E továbbképzések célja nem több és nem kevesebb, mint hogy a résztvevők elsajátítsák azokat a kommunikációs technikákat, amelyekkel képessé válnak az általuk kínált termékek és szolgáltatások korszerű bemutatására és széles körű elfogadtatására.
Kommunikációs technika
A tanácsadó cégek közül számosan, mások mellett a Cegos Kft. is – amelynek anyacégét 75 esztendővel ezelőtt alapították Párizsban – szervez prezentációs tréningeket. Tóth Judit senior tanácsadó elmondta: az egyik műfajuk a nyílt tréning. Erre – az adott tematika, a program és az időpontok alapján – különböző cégek munkatársai jelentkezhetnek. A másik forma – amely a kft. árbevételének 56 százalékát teszi ki – az úgynevezett céges oktatás. A munkáltatókhoz kihelyezett prezentációs tréningeken testreszabott tematikát alkalmaznak.
A prezentációs tréningek célja, hogy a résztvevők kellő motiváltságot szerezzenek a nyilvános szerepléstől való félelem legyőzésére, illetve tisztában legyenek az adott helyzetben alkalmazható módszerekkel. Ez utóbbiak valójában kommunikációs technikákat (retorika, testbeszéd, a hanggal való bánásmód, mimika, szemkontaktus stb.) jelentenek, ezért ezek fortélyaival foglalkoznak a többnyire négynapos (2+2 nap) tréningeken.
Mindenekelőtt alapkészségeket, szaknyelven szólva skilleket fejlesztenek a trénerek. Egy "átlagos" tanfolyam első napján a program a prezentáció négy alappillérének áttekintésével indul. Azt kell meghatározni, hogy ki a célközönség, mi a prezentáció célja és tartalma, s mindezek ismeretében milyen legyen annak formája.
Közösen analizálnak
Az első napon általánosságban átbeszélik azokat az alapvető elemeket – természetesen különböző helyzetek feldolgozásán és feladatok megoldásán keresztül –, amelyek fontosak egy-egy prezentáció előkészítésében, míg a második alkalommal a PowerPoint-prezentációkon való alkalmazás lehetőségeit sajátítják el a tanfolyam résztvevői.
Az ezt követő két találkozás során a prezentációk gyakorlati kérdéseire összpontosítanak. Minden prezentációnak más a tétje, vagyis minden helyzetben fel kell térképezni a körülményeket. Nagyban segíti a tréner munkáját, és erősíti a résztvevők egyéni fejlődését, hogy videofelvételek készülnek a tréning idején előkészített és megtartott "miniprezentációkról". Ezeken keresztül a résztvevők analizálhatják a fejlesztést igénylő területeket, és szembesülnek az erősségeikkel is.
A trénerek olyan módszereket alkalmaznak, amelyek segítik az érdeklődés fenntartását; speciális eszközöket vetnek be, amikor látják, hogy a hallgatóság fárad. Egy jól irányzott anekdota is felélénkítheti a csoport figyelmét. A tréner számára mindig fontos szempont a tudatosság, illetve annak definiálása, hogy milyen témáról és kiknek tartják a bemutatót. A katalógusban meghirdetett fejtágítókat többnyire a Cegos Kft. saját tréningtermében szervezik meg. A PowerPoint-ismereteket a tanácsadó és tréningcég egyik együttműködő partnere adja át.
Tanácsadói díjak
A megrendelők külön kívánságára testreszabott, kihelyezett tréningeket is tartanak, ezek díjazása a tanácsadói napidíj alapján történik, függetlenül attól, hogy a felkészítésen öten vagy tizenketten vesznek részt. Egy ilyen testreszabott, háromnapos tréning bruttó díja 720 ezer forint körül mozog. A katalógusban meghirdetett négynapos tréning ára személyenként 179 ezer forint, a összeg a résztvevők számára a szünetekben felszolgált kávé és az ebéd költségeit is magában foglalja. A nyílt tréningek visszatérő megrendelői árkedvezményben részesülnek.
Előfordult már, hogy a Cegostól angol nyelvű tréninget rendeltek, amelyen az angol nyelv kifejezésbeli sajátosságaival is foglalkoztak. Egy-egy kurzus résztvevőinek száma maximum 10-12. Noha a tréningek közvetlenül mérhető gazdasági hasznáról ritkán számolnak be a megrendelők, ám a többször visszatérő ügyfelek újbóli érdeklődéséből arra lehet következtetni, hogy hasznos volt a "fejtágító". A tréning egyrészt motiválásra és a hiányzó tudás megszerzésére szolgál, másrészt a már megszerzett készségek és ismeretek megerősítésének az eszköze.
Szakági munkacsoportok
Pozvai Zsolt, a DOOR Training Central Europe Kft. ügyvezető igazgatója arról tájékoztatott, hogy a társaság tavaly 1400 tréningnapot tartott, ami megközelítően 70 megrendelt tréninget jelent. A jelenlegi tervek szerint az idén már 1700 tréningnapot szeretnének tartani, ami csaknem 100 kurzusnak felel meg.
A bővülő érdeklődés miatt szakági munkacsoportokat alakítottak ki (termelővállalati, autós, banki és biztosítási, IT és FMCG trénercsoportot). A különböző kategóriákba sorolt cégekkel azok a szakemberek foglalkoznak, akik az adott területen már korábban is valamilyen szakmai tapasztalatot szereztek. Tavaly a klasszikus prezentációs technika mellett megjelentek a menedzsmentprezentációval kapcsolatos igények, sőt egyre fontosabbak a közszereplésre irányuló prezentációk.
Miatovics Márta szenior tréner véleménye szerint a foglalkozásvezető személy képességein is múlik, hogy sikerül-e jól, gyorsan és hatékonyan átadni a szükséges ismereteket. Ahhoz, hogy valaki jól irányítson egy ilyen speciális tréninget, nem árt, ha felsőfokú végzettséggel, elsősorban pszichológiai, szociológiai vagy pedagógiai ismeretekkel rendelkezik. De a DOOR filozófiája szerint legalább ennyire fontos, hogy az illetőnek vállalati vezetői tapasztalata is legyen, ezáltal ugyanis mondandója hitelessé válik a hallgatóság előtt.
Egyszemélyes tréning
Amikor a megrendelővel tárgyalnak, az első kérdés mindig az, hogy milyen célból igényli a prezentációs tréninget. Ez azért nagyon fontos, mert ennek ismeretében a tréner hatékonyan építheti fel a tematikát, és precízen adhatja át a megbízó üzenetét a tanfolyam résztvevőinek.
A trénercég ez idáig már számos különleges indokot megismert. Az egyik budapesti vállalat például azért rendelt speciális tréninget, mert a német tulajdonosok előtt megfelelően kellett prezentálni az elmúlt évi működési tapasztalatokat. Úgy gondolták, hogy a számokban kifejezett eredményekkel akkor lesz elégedett a másik fél, ha azt számára kellően meggyőzően közvetítik. Ebben az esetben a trénerek a PowerPoint egyedi lehetőségeire is felhívták figyelmet.
Ugyanakkor előfordult az is, hogy Miatovics Márta egyszemélyes tréninget tartott az egyik ügyfelének, aki egy németországi konferenciára utazott beszámolót tartani. Az illető drukkolt amiatt, hogy sikerül-e a prezentációja. A visszajelzésből kiderült, hogy a felkészítés hatékony volt, az ügyfél érdekes előadást tartott németül.
A kurzusokon alkalmazott trükkök tárháza kifogyhatatlan. Az előadón múlik, hogy miként tartja éberen – a napi 12 órás tanfolyam végéig – az emberek érdeklődését. A résztvevőket külön megtanítják arra, hogy miként alkalmazzanak retorikai fogásokat, mit jelent egy aprócska hangsúly, hogyan lehet játszani a szótagsebességgel, a szünetekkel, a hangszínnel, a mimikával és a gesztusokkal. A tanfolyam végén már látható, hogy a hallgatóság miként fogadta be az információkat.
Visszatérő ügyfelek
A prezentációs tréning iránt érdeklődő cégek sokat áldoznak arra, hogy munkatársaikat egy-egy rövid kurzusra beírassák. Ennek díja naponta közel 400 ezer forint a DOOR-nál. A legtöbb megrendelő a fővárosból érkezik. Ám ma már a vidéki ipari centrumokban, a helybéli ipari parkokban működő vállalatok is igénylik az efféle felkészítést. Főként akkor, amikor egy-egy osztályon új projektet indítanak el, vagy amikor újonnan belépő vezetőket akarnak megismertetni a "játékszabályokkal". Olykor azonban az is megtörténik, hogy egy-egy cég belső trénerét küldik el ismeretszerzésre.
A pénzintézetek és a biztosítók ugyancsak gyakorta igénylik e szolgáltatást. A szakemberek szerint azonban ma már a gazdaság valamennyi területén szükség van erre a tudásra. A visszatérő ügyfelek keretszerződést kötnek a DOOR Traininggel.
A cég úgynevezett második generációs tréningcégnek tartja magát. Ez azt jelenti, hogy azok a trénerek tartanak például a leendő menedzserek számára speciális kurzusokat, akik korábban maguk is vezetők voltak, és megtapasztalták e munkakör nehézségeit, problémáit, illetve értenek a vezetői kommunikációhoz is.
Egyre több kisebb létszámmal működő tanácsadó, vagy reklám- és médiacég is érdeklődik az értékesítést megkönnyítő prezentációs technikák iránt. A szolgáltató és kereskedelmi cégek köréből szintén egyre több ügyfele van a DOOR Trainingnek. A vidéki vállalatok elsősorban a felső és középszintű vezetőiket küldik el a továbbképzésekre. A DOOR-nál folyamatosan figyelik a piacot, és ennek megfelelően fejlesztenek ki újabb és újabb programokat. A cég árbevételének 15 százalékát a prezentációs tréningek teszik ki, a megrendelők között zömében multinacionális vállalatok találhatók.
Vezetői utánpótlás
A tréningeket megrendelő vállalatok egyértelműen azt az álláspontot képviselik, hogy a továbbképzések versenyképességük megőrzését szolgálják. A Cegos Kft. ügyfelei közül a francia Accor szállodalánc magyarországi leányvállalata, a Pannonia Hotels Rt. HR-igazgatója, Hajtó Zoltán kifejtette: a hatékony prezentáció divatját több körülmény is indokolja. Ilyen az időgazdálkodás, a multinacionális cégeknél jelentkező nyelvi nehézségek és az állandó nyomás a magasabb árbevétel elérésére.
Hajtó Zoltán szerint az unalmas értekezletek ideje lejárt. A tanácskozásokon a fő hangsúly a trendek bemutatására és a háttérben meghúzódó okok feltárására irányul: világos, tömör és érthető formában. A prezentációtól a vezetők belső kommunikációjának javulását, illetve a változásokra való gyors reagálás képességét várják.
A kurzusok ára változó. A Pannonia Hotels eddig háromféle prezentációs tréninget vett igénybe. Az elsőt a privatizációt követő időszakban az igazgatók számára rendezték. A második a vállalati közép- és felső vezetői utánpótlást szolgálta, harmadikként pedig a vállalati felső vezetők részére tartott angol nyelvű prezentációs tréninget rendelték meg. A képzési költségeket éves szinten határozzák meg, a kiemelt projekteket a vállalat finanszírozza. Tizennégy ember prezentációs képzése – átlagosan – másfél millió forint körül van. A vállalatvezetők azonban tudják, hogy a prezentációs tréningeken részt vevő munkatársak készségei jó irányban változnak. Így aztán javul a hatékonyság is.
Pályakezdők segítése
A jászberényi Electrolux Lehet Kft. régi ügyfele a DOOR Training Central Europe Kft.-nek. A társaság HR-országigazgatója, Benke Kálmán kiemelte: 1991-93 között a Bocconi olasz magánegyetem közreműködésével egy átfogó, teljes körű, kétéves fejlesztési program részeként prezentációs tréninget tartottak. Jelenleg pedig – mint ahogyan az elmúlt években is – a "pályakezdők asszimilációs programjában" szerepel a prezentációs tréning. Ez évente szeptember első napjaiban kezdődik, és az új, fiatal munkatársak beilleszkedését szolgálja. A gyakorlat bebizonyította ugyanis, hogy a felsőfokú képzésben nem kap elegendő figyelmet az önismeret, az önérvényesítés, illetve a problémamegoldó képesség fejlesztése, mint ahogyan a prezentációs technikák sem.
Benke Kálmán utalt arra, hogy a cégnél mindig nagy hangsúlyt helyeztek a vezetők és a munkatársak együttműködését erősítő képzések megszervezésére. A privatizáció után például a "SWOT"-analízist (erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek elemzése) alkalmazták. A gyakorlat bebizonyította egy régi kínai mondás igazságát is, amely szerint: "Mondd el nekem – én elfelejtem; mutasd meg nekem – én emlékezni fogok rá; csináltasd meg velem – én megtanulom." Vagyis a gyakorlati készségfejlesztést fontosnak tartották és tartják. Mivel a fejlett prezentáció különösen "perdöntő" a vállalati információk átadásában, ezért szívesen áldoznak rá.