×

Munkaadói közgyűlések

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 65. számában (2003. július 15.)
A munkaadói szakmai érdekképviseletek közül a Magyar Iparszövetség (OKISZ) és az Agrár Munkaadói Szövetség (AMSZ) júniusban tartotta meg éves köz-, illetve küldöttgyűlését. Mindkét szervezet kötelezettséget vállalt arra, hogy tagszervezeteinek hathatós segítséget nyújt a csatlakozási felkészülés még hátralévő folyamatában. Az országos érdekegyeztetésben való hatékony részvételt ugyancsak prioritásként fogalmazták meg a munkáltatói érdekvédők, miként a szervezetek közötti együttműködés és kooperáció megerősítését is.

A Magyar Iparszövetség közgyűlése elfogadta az érdekképviselet európai uniós felkészülési stratégiáját. A program négy fő területre koncentrál: a makrogazdasági, az "acquis-átvételi", valamint az oktatási-képzési feladatokra, illetve a tagszervezetek praktikus támogatására.

Túlzott adóterhek

Az OKISZ azt szeretné elérni, hogy olyan, az Uniót jól ismerő munkatársakkal rendelkezzék a szervezet, akik magas szintű munkát végeznek a felkészítésben, majd pedig – a rendes tagság elnyerését követően – az uniós intézmények tevékenységében és a hazai érdekképviseleti munkában is részt vesznek.

Az érdekképviselet – a vállalkozások versenyképességének javításáért – szükségesnek tartja az élőmunka költségeinek mérséklését: a társadalombiztosítási járulék további csökkentését, illetve a tételes egészségügyi hozzájárulás teljes megszüntetését. Ugyanakkor az élőmunka-igényes ágazatokban – a korábbi minimálbér-emelések miatti feszültségek kezelésére – továbbra is szükség lenne a kompenzációs keretre.

Az OKISZ kívánatosnak tartaná a társasági adó mérséklését, az áfakulcsok csökkentését, illetve az adóalanyokat terhelő, az általános forgalmi adózás elvét is sértő intézkedések megszüntetését.

Az érdekképviselet javasolja továbbá a helyi iparűzési adó mértékének, vetítési alapjának a teljes felülvizsgálatát, illetve az önkormányzatoknál maradó szja arányának a megemelését.

A Magyar Iparszövetség ügyvezető elnöksége és az országos közgyűlés küldöttei kifejezték azon igényüket is, hogy a szövetség készítsen új fejlesztési stratégiát a 2003-2006 közötti időszakra.

A fejlesztési stratégia általános célja, hogy a tagszervezetek összehangoltan készüljenek az uniós csatlakozásra, javuljon az általános vállalkozói kultúra, illetve a munkaadói érdekképviselet EU-konform módon működjön. Kiemelt feladat továbbá a tagszövetségek, valamint az országos szövetség által nyújtott szolgáltatások, programok finanszírozásának új alapokra helyezése.

A szervezetnek tevékenyen részt kell vállalni abban is, hogy szoros együttműködés, stratégiai partnerkapcsolat alakuljon ki a magyar és a nemzetközi gazdasági élet szereplőivel, illetve – a tagszervezetek érdekeinek megfelelően – eredményes legyen az együttműködés a hazai és a külföldi érdekvédelmi társszervezetekkel.

Az Agrár Munkaadói Szövetség (AMSZ) 2003-ban kiemelt feladatának tekinti az országos és az ágazati érdekegyeztetés erősítését, valamint tagjai felkészítését az európai uniós csatlakozásra. Ez utóbbi program egyik pillére a közös agrárpolitika támogatás- és szabályozórendszerének megismertetése – derült ki a szövetség beszámolójából, amit a küldöttgyűlésen vitattak meg.

A Gazdasági Tanácsban 2003 első fél évének fontos eseménye volt az EU-csatlakozási megállapodás agrárfeltételeinek nyilvánosságra hozatala, valamint azon kormányzati intézkedések előkészítése, amelyek – például – az átmeneti vágósertés-túlkínálat, illetve a tejtúltermelés kezelését célozták.

Partneri viszony

Az AMSZ múlt évet értékelő beszámolója megállapítja azt is, hogy az előző kormányzat – és különösen a földművelésügyi tárca – a szociális partnereket nem megfelelően kezelte. Az új agrárkormányzat azonban kezdeményező lépéseket tett – 2002 augusztusában – a Földművelési és Vidékfejlesztési Érdekegyeztető Tanács megalakítására. Csakhogy a kezdeményezés az év végére elhalt, mivel az FVM – az AMSZ véleménye szerint – túl széles résztvevői körrel kívánta életre hívni a tárca érdekegyeztetési fórumát.

Az agrár-érdekképviselet a Magyar Munkaadók Nemzetközi Együttműködési Szövetségével (MAMuNESZ) 2002-ben pénzügyi keretet különített el tagjai részére, hogy ápolják nemzetközi kapcsolataikat, és kiadványokat készítsenek. Ennek eredménye a 2002-ben összeállított, de csak 2003 elején kinyomtatott angol-magyar nyelvű kiadvány, amely az Agrár Munkaadói Szövetséget mutatja be, illetve ismerteti az agrárgazdaság helyzetét és a munkaadók álláspontját az EU-csatlakozással kapcsolatban.

Az AMSZ – a Foglalkoztatási Hivatallal – mintegy 16,5 millió forint összegű támogatási szerződést írt alá a 2003 első fél évében végrehajtható EU-felkészítési projekt megvalósításáról. E program keretében a mai napig összesen hét rendezvényt tartott az AMSZ az ország különböző pontjain.

A küldöttgyűlés elnöki tisztségében megerősítette Kőrösi Imrét, illetve helyettesét, Varga Árpádot, valamint Kotogány Mihály ügyvezető elnököt és Szabadkai Antal főtitkárt.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8646 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8646 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 5134 olvasói kérdésre 5134 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8646 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8646 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 5134 olvasói kérdéssel.

Globális informatikai hiba miatti munkakiesés

A július 19-i Crowdstrike frissítési hiba a Windowsra a cégünket is érintette, a számítógépeken nem tudtunk dolgozni. Erre a napra mit kell fizetnie a cégünknek? Az irodai és műszakos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói jogkörgyakorlás – a jogalap

Az Mt. 20. §-ának (2) bekezdése értelmében a munkáltatói joggyakorlás rendjét – a jogszabályok keretei között – a munkáltató határozza meg. Az Mt. 31. §-a alapján alkalmazandó...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltatói joggyakorlás – a jogosult utólagos jóváhagyása

Az Mt. 20. §-ának (3) bekezdése értelmében, ha a munkáltatói jogkört nem az arra jogosított személy (szerv, testület) gyakorolta, eljárása érvénytelen, kivéve, ha a jogkör...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Cégjegyzésre jogosultak – és a munkáltatói jogkörgyakorlás

Egy társaság képviseletére a cégjegyzék értelmében annak két képviselője együttesen jogosult. Van-e akadálya annak, hogy a munkáltatói jogkör gyakorlásának rendjét úgy alakítsa...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármester – ha nem kaphat képviselői tiszteletdíjat

Helyi – megyei jogú városi – önkormányzatnál a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester illetményére, illetve képviselői tiszteletdíjának egyidejű megállapítására...

Tovább a teljes cikkhez

Áthelyezés hiánya és orvoslása

Járási hivatal kormányablakosztályán dolgozó kormányzati szolgálati jogviszonyban álló alkalmazott áthelyezéssel átvehető-e közös önkormányzati hivatalhoz közszolgálati...

Tovább a teljes cikkhez

Próbaidő kikötése óvodaigazgató részére

Önkormányzati fenntartású óvodában igazgatói megbízás betöltésére jelentkezett egy kolléganő. A 401/2023. Korm. rendelet a Púétv. 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerint nem...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési foglalkoztatotti jogviszony nyugdíj mellett

Dajka munkakörre vonatkozik a kérdésünk. Önkormányzati fenntartású óvodánk dajkája nyugdíjba vonul a 40 év jogosultsági idővel, december 31-ével. Az intézményvezető szeretné...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaadói utasítás – korlátok és minősítés

A munkáltató utasítási joga az Mt. 52. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglaltakból fakad? Mi ennek a korlátja, határa? Például a munkáltató egyoldalúan meghatározhatja a...

Tovább a teljes cikkhez

Munkáltató által előírt végzettség megszerzése

A munkáltató a munkavállalóval munkaviszonyt létesített, és a munkakörre előírt egy meghatározott végzettséget. Egy év elteltével a munkáltató jogosult-e erre a munkakörre...

Tovább a teljes cikkhez

Pihenőnap-áthelyezés munkaidőkeret hiányában

Általános munkarend szerinti foglalkoztatás esetén jogszerű-e az, hogy egy hétköznapra eső munkanapot pihenőnappá tegyen a munkáltató, és helyette valamely szombaton dolgoztassa azt...

Tovább a teljes cikkhez

Időarányos szabadság számítása

Az augusztusi diákmunkánál 1 munkanap szabadság jár a diákoknak, hiszen 2024. 08. 01-től 2024. 08. 21-ig (15 munkanap) tart a program. A számítás: 20 munkanap alapszabadság és 5...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 5134 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 268-ik lapszám, amely az 5134-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Külföldi munkavállalók foglalkoztatása – a munkaerő-áramlással kapcsolatos legfontosabb adózási és társadalombiztosítási kérdések Megnézem

ÁRULKODÓ JELEK ADÓELLENŐRZÉSKOR
Az adóhatósági vizsgálatok gyakorlata
Megnézem

MIKOR, MIRE, MIÉRT ÉS MIT LÉP A NAV?
Eltérő adózói magatartásra eltérő NAV reagálás
Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem