valamint a régiók közötti mobilitás. Olyan atipikus munkaformákat kell bevezetni, amelyek által lehetővé válik, hogy a foglalkoztatás kövesse az egyes munkavállalók speciális igényeit és szükségleteit az élet különböző szakaszaiban, mivel csak így érhető el, hogy minél szélesebb rétegek munkához jussanak.

Tudásalapú gazdaság

A foglalkoztatásban kulcsfontosságú az alkalmazkodóképesség, ebből következik a tudásalapú gazdaság és a humán tőkébe való befektetések intenzitásának növelése. Ezt a holland elnökség a nem kormányzati szervezetek részvételével képzeli el.

A szociális rendszerek modernizálása

A szociális rendszereket – ideértve elsősorban a nyugdíjrendszert – modernizálni kell, ebbe a magánfinanszírozási lehetőségeket az eddiginél erőteljesebben be kell vonni. Arra nézve is folynak kísérletek, hogyan ötvözhető a biztosítási elv a generációkon belüli, illetve azok közötti szolidaritás elvével. Mindennek az az alapja, hogy az Unióban a népesség öregszik, a nyugdíjrendszerek működőképességét ennek ellenére fenn kell tartani.

Másfelől, a szociális rendszerek közé tartoznak a munkaerő-piaci szervezetek is, amelyeknek hatékonyabbá kell válniuk: a társadalmi kohézió erősödése, illetve – ezen belül – a munkaerőpiacon való részvétel biztosítása ugyanis csak ettől várható. A társadalmi beilleszkedést külön akciótervek is elősegítik.

"Better regulation"

A munkavédelem s munkabiztonság területén azt az elvet fogalmazták meg, hogy nem újabb szabályokra van szükség, hanem jobb minőségű szabályozásra. Az előzőekből is következik, hogy a jogalkotás terén a lisszaboni folyamat az úgynevezett "better regulation" jelszavában foglalható össze: ez olyan jogalkotást jelent, amelynek révén a vállalkozások adminisztratív terhei legalább 25 százalékkal csökkenhetnek – a következő 4 év alatt. [Az egyes kormány- és minisztertanácsi határozatok hatályon kívül helyezéséről, valamint a 2004. évi deregulációs programról szóló 1067/2004. (VII. 8.) Korm. határozatban a magyar kormányzat is hasonló célt tűzött maga elé. Jelenleg a lakosságra, valamint a különböző szervezetekre háruló adminisztratív terhek csökkentésére történő felkészülés első lépéseként a hatályos jogszabályokból fakadó adminisztratív kötelezettségek felmérése folyik.]

Néhány konkrét terv: előkészületben van a Bizottságnál a munkaidő-irányelv módosítása, ennek megtárgyalása prioritást élvez a Parlament és a Tanács előtt. Készül továbbá az optikai sugárzás káros hatásai elleni védelemről, illetőleg a nők és férfiak foglalkoztatás területén érvényesítendő egyenlő bánásmódjáról szóló irányelvtervezet. A munkahelyi szexuális zaklatással kapcsolatosan felméréseket kívánnak lefolytatni a tagállamokban, amelyek alapját képezhetik egy későbbi szabályozásnak.

A szabályozás mellett a holland elnökség munkamódszerében alapvető az úgynevezett "legjobb gyakorlatok" feltérképezése és közzététele annak érdekében, hogy a tagállamok egymástól megoldásokat vehessenek át.

2004 novemberére készül el a Wim Kok vezette munkacsoport által összeállított jelentés, amely a lisszaboni folyamat első felének eredményeit és hiányosságait összegzi és elemzi.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. szeptember 13.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem