×

Milliárdok a vállalkozóknak

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. február 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 72. számában (2004. február 15.)
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) az idén is folytatja a tavaly megkezdett támogatási politikáját. A tárca Smart Hungary programja keretében 5600 új munkahely létesült az elmúlt évben annak eredményeképpen, hogy a főhatóság 103 vállalkozás egy-egy projektjéhez összesen 8,2 milliárd forint támogatást nyújtott. Tervek szerint – bár némileg más tartalommal – 2004-ben is folytatódik e több éve működő program. Az idei forrásokat – Magyarország uniós csatlakozása eredményeképpen – további közösségi támogatás is kiegészíti majd. A GKM tájékoztatása szerint az idén összesen 36 pályázatot hirdetnek meg, amelyekre a hazai költségvetésből mintegy 15 milliárd forint, EU-s forrásból pedig csaknem 19 milliárd áll rendelkezésre.

Az immár hároméves múltra visszatekintő Smart Hungary program tavalyi éve – a GKM értékelése szerint – sikeresnek tekinthető, hiszen a projektek révén a vállalatok új technológiákat honosítottak meg és új munkahelyeket teremtettek. A nyertesek között szép számban vannak külföldi tulajdonú cégek is, lévén a programalkotók célja – az említettek mellett – a külföldi működő tőke vonzása, megtartása is.

Pontozási rendszer

A Smart Hungary négyféle pályázatával több cél megvalósítását is felvállalta. Így a programon belül vissza nem térítendő támogatást lehet nyerni versenyképes beruházások megvalósítására, regionális vállalatközpontok kiépítésére, a korszerű menedzsmentrendszerek életre hívására, valamint logisztikai központok és ipari parkok szolgáltatásainak fejlesztésére.

A támogatás odaítélésére a minisztérium korábban pontrendszert dolgozott ki, amelyet 2003-ban – az előző év tapasztalatait figyelembe véve – finomítottak. Eszerint öt kritérium teljesítésével összesen 100 pontot lehet elérni. A szempontok között nagy hangsúlyt kapott a megtérülési idő, a többletexport, továbbá a beszállítói árbevétel mértéke, az új munkahelyek száma, s az, hogy elmaradott térségben létesül-e a beruházás. A támogatás és a beruházási költség aránya ugyancsak megtalálható a feltételek között.

Tavaly, a két fordulóban pályázóknak összesen 3,2 milliárd forintot ítélt meg a gazdasági tárca. Az első ütemben – a versenyképes beruházások ösztönzése keretében – a nyár végén 13 vállalkozás kapott összesen 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást. Ennek eredményeképpen 1217 új munkahely jött, jön létre az ország különböző településein Szombathelytől Debrecenig. A nyertes vállalkozások jellemzően külföldi vagy külföldi résztulajdonú cégek, míg profiljuk az élelmiszeripartól a gépipar egyes területein keresztül az elektronikai iparágig igen sokrétűek. Tavaly a regionális vállalatközpont megvalósításának célját ebben a fordulóban egyetlen cég teljesítette, amely egy európai szintű regionális ügyviteli központ kiépítését tervezi. Az e fordulóban támogatásban részesült fejlesztések összértéke megközelíti a 14 milliárd forintot.

Az elmúlt évben, a Smart Hungary második szakaszában – november végén – 25 cég jutott hozzá összesen kétmilliárd forinthoz. A projektek a főváros mellett az elmaradott régiókban, a fejlettebb megyék hátrányosabb térségeiben találhatók. Főként az elektronikai és gépiparban születtek támogatásra érdemes tervek. De például sörgyári és bútoripari fejlesztésre, illetve nyílászárókat előállító vállalkozás korszerűsítésére is odaítéltek támogatási forrást.

Novemberben egy nemzetközi nagyvállalat kapott anyagi segítséget regionális vállalatközpont fejlesztéséhez. Mindezek eredményeképpen összesen több mint 13,7 milliárd forintnyi beruházás valósul meg, és 1200 új álláshely létesül.

Januári eredményhirdetés

A tavalyi Smart Hungary harmadik fordulójának eredményhirdetésére az idei esztendő januárjában került sor, amikor is újabb 64 cég kapott vissza nem térítendő állami támogatást, összesen csaknem ötmilliárd forintot. Az önrésszel együtt a megvalósuló beruházások értéke megközelíti a 47 milliárd forintot, s csaknem 3200 új álláshely is keletkezik.

A versenyképes beruházásokra kiírt tender nyertes pályázatairól ebben az esetben is elmondható, hogy lefedik az ország egész területét, s közülük több hátrányos helyzetű régióban valósul meg. Ez utóbbiak közé sorolható – mások mellett – Miskolc, Nyírbátor, Kiskunfélegyháza, Nagykáta. Ugyanakkor három társaság regionális vállalatközpont kialakítására nyert el támogatást 284,5 millió forint értékben. Ily módon az AVIS Group Kft. a fővárosban hoz létre regionális üzleti szolgáltatóbázist, a Hungarian Alliance Logistics Kft. Győrben épít raktározási és logisztikai központot, míg a Zenon Kft. Oroszlányban létesít európai szintű számviteli központot.

A kudarcból is lehet tanulni

A szaktárca értékelése szerint a sikertelen munkák esetében az elutasítás legfőbb oka, hogy az igényelt támogatáshoz viszonyítva kevés volt a létesítendő új álláshelyek száma, illetve sok esetben kedvezőtlen volt a megtérülési idő. A pályázatok elbírálásával foglalkozók ugyanakkor a formai szabályok betartására is felhívják a figyelmet. Ez még akkor is nagyon fontos, ha e téren hiánypótlásra is lehetőség kínálkozik. Szakemberek szerint a fejlesztési pályázatoknál nagyon fontos a megalapozott üzleti terv elkészítése, hiszen erre építve a pályázat is sikeres lehet.

A tavalyi évben egyébként a Smart pályázatok nagy népszerűségét, a vállalkozások beruházási törekvéseit tapasztalva döntött úgy a szaktárca vezetése, hogy a beruházásösztönzési célelőirányzat keretét – forrásátcsoportosítással – megemeli. Ezzel párhuzamosan másfél hónappal kitolódott a beadási határidő is. Így a kevéssé kidolgozott munkák korrigálására még lehetőség nyílt, s ezeket még elbírálta a bizottság. A meghosszabbított határidő alatt további 46 munkát adtak be az érdeklődő cégek.

Bővülő források

Az idei évben, az uniós csatlakozásnak köszönhetően jelentősen bővül a pályázatokon elnyerhető pénzügyi keret, és sokasodnak a célok is. Az év folyamán összesen 36-féle pályázatot hirdetnek meg, amelyekre összesen hazai forrásból mintegy 15,2 milliárd forint, míg az EU-s alapokból közel 18,1 milliárd forint nyerhető el. Összességében a rendelkezésre álló támogatás 33,4 milliárd forint lesz.

A Smart Hungary az idei évben a hazai gazdaságfejlesztési programok közül továbbra is fontos eszköze lesz a munkahelyteremtésnek, de e szempontból hasznos a Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Program is. A megváltozott tartalmú Smart Hungary ugyanis inkább közvetett módon járul hozzá a korábbi álláshelyek megtartásához, illetve újabbak megteremtéséhez. Ennek egyik eszköze az innovációs és tudományos központok segítése abban, hogy kedvező feltételeket teremtsenek a hazánkba betelepülni szándékozó, magas technológiát képviselő, a high-techben, az információs és kommunikációs technológiákban érdekelt kis- és középvállalatoknak. Minderre összesen 150 millió forint jut. Igaz, a minisztérium várakozása szerint e pályázat iránt viszonylag szerény lesz az érdeklődés, így ezt a pénzt várhatóan 3-5-felé osztják majd fel. Főként olyan célokra lehet támogatást nyerni, amelyek megvalósításával az innovációs és tudományos központok működési feltételei javulnak.

 

Pályázati információk

Az idei évi pályázatok várhatóan az év első két hónapjában folyamatosan jelennek meg. A részletekről a GKM honlapján; a www.gkm.hu, a Pályázatfigyelő www.pafi.hu-n, valamint a Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht. oldalain; www.mvf.hu lehet olvasni, illetve az összes uniós pályázat, valamint az EU-val kapcsolatos információ megtalálható a www.euvonal.hu oldalon. Emellett a gazdasági tárca ingyenes információs vonalat is működtet: a 06-40-630-530 számon tájékoztatás kérhető a lehetőségekről. A pályázatokat – az esélyegyenlőség szem előtt tartásával – a felhívások megjelenése után fél hónappal, február 14. után lehet benyújtani. Az elbírálás folyamatos, s egyelőre nem tisztázott, mi történik, ha elfogy az adott címre elkülönített pénzforrás: a későbbi pályázatok kaphatnak-e támogatást? A fővárosban is és vidéken is a szokásos módon, a kamaráknál és az érdekvédelmi szervezeteknél lehet tájékoztatást kérni a lehetőségekről, itt lehet beszerezni – az internet mellett – a szükséges nyomtatványokat is.

Hatékony kommunikáció

Bár új munkahelyek megteremtésére nem, de a már meglévők megőrzésére jó lehetőség lesz – szintén a Smart keretében – a környezetvédelmitechnológia-váltást elősegítő pénzügyi keret. Ennek forrásai révén azon tervek megvalósítása lehet sikeres, amelyek célja a környezet kímélése. A rekonstrukciók eredményeképpen várhatóan javul a technológiai hatékonyság s a termelékenység. A csaknem 3,7 milliárd forintot várhatóan 40-50 sikeres munka között osztják majd szét.

A Széchenyi Vállalkozásfejlesztési Program az idén a kis- és középvállalkozások (kkv) számára kínál előrelépési lehetőséget, mégpedig úgy, hogy támogatást kínál számukra az interneten való megjelenés finanszírozásához. Bár e lehetőség nem növeli a munkahelyek számát, ám a versenyképesség erősítésével, az információk elérésének megkönnyítésével, illetve a hatékonyabb kommunikációval elősegíti a kkv-k piaci pozícióját, s ezáltal az álláshelyek megőrzését. E lehetőséggel várhatóan azok a cégek élhetnek, amelyek foglalkoztatottainak száma nem éri el a 250 főt. Kizáró ok, ha e vállalkozásokban a 25 százalékot meghaladja az önkormányzati vagy állami tulajdonrész. A feltételek között szerepel továbbá, hogy az éves nettó árbevétel legfeljebb 40 millió eurónak, illetve a mérlegfőösszeg 27 millió eurónak megfelelő forintösszeg lehet.

Minőségi gyártás

A foglalkoztatást igazán elősegítő, bővítő támogatások az idén már az EU forrásaiból nyerhetők el a Gazdasági Versenyképesség Operatív Programjának (GVOP) keretében, amelyet a GKM kezel. Ez többféle lehetőséget kínál, s célja a magyar vállalatok, vállalkozások versenyképességének erősítése, egyszersmind a munkahelyek megőrzése és újak létrehozása.

A beruházásösztönzési tenderek között lesz olyan, amelynek célja a magas minőségű termékek gyártásának elősegítése a nagy termelékenységű gyártósorok létrehozásának támogatásával. Fontos szempont azonban, hogy a technológia környezetbarát, a korábbiakhoz viszonyítva kevésbé szennyező legyen, s csökkenjen a környezeti terhelés. Mindennek eredményeképpen várhatóan javul a hazai feldolgozóipar nemzetközi versenyképessége, végbemegy a szerkezetátalakítás, illetve megnő a feldolgozóipar működőtőke-vonzó képessége. E pályázatfajtáknál kiemelt cél – a foglalkoztatási szempontok mellett – a működés, a termelés feltételeinek fejlesztése is.

Vállalatközpontok fejlesztése

A "technológiai korszerűsítés" elnevezésű pályázat keretében egy-egy telephely infrastruktúrájának, közműveinek fejlesztése, a termeléshez szükséges épületek, egyéb létesítmények tervezése, korszerűsítése, új gépek, gyártósorok, berendezések megvásárlása, immateriális javak beszerzése a támogatandó cél. Mindezt a Strukturális Alapokból 4 milliárd, míg hazai forrásból 1,7 milliárd forint szolgálja. A szaktárcának azonban egyelőre nincs rálátása arra, hogy mindezzel hány munkahelyet lehet megőrizni, illetve hány új álláshely keletkezik. Mindenesetre a GVOP beruházásösztönzési pályázatainál minden esetben az egyik legfontosabb elbírálási szempont a foglalkoztatás, illetve a hátrányos helyzetű régiók felzárkóztatása. Ez utóbbiak közé tartozik Észak-Magyarország, Dél- és Észak-Alföld, Dél-, valamint Közép-Dunántúl, illetve a celldömölki, a letenyei, az őriszentpéteri, a téti, a vasvári és a zalaszentgróti kistérségek.

Nem kevésbé fontos a regionális vállalati központok létesítésének támogatása, hiszen már évek óta gyakorta hallható, miszerint kívánatos lenne, ha hazánk a kelet-közép-európai régió gazdasági centrumává, vagy egyes ágazatok regionális központjává válna. Ez nemcsak a magyar gazdaság presztízsét emelné, de segítséget jelenthetne főként az elmaradott, jelentős mértékű munkanélküliséggel sújtott régióknak, s akár a kitörési lehetőséget is meghozhatná számukra.

Természetesen fontos cél olyan nemzetközi vállalatok Magyarországra "csalogatása" is, amelyek vagy az európai, vagy a kelet-közép-európai szolgáltatóközpontjaikat itt építenék fel, illetve a már meglévő egységeiket bővítenék. E tekintetben különösen az informatika, a kereskedelem, a pénzügyi kisegítő szolgáltatások, a szerviz és a vevőszolgálat, a számvitel és az adószakértői tevékenység, a piackutatás, az üzletviteli tanácsadás, a kutató-fejlesztő tevékenység és a felsőfokú oktatás egyes szegmensei jelenthetnék a legfontosabb ágazatokat. A pályázatokon e tevékenységekhez szükséges infrastruktúra megteremtéséhez lehet támogatást kapni: például az energiahálózat kiépítésére, az épületek, létesítmények kialakítására, egyes immateriális javak előteremtésére, gépek, berendezések beszerzésére. A GKM-ben úgy számolnak, hogy az e célra rendelkezésre álló 290 millió forintnyi EU-forrást és a 124 millió forint hazai részt 4-6 nagyberuházás támogatására fordítják.

Előtérben a kkv-k

Jelentős munkahelyteremtő és -megőrző hatása lehet a beszállítói integrátorok megerősítésének és számuk növelésének, amelyre 600 millió forint uniós és 257 millió forint hazai forrás áll rendelkezésre. E pályázatot elsősorban a középvállalatok számára hirdetik meg. Ezzel ugyanis azon középvállalkozóknak kínálnak anyagi segítséget, amelyek már beszállítói, vagy a jövőben beszállítói lehetnek a végterméket előállító nagyvállalatoknak. Azok a fejlesztések esélyesek, amelyeknek eredményeképpen javul az előállított termékek minősége, a cég versenyképessége, illetve gazdaságos működése. Ezért – szándékok szerint – a korszerű technológia bevezetése, az új termékek gyártása, a minőség, valamint az informatikai háttér fejlesztése, illetve a modern vezetéstechnikai rendszerek bevezetése részesül támogatásban.

Az európai uniós támogatások több fontos prioritása közül az egyik a mikro-, kis- és középvállalatok megerősítése, támogatása. Ennek jegyében a Gazdasági Versenyképesség Operatív Programjában külön projekt található e szektor megsegítésére, amelyben négy fő célt határoztak meg. A támogatások elnyerése érdekében több feltételt is teljesíteni kell, ezek közül az egyik legfontosabb az álláshelyek létrehozása. Bár a kis cégek foglalkoztatási képessége szerényebb, mint a nagyvállalatoké, ennek ellenére az a vállalkozás számíthat pályázatával sikerre, amelynek fejlesztése új álláshelyeket is eredményez.

E vállalkozói kör számára – amelybe a gazdasági társaságok mellett a szövetkezetek és az egyéni vállalkozók is beletartoznak – az első pályázati lehetőség a műszaki-technológiai háttér fejlesztésének elősegítése, s ezáltal versenyképességük erősítése. A közel 4,5 milliád forint uniós támogatást és az ezt kiegészítő 1,9 milliárdos hazai keretet a technológiai fejlesztéshez kapcsolódó beruházásokra, gépek, berendezések beszerzésére, ingatlanok építésére, bővítésére és korszerűsítésére, illetve licenc-, know-how-vásárlásra lehet elnyerni. Egy-egy pályázó maximum 25 millió forintot kaphat.

Tanácsok és együttműködés

A kis- és középvállalati szektor fejlődésében kiemelten fontos a korszerű menedzsmentrendszerek és -technikák bevezetésének finanszírozása is. Ezzel ugyanis a hazai cégek nagy lépést tehetnek annak érdekében, hogy megfeleljenek az EU szabványainak – egyebek mellett – a minőségtudatos vállalatirányítás terén, a minőségi és környezetközpontú szemlélet erősítésében, illetve az információvédelmi irányítási rendszerek bevezetése és tanúsítása terén is. Cél az is, hogy a NATO beszállítói követelményeinek is eleget tudjanak tenni a hazai cégek.

A piaci pozíció erősítése, a versenyképesség megőrzése, illetve erősítése, a hatékonyság növelése érdekében olyan pályázatra is számíthatnak a kkv-k, amely tanácsadók igénybevételét finanszírozza. Mások mellett az EU-s pénzügyi forrás és az európai vállalkozásfejlesztés lehetőségeinek feltérképezésére, az uniós követelmények áttekintésére, pályázatok készítésére, a piac- és versenyhelyzet elemzésére, piackutatásra, marketing-tanácsadásra, üzleti megvalósíthatósági tanulmányok elkészítésére lehet támogatást nyerni. Ebben az esetben egy-egy pályázatra maximum 2 millió forint kapható.

Új szemlélet meghonosítását tűzte ki célul a kisvállalkozói szektor együttműködésének erősítését támogató pályázat, amelyhez szervesen kapcsolódik egy másik keret, amely az együttműködő cégek közös fejlesztéseit támogatja. A fejlett gazdaságokban már bevált gyakorlat a kis cégek összefogása, s az ebből származó előnyök kihasználása. E cél támogatására uniós forrásból 167 millió forint, míg a GKM keretéből 72 millió forint áll rendelkezésre. Ezt azt jelenti, hogy egy-egy sikeres munkára maximum 5 millió forint nyerhető el.

E keretből nemcsak gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, szövetkezetek, hanem alapítványok, közalapítványok, közhasznú társaságok és egyesületek is részesülhetnek. Azok a pályázók reménykedhetnek a sikerben, amelyek például hálózatok kiépítésében, újonnan alakult hálózat működésében gondolkodnak. Az elnyert támogatást például tanácsadói díj kifizetésére, utazás finanszírozására, a projekt kapcsán felmerült személyi, anyagi költségek kifizetésére lehet felhasználni.

A szakmai alapon létrejött együttműködés során a cégek olyan közös fejlesztésekkel pályázhatnak, mint például franchise-hálózat létrehozása, beszerzési társaságok, illetve kisvállalkozói társaságok alapítása. E célra 1,1 milliárd forintnak megfelelő közösségi és 480 millió forint hazai forrás nyerhető el úgy, hogy egy-egy pályázó maximum 60 millió forintot kaphat. Bár e célok megvalósítása kevés új munkahely teremtésével jár, az elbírálás során ezt is figyelembe veszik. Ugyancsak hangsúlyt kap a már meglévő álláshelyek megőrzése.

eruházásösztönzés és eredményei, 2003

Megnevezés

Nyertes pályázat (db)

Beruházási költség (millió Ft)

Többlet- létszám (fő)

5 éves többlet export (millió Ft)

5 éves többlet beszállítói árbevétel (millió Ft)

5 éves többlet hozzáadott érték (millió Ft)

Támogatás(a kötelezettség- vállalás mértéke) (millió Ft)

SMART-2003-1

Versenyképes beruházások támogatása

98

79 884,3

5 277

1 113 251,4

101 171,5

249 137,9

7 676,8

SMART-2003-2

Regionális vállalati központok kialakításának támogatása

5

2 848,9

757

57 757,9

0,0

27 598,7

494,5

SMART-2003-3

Korszerű menedzsment rendszerek támogatása

209

0,0

0

0,0

0,0

0,0

204,8

SMART-2003-4 Logisztikai központok és ipari parkok minőségi szolgáltatásainak fejlesztése

7

2 227,0

112

0,0

0,0

0,0

433,5

ebből:

Ipari parki szolgáltatások fejlesztése

3

1 042,0

31

0,0

0,0

0,0

243,6

Logisztikai szolgáltatások fejlesztése

4

1 185,0

81

0,0

0,0

0,0

189,9

Összesen

319

84 960,2

6146

1 171 009,3

101 171,5

276 736,6

8 809,6

Forrás: GKM

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. február 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem