Útmutató álláskeresőknek
Álláskeresés, pályamódosítás, szakmaváltás – az emberi élet talán legfontosabb állomásai. Ám hiába tudjuk, hogy a munkahely megválasztása gyakran sorsdöntő, ha hiányoznak a jó döntéshez szükséges ismereteink.
Pintér Zsolt "Az álláskeresés enciklopédiája" című átdolgozott és aktualizált, immár hetedik kiadást megért könyve kiváló kalauz mindazok számára, akik álláskeresés, munkahelyváltás vagy – már "kapun belül" – karrierépítés előtt állnak. De azok számára is hasznos olvasmány, akik a téma iránt érdeklődve csupán egy sokat látott karrier-tanácsadó megszívlelésre érdemes tapasztalataira kíváncsiak. E könyvből ugyanis mindenki okulhat: az is, aki változásra, s az is, aki állandóságra vágyik a munka világában.
A könyv gyakorlatilag "a-tól z-ig" minden fontos ismeretet rendszerez, amit a karrierépítésről és az álláskeresésről tudni kell és érdemes. De nemcsak ennek technikáit – önéletrajz, képzés, önmenedzselés stb. – részletezi, hanem magát az álláskeresés-karrierépítés folyamatát is elemzi.
Talán nem kell ecsetelni, mit jelent a munkavállaló számára, amikor szembesülnie kell elbocsátása hírével, vagy amikor fel kell készülnie leendő munkáltatójánál a felvételi interjúra. Nincs az a harcedzett dolgozó, aki lelki tusakodás nélkül élné át e nehéz perceket. Nyilvánvaló: Pintér Zsolt nem oldhatja meg mások helyett a konfliktusokat. Ám könyvével adhat némi muníciót. Ez pedig nem más, mint annak tudatosítása, hogy felkészültséggel, tudatossággal s némi szerencsével – amit az élet leginkább a küzdőszelleműeknek osztogat – a legnehezebb helyzeteken is úrrá lehet az ember.
V. É.
Pintér Zsolt: Hogyan csináljunk karriert? – Az álláskeresés enciklopédiája
Horton International Hungary Kft., Budapest, 2003. 323 oldal. Ára: 4990 forint
Gazdaság és verseny
Nem szorul bizonyításra, hogy a modern piacgazdaság lételeme és mozgatórugója a verseny. E küzdőtéren a vállalatok üzleti pozícióik megerősítésére törekednek, ám mindeközben a verseny gátjaival is kénytelenek szembesülni. Gondoljunk csak arra, hogy a vállalati fúziók, s az óriásmonopóliumok létrejötte, vagy ez utóbbiak praktikái hogyan hatnak a verseny magányos szereplőire. Érdemes eltöprengeni azon is, hogy a támogatások – akár az uniós források – elnyerésének lehetősége, illetve a jövedelmek újraelosztásának mechanizmusai miként rendezik újra korunk versenyviszonyait.
Voszka Éva "Versenyteremtés – alkuval" című munkája e kérdéseket is felveti. Azt vizsgálja, hogy a versenyteremtésben, azok elemei között milyen szerepet játszik a vállalati szervezeti rendszer, s ez milyen kölcsönhatásban áll a versenyt korlátozó állami támogatásokkal. E problémakör kibontása egyébként a szerző korábbi kutatási témáinak összegzése és kiterjesztése.
A könyv első része a fogalmak pontosítása, illetve mindazon elméleti viták összefoglalása, amelyek a szakirodalomban napvilágot láttak. Ezt követően a második és a harmadik blokk a privatizáció és a demonopolizáció kapcsolatát, illetve az állami piacteremtés és újraelosztás formáit elemzi. Végül a tanulságok megfogalmazása következik. A szerző úgy véli: ha a gazdaság folyamatát tekintjük, akkor igaz az, hogy a vállalatok többsége számára erősödött a piaci verseny és keményedett a költségvetési korlát. De illúziónak bizonyult az a feltételezés, hogy az állami tulajdon lebontása együtt jár a demonopolizációval, és a kétféle változás előrehaladásával párhuzamosan csökken majd az újraelosztás.
V. É.
Voszka Éva: Versenyteremtés – alkuval
Akadémiai Kiadó Rt., Budapest, 2003.
274 oldal. Ára: 4250 forint
Vezetői számvitel
A számvitel szerepe korunkban jelentősen kibővült: immár nemcsak a folyamatok regisztrálását, hagyományos könyvelését szolgálja, hanem megalapozza a vállalati stratégiát is. A Robert S. Kaplan és Anthony A. Atkinson szerzőpáros által jegyzett "Vezetői üzleti gazdaságtan" című könyv arra világít rá, hogy a vezetői számvitellel alátámasztott új típusú költséggazdálkodás – az üzleti események rögzítésén túl, a vállalati stratégiához kapcsolódva – a cég meghatározó erőforrásává válhat.
A számviteli információk közül a költségadatok a legfontosabbak, mert segítik annak eldöntését, hogy érdemes-e valamely terméket gyártani a jövőben, illetve az adott portéka milyen árakkal értékesíthető és milyen további fejlesztéseket követel. Ám e tervezés csak megfelelő számítási metodikával lehet sikeres, például a hatékonyságot javító kaizen-költségszámítással.
A könyv világossá teszi, miszerint a pénzügyi vezetés – mint számviteli eszköz – lényege abban áll, hogy folyamatosan a teljesítményt gyengítő okokat tárja fel. E mérések és elemzések rendkívül sokfélék. Mások mellett kiterjednek a munkavállalói képességekre, az elégedettségre is, de egyként a termelékenység javítását célozzák. A könyv további részében az ösztönző rendszerek kialakításáról olvashatunk, e körben megismerve az új típusú szerződések modelljeit. Valamennyi fejezet végén feladatokat, esettanulmányokat találunk, amelyek a vállalatok életéből vett példákkal világítják meg az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazását.
R. I.
Robert S. Kaplan-Anthony A. Atkinson:
Vezetői üzleti gazdaságtan
Panem-Business Kft., Budapest, 2003. 710 oldal. Ára: 6900 forint