×

Munkaerő-piaci kilátások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 71. számában (2004. január 15.)
Nem valószínű, hogy az idei esztendő a foglalkoztatáspolitika sikeréve lesz. Miközben jelentős adókedvezmények ösztönzik a beruházásokat és a fejlesztéseket, a másik oldalon növekvő adóterhek és a pénzügypolitika válságai nyomasztják a munkaadókat és munkavállalókat. S bár biztató, hogy az idén – főként az Európai Unió strukturális alapjaiból – lényegesen több támogatás jut a foglalkoztatás és a foglalkoztathatóság javítására, előrejelzések és kilábalási stratégiák híján a munkaerő-piaci politika – egyelőre – leginkább csak a tüneti kezelésre alkalmas. Biztató ugyanakkor, hogy szakértői becslések szerint a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében megvalósuló fejlesztések – a következő három évben – mintegy 100 ezer új álláshelyet teremthetnek. A kedvező hatások az idén még nem, hanem csak 2005-től várhatók.

vállalkozások vegyes érzelmekkel fogadták az idei adó- és járulékrendszert, ami nem is csoda, hiszen az új adótörvényekre – nem túl szerencsés módon – a befektetések ösztönzésének és a költségvetési hiány leszorításának egymástól eltérő irányú szándéka nyomta rá a bélyegét. A Vállalkozások Országos Szövetségénél (VOSZ) egyelőre még – megfelelő hatásszámítások híján – nem tudtak pontos mérleget vonni arról, hogy összességében jobban, vagy valamivel rosszabbul jártak-e tagjaik – mondja Károlyi Miklós, a szervezet főtitkára.

Befektetői klíma

Az mindenesetre biztos, hogy a társasági adó 16 százalékra mérséklése és az egyszerűsített vállalkozási adó (eva) értékhatárának 25 millió forintra emelése, illetve a fejlesztési adókedvezmények feltételeinek javítása mind olyan lépések, amelyek közvetlenül javítják a vállalkozók versenyképességét, a befektetői klímát. Ráadásul az eredetileg tervezett állami elvonásokhoz képest néhány fontos ponton sikerült a munkaadóknak kompromisszumra bírniuk a kormányt az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT) tavaly ősszel folytatott tárgyalások során.

Elérték például, hogy az elkülönülten adózó – az osztalékból, árfolyamnyereségből, ingatlanból származó – jövedelmek adókulcsa az eredeti tervekkel ellentétben nem emelkedett 20 százalékról 25-re, és bár a fix összegű egészségügyi hozzájárulás 3450 forintos mértéke nem csökkent, a szociális partnerek megállapodtak az eho megszüntetésének pontos üteméről 2006-ig.

Az Ipartestületek Országos Szövetségénél (IPOSZ) azt tartják a legfontosabb pozitívumnak, hogy a 400 ezer hazai egyéni vállalkozó a korábbi diszkriminatív szabályozással ellentétben az idén ugyanúgy hozzájuthat a fejlesztési adókedvezményekhez, mint a társas vállalkozások.

Szűcs György, az IPOSZ elnöke azt is fontos előrelépésként értékeli, hogy a helyi iparűzési adó 25 százaléka, de legfeljebb az adózás előtti nyereség összege az idén levonható a társasági adó alapjából.

 

Bővülő foglalkoztatás

Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat által – közel ötezer munkáltató megkérdezésével – végzett felmérés szerint a gazdálkodó szervezetek 41 százaléka új dolgozók felvételét, míg öt százalékuk elbocsátást tervez az idei év első felében. E várható létszámmozgások következtében 2004 első hat hónapjában 32-33 ezer fővel bővülhet a foglalkoztatás. A legnagyobb – mintegy tízezer fős – munkaerő-kereslet az észak-alföldi régióban várható. Az ágazatokat tekintve a feldolgozó- és az építőiparban, illetve a kereskedelemben tevékenykedő vállalkozások terveznek létszámbővítést. A jelen prognózis szerint a mezőgazdasági üzemekben tevékenykedők száma nem változik, míg a bányászatban, illetve a közigazgatásban elbocsátásokra lehet számítani. A felmérés a külföldi munkavállalók foglalkoztatása iránti igényre is kitért. Ezek szerint a gazdálkodók döntő többsége nem tartja szükségesnek a külhoniak alkalmazását. Kivételt képez az építőipar, mely ágazatban a válaszadók a segédmunkák elvégzésére 14, a betanított munkára 11, a szakmunkára pedig 17 százalékban jelezték, hogy érdemes külföldieket felvenni.

Újabb adónemek

A kedvező változásokkal szemben az új adónemek, például az innovációs hozzájárulás bevezetése, továbbá a környezetterhelési díj és a rehabilitációs hozzájárulás jelentős emelése komoly terhet jelent a vállalkozásoknak, miközben a foglalkoztatás költségeit áttételesen is megnöveli a nyugdíjjárulék-bevételek emelkedése. Ráadásul a tavalyi év végén eszkalálódott pénzügyi válság elhúzódása és a jegybanki alapkamat vitatottan nagymértékű emelése szintén sokat ront a helyzeten. Így talán összességében "nullszaldónál" tartunk – összegzi a pozitívumok és a negatívumok sorát Károlyi Miklós.

A munkaügyi kormányzat azt ígéri a munkaerőpiac szereplőinek, hogy az idei év az építkezés éve lesz a munka világában. A munkaügyi tárca vezetői szerint az idei költségvetés céljai közé tartozik a jövőt megalapozó fejlesztések, korszerűsítési programok megvalósítása, a vállalkozások versenyképességének erősítése.

S tagadhatatlan, hogy a költségvetés az idén átalakul afféle vállalkozásösztönző rendszerré, hiszen számos új adókedvezmény serkenti a fejlesztést, beruházást, vagyis áttételesen a foglalkoztatás bővítését is. A fejlesztési adókedvezmény igénybevételéhez a beruházás értékhatára tízmilliárdról háromra csökken, a hátrányos helyzetű térségekben pedig háromról egyre mérséklődik.

Hasonlóképpen kedvezőbbé váltak a fejlesztési adókedvezmény igénybevételéhez előírt egyéb törvényi feltételek is: a létszámbővítési kritérium az eddigi 500 helyett 100 főre, illetve a hátrányos régiókban 300 helyett 50 főre csökken. A beruházás értékéből pedig 50 százalék helyett 30 százalékot kell elérnie az új eszközöknek, és 50-ről 30 százalékra mérséklődik a kis- és középvállalkozó beszállítók arányára előírt mérték. A bérköltséget a módosítás értelmében az adózónak nem a minimálbér adóévre számított összegének ezerötszázszorosával, illetve hátrányos régiókban kilencszázszorosával kell növelnie a beruházás megkezdését megelőző adóév bérköltségéhez képest, hanem csak hatszázszorosával, illetve háromszázszorosával.

"Hadrendben" a pluszforrások

A fejlesztési adókedvezmény az idén kiterjed a munkahelyteremtést szolgáló beruházásokra is. Ráadásul az adókedvezmény a foglalkoztatást bővítő beruházásoknál értékhatár nélkül vehető igénybe, ha a foglalkoztatottak száma az igénybevételt követő harmadik évben 300 (hátrányos térségekben 150) fővel nő, és 20 százalékban pályakezdőket alkalmaznak.

A kormány az idén valamivel bővebb forrásokat fordít a munkahelyteremtés és a foglalkoztatás ösztönzésére – jelentette be tavaly ősszel, több kormányszóvivői sajtótájékoztatón Burány Sándor. Az idén a gazdaság felgyorsuló szerkezetátalakulása nyomán kapott prioritást a felnőttképzés eddiginél nagyobb támogatása. Miközben ugyanis a zömmel betanított munkásokra és összeszerelő üzemekre épülő termelés – olcsóbb munkaerőt keresve – keletebbre költözik, addig sorra települnek hazánkba a magasabb hozzáadott értéket képviselő beruházók, akik azonban jól képzett munkaerőt igényelnek – fejtette ki a szaktárca vezetője.

Az állami költségvetésben a felnőttképzés támogatása a rendszerváltás óta tavaly jelent meg először külön jogszabályi háttérrel és forrással. Az idén a szakképzettséggel nem rendelkezők és a fogyatékosok számára nyújtandó támogatás a többszörösére emelkedik. A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) szerint tavaly a rendelkezésre álló 475 millió forintos keretből csupán 5340 fő vehetett részt a felnőttképzésben, 2004-ben viszont már 2,9 milliárd jut erre a célra, s ezáltal az érintettek köre 21 ezerre bővül. A szaktárca iskolarendszeren kívüli felnőttképzési kerete pedig várhatóan 5 milliárd forint körül alakul. Az adórendszer is honorálja valamelyest a képzést: aki felnőttoktatásban vesz részt, az a tandíj 30 százalékát, de maximum 60 ezer forintot visszakaphat az adójából. Ugyancsak nő a szakképző iskolai tanulók után járó kedvezmény: 2003-ban hatezer forinttal csökkenthették a vállalkozások adóalapjukat, az idén a legkisebb bér 20 százalékával.

A Munkaerő-piaci Alap főbb forrásai és felhasználása (előirányzat, millió forint)

Főbb bevételek

2003

2004

Munkaadói járulék

143 195,8

163 947

Munkavállalói járulék

46 100

50 201,2

Rehabilitációs hozzájárulás

2 776,6

9 291,3

Szakképzési hozzájárulás

18 191

18 998

Összes bevétel

212 753,4

247 410

Főbb kiadások

Foglalkoztatási és képzési támogatások

47 980,3

46 504,5

Szakképzési célú kifizetések

18 231

18 225,6

Munkanélküli-ellátások

68 176

75 027

Rehabilitációs célú kifizetések

19 826,6

34 654,5

Állami Foglalkoztatási Szolgálatnak átadott pénzeszköz

18 043,7

20 278,8

Aktív korúak rendszeres szoc. segélye

18 510

20 162,5

Közcélú munka kiadásai

13 000

15 120

Összes kiadás

212 753,4

247 410

Forrás: PM

"Tűzoltásra" kényszerülve

A munkaügyi kormányzat tapasztalatai szerint az államilag támogatott foglalkoztatási formákra óriási az igény, különösen a hátrányos helyzetű térségekben. Közmunkaprogramokra tavaly 3,14 milliárdot fordított a költségvetés, amit 2,75 milliárdos uniós támogatás egészített ki. 2004-re a büdzsé 4 milliárdot irányoz elő, amelyből több mint 10 ezer embert juttatnak megélhetéshez, legalább átmenetileg. Az önkormányzatok által szervezett közcélú munkára 2004-ben 15,2 milliárd forint jut, vagyis 2,5 milliárddal több, mint tavaly.

A Munkaerő-piaci Alap (MPA) foglalkoztatási alaprészének aktív foglalkoztatási eszközökre fordítható forrása az idén 2003-hoz képest valamelyest csökken (valamivel több, mint egymilliárd forinttal). A 46,5 milliárdos összegből várhatóan havi 80-100 ezer ember támogatása valósulhat meg. Vagyis az MPA-ból nyújtott támogatásokkal a foglalkoztatottak száma érzékelhetően aligha növelhető, ehhez bővebb forrású munkahelyteremtő beruházásokra volna szükség.

Ráadásul az igencsak korlátozott lehetőségekkel rendelkező MPA pénzeszközeinek hatékony felhasználását még maga a munkaügyi kormányzat is erősen kétségbe vonja abban a szakértői háttéranyagban, amelyet a nemrég elkészült új foglalkoztatáspolitikai stratégiához mellékeltek. A szakértők szerint ugyanis a munkaerő-piaci politika a magyar gazdaságot egyre inkább jellemző dinamikus gazdasági és ágazati szerkezetváltás sodrában – prognózisok, valamint a kibontakozást segítő stratégiák híján – gyakran kényszerül tűzoltásra, miközben a hosszú távú hatásokat nem képes elérni.

 

Sűrűsödő sztrájkfenyegetések

A tavaszig is elhúzódó bértárgyalások során az idén számos feszültség kiéleződésére lehet számítani. Az Autonóm Szakszervezeti Szövetség szerint az elégedetlenség forrása lehet, hogy a munkaadók nagy része nem kívánja tartani magát az Országos Érdekegyeztető Tanács bruttó 7-8 százalékos bérajánlásához, s kisebb mértékben vagy egyáltalán nem emelné a fizetéseket. Már 2003 végén a gazdaság több területén veszélybe került a munkabéke. Elsőként a központi létszámleépítés miatt amúgy is háborgó közszféra szakszervezetei hozták létre az egységes országos közszolgálati sztrájkbizottságot 2003 novemberében. A rendszerváltás óta példa nélküli lépésre azután került sor, hogy megakadtak a tárgyalások a kormány és az érdekképviseletek között a közszféra jövő évi béreiről. A szakszervezetek ugyan hajlandók lettek volna elfelejteni az eredeti bruttó 10 százalékos keresetemelési követelésüket, s elfogadni a kormány által ajánlott 6 százalékot, de csak azzal a feltétellel, ha az emelés beépül a közszféra illetményrendszerébe, s a költségvetés célzottan biztosítja az ehhez szükséges forrásokat. A szakszervezetek országos demonstrációkat és részleges sztrájkot helyeztek kilátásba arra az esetre, ha nem sikerül megállapodniuk.

A tömegközlekedési ágazatban nem elsősorban a bérek, hanem az autóbusz-vezetőknek a szolgálati éveik alapján járó nyugdíjkedvezmény veszélybe kerülése élezte ki az év végén a feszültséget. Az autóbusz-vezetőknek egészen 1997-ig a munkakörülmények nagyfokú egészségkárosító hatása miatt járt a korengedmény, ezt követően azonban úgy módosult a szabályozás, hogy csupán egy meghatározott Ikarus típusú járművön tevékenykedők élhetnek a kedvezménnyel. Az érdekvédők szerint az autóbusz-vezetők egészségét nem a jármű károsítja leginkább, hanem a megnövekedett forgalom. A kormány ugyanakkor az OÉT-ben megígérte, hogy 2004-ben szakmai egyeztetést kezd az ügyben a szakszervezetekkel.

Sztrájkkal fenyegetőzött a legnagyobb vasúti érdekvédelmi szervezetnek számító Vasutasok Szakszervezete is, amely azt nehezményezte, hogy a vasúti reform helyett csupán válságkezelés lesz a MÁV-nál, s úgy küld el a vasúttársaság 11 ezer embert, hogy munkájukat nem váltják ki fejlesztésekkel. Ilyen feltételek mellett állandósulnak az elavult műszaki állapotok és a sok túlóra, illetve túlterheltség, ami könnyen hibákhoz vezet – hangsúlyozták a szakszervezeti vezetők. A vasutasok bére az idén 11-12 százalékkal emelkedik, s meghosszabbítják a kollektív szerződést is.

Változott a szabályozás

Mindenesetre a tavaly október közepén megváltozott szabályrendszer eredményeként a korábbinál tágabb körben lehet támogatást igényelni a Munkaerő-piaci Alapból. Kedvezőbbé váltak például a foglalkoztatásbővítő támogatások feltételei: míg korábban csupán az a munkáltató vehette igénybe ezeket, aki vállalta, hogy legalább hat hónapja munkanélküliként regisztrált személyt foglalkoztat, az új szabályozás szerint elég a három hónapos jogszerző idő. A legfeljebb két évre adható támogatás mértéke is kedvező irányba változott, hiszen a munkabér 50-100 százaléka helyett már 70-100 százalékos a kedvezmény.

Bár a részmunkaidős foglalkoztatás támogatásáról 2002 óta intézkedik a törvény, ám a részletes végrehajtási rendelet csak tavaly ősszel lépett hatályba. A támogatáshoz legalább három hónapja regisztrált munkanélkülit vagy olyan személyt kell alkalmazni, aki saját háztartásában legalább egy 14 évesnél fiatalabb gyermeket nevel, vagy ápolási díjban részesül. A támogatás a munkavállaló bérének és járulékainak legfeljebb 75 százalékára terjedhet ki, s ehhez kapcsolódhat a munkába járással összefüggő és a munkáltatót terhelő költségek teljes vagy részbeni megtérítése. Az egy évig folyósítható támogatásnál ezzel megegyező idejű továbbfoglalkoztatást kell vállalnia a munkaadónak.

Az új szabályozás a szakképzést is érinti. E körben tavaly október óta már a hátrányos helyzetben lévő társadalmi csoportok számára szervezett képzésre, a megváltozott munkaképességűek rehabilitációs oktatására, illetve az elhelyezkedést és a vállalkozást elősegítő kurzusokra is nyújtható támogatás.

Az egyetemi, főiskolai továbbtanulásra felkészítő képzéshez akkor jár támogatás, ha az oktatásban való részvételt roma önkormányzat vagy érdek-képviseleti szervezet szervezi. Az eddigi szabály szerint a munkaadónak minden esetben hozzá kellett járulnia a képzés költségéhez, vagy biztosítania kellett annak szakmai, tárgyi, technikai és személyi feltételeit. Az új szabályozás szerint a 45. életévét betöltött munkavállaló képzésére akkor is adható támogatás, ha a munkáltató nem járul hozzá a költségekhez. Ez esetben tehát csak a szakmai, tárgyi, technikai feltételeket kell biztosítania a cégnek.

Európai uniós csatlakozásunk nyomán a foglalkoztatás támogatására és a foglalkoztathatóság javítására rendelkezésre álló források lényegesen megnövekednek. Az idén az EU támogatásával különböző programokban megvalósuló összesen 236 milliárd forintnyi fejlesztésből közvetlenül a foglalkoztatás és humán erőforrás területére 62,6 milliárd jut, amiből 49,6 milliárd az előcsatlakozási PHARE-programokból, illetve a csatlakozás után a strukturális alapokból származik. A támogatások felhasználásához szükséges közel 13 milliárd forintnyi saját forrást a költségvetés állja.

Munkaerő-piaci jelzőszámok, 2000-2002, 2002 I. félév-2003.I.

Megnevezés

2000

2001

2002

2002

2003

II. negyedév

II. negyedév

Foglalkoztatottak száma (ezer fő)

3856,2

3868,3

3870,6

3867,5

3923,9

Foglalkoztatási ráta (%)

15-64 évesek

56,1

56,3

56,3

56,2

57,0

15-24 évesek

33,3

31,3

29,2

28,6

26,6

Mezőgazdaságban foglalkoztatottak aránya (%)

6,6

6,3

6,2

6,3

5,5

Iparban (%)

33,7

34,2

34,0

34,0

33,3

Szolgáltatásban (%)

59,8

59,6

59,8

59,7

61,2

Aktivitási ráta (15-64 évesek), %

60,0

59,7

59,8

59,5

60,6

Munkanélküliek száma (ezer fő)

268,8

234,1

238,8

229,4

241,2

Munkanélküliségi ráta (%)

6,4

5,7

5,8

5,6

5,8

Ifjúsági munkanélküliségi ráta (%)

12,3

11,0

12,3

11,4

12,9

Forrás: KSH Munkaerő-felmérés

Uniós támogatások

A strukturális alapok igénybevételéhez a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) szolgál alapul, ezen belül a humánerőforrás-fejlesztési operatív program (hefop) részesedik a legnagyobb – 28 százalékos – mértékben a strukturális alapokból. Ennek költségvetése 2004 és 2006 között összesen 667 millió euró, azaz 183 milliárd forint. A humánerő-fejlesztési projekt 38,3 százalékára a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium, 36,2 százalékára az oktatási, 20,6 százalékára pedig az egészségügyi tárca készítette el a szakmai terveket.

A foglalkoztatás és a humán erőforrás fejlesztését közvetlenül a teljes 2004. évi források 68,5 százaléka szolgálja. De a szakértők szerint minden operatív programnak van foglalkoztatásbővítő hatása. A gazdasági versenyképességet, az agrár- és vidékfejlesztést, a környezetvédelem és infrastruktúra, valamint a regionális fejlesztést elősegítő program mindegyike növelheti a munkaerő-keresletet, javíthat a munkavállalók képzettségi szintjén.

Szakértői becslések szerint a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében megvalósuló fejlesztések mintegy 100 ezer új munkahelyet teremtenek a következő három évben, és a munkavállalók továbbképzésével, alkalmazkodásának segítségével több százezer munkahelyet őriznek meg. A szakemberek szerint azonban az uniós támogatások hatása az idén még aligha lesz érezhető, változásokra csak 2005-től számíthatunk.

Küzdelem a kirekesztés ellen

A kormányzat javára írható, hogy az adó- és járulékrendszeren keresztül újabb kedvezményekkel segíti a hátrányos helyzetűek foglalkoztatását. A megváltozott munkaképességűek elhelyezkedésének támogatása érdekében háromszorosára emelkedik a rehabilitációs hozzájárulás, amely ellen ugyan tiltakoztak a munkaadók, de tény, hogy ez az idén összesen 9,3 milliárd forintos bevételt jelent a Munkaerő-piaci Alap (MPA) számára. Közben azok a cégek, amelyek csökkent munkaképességűeket alkalmaznak, tavaly még csak a minimálbér felét, 2004-től viszont annak teljes összegével csökkenthetik az adóalapjukat. E munkavállalói réteg támogatására összesen 30 milliárd jut 2004-ben a MPA-ból. A gyesen, gyeten lévők és az 50 éven felüli tartós munkanélküliek foglalkoztatása esetén pedig nem kell befizetni a fix összegű egészségügyi hozzájárulást. Ugyanakkor az Equal nevű európai uniós közösségi kezdeményezés keretében három év alatt összesen 10,3 milliárd forint használható fel az esélyegyenlőség javítására

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem