A kilencvenes években jelentős növekedést ért el a hazai tanácsadó piac, de ez a dinamika 2002-ben megtört. Gonda György, a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetségének (VTMSZ) elnöke, a Szinergia Kft. ügyvezető igazgatója úgy látja, hogy a világgazdasági recesszió negatív hatásai alól a magyar cégek sem tudták kivonni magukat. Kedvezőtlen, hogy hiányzik az a termék – ilyen volt korábban például az információtehnológiai, ügykezelési tanácsadás –, amely húzóágazat lehetne a tanácsadói piacon. Az elnök szerint a közelgő uniós csatlakozásra való felkészülés sem javít különösképpen a helyzeten.
Ágazati megoszlás
A prognózisok szerint a közeljövőben előtérbe kerülhet az outsourcing tanácsadás – ez a világ számos országában dinamikusan fejlődik –, továbbá a teljesítményértékelés és -mérés, illetve az ügyfélkezelés.
A vezetési tanácsadási ipar – a nemzetközi standardok szerint – magában foglalja az informatikai, a működési, a vállalatstratégiai, a humánerőforrás- és a kiszervezési tanácsadást. Ami a bevételek ágazati megoszlását illeti, tavaly az első helyen (39 százalék) a vállalati stratégiát érintő szolgáltatások álltak, második helyen (28 százalék) a működési tanácsadáshoz sorolt tevékenységek, harmadik helyen (24 százalék) a humánerőforrás-menedzsment, a negyediken (9 százalék) az információtechnológiai tanácsadás és rendszerfejlesztés – tudtuk meg Kulcsár Pétertől, az Ipargazdasági Kutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatójától. Elmondta: a megbízások döntő részét a közszféra uniós csatlakozáshoz kapcsolódó stratégiaalkotó tevékenysége, a vállalatok uniós felkészülése, valamint az emberi erőforrásokba történő beruházások tették ki. A piacot egyértelműen a túlkínálat jellemzi, amely továbbra is erős versenyt és mérséklődő tanácsadói díjakat jelent a szolgáltatók számára.
Stratégiai szövetségek
A globális recessziót hazai szinten legfeljebb az uniós csatlakozással összefüggő növekvő számú tanácsadói megbízások ellensúlyozhatják. Ennek megfelelően az ágazati megoszlás tovább módosulhat: veszíthet súlyából az informatikai tanácsadás és a klasszikus BPR (üzleti folyamatok átalakítása), erősödhet viszont a stratégiai, a tréning és az outsourcing tanácsadás.
A vezetési tanácsadás potenciális ügyfélköre a kormányzat, az önkormányzatok, a nagyvállalatok, illetve a közepes és – szerényebb mértékben – a kisvállalkozások. Mind a világgazdasági recesszió, mind a megtakarítási hajlandóság azonban mérsékli az egyes ügyfélkörök megbízásainak számát és mértékét. Mindez előrevetíti a hazai tanácsadói piac átszerveződésének, átstrukturálódásának szükségességét, illetve a piac szereplői között már itt-ott formálódó stratégiai szövetségek kiszélesítését és elmélyítését.
A hazai tanácsadó piacon 320 vállalat, 3100 tanácsadó működik, éves árbevételük 220 millió euróra tehető, azaz egy tanácsadóra 71 ezer euró bevétel jut. Gonda György kifejtette: immár több egyetem foglalkozik tanácsadók képzésével, de a szakmát igazán a gyakorlatban, a vállalati életben lehet megtanulni. Ugyanakkor – más ágazatokhoz hasonlóan – a tanácsadásban is megjelentek a kényszervállalkozók: a piacon számos egy-két fős betéti társaság működik.
Rugalmas alkalmazkodás
A Cegos Kft. 1995 óta van jelen a hazai piacon. A cég a nemzetközi Cegos-csoport tagja, mely Európa 13 országában tölt be meghatározó szerepet. A csoport filozófiája, hogy a leánycégei a helyi piaci igényeknek megfelelően alakítják ki szolgáltatásaikat és termékeiket.
Boros István ügyvezető partner elmondta: természetes, hogy a nemzetközi tendenciák a hazai piacon is éreztetik hatásukat. A Cegos tréningtanácsadással foglalkozik, s e területen is érezhető a visszaesés. Ehhez alkalmazkodni kell, hiszen csak azok a szolgáltatók vészelhetik át nagyobb megrázkódtatás nélkül a recessziós időszakot, amelyek minőségi munkát végeznek, s jó referenciákkal rendelkeznek.
Jellemző, hogy az év második felében több megrendelést kapnak a tanácsadók. A megrendelő vállalatok egy részénél ugyanis még mindig dívik a "maradványszemlélet", vagyis akkor költenek tanácsadásra, ha látják, hogy éves költségvetésükből erre is futja. Boros István hangsúlyozta, hogy akkor várható bővülés a tanácsadói piacon, ha számottevő lesz a gazdasági növekedés. Szerinte elsősorban azok a munkáltatók veszik igénybe e szolgáltatást, melyek hosszú távon gondolkodnak.
A Cegos megrendelőinek többsége a nagyvállalatok köréből kerül ki, a kisebb cégek kevésbé aktívak. Ennek szemléletbeli, illetve anyagi okai is lehetnek. Az ügyvezető szerint nem könnyű lemérni, hogy a tanácsadás mekkora közvetlen hasznot hoz egy-egy vállalatnak. Ami a saját gyakorlatukat illeti: minden tréning végén végeznek egy úgynevezett elégedettségi mérést, de az eredménynek – akár negatív, akár pozitív ennek végkicsengése – túlságosan nagy jelentőséget nem tulajdonítanak. Számukra a siker fokmérője az, ha az ügyfél visszatér.
Tanácsadási bevételek megoszlása (%) |
||
Szolgáltatói ágazat |
2000 |
2002 |
Informatika |
40,3 |
28,5 |
Vállalati stratégia |
25,8 |
19,9 |
Működési tanácsadás |
20,2 |
28,2 |
Kiszervezés |
8,3 |
12,7 |
Emberi erőforrás |
5,4 |
10,7 |
Forrás: FEACO Survey |
Uniós hatás
Az uniós forrásokért zajló harc új versenyhelyzetet teremthet a tanácsadási piacon is. Úgy látszik azonban, hogy az új tanácsadói kulcsterületek nem lesznek azonosak a legjobban támogatott célokkal. Természetesen várható új típusú, komplex tanácsadási feladatok megjelenése, s növekszik az átláthatóság és az ellenőrzés iránti igény is.
A prognózisok szerint a tanácsadói díjak nem növekednek. Kulcsár Péter szerint a csatlakozás azokon a területeken generálhat új szolgáltatásokat, ahol a szabályozók jelentősen változnak, például a kötelező minősítés megszerzéséhez kell a szakember. Vagy amikor pályázni akarnak, de nincs elegendő információjuk, illetve pályázatot kell írni, vagy a megvalósítást menedzselni. Kérdés persze, hogy mennyire készült fel erre a magyar tanácsadói piac.
Kulcsár Péter elmondta, hogy 2001-ben az EU-val kapcsolatos tanácsadási munkák a 22 százalékot kitevő állami megrendeléseken belül mindössze egy százalékot képviseltek, s 2002-ben az állami szektornak értékesített szolgáltatás tizennégy százalékra esett vissza. Feltehetően a tanácsadási piac is kicsit későn lépett a tettek mezejére, követő magatartást folytatott, illetve folytat.
Ugyanakkor tény, hogy a jól felkészült szolgáltatók mellett sok a képzetlen is, s a helyzetet nehezíti, hogy szinte mindenki kivár, s az elméletben deklarált összefogás a gyakorlatban ritkán jelenik meg. Ezért a VTMSZ szerint a tanácsadók körében is szükség van a szemléletváltásra, a stratégiai szövetségek, cégkooperációk létrehozására és hatékony működtetésére. Az ügyfelek biztonsága és a szakma becsülete érdekében pedig szükség lenne a szolgáltatók minőségi szűrésére.
Nemzetközi trendek
A VTMSZ tagja a hasonló nemzeti szövetségek európai szervezetének, a FEACO-nak, amely a közelmúltban hozta nyilvánosságra a szakma legfontosabb adatait. A vezetési tanácsadási ipar bevétele harminc esztendő óta 2002-ben csökkent először. Az amerikai Kennedy Institute adatai szerint az elmúlt esztendőben a világ vezetési tanácsadással foglalkozó cégei 119 milliárd dollár bevételre tettek szert, ami hat százalékkal maradt el az előző évitől.
Jelentős volt a visszaesés az európai piacon is, mely az iparág összes bevételének csaknem negyven százalékát adja. Míg az elmúlt évtizedben az európai piac évi átlagos növekedése megközelítette a 15 százalékot, 2002-ben mintegy kétszázalékos volt az árbevétel-csökkenés. A visszaesés 2003-ban is folytatódott, s a prognózisok jó esetben is stagnálást jövendölnek.
A szakemberek a visszaesés okai közé sorolják a világgazdasági recessziót, a túlkínálatot, az ügyfelek tanácsadói ismereteinek bővülését, valamint az újabb könyvvizsgálói botrányokat.
Szerény bővülés
A világ első számú vezetési tanácsadási piaca az Egyesült Államok, ahol az ágazat bevételei megközelítik a GDP egy százalékát. A FEACO adatai szerint a tanácsadási bevételek Európában, 2002-ben elérték az összesített GDP 0,42 százalékát. Az átlagnál Nagy-Britanniában és Németországban volt magasabb az arány, 1,0 és 0,48 százalék, a harmadik helyen pedig Magyarország állt 0,38 százalékkal. A sereghajtó pozíciókat Lengyelország és Görögország foglalta el 0,14 és 0,12 százalékos értékkel.
Tavaly Európában mintegy 95 ezer vezetési tanácsadási cég működött 300 ezer tanácsadóval. A szolgáltatás leginkább Nagy-Britanniában és Németországban népszerű, ezek az országok az európai, 46,5 milliárd eurós összbevételből 29,2, illetve 28 százalékkal részesednek. A harmadik helyen Franciaország áll 13,4 százalékkal. Kelet-Európa a bevételek 3 százalékát (mintegy 1,4 milliárd euró) állítja elő.
A Kennedy Institute szerint 2006-ig szerény, jó esetben is évi 3 százalék körüli növekedésre számíthat a világ vezetési tanácsadási ipara, s hasonló trend várható Európában is.
A változó gazdasági, piaci környezet és helyzet új kihívások elé állítja világszerte a szakmát. Középtávon elsősorban az új szolgáltatások jelenthetik a kilábalást a hullámvölgyből. Akárcsak Magyarországon, világszerte ezek közé sorolják a szakemberek a kiszervezési és ügyfélkapcsolati tanácsadást, a logisztikai kérdések megoldását, valamint a teljesítménymérési és -értékelési rendszerek kidolgozását.
Az előrejelzések szerint az eddigi vezetési tanácsadási szolgáltatásokra is lesz kereslet, de ezeken a területeken inkább a stagnálás lesz a jellemző. Legyen szó azonban az ágazat bármely szolgáltatásáról, jellemző, hogy a vevők egyre inkább elvárják az új profitforrások feltárását is a vezetési tanácsadóktól.
Tanácsadást igénylők megoszlása Európában 2002-ben (%) |
|
Bankok |
13,6 |
Nonprofit és kormányzati szektor |
10,2 |
Távközlés, média, szórakoztatóipar |
9,3 |
Energia, közművek |
9,2 |
Nagy- és kiskereskedelem |
8,6 |
Vegyipar |
8,3 |
Biztosítás |
8,2 |
Autóipar |
5,4 |
Szállítás |
4,2 |
Hadiipar |
4,2 |
Fogyasztási cikkek |
4,1 |
Egészségügy és gyógyszeripar |
2,8 |
Személyi és üzleti szolgáltatások |
2,5 |
EU |
1 |
Egyéb |
8,4 |
Forrás: FEACO Survey |