×

A gazdaságpolitika mostohagyereke

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 71. számában (2004. január 15.)
A munkaadók és a szakszervezetek – más-más okból ugyan, de – évek óta igénylik a mindenkori kormányzattól, hogy készüljön hosszabb távú foglalkoztatáspolitikai koncepció, amely alapján össze lehet hangolni a különféle gazdaságpolitikai intézkedéseket. A szociális partnerek követelése lényegében az, hogy a gazdaságpolitikának a többi részterületével egyenrangú eleme legyen a foglalkoztatáspolitika. A munkaügyi tárca most elkészített és (első olvasatban) az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) napirendjére tűzött anyaga az első nagyobb lépés egy hosszabb távú foglalkoztatási koncepció elkészítéséhez.

koncepciót a múlt év végén nem egészen önkéntes alapon készítette el a szaktárca. Az inspiráció az Európai Unió követelményének köszönhető, miszerint 2004 őszéig Magyarországnak el kell készítenie és be kell nyújtania a Nemzeti Foglalkoztatási Akciótervet, amelyben részletesen kifejti az Unió által elfogadott foglalkoztatáspolitikai irányvonalakat szolgáló stratégiát.

A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium (FMM) anyaga elemzi a magyarországi munkaerőpiac jelenlegi helyzetét, legfontosabb problémáit, s jövőbeni igazodási pontként ismerteti az Európai Unió "Foglalkoztatási Irányelveit". Majd mindezek alapján javaslatokat tesz a munkaerő-piaci helyzet javítását szolgáló intézkedésekre.

Magas az inaktivitás

Az FMM az intézkedési javaslatait a jelenlegi munkerő-piaci helyzet elemzésével – vagy inkább csak ismertetésével – alapozza meg. A magyarországi foglalkoztatás legáltalánosabb – súlyos gazdasági, szociális problémákat okozó – gondja, hogy a munkaképes korú, 15-64 év közötti korosztályon belül nemzetközi összehasonlításban is igen magas az inaktív – nem tanuló, nem dolgozó, nem nyugdíjas – emberek aránya. Míg az EU tagállamaiban ez a mérték alig éri el a 30 százalékot, Magyarországon mintegy 40 százalékos. (A statisztikailag kimutatottnál a tényleges foglalkoztatási szint valamivel magasabb, hiszen elég magas a csak részben vagy egyáltalán be nem jelentett foglalkoztatottak száma.)

Uniós kívánalmak

Az alacsony aktivitási arány hátrányai közismertek: szűkebbek a gazdasági növekedés lehetőségei, relatíve kisebbek az államháztartás bevételei, miközben nagyobb szociális kiadások válnak szükségessé. Komoly kihívást jelent a magyarországi foglalkoztatáspolitika számára, hogy a foglalkoztatottság szintjét tekintve nemcsak az uniós átlagot kell belátható időn belül elérnünk, hanem erőfeszítéseket kell tenni az uniós foglalkoztatási irányelvekben foglalt célok elérésére is.

Az EU szerint: "A tagállamok célja a teljes foglalkoztatás megvalósítása egy olyan átfogó megközelítésen alapuló foglalkoztatáspolitika végrehajtásával, amely a keresleti és a kínálati oldalt érintő intézkedéseket egyaránt magában foglalja, és ezáltal elősegíti a foglalkoztatási ráták emelését a lisszaboni és a stockholmi irányelveknek megfelelően. A tagállamok foglalkoztatáspolitikájának hozzá kell járulnia ahhoz, hogy az EU elérje az összes foglalkoztatottra vonatkozóan 2005-re a 67, 2010-re a 70 százalékos foglalkoztatási rátát."

Magyarországon a prognózisok szerint 2006-ig nő a munkavállalási korú népesség száma, és ezzel a munkaerő-kínálat. Az utána következő időszakban azonban már fokozatosan, de egyre erősödően csökkenni fog, amit azonban – egyelőre megjósolhatatlan mértékben – kompenzálhat, vagy túl is kompenzálhat a külföldről érkező munkaerő.

A munkavállalási korú népesség csökkenésével tehát nem várható, hogy automatikusan bővül a foglalkoztatás. Ugyancsak kevéssel járulhat ehhez hozzá az elkövetkező két-három évben a gazdasági növekedés esetleges élénkülése. A GDP várható növekedési ütemével járó, a foglalkoztatottak legfeljebb évi 0,5-1 százalékos létszámnövekedésével párhuzamosan ugyanis ebben az időszakban feltehetően még folytatódik a közszolgálatban dolgozók létszámának zsugorodása. 2006-2007-től viszont azzal kell számolni, hogy a foglalkoztatottsági szint emelésének egyetlen lehetősége a jelenleg tartósan munkanélküliek, illetve az inaktívak visszavezetése a munka világába. Mihamarabb meg kell tehát találni az erre szolgáló eszközöket ahhoz, hogy belátható időn belül legalább az EU jelenlegi szintjére lehessen felemelni a magyarországi foglalkoztatás mértékét.

Bérek és adók

Az aktivitási ráta növelése nemcsak társadalmi és szociális szempontból fontos feladat, hanem versenyképességi kérdés is. A munkáltatók bérköltségeit növelő közterheknek – a társadalombiztosítási és a munkaadói járuléknak – a mérséklését, és ezzel a bér versenyképességének javítását a legnagyobb mértékben a foglalkoztatottak bővülése segítheti elő. Ez a leghatásosabb feltétele az adóterhek csökkentésének is.

Az EU-tagországokétól jelentősen elmaradó hazai foglalkoztatottsági szinttel szemben kedvezőbb a helyzetünk a munkanélküliek arányát tekintve. Az EU-tagországok átlagosan 7,9 százalékos állástalanságával szemben Magyarországon a munkanélküliek aránya 5,7 százalék. A viszonylag tetszetős összevont mutató azonban igen kedvezőtlen elemeket takar. Például a fiatalok (15-24 évesek) munkanélküliségi rátája többszöröse az átlagnak, 2003 első félévében 13,6 százalékos és emelkedő tendenciájú volt.

Nagy különbségek húzódnak meg az országos foglalkoztatottsági adat mögött a különböző régiók, ezen belül különösen az egyes kistérségek, kistelepülések között.

Munkaerő-kínálati előrejelzés

A 15 évesnél idősebb népesség és a gazdaságilag aktív népesség számának prognózisa (ezer fő)

 

2001

2006

2011

2016

2021

 

A 15 évesnél idősebb népesség

15-24 éves

1480,1

1299,5

1223,3

1095,5

1004,6

25-54 éves

4338,5

4389,5

4239,2

4182,1

4186,2

55-64 éves

1144,7

1231,7

1380,7

1357,9

1162,5

65 éves és idősebb

1545,0

1594,6

1676,6

1804,0

2003,8

 

A gazdaságilag aktív népesség (Optimális változat*)

15-24 éves

579,3

507,9

505,5

493,2

456,1

25-54 éves

3275,6

3428,3

3445,9

3519,6

3607,2

55-64 éves

235,7

352,7

490,2

534,3

536,2

65 éves és idősebb

24,4

43,4

69,9

103,3

144,3

* Az optimális változat az adott iskolai végzettségi szinten történő munkaerő-piaci részvételi arányok területi kiegyenlítődését is figyelembe veszi.

Forrás: GKI: A magyar foglalkoztatási stratégia főbb elemei 2004-re és középtávra

Régiós különbségek

Közismert gond, hogy az országban számos olyan kisméretű, zárt helyi munkaerőpiac van, amelyek számára egy-egy cég jelenti a teljes munkaerő-keresletet. Ezek esetleges megszűnése az addig alacsony helyi állástalanságot ugrásszerűen megemeli.

Ennél, ha lehet, súlyosabb és nehezebben kezelhető problémát jelent az, amivel az FMM helyzetértékelése általánosan jellemzi a foglalkoztatottság területi különbségeit: "A kistérségi ráták különbségei folyamatosan növekszenek, miközben az egyes kistérségek helyzete a rangsorban nem változik. Ez arra utal, hogy stabil, rövid távon kevéssé változó okok (az ingázási és migrációs korlátok, a közlekedés gondjai, az új munkahelyek területi koncentrációja, a roma kisebbség térbeli elhelyezkedése stb.) húzódnak meg a munkanélküliség regionális különbségei mögött."

A magyarországi foglalkoztatás külön gondja, hogy az alacsony iskolai végzettséggel rendelkező munkaképes korú lakosság mind az inaktívak arányát, mind az állástalanok számát tekintve lényegesen rosszabb helyzetben van az országos átlagnál, munkaerő-piaci aktivitásuk jóval elmarad az EU-országokétól.

A munkaerőpiac egyre éleződő problémája az is, hogy – miközben folyamatosan javul a magyarországi népesség iskolázottság szerinti összetétele – mind nagyobb hiány mutatkozik szakmunkásokból. Miközben a felsőoktatásban a munkaerő-piaci kereslethez képest egyértelműen (mennyiségi) túlképzés van, a szakmunkástanulók száma évről évre csökken, és képzésük sem felel meg a piac követelményeinek. A helyzetet várhatóan tovább nehezíti majd uniós csatlakozásunk: a jól képzett szakmunkások egy része külföldön vállal munkát.

Szerkezeti változások

A magyarországi munkapiac jelenlegi gondjainak keletkezése könnyen levezethető az elmúlt évtizedben lezajlott gazdaságszerkezeti változásokból, amelyek szükségszerűen módosították a munkaerő iránti keresletet létszámban, illetve szakképzettség szerinti összetételben is. Talán tanulságos lett volna ennek rövid elemzése, mert fényt deríthetett volna több elkövetett és a jövőben elkerülhető gazdaságpolitikai hibára is. Egy példa a legutóbbi időkből: az áfatörvény 2004. évi módosítása (38. §) az állami támogatásokra megtiltja az áfa visszaigénylését, aminek következményeként a megváltozott munkaképességű dolgozókat foglalkoztató – emiatt jelentős arányú állami támogatással működő – cégek tucatjai mehetnek tönkre, és 30-40 ezer sérült ember válhat munkanélkülivé. Vagyis éppen a munkanélküliségtől amúgy is leginkább veszélyeztetett dolgozói csoport foglalkoztatási helyzete súlyosbodott tovább.

A foglalkoztatottságot veszélyeztető gazdaságpolitikai intézkedések egy részére talán nem került volna sor, ha a kormányzati munka írott vagy íratlan szabályaként minden jelentősebb gazdaságpolitikai intézkedést megelőzően kötelező lenne vizsgálni a foglalkoztatásra gyakorolt hatásokat, és ezeket is mérlegelve dönteni. Elkerülhetetlen döntések esetében kötelezővé kellene tenni intézkedési javaslatok kidolgozását az esetleges negatív hatások kezelésének módjára, a forrásteremtésre.

Az FMM a legfontosabb célnak a foglalkoztatás, méghozzá a legális, bejelentett foglalkoztatás növelését jelöli meg. Ehhez – az előterjesztés szerint – a változó demográfiai és gazdasági feltételeknek megfelelően eltérő eszközöket kell alkalmazni rövid és hosszabb távon.

Intézkedési csomagterv

A javasolt legfontosabb intézkedések sorában kiemelendő, miszerint ki kell építeni a hosszú és középtávú munkaerő-tervezés és -előrejelzés, főleg a keresleti prognóziskészítés intézményrendszerét, módszertanát. "Emellett szükség van rövid távú jelzésekre is, amelyek a nemzetközi és hazai gazdasági folyamatok, tendenciák, a vállalati mérlegek elemzése, a gazdálkodó szervezetek megkérdezése alapján számba veszik a várható tendenciákat, azok foglalkoztatási következményeit, és – szükség esetén – javaslatot készítenek a negatív hatások ellensúlyozására" – olvasható a dokumentumban.

Az adó- és munkaügyi ellenőrzés eszközeinek a felhasználásával növelni kell a legális foglalkoztatást. A 2005. évre vonatkozó gazdaság-, költségvetési és adópolitika megalapozásával párhuzamosan meg kell vizsgálni, hogyan növelhető a bejelentett foglalkoztatás a közterhek mérséklésével, illetve másfajta megosztásával. Ennek során meg kell vizsgálni, hogy a jelenlegi adómértékek, a kedvezmények rendszere és megoszlása milyen hatással van a foglalkoztatásra, illetve hogy hogyan mérsékelhetők – rövidebb és hosszabb távon – a foglalkoztatás munkáltatói terhei.

Ugyanakkor a Munka Törvénykönyve felülvizsgálatával párhuzamosan javaslatot kell készíteni arra, hogy a szabályozás eszközeivel miként követhető a munkavégzési formák differenciálódása, rugalmasabbá válása.

Foglalkoztatási és munkanélküliségi arányok

A 15-64 éves népesség foglalkoztatási és munkanélküliségi rátája nemenként az EU országaiban, Magyarországon, valamint a csatlakozó országokban, 2002-ben

Ország

Foglalkoztatási arány

Munkanélküliségi ráta

férfiak

nők

együtt

férfiak

nők

együtt

Ausztria

75,3

61,1

68,2

4,1

4,5

4,3

Belgium

68,1

51,1

59,7

6,6

8,2

7,3

Dánia

80,2

72,6

76,4

4,4

4,6

4,5

Egyesült Királyság

77,7

65,3

71,5

5,6

4,5

5,1

Finnország

70,9

67,3

69,1

9,1

9,1

9,1

Franciaország

69,6

56,4

62,9

7,8

9,9

8,7

Görögország

71,7

42,7

56,9

6,6

15,0

10,0

Hollandia

82,9

65,9

74,5

2,5

3,0

2,7

Írország

74,7

55,2

65,0

4,6

4,0

4,4

Luxembourg

75,5

51,5

63,6

2,1

3,9

2,8

Németország

71,8

58,8

65,4

8,7

8,3

8,6

Olaszország

68,9

41,9

55,4

7,0

12,2

9,0

Portugália

76,3

61,2

68,6

4,2

6,1

5,1

Spanyolország

72,8

44,0

58,4

8,0

16,4

11,3

Svédország

75,5

72,5

74,0

5,3

4,5

4,9

EU-átlag

75,3

61,1

68,2

4,1

4,5

4,3

Magyarország (2001)

68,1

51,1

59,7

6,6

8,2

7,3

Magyarország (2002)

72,9

55,5

64,2

6,9

8,7

7,7

Bulgária

62,9

49,8

56,2

6,3

5,0

5,7

Ciprus

62,9

49,8

56,2

6,1

5,4

5,8

Cseh Köztársaság

54,1

48,2

51,1

18,7

17,4

18,1

Észtország

78,8

59,0

68,5

2,9

5,0

3,8

Lengyelország

74,0

57,2

65,6

5,9

9,0

7,3

Lettország

66,2

57,6

61,7

9,8

8,4

9,1

Litvánia

57,0

46,7

51,7

19,1

20,9

19,9

Románia

63,6

57,6

60,5

13,7

11,8

12,8

Szlovákia

64,3

57,2

60,6

13,3

13,0

13,1

Szlovénia

64,5

52,8

58,6

7,3

6,6

7,0

Forrás: KSH

Összhangban a képzéssel

Ugyancsak kiemelt feladat az iskola és a munkaerőpiac kapcsolatának erősítése. Ehhez ki kell alakítani a pályaválasztást segítő, a munkáltatói igényekre, az egyes szakmák jövőjére, az egyes iskolatípusokból kikerülők elhelyezkedési arányaira stb. vonatkozó információs rendszert. El kell érni, hogy az iskolák hasznosítsák is ezeket az információkat. Ennek érdekében célszerű javaslatot készíteni a szakmai irányítási rendszer átalakítására, a képzési rendszer integrációjának módjára, rugalmasságának növelésére, és egy olyan ösztönzési, finanszírozási rendszer kialakítására, amely figyelembe veszi a képző intézmények munkaerő-piaci eredményességét, és annak fokozására ösztönöz.

Tekintettel arra, hogy az oktatási rendszer átalakítására vonatkozó lépések csak hosszabb távon érzékeltetik hatásukat, a felnőttképzési rendszernek kiemelt szerepe lesz a következő években, nem csupán a folyamatos alkalmazkodásban, de a megszerzett tudás megújításában is.

Összekapcsolt stratégiák

Az Európai Unió által elfogadott foglalkoztatási irányelveket a tagállamok és a közösség gazdaságpolitikájának átfogó irányvonalairól szóló "tanácsi ajánlás" alapozza meg. Mindkét dokumentum egyértelműen hangsúlyozza a gazdaságpolitikai és a foglalkoztatáspolitikai stratégia céljainak, a megvalósítás eszközeinek kölcsönös egymásrautaltságát, a két politika összehangolásának a szükségességét.

Az Országos Érdekegyeztető Tanács ülésén a szociális partnerek – elsősorban a szakszervezetek – főként azt hiányolták a minisztérium tervezetéből, hogy – bár néhány helyen utal rá, de – nem teszi egyértelművé: világos gazdaságpolitikai, gazdaságfejlesztési koncepció nélkül nem dolgozható ki foglalkoztatáspolitikai stratégia, és az intézkedések csak rövid távú megfontolások alapján születhetnek. Egy példával illusztrálva. A Munkaadók és Gyáriparosok Szövetsége vagy másfél évvel ezelőtt kidolgozott egy "szolgáltatásorientált" gazdaságfejlesztési elképzelést, konkrétan kijelölve azokat a szolgáltatási területeket, amelyeknek kiemelt fejlesztése – egyéb előnyök mellett – a foglalkoztatásra is jótékony hatással lenne. Eltekintve most attól, hogy ez a javaslat jó-e vagy rossz, annyi bizonyos, hogy a konkrét fejlesztési elképzeléshez jól prognosztizálható munkaerő-piaci mozgásokat, szakképzettségi igényeket lehet kapcsolni.

Ágazati kitekintés

A szociális partnerek más jellegű "hiányérzetükről" is beszámoltak. Az anyag alig foglalkozik a foglalkoztatáspolitika ágazati vonatkozásaival, pedig a munkaerőpiac jelenlegi és várhatóan jövőbeni problémáinak nagy része éppen a gazdaság szerkezeti átalakulására, és ebből következően a változó szerkezetű munkaerő-keresletre vezethető vissza.

Még olyan nagy aggregátumokban sem fedezhető fel a hosszabb távú foglalkoztatáspolitikai gondolkodás, mint a mezőgazdaság, az ipar és a szolgáltatások között várható munkaerőmozgás és annak kezelése. Ezzel kapcsolatban a munkaadók azt is kifogásolták, hogy az anyag ugyan feladatként jelöli meg a munkaerő-szükséglet várható alakulásának ágazatonkénti felmérését, de ezt a minisztériumokra bízná. A munkaadók javasolták, hogy az ágazati, szakágazati vagy szakmai tevékenységi körben megvalósítandó feladatok kidolgozását bízzák inkább a szakmai érdekképviseletekre, amelyek ezekben a kérdésekben sokkal több szakmai és helyi ismerettel rendelkeznek.

Munkáltatói kifogások

A munkaadói érdekképviseletek még számos megállapítást kifogásoltak az anyagban: a minimálbér-emelés foglalkoztatásra gyakorolt negatív hatásainak "langyos" bírálatát, a 2002. évi "kompenzációs keret" negatív értékelését, a 38 órás munkahét bevezetésének a támogatását.

A kifogásolt megállapítások mögött valójában az egyértelmű gazdaságfejlesztési elképzelések hiánya húzódik meg. Nem volt és jelenleg sincs világos kormányzati koncepció a magas élőmunkát igénylő termelési területek jövőjéről, az álláshelyek megőrzésének a gazdaságpolitikai célok közt elfoglalt helyéről, a foglalkoztatás, a bérek és a munkaidő fontossági sorrendjéről és egyéb, a foglalkoztatást alapvetően befolyásoló kérdésekről.

A szociális partnerek hiányolták azt is, hogy a stratégia adós marad a munkahelyek megőrzését, az új munkahelyek létrehozását és a gazdaság szerkezeti átalakulását szolgáló eszközök megfogalmazásával. Ugyancsak hiányolták, hogy az anyag nem különbözteti meg az eltérő méretű vállalkozásoknál – a mikro-, a kis- és közepes, illetve a nagyvállalatoknál – a leghatékonyabban alkalmazható, a foglalkoztatást ösztönző eszközöket.

Mindezek alapján a szociális partnerek az intézkedési javaslatcsomag részbeni átdolgozását, illetve továbbfejlesztését tartották szükségesnek. Miután egyetértettek abban, hogy a foglalkoztatáspolitika a gazdaságpolitika szerves része, hangsúlyozták, hogy a foglalkoztatási stratégia kialakítása, a foglalkoztatáspolitika alakítása nem lehet egyetlen minisztérium feladata.

A regisztrált munkanélküliek és a bejelentett üres álláshelyek száma

(1997-2002. éves átlagok, illetve 2003. I.-IX. hónap átlaga)

Év

Bejelentett betöltetlen álláshelyek

Regisztrált munkanélküliek száma

Reg. pályakezdő munkanélküliek

Munkanélküli- járadékban részesülők

Segélyben részesülők száma*

Ellátásra nem jogosultak

1997

42 457

470 112

42 401

141 743

201 102

88 486

1998

48 260

423 121

32 551

130 724

182 117

77 729

1999

51 271

409 489

29 927

140 717

159 824

79 021

2000

50 000

390 492

26 044

131 665

148 946

83 837

2001

45 156

364 160

26 747

119 210

131 485

86 717

2002

44 603

344 715

28 542

114 933

113 451

87 789

2003 I-IX.

45 369

360 137

31 287

114 858

117 568

96 424

* Jövedelempótló támogatásban, illetve rendszeres szociális segélyben részesülők

Forrás: Foglalkoztatási Hivatal

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2004. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem